Beginnen met zweefvliegen; een leidraad.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 20 nov 2011.

  1. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    OK, de winkel in Pijnacker is Quartel Modelbouw; in Bleiswijk RCtechnics. Laatstgenoemde heeft zeer beperkte openingstijden; is vooral webwinkel.

    De Riser staat bij Hobby In op de website; kost EUR 49,50.
     
  2. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vind het bouwen zeker zo leuk als het vliegen. En als iets een beetje ingewikkeld is vind ik dat geen probleem. Dus vanaf tekening lijkt me erg leuk. Als volgens jullie dat niet te hoog gegrepen is.
    Ik zag bij HobbyIn ook een Spectra of een Spitit. Is dat wat?
    Ik heb ook de beschrijving van de Medicin Man gedownload, ook dat lijkt me goed te doen.

    Dus wat raden jullie aan? Mag eventueel ook met electro zijn, als het maar leuk is om te bouwen en je niet in 1 avond klaar bent.
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Spectra is een elektrozwever, Spirit lijkt er erg op maar is een pure zwever. Dit zijn bouwdozen, met voorgefabriceerde delen.
    De Medicine Man is wat kleiner, goedkoper, en geheel van tekening. Dus alles zelf maken. Maar die vliegt ook uitstekend.
    Je mag zelf bedenken wat je het leukst/mooist vindt. Leuk zijn ze alle drie.
     
  4. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Rob,

    Het lijkt me dat je het beste eerst kunt beslissen welke richting je op wilt gaan: zweef of electro-zweef. Wat de bouw betreft verschilt dat niet zo; de bouw duurt in beide gevallen beslist langer dan 1 avond!
    Bij electro komt er een stukje techniek bij doch dat is heden ten dage geen probleem meer daar waar het de keuze en de kwaliteit van de componenenten betreft (behalve dan dat je niet meer voor brushed maar voor brushless motoren moet kiezen).
    Bij zuiver zweef doet zich de vraag voor: hoe krijg ik het ding op hoogte? De methoden staan in deze draad genoemd. Maar waar wil je dat doen? Wil je je bij een vereniging aansluiten (wat wel aan te bevelen is om hulp bij het vliegen te krijgen) en kan ik op het veld van deze vereniging een lijn uitleggen?
    Electro is dan toch wel wat handiger. Vooral ook om te leren vliegen, want er kan hoger worden gestegen en de vluchtduur is langer.

    Het is ook mogelijk om te combineren; een zwever met hulpmotor dus. Een traditioneel houtbouwmodel, bestaat al een jaar of 50, is de Amigo van Graupner. Daarop is bovenop een electromotor te plaatsen.
    Modellbau Lindinger Onlineshop
    (Lindinger is een winkel in Oostenrijk en ik geef hem hier niet omdat ik in dat land woon maar omdat het Europa's grootste winkel is; zeer betrouwbaar en met een enorm assortiment).


    Groet,
    Juun
     
  5. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Juun,

    Grappig dat je die Amigo noemt, die heb ik 30 jaar geleden gebouwd. Door omstandigheden heb ik er nooit veel mee gevlogen. Ik heb inmiddels spullen gehaald om de Medicine Man te gaan bouwen. Ik ga me ook bij een club aanmelden en mocht het beter en makkelijker zijn om met een electro-zwever te gaan oefenen, dan ga ik die hierna wel bouwen.

    In ieder geval dank voor alle info.

    Gr,
    Rob
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De medicine Man is ook heel makkelijk te voorzien van een motortje in de neus hoor, als je dat graag zou willen. Volgens mij staan er in het bouwdraadje wel voorbeelden van.

    Succes, en het zou leuk zijn als je in het Medicine Man draadje wat verslag doet!
     
  7. Arjan77

    Arjan77

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    72
    @ph ajh

    Is het misschien een idee om ook nog een stukje over het afstellen van zwaartepunt en instelhoekverschil in de leidraad op te nemen?
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk dat het gros van je vraag hier al is beantwoord. :D

    Dirk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat klopt, daar is hij in een ander draadje naar verwezen. De vraag is denk ik meer of deze link niet in de leidraad zou kunnen.
    Maar het staat nu al hier in het draadje genoemd dus dat is ook goed denk ik. Het gaat toch net wat verder dan het allereerste begin.
     
  10. Arjan77

    Arjan77

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    72
    De informatie in die link gaat inderdaad verder dan het allereerste begin, daarnaast vraag ik me af of een link op pagina 4 nog als belangrijk wordt gezien. En dit terwijl het toch echt heel belangrijk is om het zwaartepunt goed te hebben voordat je gaat vliegen, een beginner zou zomaar kunnen denken dat hij, na het bouwen of aanschaffen van een zwever, direct kan gaan vliegen zonder hem eerst af te stellen.
    Daarbij komt ook nog als het zwaartepunt niet goed ligt en je de theorie erachter niet kent dat het vlieggedrag heel onlogisch overkomt.
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Arjan (PH_AJH),
    Daarin heeft jouw naamgenoot wel een punt. Misschien toch een idee om bericht-1 nog eens aan te vullen met een kopje "In- en afstellingen" of "Ligging zwaartepunt"? En dan een link naar mijn draadje, of zelfs een (geheel/gedeeltelijk) kopie van bericht-1 uit mijn draadje.
    Een samenvatting plus link naar het draadje lijkt me het beste.
    Maar ... waarschijnlijk niet meer haalbaar, omdat je jouw bericht-1 niet meer mag editen.

