BEARCAT f8f ESM

Juweeltje ,

mooie reparatie, ziet er goed uit .

De kleuren van ESM zijn de zelfde als tamiya .

De kleur die op het deksel staan bij motip kloppen niet altijd .

Grt Johnny

De gebruikte verf zou dit moeten zijn : amerikan standard color FS15042.

Volgens vergelijkingstabellen zou ral5008 hetzelfde moeten zijn, maar dat is niet zo, dat s net iets lichter van kleur.

Bij bepaalde motip verdelers kan je spuitbussen op kleur laten maken, gewoon een stukje met het kleur meedoen en dat meten ze dan uit met een kleurenscanner om dat precies hetzelfde op spuitbus te steken....

wordt vervolgd....

Laatst bewerkt:
zal mijn vrouw er ook eens onder steken, dan heb ik ze ook in reserve :) :)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
vervang spanten

zondag nog een mooi stukje gevolgen.
Maandag was het opnieuw hetzelfde weer, ik dus weel naar het veld.
Maar het noodlot heeft toegeslagen.

door een wat te harde landing is volgens mij (wat het ging allemaal vlug) het onderste deel van de "te lijmen" deel van de buik losgekomen.
Dit plastieken deel dat de buik van het vliegtuig voorstelt was gelijmd op het middendeel van de vleugel. Ik had al vroeger vastgesteld dat het niet overal contact had,maar ik dacht het gaat wel houden.Nooit gedacht dat als het natuurlijk NET loskomt tijdens een landing catastrofale gevolgen ging hebben.
Bijgevolg kwam dit deel onder de tailweel waardoor de bear bij eerste contact met de grond ,over de kop ging,en het volle gewicht op de linkervleugel kwam....

De tip is nog perfect intact, het is echt in het midden gebroken, daar waar de gebruikte houtsoort het zwakst was.Dammmmm.

Nu het is perfect herstelbaar, maar ik zit met vragen.
De fijnere spanten zijn gebroken, dat is dus het zwakste deel in de vleugel.
Het is geen triplex hout, maar ook niet echt balsa. Ik weet maar 1 ding, ik heb een perfecte kopie gemaakt in balsa, maar het kan blijkbaar geen balsa zijn, want als ik het weeg, weegt het net het dubbele dan mijn balsa model. Dus ik vraag me af welke houtsoort het dan wel is....?De structuur lijkt balsa, maar het gewicht verteld me dat het geen balsa is.....(het is ook iets donkerder naar mijn mening)Dus het nieuw gemaakte stuk weegt 1 gram, het originele weegt 2 gram.....Het is ook soepel maar toch net iets minder dan balsa
14420131008_091938.jpg

Hier enkele foto's van de geleden schade ....

536IMAG0847.jpg

895IMAG0851.jpg

401IMAG0856.jpg

886IMAG0850.jpg

278IMAG0854.jpg

welke houtsoort is dus met zijn 2mm toch sterk en licht tegelijkertijd om deze spanten te vervangen?

De folie op de vleugel is ook speciaal, het is volgens TBM een eigen folie dat ze dan spuiten met 2k verf....
ik dacht van het gebroken deel te glassen en dan te spuiten.
Maar als ik dan alles moet spuiten zal het ook wat kosten, wetende dat een hele nieuwe kid 299 euro kost (en dan heb ik een hele nieuwe vlieger met vele wisselstukken....)
Zeer lichte en sterke spanten heb ik wel eens gemaakt van 1 m,m balsa met aan bijde kanten 0,4 m,m triplex lijmen .
vogelman

vandaag de vleugel gespoten met de federal standaard kleur….
nu blijkt toch dat het blauwe kleur dat esm gebruikt echt wel nog een tikkeltje anders is…
lap 25 euro bus voor de lol.
Ik moet de zo goed mogelijk gelijkend kleur vinden….
jammer dat esm zijn kleurencode niet wil lossen…
ze wilden me wel een halve vleugel verkopen, maar dan koste meer dan een volledig nieuwe kit met de verzendkosten :) :)

dan neem je je toestel mee naar de verfhandel en laat je ze met een spectrometer (of hoe heet zo'n ding) gewoon de kleur scannen

werkt perfect

tja dat is echt chinees
de onderdelen zijn duurder dan de hele kit
dat vind ik een vervelende eigenschap
dat was bij jamara ook heel erg
een raamkap voor de 1,8 meter exstra was ruim 80 euro
terwijl de hele kit 250 euro was
een set vleugols was 160 euro en dan moest je maar hopen dat ze pasten
er werd nog wel is verandert van maat vleugolbuis

dan neem je je toestel mee naar de verfhandel en laat je ze met een spectrometer (of hoe heet zo'n ding) gewoon de kleur scannen

werkt perfect

heb ik ook gedaan, maar dat ding vond de kleur niet terug in zijn database….
dan maar gezocht via het internet, en er was iemand die beweerde dat dit de federal standard blauw was……blijkt dus niet te zijn.

Soit, de tint is heel miniem, eens in de vlucht zal je het niet zien.
De volgende gelegenheid (hopelijks niet) spuit ik hem helemaal in 1 kleur van hier.

Jammer dat ze de kleurencode niet eens willen melden….met al de chinezen en ook met den dezen :)
een foto volgt later wanneer de verf droog is :)

iki denk dat het eerder komt omdat ze daar nog ouderwets mengen
je moet ook niet raar opkijken als de kleur van de volgende partij niet hetzelfde is

ik zou er niet zo mee zitten. Nu eerst eens goed en vooral veel gaan vliegen om dit formaat kist "in de vingers" te krijgen. Doe ik met mijn FW190 ook; Dan of later nog eentje "mooi" bouwen of een vergelijkbaar model. Maar eerst vliegen!!

Volkert

Back