Beginnen met een 30 of een 50 ?

• Topicstarter Topicstarter tonh
  • Startdatum Startdatum
Hooveren kun je het beste vergelijken met een kogeltje midden op een bolle plaat houden, als je niks doet zal hij altijd weggaan en snelheid opbouwen.

Rhelie zei:
Hooveren kun je het beste vergelijken met een kogeltje midden op een bolle plaat houden, als je niks doet zal hij altijd weggaan en snelheid opbouwen.

Oke ! Ja, daar lijkt het wel wat op. Kan je stellen dat hooveren (is het nou met 1 of 2 o's in nederdutch ?) altijd een groot deel van de inspanning blijft, ook bij 3D ? Meer of minder dan 50% ?

Ton

In mij ogen zal het niet echt ontspannen worden, door mn crashes realiseer ik me tevaak dat er een heli van 1200 euro in de lucht hangt aan een onzichtbaar straaltje dat niet altijd even goed doet wat jij wilt.

Echter, het rondvliegen is voor mij wel weer ontspannen, het gaat dan allemaal wat makkelijker vind ik. Nergens op gebaseerd, gewoon mijn gevoel bij het vliegen.

En zo zijn er elke keer weer grenzen waar je over heen gaat, zoals de 1e keer van de grond, 1e keer alle functies, 1e keer zonder kabel, 1e keer side-in, 1e keer nose-in, 1e keer rondvliegen, 1e roll/flip/loop en meer grenzen heb ik nog niet gehad, ben nu bezig weer op het oude punt te komen waar ik voor mn laatste crash ook was, het zelfvertrouwen heeft wel een duwtje achteruit gehad toen.

Ik ontdek net dat het stukken makkelijker is om de staart-positie aan te passen dan te proberen met de bestaande staart-positie mee te denken. Maar dan moet je wel zeker weten welke kant hij op gaat draaien.

Ik schreef eerder dat ik had ingesteld dat recht=clockwise (van boven gezien) maar ik merk dat denken vanaf de achterkant van de heli toch makkelijker is en je links=clockwise wilt hebben. Op de eerder genoemde website staat geloof ik echter dat rechts=cw de echte mode 2 instelling zou zijn.

HOE belangrijk is het dan de +/- instellingen hetzelfde zijn ???? Mode 1/2 is al bij de aanscgaf belangrijk vanwege de juiste niet ge"veerde" gas-joystick. Maar daarna maakt het toch geen biet meer uit ? Ja, in twee gevallen, (1) als je via de trainer kabel aan je leraar hangt en (2) als je iemand anders zijn heli vliegt met diens Tx. Ik denk dat (2) weinig voorkomt en bij (1) er vast wel ruimte is om een persoonlijke voorkeur in te stellen en rekening mee te houden want er zal vast nog meer moeten worden ingesteld wat OOK persoonlijk is zoals exponentieele curves of niet etc.

Gas zit ik niet zo vaak aan en staat al op "push" (omlaag=stationair).

NB Reflex komt bij maken filmpje ELKE keer weer met 2 lege invoervelden voor naam filmpje en de piloot, kan dat niet default gevukld worden met de waardes van de vorige keer ???
Meestal zal je toch 20 keer willen filmen achter elkaar tot het een keer wel lukt ? :D

Ton

Eh wat je nu doet heeft Michel (satoer) ook gedaan, zou ik niet doen als ik jou was.

knuppel naar rechts = met de klok mee
knuppel naar links = tegen de klok in

stel dat je je plan doorzet, dan ben je een van de weinigen in nederland die zo vliegt.

Mijn ervaring is ook dat je aan de sim verrekte weinig hoeft in te stellen, eventueel end points als je je heli te hyperactief vindt.

Zogauw je in het echt bezig gaat kom je er toch achter dat de sim wel in de buurt komt maar gewoon net niet echt is, je heli hangt op de pc bijvoorbeeld altijd exact in het midden, iets wat in het echt NOOIT zal gebeuren, je hangt afhankelijk van je voorkeur altijd iets links of rechts van je, dat is voor mij de reden geweest Reflex weer te verkopen.

