Beech C-45

Jan, Hier is een plaatje van de Cessna Bobcat T50 kgeloof dat de UC de mil. uitvoering is.
afb533.jpg

Deze vind ik ook wel leuk het is de Aero145
afb534.jpg

Heb de Nordatlas even opgezocht en dat is zeker en mooi toestel maar lastig met die twee staartbomen en nagenoeg gelijk aan de Flying Boxcar
n2501f1.jpg

Ton

Jaja, ik dacht al, er zal vast iemand etc.etc. :?

@Joost!
Ik was daar (Brussel) zonder m'n auto en met m'n vrouw ( :wink: ), dus dan wordt het een lastig verhaal.
(Dat leg ik je allemaal nog wel eens uit!) :wink:

(Overigens, heb je wel opgezocht waar Mol ligt?)

Plaats maar een mooie plaat van een Boxcar en een Noratlas.
Daar hebben we meer aan . . .

(Oh, Ton is je al voor geweest, zie ik nu . . . )

@Tom, ik kom vast een keertje langs (maar weet nog niet wanneer . . . :roll: )

jan

@Peter: Hier kan je 2 3D tekeningen vinden van de retracts

http://www.t-birds.be/image/forum/retract-spitfire-01-klein.jpg
http://www.t-birds.be/image/forum/retract-spitfire-02-klein.jpg

Weet niet goed hoe ik de foto's hier kan uploaden.

@Ton: We willen wel voor iedereen cutten als het moet. :twisted:

@Jan: Ben nog maar één keer in het Museum te Brussel geweest, :oops: maar ga er zeker nog eens een bezoekje brengen, wist trouwens niet dat het gratis was. :P voor zover ik wist stond er vroeger maar één toestel een MKIX LF het toestel met de clipped wings.
Mol voor hen die het nog niet moesten weten ligt in de buurt van Turnhout - Postel - Het Zilvermeer - Bobbejaanland. :lol: Reusel
Ongeveer op een 45 minuten van Antwerpen en een 45 minuten van Eindhoven.

Jan heb je toevallig foto's voor ons gemaakt in het Museum?

Tot hoors
Tom[/url]

@Tom,
Nee, ik heb geen foto's gemaakt . . . Geen seconde bij stilgestaan :roll: .
Maar, ik beschik ook nog niet over een volwaardige digitale camera.
(Alleen die medion . . . :? )

@Ton:
Nog twee alternatieven voor de Beech:
- de Airspeed Oxford (ook in Brussel te zien), en
- de Avro Anson.

Of ik ze nu ook echt mooi vind: dat is een tweede . . . :roll:

De Airspeed:
brx.jpg

De Avro Anson:
avro-anson.jpg

Je kunt ook nog aan de Dakota denken! :D
Maar die is er geloof ik ook al . . . :wink:

Moderator!
Wordt het tijd voor een nieuw draadje? ('kandidaten voor tweemotorige schaalkisten', oid.? :roll:

jan

jan brilman zei:
Moderator!
Wordt het tijd voor een nieuw draadje? ('kandidaten voor tweemotorige schaalkisten', oid.? :roll:
kan, maar is moeilijk splitsen als mensen het in hun post over de Beech en andere meermotorige toestellen hebben... wat moet dan waar ;)

Hoofdlandingsgestel, inclusief ventiel, tank, slang, etc., exclusief wielen :cry: , bij Hawé, voor € 385. 8O

Schijnt dat Hawé goeie spullen levert . . .

Maar dat mag ook wel voor dat geld! :?

jan

Hoi allemaal, beste wensen voor 2004

Jan, ik heb ook al zitten zoeken naar Hawé, maar niks gevonden, hebben die wel een site?

Het is vrijdagavond laat, en overal op de site is het rustig . . .
Overal?
Nee, niet overal!
Op het schaalmodel forum heerst nog volop activiteit! :P

(Nou ja zeg, wat een onzin . . . :oops: )

Terzake.

Ik heb de tekeningen van de Beech nog weer eens even bekeken, met het oog gericht op de zgn. ‘vormdelen’.

Voor de Beech hebben we het over het volgende.
- romp: plm. 16 spanten
- vleugel: plm. 14 ribben;
- motorgondel: plm. 11 spanten
- klep: plm. 7 delen
- aileron: plm. 7 delen
- diversen: 15 delen

Behalve de romp hebben we met een linker en rechter exemplaar te maken; totaal zijn er dus ongeveer 16 + (( 14 + 11 + 7 + 7 + 15 ) * 2) = 124 delen die voor ‘cutten’ in aanmerking komen.

Maar (bv.) Tom, hoe werkt het dan vervolgens?

