Beginnen met een 30 of een 50 ?

• Topicstarter Topicstarter tonh
  • Startdatum Startdatum
T

tonh

Guest
Wat zijn de voors en tegens om met een (Thunder Tiger Raptor) 30 of 50 te beginnen ??? Ik krijg de indruk dat hier groite onenigheid over bestaat ?

Een 30 zou veel minder brandstof gebruiken en vrij gemakkelijk tot een 50 kunnen worden omgebouwd. Een 30 zou snel gaan vervelen als je het eenmaal kunt en verder wilt.
Ikzelf heb zo iets van dat het gevaarlijke dingen zijn als er iets fout gaat. Voor autos geldt ook dat iemand die altijd in een 1.1 liter Panda rijdt binnen 3 seconde tegen een boom aanzit als je hem in een 250 pk Porsche zet. En voor heli's geldt misschien wel dat als het goed fout gaat je met een 30 minder schade aanricht dat met een 50.

De wijze mensen die ik ken raden me allemaal aan met een 30 te beginnen maar als je met willekeurige andere heli-vliegers praat wordt me altijd aangeraden met een 50 te beginnen. Wat is nu wijsheid ???? Geld is niet perse een probleem als is dat ook niet onbepertk voorradig helaas, maar dan nog zou ik niet weten wat het beste is.

En ik heb dus de Reflex simulator waarmee ik de eerste 10 minuten al 3 crashkits mee heb uitgespaard :-) Daar ga ik zeker een hoop mee spelen.

Graag jullie input,

Ton

koop een 50er.
als je een half jaar met een 30er vliegt bouw je hem toch om naar een 50er.
ik zou eerder voor een hirobo scedeau of een evo50 gaan 8O .

hebbie meneer hirobo weer !!! , ga toch fietsen met dat hirobo gedoe van je , eerst s echt leren vliegen herman , doe mee met de D3D volgend jaar dan kunnen we zien of die hirobo van jou echt zo soepel rolt en flipt :mrgreen: :ontopic:
ik zou maar gewoon een 50er nemen , dat 30er gedoe ben je waarschijnlijk snel mee uitgevlogen !! en nog een tip , neem een OS motor en geen tt , hier bespaar je een hoop ellende mee ,

Als je in het begin al de 50er koopt hoef je niet al die kosten aan de ombouw uit te geven. Een 30er is net zo gevaarlijk als een 50er. Als je beide tegen je kop krijgt ben je net zo dood.

okey allereerst een vraag,
heb je al een heli besteld of niet ?

Ik raad iedereen aan die denkt verder te gaan met heli vliegen een 50er te nemen. als je een leer curve hebt van 0 1 1 1 1 1 1 1 tot het jaar 2008 en dan naar 2 gaat dan is een 30er aan te raden.
Denk je na 4 maanden al een beetje rond te vliegen en loopings te doen dan beginnen met een 50er. Reken op minimaal 250 euro om een 30er naar een 50er om te bouwen. Je hebt een nieuwe motor + uitlaat nodig nieuwe bladen nieuwe staart koelven etc. De 50er gebruikt meer brandstof maar dit is in bovenstaand tijdsbestek te verwaarlozen, je hebt immers ongeveer 250 euro brandstof te verstoken.

Groet Dennis
als ik persoonlijk overnieuw mocht beginnen was ik met een 90er begonnen. ( zelf met een raptor 50 begonnen)

Als brandstof kosten je niet zo boeit ga dan voor de 50 (die een stuk minder zuinig is)
Ga anders voor een 30. in het begin ben je toch alleen maar bezig met hoveren. Daarna wat rondvliegen. Voordat je je eerste looping maakt ben je al snel een jaar verder. En zelfs dat is prima met een 30 te doen. Mocht je hem in die periode een keer crashen dan is het het ideale moment te upgraden naar een 50. En heb je toch flink wat brandstof bespaart.

Als je leert met een 30 leer je ook beter te werken met je collective. Om zoveel mogelijk Rotorsnelheid over te houden bij manouvres

Hey ,

Je vraagt ; wat is wijsheid ?

Wel .... Wijsheid is toegepaste kennis !
Ik ben met een 30 begonnen en ben later overgestapt naar een 50.
Ik had door het groter vermogen van de 50 mijn handen wel even vol,
maar ook dat went snel.
Als ik opnieuw zou beginnen ; ineens de 50 dan maar !

Voila ,

Groeten ,Luc :D

laurens zei:
Als je in het begin al de 50er koopt hoef je niet al die kosten aan de ombouw uit te geven. Een 30er is net zo gevaarlijk als een 50er. Als je beide tegen je kop krijgt ben je net zo dood.