Laat iemand die al met een heli vliegt je sim instellen, dan komt het het dichtste in de buurt van het echte werk. Nu ben je maar wat aan het prutsen aan en straks heb je jezelf iets aangeleerd waarmee het voor een ander onmogelijk wordt om je zender over te nemen als je bijvoorbeeld wat in het oog krijgt, dat is ook een van de redenen om nooit alleen te gaan vliegen waar dan ook, stel dat er wat gebeurd en je hebt een persoonlijk ongeluk doordat je een heli tegen je aankrijgt dan kan er niemand wat voor je doen, zorg dus dat iig 2 personen met je heli overweg kunnen.

Ton,

Heb het meen ik ook al in het andere threadje geschreven. Maar de Heli-instructuers bij de MVSB (club uit Son dus) vliegen met mode 2 en pitch positief = knuppel naar voren.
De andere functies gewoon volgens de normale logica, nick knuppel naar voren = heli naar voren/voorover, roll knuppel naar links = roll naar links, Heck/Yaw knuppel naar links, heli draait met de neus naar links, van boven gezien tegen de wijzers van de klok in.
Leer het nu zo aan, want de instructeur zal bij de eerste keer dat je de zender in z'n handen geeft de heli zo afstellen. En dan proefvliegen. In Son wordt heli-instructie gegeven met een leraar-leerling kabel. om problemen te voorkomen dus gewoon dezelfde bediening aanhouden.
Tijdens het leerproces komt regelmatig voor dat een instructeur jouw heli ff vliegt om dingen te checken of voor te doen (meestal op vraag van de leerling), met een andere knuppelbezetting wordt dit ff lastiger.
Stel dit NU METEEEN zo in op de sim, je zult wel weten dat Reflexen veel moeilijker af te leren zijn dan te leren zijn.
Er zijn geen standaard instellingen tussen Reflex en Futaba, firma's hebben ook niks met elkaar van doen dus waarom zouden ze. Reflex heeft zelfs geen standaard instellingen maar een behoorlijk handig ijk en instel feature, dat na de 1ste keer opstarten automatisch tevoor schijn komt. Lees goed de vragen en het moet goed gaan.

Rick

Op de Jupiter website wordt het +/- instellen van de yaw als enigste min of meer vrij gelaten, rechts=cw is de standaard maar links=cw "mag" ook. Ik heb nu links=cw staan en snap prima waarom "de rest van nederland" dat ook heeft.

Blijft het raar dat ik nu zo'n beetje ELK kanaal op de Futaba op REVERSE heb staan.... Alleen nick (Aileron) staat niet inverted.... Vind je het gek dat mensen die net beginnen na 0,2 seconde al crashen ? :-) Ze hebben de inverses nog niet aanstaan om stoppen na 3 dagen omdat het zo lekker niet intuitief is. Maar geloof me, het staat met die inversies op de Tx precies zoals op de Jupiter website

http://www.jupiter-venlo.nl/Helikopters/Besturing.htm

NB nick is toch naar voren=neus-down en noor achteren=neus-op ? Verdacht dat ik die als enigste niet moet inverteren.....

Heb net een 50 geselecteerd en die lijkt INDERDAAD een stuk stabieler.... Welke parameter maakt het verschil, puur het gewicht van de heli ??

Ton

tonh zei:
Rhelie zei:

Oke ! Ja, daar lijkt het wel wat op. Kan je stellen dat hooveren (is het nou met 1 of 2 o's in nederdutch ?) altijd een groot deel van de inspanning blijft, ook bij 3D ? Meer of minder dan 50% ?

Ton
veel meer dan 50 % zeker het eerste jaar dat je er mee bezig gaat.