- teken je alleen de te cutten delen in CAD?
- of teken je de hele vleugel, de hele romp, alles, om optimale pasvorm te bereiken?
- mogen de (eventueel aan te leveren) scans, om eea. hanteerbaar te houden, ook 'schaal' (bv. 1 : 2) zijn?
- kun je ook gewoon je eigen simpele scannertje gebruiken?
- welk formaat moet de output hebben?
- eerst Fallwimmer maar eens vragen wat hij als ‘Unterlagen’ gebuikt heeft . . . :? (ik heb het idee dat ‘ie (bij wijze van spreken) ook maar 'wat gedaan heeft' :roll: : de schaal is 1 : 6, maar als ik kijk naar de Pratt en Whitney kits van Williams Bros (zie http://www.williamsbrosinc.com/release.html), dan past zo'n dummy helemaal niet in de gondel . . .

Ik ga maandag informeren naar scan-mogelijkheden.

(Overigens: de boeken van Matt zijn besteld! :D )

Tenslotte: HaWe heeft een site, maar het stelt niet veel voor. :?

http://www.hawe-modellbau.de/

jan

Hoi Jan,

Dat zijn inderdaad heel wat onderdelen.
Is niet op 1-2-3 getekend...maar het lukt wel. :lol:

Ik zal je punt per punt antwoorden.

- Ik teken niet alleen de te cutten delen in CAD

- Om een zo goed mogelijk resultaat te bekomen teken ik dus ook de ganse romp, vleugel en dergelijke, het moet perfect passen.

- De tekeningen zijn best schaal 1:1 zo zijn de profielen het nauwkeurigste, later kan je altijd verschalen als je wil en voor de tekenaar is dit weer het eenvoudigste, hoeft zelf niet gaan te verschalen.

- Een simpele scanner zou ik voor een gans plan niet gebruiken, je krijg nooit de vleugel perfect als je al die scans tegen elkaar gaat plakken.
Het fileformaat zal ook veel groter worden, je moet trouwens 124 files gaan doorzenden en de tekenaar moet 124 keer de files in zijn CAD pakket inladen, terwijl het met een scan van het plan maar 1 keer moet, tijdsbesparing is enorm....voordeel nog eens van een scan volledig te scannen is dat je het voor eigengebruik zoveel kan afdrukken als je zelf wil, moet je natuurlijk wel een plotter hebben.

- Het formaat is meestal JPG of TIF, kan dit indien nodig altijd omzetten, de plans van mijn Spitfire waren in het TIF formaat.

Hopelijk heb je hier genoeg informatie mee, vraag er maar op los. :wink:
Zijn er toevallig mensen die het plan van de Ziroli Beech hebben :?:

Tot hoors
Tom

Ik heb de boeken van Paul Matt binnen (die luchtvaartshop is snel! :D ); zal eens kijken of die tekeningen van Fallwimmer een beetje nauwkeurig zijn.

Voor vragen aan hem: hij heeft geen e-mail :evil: , dus dat wordt bellen . . .

@Tom,
Misschien moet je
- de tekeningen van Matt inscannen (paar A4-tjes :D )
- naar CAD overzetten (voor Tom een koud kunstje 8) )
- de constructie-technische oplossingen van bv. Fallwimmer (liggers, ribben, spanten, etc.) overzetten naar cq. inpassen in de tekeningen van Matt.

Dan heb je het goed voor elkaar! 8)

Is dat een begaanbare weg, of klets ik nou maar wat :roll: (niet gehinderd door kennis van zaken)?

Ik zal de verschillende tekeningen die ik nu heb eerst eens beter bestuderen.

(Begin er wel steeds meer zin in te krijgen! :D )

jan

Tom!

Ik zie nu dat die tekeningen van Matt (werkelijk schitterend!) ook op CD te koop zijn, in TIFF en PCX format.

Allemaal, voor 99.95 dollar, staat hier.

Bij de huidige koers van de euro . . . :D

Zie misschien die luchtvaarshop (https://lhshop.nl), of
www.aviation-heritage.com.

Tom, ik zou zeggen: go for it!!! 8)

Ik hoor van je.

jan

Hoi Jan,

Prachtige site met al de boeken op zeker een aanrader!!!

Ik ken de tekeningen van Matt niet, heb de boeken wel ingescand op mijn PC staan, maar je zal waarschijnlijk andere tekeningen bedoelen.

:twisted: Die Nederlanders toch... :lol: Ik ben wel niet diegene die de tekeningen voor 99.95 dollar gaat aankopen met de huidige koers van de € is dat natuurlijk goedkoop, maar dat zijn wel de personen zelf die dit moeten aankopen, maar het is wel goed geprobeerd. :roll:

Tot hoors
Tom

Ja jammer dat er zoweinig reacties zijn :oops: , had eigenlijk gehoopt wat meer schaalmodellen te zien.

Ook op post waar je leuke dingen mee kunt doen bijv een docu set samenstellen is weinig reactie.

