Beginnen met zweefvliegen; een leidraad.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 20 nov 2011.

  1. frahati

    frahati

    Lid geworden:
    25 nov 2011
    Berichten:
    97
    Hallo Ronald,

    volgens mij heb je al kennis gemaakt met 1 van de leden van MVC Cumulus,
    zij helpen je graag verder met een keuze maken voor een bouwdoos voor een electrozwever.
    ik wil je ook wel advies geven, ben helaas morgen verhinderd maar volgende week ben ik op zaterdagmiddag wel op de club.

    zie je eventueel dan.

    ps zoek maar eens op FXJ 250 cm zwever
    daar vliegen er bij ons drie van.
    natuurlijk zijn er nog veel meer.

    groet Frans.
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Heb hier nog een Graupner Amigo (de rtf versie) werkeloos op de plank liggen. Incl nieuwe Graupner rubber lier.

    Eventueel met originele Graupner Amigo motor pylon en Cox motor
     
  3. Ron_ald

    Ron_ald

    Lid geworden:
    10 dec 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi Frans,
    Dank voor je reactie, heb idd met Hans gesproken. Ik ga zeker een keer op zaterdagmiddag op jullie club langskomen. Vanmiddag gaat niet lukken.
    PS: ziet er mooi uit die FXJ 250!
     
  4. Ron_ald

    Ron_ald

    Lid geworden:
    10 dec 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Zwolle
    Beste Jonkje,
    Dank voor je aanbod, hoewel ik de Amigo een mooi vliegtuig vindt wil ik heel graag deze winter zelf een zwever bouwen.
    groeten, Ronald
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Laat ik beginnen met vraag 2. Ja, heel goed idee. In de beginperiode zal je model best een aantal keren hard in aanraking komen met de grond. Schuim kan een stuk meer impact hebben voordat het echt breekt, en als het stuk gaat is het veel eenvoudiger, sneller en met minder kennis te repareren dan een houtbouw model. Een schuim trainer is wat mij betreft absoluut de investering waard.

    Dan vraag 1. De Spectra en de Spirit zijn modellen die al decennia bestaan. Ze vliegen aardig, maar presteren niet geweldig en ook de bouwwijze kan eleganter. De moderne kits zijn over het algemeen wat lichter, hebben modernere profielen en presteren simpelweg beter. De Sinbad is volgens mij wel een moderne kit maar wel met een mooi retro uiterlijk. Dit zal wel een floater zijn die niet geweldig steekt bij hogere snelheden. In de sfeer van andere retro modellen dus.
    Zelf ben ik weg van de kits van Hollein. Mooie constructies, alles past waanzinnig mooi en ze vliegen allemaal goed. Daarnaast is Hollein een mooie shop met oke prijzen, breed assortiment en uitstekende service. Als je ze mailt met vragen krijg je snel en vakkundig antwoord.
    Je kan ook eens kijken bij de kits van Aeronaut.
    VTH is een uitgeverij. Zij hebben veel bouwtekeningen, en de laatste jaren worden daar ook regelmatig freeskits voor gemaakt. Toebehoren zal je elders moeten bestellen.
     
  6. Ron_ald

    Ron_ald

    Lid geworden:
    10 dec 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi Fotor, dank voor je tips! voor mij als beginner: wat is een "floater"? , wat bedoel je dat een zwever niet "geweldig steekt"...?
    De site van Hollein laat idd mooie zwevers zien: kan jij een advies geven wat een goed vliegtuig is voor mij als beginner. D.w.z. goed te doen qua bouwen, maar ook voor een beginner niet te ingewikkeld om mee te vliegen. Maar ook leen zwever waar ik niet na een paar keer vliegen op uitgekeken ben.
    Groet, Ronald
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Hoi Ronald,

    Ik hoop je zeker eens op de club te ontmoeten. Zoals al eerder aangegeven denk ik dat de toestellen van hoellein een hele goede keuze zijn. Heel goede prestaties en ook fijne kits om te bouwen. Hele goede pasvorm en ook voorzien van een logische duidelijke bouwbeschrijving.
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Een floater is een aanduiding voor een lekkere langzame zwever met een lage daalsnelheid. Dit soort zwevers hebben een hele lage vleugelbelasting (totaalgewicht model gedeeld door vierkante decimeters vleugeloppervlak, is een goede maat voor de 'eigen' vliegsnelheid van een zwever). Vaak zijn het zwevers zonder rolroeren met een wat grotere V-stelling, waardoor ze vrijwel zonder stuurinputs te vliegen zijn.

    Steken is het vliegen met wat verhoogde snelheid als je wat afstand wilt overbruggen. Bijvoorbeeld om tegen de wind in te komen, om een daalgebied vlot over te steken of gewoon tijdens het zoeken naar de volgende bel.

    De echte floaters zijn vaak niet zo goed bij wat hogere vliegsnelheden, de vleugelprofielen zijn dan puur gemaakt op langzaam vliegen. Als je de neus drukt om snelheid op te pakken dan is de snelheidstoename beperkt, maar de daalsnelheid neemt wel snel toe. De glijhoek verslechtert dus fors. Hierdoor kun je met een echte floater weinig wind hebben, je komt door de lage vliegsnelheid namelijk slecht tegen de wind in en vliegen met verhoogde snelheid doet zo'n kist gewoon niet zo goed.
    Bij de wat meer allround zwevers pakt het model meer snelheid op als je de neus iets laat zakken en blijft de glijhoek veel beter op peil. Alleen is de basissnelheid vaak wel wat hoger.

