Beginnen met een 30 of een 50 ?

• Topicstarter Topicstarter tonh
  • Startdatum Startdatum
als je nu op desim al een beetje kan hoveren is dat aardig snel.

Als ik jou was zou ik de .30 overslaan. Als je eenmaal de .50 qua karakter gewend bent ga je met de .30 echt geen nieuwe dingen proberen omdat je voor je gevoel vermogen tekort komt, ook al hoeft dat in het echt niet eens zo te zijn.

laurens zei:
Als je dan toch goedkoop met een 30er begint:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=28347

Bijna vliegklaar, dan hoef je niet ook alle startspullen te kopen.

Voor ik nog meer aanbiedingen krijg, ik wil dit beestje wel vanaf de grond zelf opzetten en dus zelf bouwen.

En het zal wel toch een 30 worden, ik heb nog geen flauw idee hoe hard ik zal gaan en de sim maakt me zeer duidelijk dat crashen niet echt moeiljk is en dan hou ik het graag zo goekoop mogelijk tot ik meer weet over heli-vliegen en mijn eigen capaciteiten.

Ton

Tuinkabouter zei:
als je nu op desim al een beetje kan hoveren is dat aardig snel.

Mwaaahhh..... Hoovern over een gebied van metertje of 20, af en toe mijzelf omver maaien en na een paar minuten toch crashen, is dat een beetje hooveren ? :?

NB hebben jullie wat tips voor te hooveren ? En wat is wordt er verstaan onder hooveren ? Toch wel binnen een box van 50 cm aan alle zijden blijven neem ik aan ? Dat kan ik nogg niet, no way.

Maar zoals gezegd leer ik de dynamica en physica el leren op deze manier. Toch maar goed dat ik Reflex heb genomen en niet het veel leukere RealFlight. Reflex crashed trouwens op mijn Celeron 700 MHz notebook van 5 jaar oud...

Ton

Ik heb er toch een ik geloof een week over gedaan voordat ik het op de sim een beetje door had en het niet meer alle kanten opgaat.

Tuinkabouter zei:
Ik heb er toch een ik geloof een week over gedaan voordat ik het op de sim een beetje door had en het niet meer alle kanten opgaat.

Het eerste wat ik wel gedaan heb is wat expermenteren met het inverteren van wat joysticks. Roll of nick heb ik nu geinverteerd staan, yaw ben ik nog aan het zoeken maar rechts=clockwise lijkt het handigst en gas geven staat zo dat naar boven stationair is en naar beneden is gas.
Verder doe ik niet zo veel met de Yaw, als hij van me af vliegt en hij moet terug dan doe ik gewoon achteruit nicken. En als je rollt of nicked dan moet je wat gas bijgeven om geen hoogte te verliezen. Ik zit nog wat te kloten met de gevoeligheid van de sticks, heb ze nu ongevoelig staan (handig zo'n computerized Tx) maar ik vraag me af of dat handig is. Ik ga ook eens kijken of een zwaarder model inderdaad stabieler vliegt, zou weer voor een 50 pleiten. Ook leuk is over-compenseren, weet nog niet wat het wiskundige model er achter is maar de lessen over integreren en differentieeuren komen weer naar boven.... Dat zie je vooral snel in een van de trainigsprogramma's als je je alleen over de nick of roll hoeft te bekommeren. Oh ja en naast of voor de heli gaan staan, dan moet er een knopje om om vanaf de achterkant van de helinte denken. Gelukkig zijn m'n hersenen altijd in conditie gehouden door hobbies en werk zodat ze al deze nieuwe reflexen (hee !! heet het daarom Relfex ??) er nog bij kunnen.

Ton

Tja het is al eens gezegd, en ik vond het geen verkeerde tip....

Beslis eerst (bijvoorbeeld aan de hand van hoe men vliegt op de club waar je heen wil) welke mode je gaat vliegen.

Welke stick komen de functies en wel of niet inverted.

Als je een ongebruikelijke indeling hebt aangeleerd kun je maar moeilijk terug en dus niet met een zender van een ander vliegen.

Of het bij lessen aan de kabel nog uitmaakt dacht ik niet, maar ook dat zou nog problematisch kunnen zijn....