Of misschien is men bang dat het teveel met wedstrijden te maken heeft en daar dan ook op tegen is en niet reageerd, dat zou dan ook heel jammer zijn.

Misschien een optie om een paar threats te openen met iets wat hier al een beetje begonnen is, bijv. laat weten wat je favorieten 2 motorige vliegtuig is. Dit kunnen we ook doen met, WW1, WW2, Homebuild, Sportvl hoogdekker en of laagdekker, Watervliegtuig, Jet, etc. etc. In de hoop dat we leuke foto's te zien krijgen en je op een leuk vliegtuig uitkomt die je nog niet eerder had gezien maar toch best zou willen bouwen.

Zal ook hier de bouwverslag van mijn nieuwe RBC proto Spit starten dan kunnen we daar ook leuk over kletsen. Maar ik hoop wel dat er meer zullen volgen.

Okee even terug op de grote hamvraag onderdelen in CNC;
Heb Rob wel eens bezig gezien met een BT tekening en een Catalina tek., hij gebruikte daar een standaard scanner voor om de spanten te scannen en die worden dan omgezet naar CAD. Dat is best veel werk want alle delen moeten worden nabewerkt in CAD om ze ze ook fatsoenlijk te kunnen uitfrezen zijn, het is dus niet alleen scannen en hakken het is best veel werk. Misschien kun je de tekening met de onderdelen in totaal laten scannen en die mailen naar ROB voor een prijs te maken en eerlijk gezegd 1 model is natuurlijk duurder dan meerdere, de kosten zitten namelijk niet alleen in het frezen maar denk ik meer in de voor bereidingen naar het frezen toe.

Ton

Even nog een berichtje over mijn Beechcraft, ik heb vandaag weer gevlogen en :P 8O :D :o 8O . SCHITTEREND. Bij de landing van die mooie spuit vlagen met sneeuw!! heerlijk. En dan dat geluid van 2 synchroon lopende motoren. :) .

Over die plaatjes van dat pneumatisch landingsgestel kan ik wel wat mee. Ik heb trouwens even gespiekt bij ROBART en daar heb ik cad tekeningen van gemaakt hoe het volgens mij moet. Ik zal ze binnenkort even posten, dan kunnen jullie je hersens er ook even op kraken.

Gegroet en vlieg ze allemaal!!

Tom!

Ik dacht, als beginnend kit-cutter zijn die boeken gewoon een must! :roll:

Las ik nou ook ergens dat Ton ze gedigitaliseerd had?

Zo ja, kun je ze mailen naar Tom?

Anyway.

Ik zal kijken of ik een (hard-) kopie van die tekeningen jouw kant op kan krijgen (moet geen probleem zijn), dan kun je even kijken of het dezelfde zijn als die je al hebt, EN of mijn hierboven voorgestelde procedure haalbaar is.

(Tekeningen van Fallwimmer kunnen we denk ik vergeten :? ).

We keep in touch.

jan

Hier zijn we weer.

@Ton: De reacties hier vallen nogal mee vind ik ondertussen zijn we de tanks voorbij gestoken. :lol:
Lijkt me een zeer goed idee om het bouwverslag van je Spit hier online te plaatsen, zat zelf ook te denken om dit te doen, alleen weet ik niet hoe ik hier foto's online kan brengen.

@ Jan: Een kit cutter krijgt natuurlijk de tekeningen van de personen, het is niet te doen om alle tekeningen aan te kopen want dan gaat de prijs natuurlijk de hoogte in, zoals Ton ook al zei.
Maar ben er zeker van dat we elkaar zullen kunnen helpen, trouwens ik heb de gescande versie van de Paul Matt boeken hier op mijn Pc staan.
Zie hier http://www.t-birds.be/Beech

Groetjes
Tom

Tom!

Dat zijn ze! :D
Je hebt ze al! :D

Alle benodigede info staat er op, dus ik zou zeggen: da's voor mekaar. :P

Inlezen maar! :wink:

Ik heb Rutten nog even een mail gestuurd met allerlei vragen over profielen, instelhoeken etc.

Nog geen antwoord . . .

jan

Tom is direct begonnen met inlezen en bewerken in CAD van die Beech tekeningen. :D

Heeft geen tijd meer om te reageren . . . :wink:

@Tom!
Het scan-werk is gedaan :D , het zijn schitterende tekeningen :D , hoe sta je er tegenover om binenkort eens te kijken of de constructies van Fallwimmer in de tekeningen van Matt te integreren zijn?

Of heb je al de hand op de tekeningen van Ziroli weten te leggen?

(Die tekeningen van Fallwimmer zijn heeeeeel semi-scale :evil: )

Ik wacht nog op de gegevens van Rutten; de parameters van Fallwimmer (profielkeuze, instelhoeken etc.) hebben in ieder geval ook een goed vliegend model opgeleverd.

jan

Back