Het hooveren wordt je basiskennis en alles wat je meer van plan bent zul je toch terug moeten brengen in de hoover, anders wordt het een beetje moeilijk landen. Het mooiste zou zijn als je aan de kabel gaat, dan leer je snel en blijven je dure spullen heel.

niet alleen landen rene :D

het is ook wel fijn dat je een basis rustpunt hebt als je eens een nieuwe truuk uit de hoed wil schudden die misgaat :)

ton, nogmaals, kom langs op de club en ik laat je de besturing zien zoals je die aan moet leren, afleren is moeilijk en als ik je ga leren vliegen wil ik wel dat je de stickbezetting vliegt die ik vlieg, om de redenen die rick mooi beschreven heeft

Gerard_nl zei:
ton, nogmaals, kom langs op de club en ik laat je de besturing zien zoals je die aan moet leren, afleren is moeilijk en als ik je ga leren vliegen wil ik wel dat je de stickbezetting vliegt die ik vlieg, om de redenen die rick mooi beschreven heeft

Hoi Gerard, prima. Het was alleen een beetje onduidelijk wat nu de standaard was, ook omdat Jupiter nog een vrijheid open liet die me wel aansprak. Ik had mode 2 al een tijdje in m'n hoofd zitten maar nooit nagedacht over de +/- assignment die er nog bijhoorde en toen ik daar tegen aan liep kwam ik weinig consistentie tegen en een Futaba-Reflex integratie die ook zwaar te wensen over liet (ik heb nu 3 kanalen op geinverteerd staan). Maar nu is duidelijk wat er in moet gaan slijten.

Van het weekend ben ik op de club, al stortregent het :-)

Thanks !!

Ton

Laat me je een tip geven....

als je ooit iets nieuws wil gaan proberen zorg dan eerst dat je hem perfect beheerst op de simulator. dan weet je hoe het figuur eruit ziet en kom je niet voor verassingen te staan!

groet dennis

Iets waar ik tijdens het hooveren geen vat op krijg is de hoogte. Door het rollen en nicken is hoogte waar ik op vlieg (als alles weer stabiel is) de ene keer hoger en de andere keer lager maar echt voorspellen wat er gaat gebeuren als resultaat van een actie (zodat ik meer/minder gas kan geven) lukt me niet, ik ben altijd te laat.... Het lijkt heel simpel maar dat lijkt niet met de realiteit te kloppen. Zijn hier wijze woorden over te zeggen of alleen maar dat ik meer actie-reaktie moet oefenen ? Fact is dat je heli vliegen niet uit een boekje kan leren :D :D

NB kan je die heli in Reflex ook krijgen met zo'n beginners-landinggestel ?? Ik kijk met angst en beven uit naar wanneer ik met een echte heli moet gaan vliegen... Al een paar keer netjes gelandt maar meestal doe ik wilde dingen en wordt het een crash. Ben er al achter dat als hij opeens als een gek begint rond te draaien het wel eens zou kunnen zijn dat ik de staart-rotor gras heb laten eten.... :roll: Die simulatoren zijn echt wereld-uitvindingen !!!

Ton

Ik schreef eerder dat ik had ingesteld dat recht=clockwise (van boven gezien) maar ik merk dat denken vanaf de achterkant van de heli toch makkelijker is en je links=clockwise wilt hebben. Op de eerder genoemde website staat geloof ik echter dat rechts=cw de echte mode 2 instelling zou zijn
Ton,
Met hoveren lijkt het heel logisch om de staart te sturen (links, staart naar links, =CW) maar pas in voorwaardse vlucht zie je direct dat dit niet logisch is. Stel, je stelt het CW in. Je vliegt naar voren stuurt naar rechts en je heli gaat naar links.... :? Vliegtuigen hebben het staartroer ook niet verkeerd om.
Waarom ben ik op de site er niet zo op gebrand?
Er vliegen meerderen "verkeerd" met de staart. Dit is eigenlijk een beginnersfout omdat het (zoals gezegd) bij hoveren zo logisch lijkt.
Ik wou hun niet direct voor het hoofd stoten door te zeggen dat het STOM is om de staart te sturen :oops:

Over dat inverteren van jouw kanalen moet je jezelf helemaal niet druk maken. Dit zegt namelijk NIETS. Verschillende merken servo's zijn ook geinverteerd ten opzichte van andere merken bijvoorbeeld.
Multiplex servo's draaien vaak net anders dan een Futaba bijvoorbeeld.
Er IS geen "juiste" draairichting, behalve die goed is voor jouw model.

wrobijns zei:
Er vliegen meerderen "verkeerd" met de staart. Dit is eigenlijk een beginnersfout omdat het (zoals gezegd) bij hoveren zo logisch lijkt.
Ik wou hun niet direct voor het hoofd stoten door te zeggen dat het STOM is om de staart te sturen :oops:

Ik meende alle vrijheid te hebben in die keuze en na beiden geprobeerd te hebben (ook in de vlucht) merkte ik dat de foute manier het intuiiefst leek. Omdat al vrij snel leert dat je ALTIJD van achter de heli moet denken dus ook met yaw. Dat er velen verkeerd vliegen met yaw zal wel de gebruikelijke strijd zijn tussen je aan de regels houden en doen wat je zelf goed lijkt. Maar ik heb het al omgezet naar de goede manier want ik wil graag compatible zijn met de rest.

Ik merk al dat ik last heb van het verkeerd aangeleerde gas, yaw nog niet zo veel gebruikt

Ton

ton
als je met getroken gas vliegt ben je niet fout bezig wat anderen ook zeggen er zijn onder tussen al meer mensen die getrokken gas vliegen in nederland ik ben er een van.
als je namelijk ook modus een vliegtuigen vliegt dan is modus twee getrokken gas eigenlijk makkelijker aan te leren imho.
nu zou ik wel weer heel veel kritiek krijgen maar nogmaal het is mijn mening

marco bosch zei:
ton
als je met getroken gas vliegt ben je niet fout bezig wat anderen ook zeggen er zijn onder tussen al meer mensen die getrokken gas vliegen in nederland ik ben er een van.
als je namelijk ook modus een vliegtuigen vliegt dan is modus twee getrokken gas eigenlijk makkelijker aan te leren in my humble opinion.
nu zou ik wel weer heel veel kritiek krijgen maar nogmaal het is mijn mening

Marco dus jij gaat Ton les geven en zijn heli invliegen?
Als je dit threadje ook maar een beetje hadt gevolgd was het allang duidelijk dat Ton geen modelbouw ervaring heeft, laat staan al met vliegtuigen vliegt.

Rick

P.S.: Ik vlieg ook getrokken Pitch, maar ben geen instructuer bij de MVSB, waar Ton hoogstwaarschijnlijk lid wordt.

rick ik zeg alleen maar dat ik en nog wel wat anderen zo als jij dus ook getroken gas vliegen volgens Wrobijns is het totaal fout zo als we vliegen. zie Quote
wrobijns zei:
gas geven staat zo dat naar boven stationair is en naar beneden is gas.
FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT,FOUT, FOUT, FOUT :!: :!: :!: :!:

Ga nu niet een eigen methode van besturen aanleren :evil:
Straks kan NIEMAND je nog helpen als je alles anders doet.

Het gros van de piloten gebruikt mode2, leer dan ook vliegen in mode2:
http://www.jupiter-venlo.nl/Helikopters/Besturing.htm

bovendien aan de kabel maakt het niets uit of je nu modus 1,2,3 of 4 vliegt geduwd gas getrokken gas het maakt allemaal niet uit.
zo ver ik weet zijn de twee instruteurs in son gerard en john.
die geven altijd les met kabel er tussen.

marco het gaat niet over les geven ,
het gaat over in vliegen dat moet ook gebeuren,
en zeker voor een beginner,
ton die kan beter bij de club waar hij wil gaan vliegen gaan kijken,
en dan kijken hoe hun stick bezetting is en dan op de symulator oefenen met die stick bezetting.

Back