    Bij de kits van Hollein heb je keuze tussen RES vliegtuigen (Rudder-Elevator-Spoiler, deze hebben geen rolroeren) of vliegtuigen met rolroeren én flaps. Veel mensen raden een model zonder rolroeren aan voor een beginner. Daar ben ik het lang niet altijd mee eens, maar beginnen met een model met rolroeren én flaps is ook niet ideaal (gecompliceerder te bouwen en in te stellen in de zender. Al zou je de flaps in het begin niet hoeven te gebruiken). Echter de moderne zwevers zonder rolroeren vliegen best goed en reageren goed op stuurinputs.

    Ik zou zeggen dat de Andreas een goed eerste model zou zijn om te bouwen. 2m spanwijdte is een mooie maat, nog niet te achterlijk groot maar ook niet te priegelig met de bouw. Geen rolroeren, dat maakt de bouw wat eenvoudiger. Ik heb de Andreas niet zelf gebouwd, maar wel meerdere andere kits van Hollein en die waren allen een genot om te bouwen. Alles past goed en de bouwhandleiding en tekening zijn van hoge kwaliteit. Als je de handleiding goed volgt kan het haast niet mis.

    Ik weet niet of je al een zender hebt? Als je in de motorzwevers verder wil dan zou ik op zijn minst een 8-kanaals zender kopen. Voor een motorzwever met rolroeren en flaps (daar ga je straks heen) heb je namelijk de volgende kanalen nodig: rol (2x), flaps (2x), richtingsroer, hoogteroer en motor. Als je eerst een 6 kanaals zender koopt (voldoet prima zolang je nog geen flaps hebt) dan moet je later alsnog investeren in een 7+ kanaals zender. Kan je dat net zo goed meteen doen (als het budget het nu toelaat).
     
    Berrie en Ron_ald vinden dit leuk.
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Met zo'n zwever van Sebald houd je ook nog tijd over (bouwtijd te overzien), ruimte in je wagen en heb je een lekker lichtgewicht toestel. En, wie weet, zien we elkaar nog 'ns op deze of gene club. Of in het wild aan de dijk.
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
  12. Ron_ald

    Ron_ald

    Lid geworden:
    10 dec 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Zwolle
    Dank voor deze "theorie voor beginners". Ik begin steeds enthousiaster te worden om me er in te gaan verdiepen. Denk dat dit soort zaken straks in de praktijk wat meer gaan leven .
    Ik heb ook het boek van Melchior over modelvliegen besteld
     
    Fotor vindt dit leuk.
  13. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik sluit me helemaal aan bij Fotor als het om de bouwdozen van Höllein gaat. Ik heb al 3 modellen van ze gebouwd en de passing is geweldig. Daarbij krijg je een handleiding die je stapsgewijs door de bouw heen leidt. De Andreas is een goede keuze. Maar ook de Libelle (iets kleiner) en de Introduction (iets groter) zijn goede starterskisten. Het idee om parallel met een schuimkistje te leren vliegen ondersteun ik van harte. Bij Cumulus in Kampen kunnen we je laten vliegen met zulke modellen voordat je zelf iets aanschaft! Ga niet zomaar ergens vliegen zonder dat je de regels kent want daar staan hoge boetes op en je WA verzekering zal ook moeilijk doen als er iets gebeurt. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/nieuwe-regels-drones
    Max
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2021
  14. Ron_ald

    Ron_ald

    Lid geworden:
    10 dec 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Zwolle
  15. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De link verwijst naar de Introduction van Hoellein.

    Het is al eerder aangehaald hier en ik kan alleen maar onderstrepen wat Fotor en Flymax ook al aangaven. Begin met een schuim toestel. Perfect om mee te leren vliegen.

    Zodra je met een schuim toestel zelfstandig kan vliegen is de overstap naar een Introduction zeker mogelijk.
     
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Daar krijg je ook geen spijt van! Sterker nog: ik vlieg al bijna 50 jaar, en hij ligt hier al klaar op mijn werkkamer en ik ga hem deze kerstvakantie ook bouwen. Ailerons are highly overrated :):):)

    p.s. je merkt waarschijnlijk wel dat we een club met actieve leden zijn, Dus kom vooral langs!
     
  17. Ron_ald

    Ron_ald

    Lid geworden:
    10 dec 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Zwolle
    Dat laatste advies ga ik ook zeker ter harte nemen!
    Ondertussen wil ik deze winter besteden aan het alvast gaan bouwen van een mooie zwever. Zou dan wel een vliegtuig willen bouwen waar ik ook, zodra ik voldoende ervaring heb, ook leuk mee kan vliegen. Vandaar de vraag naar jullie advies m.b.t. een te bouwen model :)
     
    Fotor vindt dit leuk.
  18. Ron_ald

    Ron_ald

    Lid geworden:
    10 dec 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Zwolle
     
  19. Ron_ald

    Ron_ald

    Lid geworden:
    10 dec 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Zwolle
    Ik kom zeker binnenkort een kijkje nemen !
     
  20. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    214
    Sleep-meeting komt er weer aan dat is een top dag om veel zwevers te zien. En ja zweven is prachtig en mijn advies zou ook zijn begin simpel met een langzaam vliegend iets met mooie V-stelling dan kan er "weinig" fout gaan. Zoals Max al zei kom langs en als je weet wanneer je komt zorgen we dat je even zelf kan vliegen :)
     

Deel Deze Pagina