Beaufighter RBC afbouwen

Gaat langzaam maar heb nog wat geknutseld aan de Beau:mrgreen:.

Hier een update:D.

beaufighter138.jpg

Het touwtje sluit de luiken en werkt tot zover goed.

beaufighter135.jpg



beaufighter139.jpg

De Beau heeft ook wat kleur gekregen geen speciale verf, maar gewoon wat Histor zijdeglas.

Lekker makkelijk met de kwast opbrengen en alles uit de vrije hand met uiteraard wel wat tape voor de rechte lijnen, want zo'n vaste hand heb ik nu ook weer niet:mrgreen:.

De kleuren zijn echt super maar met wat weatheren wordt dat best wel grappig.

Had trouwens ook niet een echte mooi afbeelding om de kleuren goed te kunnen bepalen.

Ton
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat langzaam maar heb nog wat geknutseld aan de Beau:mrgreen:.

Hier een update:D.

Het touwtje sluit de luiken en werkt tot zover goed.

De Beau heeft ook wat kleur gekregen geen speciale verf, maar gewoon wat Histor zijdeglas.

Lekker makkelijk met de kwast opbrengen en alles uit de vrije hand met uiteraard wel wat tape voor de rechte lijnen, want zo'n vaste hand heb ik nu ook weer niet:mrgreen:.

De kleuren zijn echt super maar met wat weatheren wordt dat best wel grappig.

Had trouwens ook niet een echte mooi afbeelding om de kleuren goed te kunnen bepalen.

Ton

Kijk Ton dat had ik net nodig. Ben spullen aan het verzamelen voor de vakantie en deze gaat mee. Plan is deze zomer deze te bouwen. Iid de Dog zal even moeten wachten, want die is lastiger meenemen naar de camping. Deze is alleen mee terug lastig ;)

Paar vraagjes uiteraard:
- Dit zijn niet de standaard vacuum deurtjes of wel?
- Hoe komt het dat in het begin de retracts redelijk schaal zijn en later zeer rap?
- Met dat touwtje. Zie ik het goed als de retract op het touwtje duwt, die vervolgens de kleppen sluit?
- wat is er met het neusje aan de hand? Heb je daar iets bijzonders mee gedaan? Lijkt afneembaar...

Verder weer ongelofelijk mooi gedaan :worship:

grtz

b
 
Bram,

Paar vraagjes uiteraard: hoop dat het hiermee duidelijk wordt

- Dit zijn niet de standaard vacuum deurtjes of wel?
Klopt, Wouter heeft een paar kapjes van Glasmat gesopt en die komen veel beter uit doordat deze iets hoger zijn. Had de originelen verknipt en waren voor het mooie net te krap.

- Hoe komt het dat in het begin de retracts redelijk schaal zijn en later zeer rap?
Heb voor de test de servo op de gasknuppel staan en moet nog zo'n vertraging tussen zodat tie op een schakelaar gezet kan worden.
Was een beetje aan het spelen ermee.

- Met dat touwtje. Zie ik het goed als de retract op het touwtje duwt, die vervolgens de kleppen sluit?
Ja klopt en dat werkt best grappig hopelijk blijft dit in de lucht ook zo goed werken, we gaan het zien na de vakantie.

- wat is er met het neusje aan de hand? Heb je daar iets bijzonders mee gedaan? Lijkt afneembaar...

Klopt wil via de neus de accu wisselen zal er later nog wat meer plaatjes van schieten, de accu ligt daardoor helemaal voorin en dat lijkt mij een praktisch begin bij het uitbalanceren voor het zwaartepunt.
Komt daar ook nog een kleine accu voor de retractservo's er is daar redelijk wat ruimte om mee te werken.

Ton
 
Klopt, Wouter heeft een paar kapjes van Glasmat gesopt en die komen veel beter uit doordat deze iets hoger zijn. Had de originelen verknipt en waren voor het mooie net te krap.

Ok. Bladerde net wat terug en zag dat ik een posting van je gemist had. Daar had je het ook over Wouter zijn sopperij...

- Hoe komt het dat in het begin de retracts redelijk schaal zijn en later zeer rap?
Heb voor de test de servo op de gasknuppel staan en moet nog zo'n vertraging tussen zodat tie op een schakelaar gezet kan worden.
Was een beetje aan het spelen ermee.

Ahhh. Dacht al.

- Met dat touwtje. Zie ik het goed als de retract op het touwtje duwt, die vervolgens de kleppen sluit?
Ja klopt en dat werkt best grappig hopelijk blijft dit in de lucht ook zo goed werken, we gaan het zien na de vakantie.

Interessante oplossing. Verwachtte eigenlijk dat je met een veertje zou gaan werken, waarbij het wiel en de vork (ff geen betere term) hem opzij duwen. Ergens een keer gezien. Dit is eenvoudiger denk ik...
Ga je de vork nog bekleden zodat ie er iets massiever uitziet, of laat je het zo?

