Beginnen met zweefvliegen; een leidraad.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 20 nov 2011.

  1. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Toppie Arjan! Gaan veel mensen wat aan hebben;)

    Is het niet een idee om ook hellingvliegen toe te voegen?
    En misschien bepaalde boeken? Zelf heb ik destijds veel gehad aan de boeken van J.J Melchior:
    Klik

    Groeten Rick
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hellingvliegen en slepen (en nog veel meer onderwerpen) heb ik er uit gelaten omdat het stuk bedoeld is voor "absolute beginners". Over die onderwerpen is op het forum van alles te vinden, lijkt me ook niet het grootste probleem.
    Je linkje naar boeken zet ik er bij.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Duidelijk verhaal
    . Alleen ben ik sinds vanmiddag van optie 7 op de hoogte . Zweven is ook te combineren met watervliegen en sleepstart vanaf het water . Het vergt dan wel een aangepaste zwever welke een bootromp heeft en kleine drijvers aan de vleugel .

    Mocht je nog wat tekeningen willen hebben digitaal voor relatief leuke beginners zwevers om bij dit topic te plaatsen ,laat maar horen via pb .Ik heb het dan over de metrick,soarcerer en skeeter . Deze zijn goed te bouwen als eerste zwever met begeleiding .

    Voor de rest kan ik niks toevoegen ,het is zo klaar als een klontje .
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    "Leren vliegen met deskundige live hulp voor afstellen/invliegen/starten/landen/instructie is goedkoper, sneller en veiliger. Scheelt je de nodige crashes/reparaties/bouwdozen blablbla etc.etc.".
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ron, geloof het of niet; in het zweefvliegforum kom je dit probleem vrijwel niet tegen. Bijna iedere beginnende zweefvlieger vraagt hulp of begeleiding. Ik lees ook eigenlijk nooit dat mensen met veel te hoge verwachtingen beginnen met zweven. Dus als je het niet erg vindt laat ik je bijdrage voor wat hij is :)
     
  6. fireforx309

    fireforx309 Guest

    aangezien weer iedereen zich aangevallen voelt, en het weer uit de context gerukt wordt, wis ik mijn woorden...

    ik heb niet gezegd dat IEDEREEN zo is... zucht! lange tenen, een fout in de menselijke evolutie!


    verder een prima draadje! (waar ik trouwens niets op aan te merken heb)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2011
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ook op het MBF zitten eigenwijzen genoeg. (ik b.v.).

    Verder heb ik het idee dat de mensen met te hoge verwachtingen eerder zijn aangetrokken tot heli's en andere gemotoriseerde modellen.
    Waarmee Arjan's opmerking onderbouwing krijgt.

    Rick
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb via PB nog wat goede suggesties gekregen.
    - verwijzing naar het "te koop" forum in de tekst toegevoegd;
    - toch wat toegevoegd over hulp/begeleiding, ook om mensen er op te wijzen dat je via het forum veel kunt leren en contacten op kunt doen (stukje tekst net boven "schaalmodel of niet"). Mijn insteek is dat dit uitnodigend, en niet betuttelend over komt.
     
  9. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740

    Vooroordelen, ik ben er geen voorstander van. Het zou prettig zijn als jij jouw bericht aan past. (ik ga vanavond hetzelfde doen met mijn bericht)
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2011
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ben het wel een beetje veel eens met de reactie van SRS.

    Ook ik ben een autodidact. En ja, dat heeft wat moeite en crashes gekost. Maar er zijn meer redenen dan eigenwijsheid, om het zelf te leren.
    Als ik voor mijzelf spreek: Ik ben vanaf het begin altijd heel monomaan op zweven gericht geweest. Motorvliegen met brandstofmotoren vond en vind ik niets ... (in de tijd dat ik begon was elektro nog 0,0001% een optie, duur en nauwelijks vermogen). Bij de clubs bij mij in de buurt (er zat er een in mijn 'achtertuin', 3 km in vogelvlucht) was een elastiek 'not done'. Dus hield het bij mij op. Ik had wel een kennis met een eigen weiland waar ik mocht vliegen. Dus een elastiek aangeschaft en vliegen maar.

