Beginnen, geen vliegervaring

• Topicstarter Topicstarter Xearo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Xearo zei:
De ene keer heb ik 3x in de week tijd om te vliegen en soms 3weken niet.
Als je niet regelmatig kunt vliegen in je beginnerstijd dan leer je het nooit (goed). En al helemaal niet op eigen houtje.
Xearo zei:
en ik wil met zo`n conrad dingetje proberen te vliegen.
Ikke lekker toch doen....Eigenwijs volhoudertje, he? :evil:

Ik heb het al gezien, met zo'n motivatie is modelvliegen echt niks voor jou. Je hebt het veel te druk met andere zaken. Niks mis mee, maar dan moet je niet ook nog eens willen leren modelvliegen...
Maar ondanks de glasheldere en correcte (de enkele volslagen foute van beginners daargelaten) adviezen in deze thread heeft niemand je dat tot nog toe klaarblijkelijk duidelijk kunnen maken. Ik geef het op ..... :x

bruno
je moet hem een ding geven hij is een volhouder
wat wij ook zegen hij gaat door en hij slaat zelfs de mogelijkheid om te kijken bij een paar clubs in de wind dat is het eigenwijse er van maar hij houd wel vol

In de buurt van Venlo ligt het militair laagvlieggebied "GLV VIII" minimaal toegestane vlieghoogte hier 100ft = 30M :!: :!: ..... voor F16's ....

afb6778.jpg

gebied ruweg Asten, Horst, Blerick, Reuver en Nederweert ......

Bron luchtvaart gids Nederland (laatste bijwerking).....
(officieel heet dat ding "AIP Nederland deel 2", (de "VFR gids"), publicatie van LVNL, uitgegeven bij PlantijnCasparie Den Haag, losbladig met maandelijkse updates)

P.S. ook dagelijks de NOTAM's raadplegen voor je wilt/wild gaat vliegen ....

en ik wil met zo`n conrad dingetje proberen te vliegen

Vooral doen, en niet vergeten vriendje met fototoestel mee te nemen..
beter nog filmen!!!!

Tegen zo'n wil kan geen enkel goed gemeend advies op....

Gaan met die banaan....

En filmpje/fotos op internet plaatsen...

Waar een wil is, is een weg.

Desnoods loodrecht de grond in....

Lol

Johan

Gelukkig hebben we hier in België al dat geouwehoer niet ivm wetten en regels ...

Geachte Heren, je kan ZEKER de BASIS van het vliegen op eigen houtje ZONDER club leren ... heb ik gedaan met Amerikaanse electro kistjes van anderhalve meter span op enkele maanden tijd ......OP VOORWAARDE dat je SERIEUS door de vlieg-bug gebeten bent , ( heb ik al van mijn vierde of zo ) , dat je regelmatig traint ( EERST op PC , is wel zo veilig) en je GOED documenteert... dan de wei op en opgooien dat ding ...

Maar voor de VOLGENDE stap is het IMHO ESSENTIEEL om lid te worden bij een club ... MOET je gewoon doen ....heb net mijn eerste GLOW trainervlucht achter de rug (zààààlig gewoon ) en zal nu deze week mijn eigen glowkist kopen ...

Dus NIET zomaar zeggen dat NIEMAND de basics niet zelf kan leren ...

Happy flyin' all...

Guy

Nou, dat is dan geregeld (nog bedankt voor het aanbod):

Alle Nederlanders die zelf willen pionieren doen dat dan gewoon in Belgie, uiteraard verder dan 5 km van de Nederlandse grens... :D

Hoeven wij ons geen zorgen meer te maken over ongelukken, die ons -de georganiseerde modelvliegers- een slechte naam bezorgen en daardoor zelfs in de problemen kunnen brengen. Ook geen angst meer dat je in vele tientallen of honderden uren zelfgebouwde model (en niet van dat voor maar enkele tientallen Euro's kant en klaar gekochte speelgoed) door toedoen van zo'n aso de grond ingaat.

Overigens heb ik mezelf ook leren vliegen. Maar dat was in 1966 resp. 1969. Bovendien ben ik met RC altijd bij andere vliegers gaan zitten om onderlinge storing te voorkomen. Moest ook wel, want ik had m'n eigen RC gebouwd en dat type ontvanger was erg breedbandig. Op zich geen probleem, maar je moet wel even overleggen. Net zo goed als je nu nooit je zender aanzet voordat het frequentiebewakingssysteem je daar de mogelijkheid voor geeft.

Met de kennis van tegenwoordig zou ik het uiteraard nu anders doen. En wie slim is, doet dat ook...

aso aso aso ....Ik zeg je NET dat ik me bij een club aangesloten heb...EN dat ik ook vind dat dat noodzakelijk is ....

