Beginnen met een 30 of een 50 ?

• Topicstarter Topicstarter tonh
  • Startdatum Startdatum
Uh ik weet toch winkels genoeg, ook online, die Hirobo-spul verkopen fredje, daar ligt het niet aan hoor. Het is alleen wel waar, dat raptor een dichter service-netwerk heeft als ik het zo mag noemen :lol:

Gerard_nl zei:
nadeel van een 50 is dat het ook veel sneller mis kan gaan bij paniek situaties.

You couldn't have said it at a better moment. Zit nu even serieus achter Reflex en FOK dat valt SMERIG tegen 8O Ga zo de gevoeligheid in het midden van de sticks wat lager zetten (vlakker of exponentieel, maakt nu nog weinig uit) en heb ook net het trainings-menu ontdekt.

Ik denk dat als je het eenmaal kunt je je het begin niet meer kunt voorstellen (anders zijn jullie allemaal sadomachisten :D ) en me daarom een 50 willen laten aanschaffen. Geeft niet maar manouvreren in 3D Studio Max ging makkelijker.....

NB waarom heeft die Futaba geen backlight ???

Ton

Getalletjesgek dat ik ben heb ik bijgehouden wat het me precies gekost heeft, die ombouw :lol:

Zie hier:

OS50SX-h Ring
Coolfan kunststof
PV 0380 pinion gear 10 T
AK 0148 85T main spur gear
PV 0379 auto rotation pully
PV 0392 tail control rod
PV 0393 tail boom
PV 0107 engine mount
AK 0089 tail drive belt
PV 0109 High performance muffler
NHP Rasor blades

In het rijtje ombouw was ik de uitlaat nog vergeten

Totaal: 361,25

In dat totaalbedrag zaten enkele parts die ik al had en wat 2e hands dingen, maar indien je alles nieuw neemt kom je heel dicht bij de 400 euro, daar mag je heel wat extra brandstof voor verstoken.

Let wel, het pinion gear is zeer irritant om te verwisselen, je halve heli moet er namelijk voor uit elkaar wil je niks echt forceren. Ook al houd je nog zo van sleutelen dat is echt niet leuk.

tonh zei:
Gerard_nl zei:
nadeel van een 50 is dat het ook veel sneller mis kan gaan bij paniek situaties.

<blaat>

Ton

Eh een .50 regel je sowieso terug, voor de Hyper motor gebruik ik bijvoorbeeld maar 48% gas anders kom je asociaal hoog in de toeren. Uitslagen houd je sowieso niet maximaal, dat kan namelijk mechanisch niet.

En als je het over de .30 in reflex hebt, die vind ik persoonlijk wel heeeel erg tam...neem van mij aan dat ie in het echt vlotter reageert.

Ik kan alleen maar ui eigen ervaring spreken.

Ik kocht in juni dit jaar een sceadu (ja een sceadu beste raptor freaks). Ik heb uren liggen twijfelen over een 30 of een 50, het prijsverschil 20 euro (ongeveer 20 glazen goed Belgisch bier) en 20 euro verschil op de motor (os 32 of os 50)
Intussen zijn we oktober en ik ben aan ombouw +/- 320 euro kwijt (motor en ombouwset).
Ik zou zeggen ga voor een 50, die vliegt echt stabieler, heeft meer vermogen en bezit standaard een push pull systeem, en dat laatste heeft echt wel een serieuze impact op het vliegen.
En wees nu eerlijk het oog wil ook wat. Je mag echt niet wakker liggen over het verbruik van je heli, draai het of keer het als jezelf wilt dit is GEEN goedkope hobby, kantklossen wel.

Er er moet nog worden bijgezegd: een sceadu 30 is bijna een 50 op enkele details na, een os 32 op een 30 is heel nip gerekend door hirobo, dat merk je onmiddellijk als je iets te snel daalt en alle registers moet open trekken om niet tegen de grond te knallen.