Mij werd verteld dat wat je bespaart aan branstof evenveel is als de kosten van de ombouw.

Dus dan wordt de vraag wat heeft het het eerste half jaar als voordeel met een 30 ipv een 50 te vliegen ?
En hoe kort wordt dat "half jaar" als je ook nog eens Reflex hebt om mee te oefenen...

Ton

Voor je een verschil van 250 euro in brandstofkosten hebt tussen en 30er en 50er ben je heeeeeeel lang bezig. Met een half jaar reflex zou je makkelijk binnen een half jaar je eerste loop kunnen doen en op dat moment profiteer je al van een 50.

Ik zou meteen voor de 50 er gaan, beter nog een 60 er, Wil je echt voor iets goeds gaan koop dan een Vario Evolution of een Sky-fox.

Of wil je al binnen een half jaar loopings gaan trekken ?

Een 50 is zwaarder en dus iets stabieler.
De afstelling bij 30 size motoren komt kritischer en is dus moeilijker.
Meer mensen hebben een 50'er en kunnen je dus praktijk tips geven.
Ja, hij verbruikt meer maar als je gaat hoveren dan neem je gewoon minder/of geen Nitro om die kosten te besparen. Een 30'er heeft minimaal 5% om lekker te functioneren.
De (raptor) 50 onderdelen zijn vaker ook beter beschikbaar omdat de heli populairder is.
ALS je power nodig hebt om hem uit een pijnlijke situatie te redden, dan heb je die ook met een 50'er.
Maar vooral: Hij vliegt fijner = makkelijker leren

HEEFT de 30 wel voordelen ?? Ok, brandstof verbruik en de aanschafkosten (wat scheelt dat, 100-150 eu ?)

Als ik de boel crash, wat is dan het verschil. Onderdelen duurder/goedkoper, wie is beter tegen een stoot(je) bestand ?

Ik was van plan bescheiden te beginnen maar weet het even niet meer. En het voordeel van een 30 in het eerste jaar heb je denk ik ook met een simulator als Reflex ?

Ton

Tja...ik heb hem omgebouwd naar een .50 en qua prijs viel het me tegen...

180 euro voor een OS50 Hyper, 60 Euro voor een setje bladen, langere buis, langere snaar, andere motorsteun, langere tail support, pineon, hoofdtandwiel, beetje van dit, beetje van dat en al met al was ik een kleine 400 euro kwijt, moet wel zeggen dat er voor een deel ook tuning van Quick UK bij inzit.

Als je een TTpro 39 motor hebt dan doet die qua verbruik niet gek veel onder voor de OS50, al dan niet hyper.

Het is niet zo, dat het je nou liters per dag scheelt als je met een .30 gaat vliegen, ik zou dan ook meteen voor een .50 gaan

Ik las ook .60/.90

Wat ik me heb laten vertellen, dus geen praktijkervaring, is dat de crashkosten vanaf een .60 heel erg hard toenemen, mede omdat je dan geen snaar meer hebt naar achteren, maar een tube aandrijving, wat bij een boomstrike meer schade oplevert dan met de .50. Voordeel van de grotere maten is dat ze stabieler hangen, maar waar je met een .50 350 cc brandstof met 10 minuten verstookt is dat bij een .90 0,5 liter, dat tikt dus wel aan.

Opzich kun je met een .90 niet meer rare dingen uithalen dan met een .50, het netto vermogen zal ongeveer gelijk liggen. Wel gaat het met een .90 allemaal wat makkelijker/stabieler.

Ik hoor iedereen hier Raptor en Hirobo roepen, maar kijk ook eens naar een Gohbee 30/50, voor het geld van een raptor een alu kop en her en der nog wat verstevigingen extra.

Geen enkele heli (afgezien van indoortjes, maar kun je dat een heli noemen :lol:) kan tegen een stootje, een stuurfout is gelijk aan de portemonnee op de kop moeten houden. qua crashkosten doen de .30/.50 elkaar weinig, alleen bladen zijn iets (ca 10 euro) duurder.

Mijn idee over hierin stappen zou dus zijn:

Gohbee/Raptor 50
OS50 Hyper/Enya 3 plug (de OS50 Hyper loopt hier stationair mooier op)
3x 3001 servo op throttle/cyclics
1x S9252 op Pitch (is het extra geld echt waard)
S9254/Gy401 Gyro combinatie

Wat je voor de rest er nog aan wilt uitgeven moet jij weten, een Quick UK landingsgestel zie ik echter zeer vaak voorbij komen, evenals een setje gekleurde staartbladen voor de zichtbaarheid/orientatie.