D'r lopen er hier een paar rond op dit forum die

a) niet best kunnen lezen
b) erop gebrand zijn het plezier van andere mensen te vergallen nog voor ze goed en wel begonnen zijn...

misschien omdat ze zelf een héél moeilijke learning curve achter de rug hebben met een dozijn zware crashes ( resp 1966-1969) ....Dit sluit echter niet uit dat er enthousiastelingen zijn die WEL the feeling en
de touch hebben om die eerste (heerlijke) vluchten tot een goed einde te brengen ...

dus conclusie voor Belgische enthousiastelingen dan maar : voor electro-parkflyerkes : GA naar een club als je voelt dat je het niet alleen afkan ...
voor Glow : DIRECT lid worden en niet zelf gaan knoeien

voilà

happy flyin'

Hey Guy, als Belgische modelbouwcollega denk ik dat je er even naast zit.
Gelukkig hebben we hier in België al dat geouwehoer niet ivm wetten en regels ...
Het is in België enkel toegelaten om te vliegen op erkende terreinen! Met de nodige vergunningen ( bestuur der luchtvaart, gemeentebestuur, milieuvergunning-->Vlarem II...) Dus wildvliegen is uit den boze!

Maar als goede Belgen zijn we van het principe : Wetten zijn er gemaakt om te omzeilen. En de meeste kennen de wet niet (ook de politie niet). Maar wees er zeker van als je een ongeval hebt en de verzekering moet betalen, dan kennen ze de wetten maar al te goed.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik ook in mijn tuin vlieg met kleine electro's...
De discussie over al dan niet naar en club gaan: daar leer je gewoon veel sneller, veel beter vliegen met veel minder brokken...

guy5927 zei:
aso aso aso ....Ik zeg je NET dat ik me bij een club aangesloten heb...EN dat ik ook vind dat dat noodzakelijk is ....
D'r lopen er hier een paar rond op dit forum die
a) niet best kunnen lezen
b) erop gebrand zijn het plezier van andere mensen te vergallen nog voor ze goed en wel begonnen zijn...

Het gaat hier over iemand, die te midden van een veelheid aan vliegverenigingen wil gaan wildvliegen met de argumentering dat er geen tijd zou zijn voor een club, niet over Guy5927. Wel goed lezen, he :wink: !

Welke onvriendelijke benaming je zo iemand wil geven is uiteraard een eigen keuze, maar de leden van de omringende verenigingen zullen in ieder geval geen gevoelens van sympathie voor zo iemand ontwikkelen. Ik kan me dan ook best voorstellen, dat er zeer fel wordt gereageerd.

Daarnaast wordt er door meerderen op gehamerd, dat juist het lid worden van een vereniging veel meer lol geeft, beduidend minder kosten aan stukgevlogen toestellen meebrengt en uiteindelijk een veel sneller resultaat zal opleveren. Het is dus geen juiste conclusie om te stellen, dat we elkaar het licht niet in de ogen gunnen. Integendeel, er wordt geprobeerd iemand het enige juiste advies te geven, dat het meeste plezier oplevert....

Enne, in België hoeft zo iemand natuurlijk ook niet aan te komen. Over het algemeen zijn Belgische modelvliegers vriendelijke, vrolijke en zeer gezellige mensen, maar laat er niemand hun toestellen in gevaar brengen, want dan is het vriendelijke en het vrolijke er onmiddellijk af!

Integendeel, er wordt geprobeerd iemand het enige juiste advies te geven, dat het meeste plezier oplevert....

Inderdaad, echter het was niet het advies dat de
o.p. verwachtte..

Tja, en dan onstaat er een probleem...

" ik wil toch........."

Johan

guy5927 zei:
misschien omdat ze zelf een héél moeilijke learning curve achter de rug hebben met een dozijn zware crashes ( resp 1966-1969) ....Dit sluit echter niet uit dat er enthousiastelingen zijn die WEL the feeling en de touch hebben om die eerste (heerlijke) vluchten tot een goed einde te brengen ...
Goh, het lijkt wel of het over mij gaat :wink: Vreemd genoeg wordt het eerste geconcludeerd, terwijl ik mij -ook tot mij eigen verbazing- tot de tweede categorie mocht rekenen... In '66 heb ik leren LB-vliegen en in '69 RC, in beide gevallen kon ik het (gelukkig) meteen, de crashes kwamen pas later :cry: (toen ik allang met anderen samenvloog)...