Goh, wel erg snel wijs met reflex, doorgaans staan beginners achter hun model en jij hebt er al naast gestaan ! Ga zo door Ton !!

Rhelie zei:
Goh, wel erg snel wijs met reflex, doorgaans staan beginners achter hun model en jij hebt er al naast gestaan ! Ga zo door Ton !!

Nou.... Soms gaat dat zomaar helemaal vanzelf. Maak je het jezelf lekker gemakkelijk en ga je er achter staan maar zodra hij los is doettie niet braaf hoveren maar begint in de 2/3 D space te bewegen :lol: En staattie oopeens naast je en zie je hem aan de zijkant. Merk trouwens dat je met yaw moet uitkijken, dan reageertie opeens heel anders op roll en nick, gek heh ?? Wel handig is dat als hij hoog en wer weg is je met een kleine roll of nick redelijk goed kan zien hoe hij gepositioneerd is. 1280x1024 pixels kan soms wat weinig worden.... Hoe gaat in het echt als het kreng ver weg is en je weinig kan zien om hem terug te brengen ? Aan dat ik af en toe heb dat hij erg ver weg is en ik hem niet meer terug krijg kan je denk ik wel zien dat ik nog een stukje te gaan heb.... Maar voor de eerste 24 uur is het niet slecht misschien.
Hoelang fanatiek simmem staat er voor het onder de knie krijgen van hooveren ? Ik zal binnenkort eens een .DMO file van mijn geklungel neerzetten. Net even getimed, ik hou hem in ieder gevak soms wel 50 sec in de lucht.... Zal eens gaan oefenen op een mooie landing ipv een crash aan het einde.

Ton

Het F3C figuur Pilotencircel (zie http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek2005/sectie5_4.pdf pagina 9 (V 4.9)) is het beste bewijs dat hooveren dus niet alleen je joystick op een "ideale" stannd zetten is !!! Grappig dat ze daar een oefening van hebben gemaakt. Uberhaupt staat er heel veel schijnbaar hele simpele figuren in, ik krijg hier een hele hoop moed uit dat het niet aan mij ligt dat het hooveren nog niet zo erg wil lukken :roll: :wink:

Ton

Echt goed en stabiel hoveren is moeilijker dan je als leek zou denken.
Iedereen valt dit tegen in het begin.
Gewoon de tijd nemen en velen, velen, velen uren oefenen op de SIM.
:idea:
In de update: http://www.reflex-sim.dyndns.org/reflex-sim/shop/catalog/product_info.php?products_id=102
Kun je zelfs die M oefenen in de Bitburg scenery. (met Jury)

Opmerking:
In Reflex is het gemiddeld genomen iets moeilijker dan in het echt om de heli stil te houden.
Maar je hebt dan wel niet de financiele spanningen als in het echies :P

Dus t valt toch wel een beetje tegen :D , hahaha jaja je zal de eerste niet zijn die dacht "dat doe ik effuh" ,,,,, niet dus !!!
ten eerste doe je als beginner zoveel mogelijk moeite om de staart naar je toe te houden , daarom is de 401 zo een fijne gyro , in de HH modus dan hè , met de staart naar je toe dan is links ook links en recht rechts , voor voor en achter achter, nose inn en side inn moet je voorlopig maar ff overslaan , eerst moet je bij wijze van spreken 1 tankje leeg kunnen hoveren met vallen en opstaan , dus landen tussendoor en weer opstijgen , als je dat 8 minuten lang kan zonder stuk te gaan kan je spreken van "kunnen hoveren" doe dat eerst eens op ooghoogte of begin lager , niet gelijk naar 3 meter stijgen dat resulteert op zeker in een crash !! probeer zo min mogelijk met de sticks te bewegen , doe t rustig aan , niet paniekerig sturen ,ennuhh yaw ??? staart of hekrotor noemen wij dat , niet te moeilijke dingen gebruiken hier op t forum , lekker simpel is de basis toch ??? succes. (neem anders eens een ander model een schaalheli van reflex ofzo)

je kan de stabiliteit veranderen in reflex... aangezien ik deze niet meer heb kan ik zo even niet opzoeken waar het staat, maar het is te veranderen instability staat standaard op 10 zet hem op 5 of zo

groet dennis

gas geven staat zo dat naar boven stationair is en naar beneden is gas.
FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT :!: :!: :!: :!:

Ga nu niet een eigen methode van besturen aanleren :evil:
Straks kan NIEMAND je nog helpen als je alles anders doet.

