beginner crash, illegaal op vliegclubterrein

Maar ik ben erg nieuwsgierig waarop jij jouw uitspraak hebt gebaseerd dat hij illigaal van jullie veld gebruik heeft gemaakt. Dus vertel..........

Omdat hij geen toestemming had van een van de bestuursleden.

Daarnaast wil ik je uitnodigen om bij ons op een normale vliegdag te komen kijken hoe het eraan toe gaat bij ons. Je zal zien dat we een club zijn met maar heel weinig lastige regels. Echter hebben wij wel een duidelijke No-Fly zone. Daarnaast ligt ons veld direct naast een vrije aanvliegroute naar MAA, de kleine luchtvaart gebruikt het Julianakanaal als richtpunt en volgt dat mooi naar het Baken bij de sluizen van Born.

ohja, nog vergeten, ik ben de voorzitter en woon op ongeveer 600 meter vanaf het veld............... Ik heb zelf het voorval helaas niet gezien.

Laatst bewerkt:
m.i. niet, als je wildvliegt, ben je niet gewend om sociaal te doen tegen je mede veld euh mede club genoten.
Dat ben ik niet met je eens. Al kijk ik alleen naar mijzelf: ik vlieg wild omdat een club niet echt in de buurt zit en ik met kleine parkflyers vlieg, dit doe ik op het lokale voetbalveld, op een trainingsveld het verste van de bebouwing (en buiten de bebouwde kom) en met toestemming van het bestuur aldaar. Als er mensen bezig zijn op de velden dan vlieg ik niet, als er mensen aankomen dan stop ik, loop ik naar ze toe en als ze willen trainen / werken dan stop ik. Willen ze kijken, dan is dat prima zolang ze niet onder de kleine kistjes gaan lopen. Al wegen ze nog geen 50 gram, ik wil het risico niet nemen.

Ieder normaal mens, modelvlieger of niet, zou eerst vragen of hij daar mag/kan vliegen, contributie, voorstellen, secretaris etc. Dat deed ik ook toen ik ging badmintonnen/basketballen/fitnessen/modelvliegen. Dat hij geen frequentiebord routine heeft is weer wel des wildvliegers, dat moet inslijten, maar hij gaat daarvoor al sociaal de fout in. Gewoon een hork, staat los van zijn al dan niet wild modelvliegen.
Inderdaad, het lijkt mij ook een stukje algemeen fatsoen dat even wat navraag doet.

Ik ga naar het eind van de straat, ongeveer 5 min fietsen. Daar vlieg ik op een veldje van de manege, diep in het duingebied. Als er paarden lopen of duingrazers, dan ga ik niet vliegen. Er is in de vere omtrek geen mens te bekennen. Dit is met toestemming van de bos(duin)wachters.

Het is prettig om zo dicht bij huis te kunnen vliegen. De dichtstbijzijnde club ligt hier zeker 20 km vandaan.

Ik begrijp het, wat ik wil zeggen is, dat je niet zomaar ergens moet gaan vliegen zonder toestemming of overleg met de omgeving, veld of club.

Theo, ik denk dat Erik wilde vragen "hoe weet je dat het op jullie veld is gebeurd?".

100% correct!:p misschien vloog hij ergens op een industrieterrein?
Uit de postings kan ik alleen concluderen dat er alleen een of meerdere gesprekken met iemand van een andere club is geweest. Als je op basis daarvan al een uitspraak doet dat iemand niet meer welkom is.......Misschien is contact opnemen met de betrokken vlieger verstandiger dan nu al conclusies trekken en verbannnen.

Voor allen:
LVC-Emmeloord is zeker een heel gezellige club, eigenlijk gezien de reisafstand en de vliegtijden ideaal. Echter ik ben er te vroeg betrokken geraakt bij organisatorische zaken en kwam te vroeg in het bestuur. Dat heeft me teveel frustraties opgeleverd die je als gewoon lid niet zal opdoen. Inhoudelijk ga ik er niet op in omdat dit een clubaangelegenheid is maar het komt erop neer dat ik met pijn in mijn hart in februari mijn functie heb neergelegd. Overigens is er nu een voor 80% nieuw bestuur en dat loopt goed.

Dus ik zoek een club om een nieuwe start te maken en vooral bezig wil gaan met modelvliegen.Een alternatief is wildvliegen maar een club heeft toch de voorkeur alleen al voor de gezelligheid.

Laatst bewerkt:
woon op ongeveer 600 meter vanaf het veld

Dat is wel een luxe hoor...... praktisch in je achtertuin :D

Tja NO-FLY zones hoeven geen probleem te zijn hoor, daar heb ik al ervaring mee. (in princiepe heeft iedere club die... pits, bezoekers, clubhuis) Maar ik denk dat jullie club niet in de buurt van Emmeloord is:( )

Ik weet niet waarom jij denkt dat het op een club een en al ellende zou zijn?
Proef uit je bericht dat je het bij voorbaat al niet zo op een club hebt.