Maar dat was toen, in een veel leger land dan tegenwoordig, zonder internet en mensen in de buurt om aan te vragen...
Als ik NU zou willen beginnen en ik zou de welgemeende en feitelijk JUISTE (de beginner en zijn omgeving de kans op een hoop ellende en onnodige kosten besparende) adviezen van ervaren modelvliegers willens en wetens naast mij neerleggen, dan was ik niet alleen dom, maar als ik m'n eigenwijze zin doordreef, ook nog eens de grootste aso die er rondliep.

ik heb toch een "vliegtuig" gekocht, een robbe skyflex v. deltavlieger achtig ding. eens kijken of ik hiermee kan vliegen. hij schijnt erg makkelijk te zijn. iemand ervaring?

he maar nu een ding ga hier mee hoe dan ook wel naar een club :!: :!: want dit is een branstof en dat is geen gemakelijk iets oke.
en het is ook geen parkflyer meer met 1750 gram en 180 spanweite
en hier geld 100% zekers wel de hinderwet.
en anders moet ik iedereen hier gelijk mee geven.
dus ondanks alles wat ik eerder hier heb gezegt trek ik mij wat het betreft het zonder club vliegen kompleet mijn handen uit het vuur!!!

Xearo zei:
ik heb toch een "vliegtuig" gekocht, een robbe skyflex v. deltavlieger achtig ding, eens kijken of ik hiermee kan vliegen.
Waar? Op welke frequentie? Wat moet je allemaal checken voor het opstijgen? Wat moet je zeker niet doen als je niet meteen de grond wilt ingaan? Hoe denk je verder te voorkomen dat er ongelukken gebeuren?
Xearo zei:
Hij schijnt erg makkelijk te zijn, iemand ervaring?
Dit zijn hele leuke ''vliegdingen'' en inderdaad niet moeilijk te besturen, maar dat betekent wel dat als je dit eenmaal in de lucht kunt houden, je nog steeds niet kunt modelvliegen.

Ik was eigenlijk niet van plan om me te mengen in deze discussie. Ik ben het namelijk zo verschrikkelijk eens met Bruno (die hier net jes volhoud) en de anderen.
In het begin had ik nog zoiets met een schuimpie naja als hij dan perse wil, en paar vluchten en dan is het toch einde.... Maar nu.....

Die skyflex bestaat ook als electro (dacht ik) maar dan nog. 1700gram en 1.80m Das niet niks.
Ga nou naar een club, gezelliger, veiliger, goedkoper, kost je net zoveel tijd (heb begrepen dat er een dozijn in de buurt zijn) en geen aanslag op alle mensen die wel echt op een goede manier met hun hobby bezig zijn.

Oh ja mijn ervaring met de skyflex. Ik heb zo'n ding een keer zien vliegen. Ze hadden de draairichting van de "vleugel" m.b.t. het sturen verkeerd om. Dat is nog niet zo eenvoudig te beredeneren voor een leek. Dat ging dus mis, na 10m de grond in. Vlg mij hebben die dingen ook niet echt een hoogteroer maar wordt dat geregeld met het gas. Ook dat is voor een beginner nou niet echt iets wat ik zou aanraden.

Mark

Kijk eens op de site van de Limburgse federatie ( www.modelvliegers.nl ) en je vind in de omgeving van Venlo wel 5 clubs die allemaal met gemak te bereiken zijn en ook nog eens vrij dicht op elkaar zitten. Ook aan de duitse kant van de grens zijn diverse clubs, net zoals in het stukje Brabant dat aan de andere kant ligt.

Op dit kaartje de ligging van enkele van die clubs.
limb_clu.jpg

Gelukkig ligt mijn clubje iets verder naar het zuiden en heb ik dus geen last van je, maar die andere clubs zullen absoluut niet blij met je zijn. Op die manier kun jij het bestaan van die clubs schaden. Als jij met dat zware ding gaat vliegen en je richt schade aan dan is dit dus niet echt gunstig voor die clubs.

Effe iets anders, doordat enkele clubleden met die skyflex proberen te vliegen, weet ik dat dit dus niet zo een gemakkelijk te vliegen ding is en soms zelfs een crime is om te vliegen, zelfs voor een ervaren piloot.

jonathan zei:
Het zou zonde zijn wanneer je 200 euro uitgeeft aan een toestel, het vervolgens crashed, en je geen geld meer hebt om het te repareren, en de hobby maar weer opgeeft. ;)
Ik heb zo'n vermoeden dat.....

Jammer dat sommige mensen soms zo koppig zijn en niets van mensen willen aannemen... :(

Vind je dit nou trouwens echt een leuk toestel? :? Zou je niet veel liever met een echt ( :twisted: ) modelvliegtuig willen (leren) vliegen i.p.v. met zo'n veredelde vlieger?
Het is een beetje hetzelfde als dat je wilt leren autoracen, maar omdat je je niet wilt aansluiten bij een raceclub, je maar telkens naar Verkeerspark Assen toegaat. :lol:

Was toch gewoon voor die Calmato (+ club!) gegaan...had je veel meer plezier aan gehad. :(

ik heb gegoogled en heb verschillende reviews gelezen over de skyflex, allen schrijven dat kinderen van 8 er ook zouden kunnen vliegen.

ik ga waarschijnlijk bij mijn oma vliegen, ze heeft een boerderij gehad en een flinke lap grond....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back