Zelf heb ik op mn Raptor kap een setje calliegraphics stickers geplakt, ook ivm orientatie. Ga hem iig niet in 1 kleur spuiten, zogauw ik aan het rondvliegen kwam miste ik een stukje orientatie, maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.

Over de brandstof: Ik ga niet voor 1 merk specifiek aangeven dat moet je kopen, maar tenzij je zeer nauwkeurig kunt/laten mixen, kioop wel een industrieël gemixte brandstof, dan ben je er zeker van dat als je de volgende keer weer hetzelfde spul koopt, dat je dezelfde samenstelling hebt en je niet eerst weer je motor af hoeft te stellen.

aangezien je altijd het naadje van de kous wil weten, zal je sleutelen ook wel erg leuk vinden....
dus een 30er die je om kan bouwen naar een 50er heeft voor jou waarschijnlijk een hoger fun gehalte je kan naar de ombouw toe leven...

Persoonlijk zou ik voor de 50er gaan als ik jou was!
binnenkort is er weer een beurs in dortmund waar je goedkoop bladen etc kan kopen en dat is ook aan te raden.

succes

Dennis

weet je al welke electronica je wil hebben?
dus servo's etc...
wat is je uiteindelijke doel ?
szabo style vliegen of schaal ?

@Tuinkabouter: dank je voor de uitgebreide reply !

Sprokkel zei:
aangezien je altijd het naadje van de kous wil weten, zal je sleutelen ook wel erg leuk vinden....
dus een 30er die je om kan bouwen naar een 50er heeft voor jou waarschijnlijk een hoger fun gehalte je kan naar de ombouw toe leven...

Nou, het bouwen zal niet zozeer fun als wel zeer leerzaam zijn, is vrij nieuw voor me. Maar ik ga wel een kit kopen.

Sprokkel zei:
binnenkort is er weer een beurs in dortmund waar je goedkoop bladen etc kan kopen en dat is ook aan te raden.

Heb je daar meer gegevens van ?

Sprokkel zei:
weet je al welke electronica je wil hebben?
dus servo's etc...
wat is je uiteindelijke doel ?
szabo style vliegen of schaal ?

Ik laat me fijn iets adviseren door mensen die er al verstand van hebben :-)

Dat felle 3D is niet direct waar ik heen wil. De heli gewoon overal neer kunnen zetten en positioneren waar ik wil lijkt me wel gaaf maar ik heb eigenlijk geen idee wat er zoal gebruikelijk is. Ik heb wat F3C (?) figuren en 3D figuren gezien, wat wordt er zoal nog meer gedaan in rc-heli-land ?

Ton

Hey

Ik heb een raptor 30 v2 maar ik merk niks van het vermogen
dat zit er zat in en, ik vlieg met een TT motor en ook nooit probleemen
gehad, start altijd en geeft veel vermogen en zuinig :)

gr Peter

nadeel van een 50 is dat het ook veel sneller mis kan gaan bij paniek situaties.

ik ben nog steeds van mening dat je die ombouw van 30 naar 50 prima bespaard op de brandstof kosten.
de kans dat je het vermogen te kort gaat komen van een 50 binnen een jaar is ook erg klein, tenslotte kan je alle basic aerobatics ook prima met een 30 doen.
mesen die na 4 maanden loopings en flips enzo vliegen zijn toch nog steeds vrij uniek :)

start op je gemak met de 30, leer lekker goedkoop vliegen, en bouw dan om naar de 50, tenslotte is dat ook leuk om te doen, en heb je dan echt het gevoel dat je iets bereikt hebt en naartoe gewerkt hebt.

ps de 30 geeft 15 minuten les en leerervaring op de 330 cc brandstof.
de 50 zuigt er dezelfde 330 cc door en geeft maar 9 minuten leer en leservaring.

het leren vliegen gaat met beide helies prima, dus daar hoef je je verder geen zorgen om te maken.

Ik heb er al spijt van dat ik een sceadu evo heb (komt binnenkort verandering in). (parts zijn zeer moeilijk te verkrijgen, crashkits ook). Een raptor is ook een stuk goedkoper dan een sceadu evo. Dus ik zou toch voor een r50 gaan moest ik u zijn. Je kan er alles meedoen en er zijn zéér veel mensen die ermee vliegen dus kan je verschrikkelijk veel info vinden op het net. Ook zeer goed om mee te vliegen!!! Hopelijk raak je eraan uit. :wink: . Wel een simulator kopen + trainings gear (die simulator doet echt wonderen :!: :!: :!: ).

Gr, Fréderic & Rony :wink: :wink: :wink: :wink:

Back