No dit laatste, een ombouw van raptor 30 naar 50 gaat je meer kosten dan 320 euro.

zelfs op die 48% gas zuipt ie 9 min op een tankje :wink:

als je trouwens je hele heli uit elkaar haalt om je pignon te verwijderen moet je toch eens bij je eigen sleutelkunsten gaan kijken kabouter :D
zon klusje doe ik in 15 minuten van begin tot eind.

uiteindelijk maakt het ook allemaal niet veel uit wat je ook doet, beide vliegen oke, en de kosten voor ombouw streep je weg tegen de extra kosten op brandstof

in een 50 zet je in de regel ook duurdere servos

Hey

Ik kan 20 min hoveren op 200cc maar in normaale stand zo'n
15 min en dan niet hoveren maar lekker vliegen.

Maar ik wil hem toch wel een keer gaan ombouwen tot een 50er
dat is niet al te veel werk en je helie hoeft niet helemaal uit elkaar.

gr peter

Rhelie zei:
Ik zou meteen voor de 50 er gaan, beter nog een 60 er, Wil je echt voor iets goeds gaan koop dan een Vario Evolution of een Sky-fox.

Of wil je al binnen een half jaar loopings gaan trekken ?

Ik heb een skyfox gekocht om mee te beginnen (motor wil niet lekker lopen dus zelf nog geen meter gevlogen, maar dat ligt ook aan mijn tijdgebrek... altijd als ik kan regent het)

mij wordt van alle kanten gezegd dat ik daar nog van terug kom bij mijn eerste crash... onderdelen 100 tot 300 % duurder dan raptor

en, maar dat zie ik zelf niet als probleem) een skyfox zou niet op de kop kunnen, dus als ik ga 3-d-en (denk zelf niet dat het daarvan gaat komen binnen een aantal jaren) moet ik andere heli.

Herman zei:
koop een 50er.
als je een half jaar met een 30er vliegt bouw je hem toch om naar een 50er.
ik zou eerder voor een hirobo scedeau of een evo50 gaan 8O .

Herman, ben je anti Raptor geworden :cry: eerst had je wel een vloot Raptors. :wink:

Sprokkel zei:
szabo style vliegen of schaal ?

Sprokkel, denk je echt dat Tonh Szabo style wil gaan vliegen :cry: daar heeft hij nu al commentaar over. :wink:

Sprokkel zei:

Sprokkel, denk je echt dat Tonh Szabo style wil gaan vliegen :cry: daar heeft hij nu al commentaar over. :wink:

Sprokkel zei:

ton,

aangezien je blijkbaar totaal nog geen ervaring hebt met rc,
en jij zelf al aangeeft dat je het gevaarlijke speeltjes vindt...:

koop een .30
(als je een brandstof wilt tenminste, kleine elektro lijkt me in jouw
geval beter maar goed...)

-goedkoper in brandstof

-motor zelf is minder duur. (het is niet ondenkbaar dat je de motor
als beginneling om zeep helpt en dus een nieuwe moet kopen)

-van een .50 profiteer je enkel als je echt snel leert en snel 3d wil gaan
vliegen. Het argument dat een .50 stabieler is (en dat komt grotendeels
door de grotere rotorbladen, niet door het gewicht :roll: ) is verwaarloosbaar voor een beginner.

-...

en btw,
voor je iets koopt, zorg ervoor dat je tenminste kan hoveren op
de sim

Gerard_nl zei:
zelfs op die 48% gas zuipt ie 9 min op een tankje :wink:

als je trouwens je hele heli uit elkaar haalt om je pignon te verwijderen moet je toch eens bij je eigen sleutelkunsten gaan kijken kabouter :D
zon klusje doe ik in 15 minuten van begin tot eind.

Het kan idd aardig snel, maar dan moet je het frame aardig uit elkaar buigen vind ik, en als je je starter shaft al een paar keer hebt moeten aandraaien valt ie niet echt lekker meer door de lager, en dan kan het even prutsen worden.

Toevallig heb ik het met Raptor 50 Henkie nog niet zo heel lang geleden getest wat er qua verbruik uit een .50 hyper te halen valt met alleen hoveren, laag in toeren dus geen backup. Wel behoorlijk aan de krappe kant, temperatuur niet gek ver onder die van een gemiddelde .30 size

We zijn tot een 14 minuten vliegtijd gekomen, daarna was de main tank zelf leeg en de header schoot aardig op.