    Later ontdekte ik de Soester duinen bij Soest met meer ruimte en veel betere thermische omstandigheden, en ben ik daar regelmatig gaan vliegen. Het duurde niet lang of ik kwam daar in contact met leden van MVC Otto Lilienthal. Een zweefclub! Het heeft niet lang geduurd voor ik daar lid was. Maar toen kon ik al vliegen ...

    Dirk.
     
  11. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ik voel een discussie aankomen en neem het even voor Arjan op, 2 citaten uit zijn draadje:
    Bijna iedere beginnende zweefvlieger vraagt hulp of begeleiding
    dus niet allemaal

    Mijn insteek is dat dit uitnodigend, en niet betuttelend over komt

    En zo ken ik Arjan ook, hij laat iedereen in zijn waarde en is genereus in het delen van kennis (én toestellen). De bekende 80/20 regel geld hier natuurlijk ook.

    Groet,

    Jacob
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je hebt gelijk Jacob. Ik zeg (hierover) niets meer! ;-)

    Dirk
     
  13. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    De Soesterduinen :). Fantastische plek voor kinderen om te spelen. Zo heb ik daar ook vele zondagen rond gerend wanneer we gingen wandelen met mijn ouders en de honden.

    Het is ook de plek waar ik heb leren vliegen met de Carrera ASW17 van mijn vader. Gooien...rennen, gooien...rennen... onvermoeibaar :). En later het startelastiek en inderdaad vaak fantastische thermiek.
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dank u :)
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nog een mooie aanvulling: lesje hoogstart.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb met veel interesse dit draadje gelezen en wil graag weer wat gaan bouwen. Ik heb vroeger (toen ik jong was;-) ) al eens wat gebouwd. Ik wil geen RTF of comleet model bouwen, maar zelf een compleet model van hout bouwen.
    Ik zag bijv. al een link naar een topic om zelf een Medecin Man zwever te bouwen.

    Weet iemand of er in de buurt van Rotterdam een goede modelbouwwinkel is, waar ik de benodigde spullen om zelf een zwever te bouwen kan kopen?
    Voor een 1e start voelt het altijd wel goed om echte bij een winkel naar binnen te stapen, maar via een webshop mag eventueel ook. Heeft iemand dan tips wat je ongeveer nodig hebt aan gereedschap?

    Gr,
    Rob
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Rob,
    Welkom bij de club :)
    Als je het document met de bouwinstructies download staat daar een overzichtje in van welke gereedschappen je nodig hebt.
    Een winkel in die omgeving kan ik je helaas niet mee helpen.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  19. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hallo,

    In (mijn oude woonplaats) Rotterdam zou ik het ook zo gauw niet weten, maar grote winkels in de buurt vind je in Pijnacker en Bleiswijk. Ik wil geen namen noemen en geef ook geen opinies over deze winkels (want dat mag hier niet); je vindt ze door even te Googelen.

    Je bent er al wel achter gekomen dat heden ten dage veel ARF of ARC (dus klaar of bijna klaar) is. Prima dat je daar in eerste instantie niet naar kijkt. Maar zoals in dit draadje al beschreven is zijn er nog wel houtbouwkits te koop voor als bouw vanaf tekening een te grote stap is om (weer) mee te beginnen. Voorbeeld is de Riser van Sig, een gerenommeerd model dat ook nog eens niet veel kost. Ik meen dat Hobby In (de door Ron zojuist aangegeven winkel) hem heeft.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Juun,
    Het noemen van winkels is zeer zeker wel toegestaan hoor, zie de forumregels. Pas als iemand zijn eigen winkel steeds naar voren schuift wordt het een probleem. Dus ga je gang, help hem even op weg.
     

Deel Deze Pagina