- wat is er met het neusje aan de hand? Heb je daar iets bijzonders mee gedaan? Lijkt afneembaar...[/I]
Klopt wil via de neus de accu wisselen zal er later nog wat meer plaatjes van schieten, de accu ligt daardoor helemaal voorin en dat lijkt mij een praktisch begin bij het uitbalanceren voor het zwaartepunt.
Komt daar ook nog een kleine accu voor de retractservo's er is daar redelijk wat ruimte om mee te werken.


Hmmm Daar wil tzt graag plaatjes van zien. Wat ik me herinnerde toen ik hem nog zelf in handen had, is dat het de bedoeling was eea redelijk permanent te maken. Nieuwsgierig dus...

Btw waarom een aparte accu voor retractservo? Een gemiddelde accu moet toch voldoende hebben?

Thnx

b
 
Bram,

Ga je de vork nog bekleden zodat ie er iets massiever uitziet, of laat je het zo?
Ja er komt nog een kruis in en de hoofdpoten worden voorzien van die rode sullivan stuurkabel buitenmantel :mrgreen: of zoiets. Moet nog wel meer aan het onderstel gebeuren want de borging klopt ook nog niet maar dat is snel genoeg gefikst met een nieuw gebogen en ingesoldeer draadje.


Hmmm Daar wil tzt graag plaatjes van zien. Wat ik me herinnerde toen ik hem nog zelf in handen had, is dat het de bedoeling was eea redelijk permanent te maken. Nieuwsgierig dus...
Dacht dat normaal een luik aan de onderkant zal althanks dat leek mij zo.
Maar dat was door de voorgangerbouwer allemaal al dicht geplakt.
Dat neusje los leek mij ook een beter optie want dan hoeft tie niet telkens op zijn rug.


Btw waarom een aparte accu voor retractservo? Een gemiddelde accu moet toch voldoende hebben?
De besturing gaat op Bec maar wil daar de retracts niet op hebben want als dat klem loop zou de Bec wel eens kunnen uitbranden.
Voor het zwaartepunt lijkt een 2e accu bijv 1-2 Lipo cell een prima optie.
Er zijn nog meer opties maar alles hangt een beetje af van het zwartepunt.
Wordt leuk om dat een beetje uit te dokteren.

Ton
 
B
Dacht dat normaal een luik aan de onderkant zal althanks dat leek mij zo.
Maar dat was door de voorgangerbouwer allemaal al dicht geplakt.
Dat neusje los leek mij ook een beter optie want dan hoeft tie niet telkens op zijn rug.
Klopt. Nu ik er over na denk was die idd dicht en terwijl dat het luik moet zijn.
De besturing gaat op Bec maar wil daar de retracts niet op hebben want als dat klem loop zou de Bec wel eens kunnen uitbranden.
Voor het zwaartepunt lijkt een 2e accu bijv 1-2 Lipo cell een prima optie.
Er zijn nog meer opties maar alles hangt een beetje af van het zwartepunt.
Wordt leuk om dat een beetje uit te dokteren.
hmm. Een brandende beaufighter in de lucht is idd niet leuk.

Ben benieuwd.

Grtz
b
 
Bram,

Klopt. Nu ik er over na denk was die idd dicht en terwijl dat het luik moet zijn.
Klopt maar was achteraf nog niet zo ongunstig.

hmm. Een brandende beaufighter in de lucht is idd niet leuk.
Is niet erg als dat dan maar gebeurt tijdens een luchtgevecht met de Pfeil van Berto:mrgreen: leuk voor hem wint hij ook een keertje:rolling:

Ben benieuwd.
:mrgreen:Ik eigenlijk ook wel.


Ton
 
draadje net weer helemaal door genomen....

Vergeet je je toezeggingen niet :mrgreen: Luchthapper en uitlaat

Ik heb wat gemist tijdens Oss, dat was al duidelijk ;)

Grtz

b
 
Twijfel of dat er nog op gaat komen:rolleyes:, ben nu bezig alles verder af te maken wat half klaar stond / staat, details kost dan teveel tijd.

Wil van de Beau niet zoveel werk meer maken wil ermee vliegen heb daar veel meer zin in dan allemaal details, dat komt misschien later nog wel:nooo:.

Heb nu mijn zinnen gezet op tekeningen maken voor RCM&E maar wil eerst alles af hebben.

Ton
 
Ja :mrgreen: weet ik geloof mezelf ook niet hoor, maar je moet toch wat zeggen.

Hoewel ben toch ijverig aan het kliederen met verf want ook de Corby ben ik met verf aan het besmeuren, want ook die staat al veel te lang in de wacht en hoort in de lucht te hangen in plaats van aan het plafond.

Ton
 
Hi Ton,

Ziet er weer strak uit! Ben blij dat je een sterke servo hebt gekozen voor de retracts. Heb zelf ook sterkere besteld voor de A10, zal me niet nog een keer gebeuren dat de wielen niet willen inklappen.

Zelf zat ik ook met het dilemma van aparte voeding voor retract servo's. Ik heb uiteindelijk de stroom gemeten in geblokkeerd toestand. Dit was bij mij 500ma per servo. De BEC welke ik gebruik zou 5amp continu moet kunnen. Dus zelfs als alle 3 de servo's jammen zou ik nog genoeg moeten over hebben.