Het gros van de piloten gebruikt mode2, leer dan ook vliegen in mode2:
http://www.jupiter-venlo.nl/Helikopters/Besturing.htm

Ik geloof dat ze in Son ook mode2 vliegen. Doe nu niet eigenwijs omdat jij dit logischer vind. hier heb je later echt spijt van.

Ikzelf vlieg Mode1. Dit ook een standaard maar ik wou dat ik mode2 was begonnen. uitleg van veel figuren en dergelijke is makkelijker en sommige truukfiguren zijn ook makkelijker uit te voeren in mode2.

Check het bij jouw toekomstige club :!: :!: :!:

Ik vlieg ook mode 2 en vind het logish dat gas trekken is, zo is dat namelijk in een echte heli ook. Dus trekken naar je toe is omhoog, de meesten hebben het andersom.

wrobijns zei:
gas geven staat zo dat naar boven stationair is en naar beneden is gas.
FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT :!: :!: :!: :!:

Ga nu niet een eigen methode van besturen aanleren :evil:
Straks kan NIEMAND je nog helpen als je alles anders doet.

Het gros van de piloten gebruikt mode2, leer dan ook vliegen in mode2:
http://www.jupiter-venlo.nl/Helikopters/Besturing.htm

Ik geloof dat ze in Son ook mode2 vliegen. Doe nu niet eigenwijs omdat jij dit logischer vind. hier heb je later echt spijt van.

Ikzelf vlieg Mode1. Dit ook een standaard maar ik wou dat ik mode2 was begonnen. uitleg van veel figuren en dergelijke is makkelijker en sommige truukfiguren zijn ook makkelijker uit te voeren in mode2.

Check het bij jouw toekomstige club :!: :!: :!:

Ja, rustig nou !!! :) Als ik de parameters reset van de Futaba en Reflex kaal installeer dan is dat wat er gebeurt. IK nam dus aan dat de defaukt mode 2 is.... Qua gevoel had ik gas ook anders zitten. Mode 2 houd ik wel aan maar ik had er niet op gerekend dat de Futaba/Reflex combinatie in de +/- definietie zouden afwijken.... Nick of roll heeft hetzelfde probleem. Is dat een foutje in de PPM van Futaba of in de interpretatie van Reflex ?

Ik zal het gelijk aanpassen....

Ton

Sprokkel zei:
je kan de stabiliteit veranderen in reflex... aangezien ik deze niet meer heb kan ik zo even niet opzoeken waar het staat, maar het is te veranderen instability staat standaard op 10 zet hem op 5 of zo

Als crashen dan toch gratis is, is het wel slim om het wat moeilijker te maken dan in het echt :P Maar ik kan ook wel wat zelfvertrouwen gebruiken, was ook al van plan een wat zwaardere heli te proberen voor wat meer stabilitiet. Maar het makkelijk maken op de sim is zonde van de simulator natuurlijk.

WAAROM is die pleurtiszooi eigenlijk zo instabiel ? Zelfs met trim-step op 1 lukt het me niet om het echt stabiel te maken... De wind staat momenteel op 0 in Reflex dacht ik. Of heeft het ook te maken met allelei trillingen die inherent zijn aan een helikopter ? Het is in ieder geval vele malen lastiger dan je zou denken, volgende keer op het veld eens beter opletten als iemand aan het "freezen" is zonder enige beweging

Dat hooveren moet ik zo snel mogelijk gaan uitbesteden aan mijn onderbewistzijn !!! Maar dat kan alleen door trainen geloof ik. Nou goed dan....

Ton

WAAROM is die pleurtiszooi eigenlijk zo instabiel ?
Een heli is in principe gewichtsloos als hij hovert.
Als je in de ruimte (space) een object een zetje geeft dan blijft hij doorgaan in dezelfde richting totdat hij ergen tegen aan komt.
Zo kun je bijna een heli in vlucht ook zien.
Omdat je nooit 100% recht staat zal hij altijd wel een kant op gaan.
De kunst is dit al te corrigeren voordat hij gaat driften. Dit "gevoel" komt vanzelf, met training.

Back