Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
zal mijn vrouw er ook eens onder steken, dan heb ik ze ook in reserve![]()
![]()
Zeer lichte en sterke spanten heb ik wel eens gemaakt van 1 m,m balsa met aan bijde kanten 0,4 m,m triplex lijmen .zondag nog een mooi stukje gevolgen.
Maandag was het opnieuw hetzelfde weer, ik dus weel naar het veld.
Maar het noodlot heeft toegeslagen.
door een wat te harde landing is volgens mij (wat het ging allemaal vlug) het onderste deel van de "te lijmen" deel van de buik losgekomen.
Dit plastieken deel dat de buik van het vliegtuig voorstelt was gelijmd op het middendeel van de vleugel. Ik had al vroeger vastgesteld dat het niet overal contact had,maar ik dacht het gaat wel houden.Nooit gedacht dat als het natuurlijk NET loskomt tijdens een landing catastrofale gevolgen ging hebben.
Bijgevolg kwam dit deel onder de tailweel waardoor de bear bij eerste contact met de grond ,over de kop ging,en het volle gewicht op de linkervleugel kwam....
De tip is nog perfect intact, het is echt in het midden gebroken, daar waar de gebruikte houtsoort het zwakst was.Dammmmm.
Nu het is perfect herstelbaar, maar ik zit met vragen.
De fijnere spanten zijn gebroken, dat is dus het zwakste deel in de vleugel.
Het is geen triplex hout, maar ook niet echt balsa. Ik weet maar 1 ding, ik heb een perfecte kopie gemaakt in balsa, maar het kan blijkbaar geen balsa zijn, want als ik het weeg, weegt het net het dubbele dan mijn balsa model. Dus ik vraag me af welke houtsoort het dan wel is....?De structuur lijkt balsa, maar het gewicht verteld me dat het geen balsa is.....(het is ook iets donkerder naar mijn mening)Dus het nieuw gemaakte stuk weegt 1 gram, het originele weegt 2 gram.....Het is ook soepel maar toch net iets minder dan balsa
![]()
Hier enkele foto's van de geleden schade ....
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
welke houtsoort is dus met zijn 2mm toch sterk en licht tegelijkertijd om deze spanten te vervangen?
De folie op de vleugel is ook speciaal, het is volgens TBM een eigen folie dat ze dan spuiten met 2k verf....
ik dacht van het gebroken deel te glassen en dan te spuiten.
Maar als ik dan alles moet spuiten zal het ook wat kosten, wetende dat een hele nieuwe kid 299 euro kost (en dan heb ik een hele nieuwe vlieger met vele wisselstukken....)
dan neem je je toestel mee naar de verfhandel en laat je ze met een spectrometer (of hoe heet zo'n ding) gewoon de kleur scannen
werkt perfect