Groeten,
Bart
 
Ben het helemaal met de vorige spreker eens: ziet er weer strak uit!

Had trouwens ook niet een echte mooi afbeelding om de kleuren goed te kunnen bepalen.

Geen smoesjes hè! ;)
:teacher:
The 256 Sqn Mk. VIF nightfighter shows the standard colour scheme introduced in October/November 1942 - overall Medium Sea Grey with Dark Green camouflaging on the upper surfaces, and dull red code letters with black serial numbers.

This aircraft still has the early type radar (receiving aerials under and over the wing) but with the dihedral tailplane - early Mk VI's still had the flat type. The housing on top of the fuselage just behind the cockpit is the camera-gun.


Camouflage & markings - Bristol Beaufighter (Part 1)
 
Bart,

Dank je:-D.

Ziet er weer strak uit! Ben blij dat je een sterke servo hebt gekozen voor de retracts.
Zijn twee standaard servo's wel een beetje zwaarder dan ik zou willen.
Had verwacht dat het direct naar binnen zou vliegen maar de kracht viel me tegen, heb later de arm ook iets ingekort dat gaf verbetering.
Wat me ook opviel was dat na wat vetsmeren alles 10keer beter liep.


Heb zelf ook sterkere besteld voor de A10, zal me niet nog een keer gebeuren dat de wielen niet willen inklappen.
Welke servo's heb je gekozen en hoe sterk, hoe gaan de wielen ook weer naar binnen naar voren of achter.
Verwacht op de Beau geen problemen want met ingaan help de wind een beetje en met uit draagt het gewicht een steentje bij.


Zelf zat ik ook met het dilemma van aparte voeding voor retract servo's. Ik heb uiteindelijk de stroom gemeten in geblokkeerd toestand. Dit was bij mij 500ma per servo. De BEC welke ik gebruik zou 5amp continu moet kunnen. Dus zelfs als alle 3 de servo's jammen zou ik nog genoeg moeten over hebben.
Dat valt me mee voor een blokkering maar als dat constant is zou je dat toch echt een kist kunnen kosten, zal ook niet een eerste keer zijn. Trouwens ook wel veel dat die Bec 5 Amp kan geven. Heb dat niet eerder van een regelaar gehoord en zelfs problemen gehad met mijn 2.4 ghz door een spanningsval bij flink sturen waardoor de besturing uitviel.


Wouter,

Geen smoesjes hè! :wink:
:teacher:
EEhhh vond het wel een mooi smoesje.
Had em misschien toch maar beter lekker zwart moeten verven, lekker makkelijk:p.


Ton
 
Ton,

Een vraagje.
Voor de aansturing van de twee motoren, zijn er een aantal varianten.
Hoe regel jij dit?
Heb je twee ESc's en twee batterijen of twee esc's met één batterij?
En dan waar stop je dan die ESC. In de motor gondel of in de romp.

Is nogal relevante vraag omdat ik twee of drie draden in de vleugel moet leggen en ik op dit moment niet kan inschatten of er voldoende ruimte in de gondel is voor een ESC. Mijn idee is om twee ESC's met twee batterijen te doen. Mocht je dan een keer worst-case moment hebben, dan valt er eerst maar één motor uit (uiteraard is dat dan geen echte worst case ;))

Thnx

b
 
Bij brushed kun je 1 esc gebruiken voor 2 motoren, bij brushless (eigenlijk) niet.

Er zijn geloof ik wel gematchte setjes te verkrijgen, maar doorgaans moet je bij brushless per motor een ESC gebruiken.
 
Goed lezen, Henri ;)

Bram,
Ik ga voor 1 accu met 2 esc.
Wordt volgens mij het meest toegepast. Het grote voordeel is dat beide motoren een gelijk vermogen krijgen toegediend.
Vooralsnog denk ik de draden tussen motor en esc te verlengen, dus 3 draden in de vleugel.
 
Dank heren...

Goed lezen, Henri ;)

Bram,
Ik ga voor 1 accu met 2 esc.
Wordt volgens mij het meest toegepast. Het grote voordeel is dat beide motoren een gelijk vermogen krijgen toegediend.
Vooralsnog denk ik de draden tussen motor en esc te verlengen, dus 3 draden in de vleugel.

Ik meende ergens gelezen te hebben, dat je de afstand tussen de ESC en de motor zo kort mogelijk moet houden. Dit omdat je de weerstand van de draden beter niet in de aansturing van de motor moet willen. Kan me er iets bij voorstellen, maar weet het niet... Dit zou kunnen betekenen dat je je esc in de gondel wilt (eventueel voor koeling ook leuk)...

Ga nog ff googlen...

b

Vond iig een schema die 1 accu met 2 ESC onderbouwd...
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=12637424&postcount=5
 
Laatst bewerkt:
Als je voldoende dikke draden toepast, lijkt mij de weerstand niet zo'n probleem.
Hoe korter hoe beter natuurlijk, maar de draden verlengen tussen esc en accu is slechter.
Vraag me niet hoe het precies werkt, maar door de lengte schijnt de esc de accu niet meer te 'zien'. Dit is wel weer te corrigeren door extra elco's tussen de + en - van de esc te solderen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top