    Dirk.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bericht middels klik op [​IMG] icon naast betreffende bericht als kwalijk bericht rapporteren (mag ik, mag ik, toe nouououou, pleasssse?), met de correctie/aanvulling. Of de nieuwe versie van bericht in zijn geheel bijvoegen. Wel ervoor zorgen dat de opmaak-tags in de tekst staan, anders gaat opmaak verloren. Klik op [​IMG]icon (rechtsboven) om opmaak-tags in editor tonen aan/uit te zetten.
    Zo kun je ook vragen om titel van discussie aan te passen, doe ik bijvoorbeeld telkens met draadjes waarin de maand voorkomt:
    June Ampeer is online
    RCSoaring Digest June online (niet alleen zweven)

    Hopelijk kan met de aanstaande nieuwe versie (v4) van de forumsoftware moderatie/edit rechten per discussie gegeven worden. Handig voor FAQs/stickies. Op RCG krijgt starter van een sticky automatisch moderator rechten voor dat draadje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    En lukt het dan of wordt je voor een maand ge-banned? LOL

    Dirk
     
  14. Arjan77

    Arjan77

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    72
    Lijkt mij ook een goed plan.
    Ik was er trouwens niet van op de hoogte dat er een limiet zit op het editten van berichten. Zeker een stickie zou toch eigenlijk altijd aangepast moeten kunnen worden.
     
  15. Jan Belt-CP V2

    Jan Belt-CP V2

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Noitdorp
    Ik vind dit een hele leerzame topic voor de starters met zweefvliegen, daarvoor dank voor de gedane inspanning.
    Alleen zou ik graag willen weten welke type zwevers er bij elk van de drie type disciplines ( Thermiekzwevers, Acrozwevers en Op snelheid gebouwde zwevers ) passen?

    Zelf vlieg ik momenteel een Robbe Sky Surfer met rol roeren, deze heeft een span van 78cm, nu gaat mijn belangstelling uit naar een Parkzone Radian PRO met een span van 200cm en voorzien van flaps, hoe staat deze zwever aangeschreven en bij welke discipline past deze het best?

    Jan
     
  16. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    De Radian is best wel een goedmoedig vliegtuig. En flaps kun je ook later pas gebruiken natuurlijk en eerst met de ailerons alleen vliegen. Echt snel is de Radian niet, met de flaps op speed stand kun je wel wat harder. Thermieken doet hij ook prima.
    Heb er leuk mee gevlogen, de staart is alleen een beetje slapjes en aansluiten van de servo's wat werk aangezien het losse stekkertjes zijn. Daar kun je het beste MPX stekkers voor sneller aansluiten op zetten (1 stekker dan per vleugel).
    Op butterfly mooi te landen. Ga je echt wat stunten gaat de staart een beetje zijn eigen leven leiden.

    Groeten Peter.
     
  17. fireforx309

    fireforx309 Guest

    een radian is geen slecht toestel om te beginnen zweven...
    het is een "lui" gemoedelijk beginnerstoestel.
    zeker geen acro zwever, en nog minder gebouwd voor snelheid...
    je kan het onder de categorie "chillen" zetten...
    een bakje om wat rustig rond de surfen, af en toe eens een looping te doen, en als de thermiek sterk is, gaat ie goed omhoog...
     
  18. Marcel Spoor

    Marcel Spoor

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    45
    Jamara Discus 4 in 1 Wingjoiners ?

    Hallo,

    Mijn naam is Marcel Spoor uit Almere. Ik weet op voorhand dat ik in het verkeerde draadje reageer, maar ben te nieuw op deze site. (heb veelal alleen maar gelezen) Vandaag ben ik na het vliegen de wingjoiners kwijtgeraakt. Nu is mijn Duits dus niet om over naar huis te schrijven dus ook geen optie. Mijn concrete vragen zijn dus : Waar kan ik dit draadje beter plaatsen en hoe ? EN weet iemand waar ik de wingjoiners, (welke door de romp heen gaan dus) kan bestellen ? Alvast hartelijk dank, en sorry voor het plaatsen in jullie gesprek. Mvg, Marcel.
     
  19. Jan Hermsen

    Jan Hermsen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Zoetermeer
    Voor de webmaster: veel van bovenstaande links zijn dood, helaas...
    Is daar nog leven in te krijgen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Jan Hermsen

    Jan Hermsen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Zoetermeer
    Helaas zijn de meestse links DooD als een pier... :-(
     

Deel Deze Pagina