Ik heb er zelf niet bewust op gelet, maar persoonlijk geloof ik niet dat je 350 euro EXTRA brandstof zou verstoken tot het moment dat je het extra vermogen daadwerkelijk gaat benutten.

wouter1 zei:
voor je iets koopt, zorg ervoor dat je tenminste kan hoveren op
de sim

Inderdaad.... Ik ben er ondertussen achter dat hoover meer is dan de sticks good trimmen... :-) En met zelfs een klen beetje wind zal je altijd moeten rekenen. Heb vanavond een hele hoop geleerd over de dynamica van heli-vliegen. En voorlopig gaat dat nog wel een tijdje door, niet zozeer van het hooveren maar wat er allemaal gebeurt als het stil-hooveren niet wil lukken. Bijv dat je hoogte verliest als je gaat nicken of rollen en de denk-mode zien te vinden als je naast of voor de heli staat en links en rechts opeens zijn omgekeerd. Maar hooveren begint te komen maar echt stabiel is het niet te noemen.... Maar dit is wel ontzettend leuk om te doen en te leren !!

Ton

De tip die hier altijd geldt is, ga voor wat aanbevolen wordt op de club door de mensen die jouw later moeten helpen. Als je hun advies zo goed mogelijk probeert te volgen heb je de meeste kans dat men goede hulp wil en kan bieden.
Als ze meteen aankomen met een Turbine Trainer en 2 T14MZ's (voor het geval dat) moet je jezelf wel ff achter de oren krabben.

@Roger
Vario's zijn inderdaad duur in onderdelen, daar is weinig tegen in te brengen. Meestal is ook nog eens een prijsverschil van zo'n 10% met Duitsland, maar verwacht niet dat je spullen uit duitsland kunt bestellen.
In het algemeen zijn Vario's degelijke en bewezen machine's. Met een Skyfox Evolution en SX is zekers op z'n kop te vliegen, andere types hebben misschien niet voldoende pitchbereik om een rechtlijnige 3D-curve van -9 0 +9 in te stellen. Maar met -6 +1.5 +9 is ook nog wel een looping en rol te vliegen, inverted hover is ook nog te doen maar hou het wat hoger. Inverted wegklimmen is wat lastiger dan. Met een langere hoofd-as en miscchien wat langere stuurstangen is dit probleem te verhelpen.
Maar van een Skyfox maak je niet snel een all-out 3D machine.

Rick

Hoi,

Een .30 is goedkoper in brandstof, dit scheelt aanzienlijk.
Je kunt langer per vlucht vliegen waardoor je sneller leert.
Een .30 is goedkoper (motor), en ook goedkoper te crashen (bladen).
Met een .30 kun je ook loopen/rollen/flippen etc.

Als je een van de personen bent die binnen een half jaar aan het flippen is, dan had je wellicht beter een .50 kunnen kopen. Echter, de meeste mensen kunnen dit na 1 jaar nog niet.

Ik zou dus voor een .30 gaan, maar het maakt allemaal niet zo veel uit.

Groeten,

John.

Tuinkabouter zei:
Getalletjesgek dat ik ben heb ik bijgehouden wat het me precies gekost heeft, die ombouw :lol:

Zie hier:

OS50SX-h Ring
....
NHP Rasor blades

In het rijtje ombouw was ik de uitlaat nog vergeten

Totaal: 361,25

In dat totaalbedrag zaten enkele parts die ik al had en wat 2e hands dingen, maar indien je alles nieuw neemt kom je heel dicht bij de 400 euro, daar mag je heel wat extra brandstof voor verstoken.

Als die ombouw zo veel kost kan je dan niet beter 100-200 euro meer uitgeven en gewoon een nieuwe 50 kopen en de 30 verkopen of als backup houden ??? Of voor gekke experimenten of doeleinden achter de hand houden naast een "serieuze" 50.
Deze computer-gek heeft momenteel ook 3 computers in huis staan met allemaal een eigen doel...

Hooveren begint te komen, ook met alles in eigen hand maar langer dan een paar minuten gaat het meestal niet goed :-) Maar kan hem meestal al terughalen als hij een eigen leven gaat leiden. Maar "stilstaan" iets is iets HEEL anders :-) Hij blijft een paar minutern in de lucht is de beste samenvatting....

Ton

Back