Dat is erg jammer, ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit beeld onjuist is.

Groet,
Theo

Ik heb zelf ook andere ervaring maar als je het forum bekijkt en met name het begin van dit draadje dan kan ik me voorstellen dat je als beginner een ander beeld krijgt over clubs die zeker onterecht is. Dus ik stelde het zo om iedereen een beetje wakker te maken dat dit soort draadjes niet echt positief voor een club hoeft te zijn. Dan is er geen ongeval geweest maar heeft de club wel imagoschade door de manier waarop men dit bekend maakt:(

m.i. niet, als je wildvliegt, ben je niet gewend om sociaal te doen tegen je mede veld euh mede club genoten.
Dat is nogal generaliserend. Ik vlieg ook wild, maar NIET in de buurt van een club. Dus niet alle wildvliegers over één kam scheren. Dat is OOK NIET sociaal.

Willem.

Theo, ik denk dat Erik wilde vragen "hoe weet je dat het op jullie veld is gebeurd?".

De persoon zelf -> zijn "vriend" -> clubgenoot andere club -> clubgenoot onze club -> bestuur.
Lijkt dus wel een betrouwbare route.

Ik heb geen behoefte aan een gesprek met die meneer. Ik ken mezelf daarvoor te goed, en sta dan niet meer voor mezelf in.
En nee, normaal ben ik geen agresief persoon, alleen als je aan mijn gezin, mijn dieren of hobby komt.

Beste,
mijn naam is Armand, beginnend vlieger en op zoek naar informatie, vandaar dat ik me hier heb aangemeld. Dit draadje interesseert mij, omdat dit een beetje mijn onderbuikgevoel van een club bevestigd. Ik hoop dan ook dat mijn gevoel niet de juiste is. Ik kom zelf uit Rotterdam, zou graag willen leren vliegen in een club, maar als ik dit hierboven lees denk ik dat ik niet uit het juiste hout gesneden ben voor de "club".

Waar komt jouw onderbuikgevoel vandaan Armand? Betreft dat alle soorten clubs of alleen modelvliegclubS? En waardoor zie je je onderbuikgevoelens in dit draadje bevestigd?

Welkom ook :)

'Verplicht' leesvoer voor beginners:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl[/URL]
-> [FAQ] Modelvliegen, algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

(De andere FAQs daar zijn ook leerzaam)

Laatst bewerkt:
Hallo Armand,

Om lid te zijn van een vereniging is het niet nodig om uit een bepaalde soort hout te zijn gesneden.

Een vereniging biedt hulp, er zijn instructeurs voor vlieglessen en er is een modelvliegveld. Een vereniging kost je wel contributie. Daar wordt onder meer het gras gemaaid en de huur van het veld betaald. Bedenk dat de kans op schade als je leert vliegen met een instructeur veel lager is dan wanneer je dat alleen wilt doen. Een flinke crash kost veel meer dan een jaar lidmaatschap.

Bij een vereniging gelden regels. Die noem ik liever afspraken. Die zijn er meestal om de veiligheid op- en om het veld te waarborgen. Op papier lijkt dat vaak een hele lijst, maar in de praktijk valt dat allemaal wel mee.

Een vereniging bij jou in de buurt: Startpagina RMVV - Radio Modelvlieg Vereniging Vlaardingen

Alhoewel een beetje offtopic voor de mede lezers/beginners/beginnend clubleden.

Ik begon met wild vliegen ,geleerd van een goede vlieger en na 2 jaar toch maar eens bij een club wezen kijken .
Dat was vlc veendam ,gezellige club mocht direct vliegen .
Kan best dat ze me al eerder hebben zien vliegen .
Een paar week later brevet gevlogen en klaar .
Nu ben ik lid van stitswerd eigenlijk het zelfde verhaal .
Errug gezellig en ook ik vlieg nog wild omdat de reistijd toch snel oploopt .
Maar vliegen op een veld blijft leuk en koffie drinken natuurlijk .
En andermans kisten bekijken/meehelpen .

Wel moet je eigenlijk niet te snel bestuurlijke dingen oppakken.
Zonder bestuur gaat het ook niet maar ja je komt om als lid gewoon te vliegen .

Groeten Wiebe.

Zonder dit weer een wel/niet clubverhaal te maken (gaan we helemaal offtopic) wel nog even reageren op de opmerking van Armand.

Ik snap je reactie maar die is niet nodig.

Ik was ook zoals jij, de grootste mond tegen clubs (heb mezelf leren vliegen met wildvliegen, en nee, zonder veel crashes ;D). Ik zou NOOIT bij een club gaan.
Heb zelfs nog brandstofmodellen gevlogen op het lokale softbalveld hier (heel domme actie als je eraan terugdenkt).

Toen vanwege ruimte toch maar een club gezocht en het bevalt me prima :D.

En ik denk dat dat een lijn is die hier goed in de gaten gehouden moet worden: het gaat niet om de omgang op een club zelf maar de gevaren die wildvliegen op een club met zich meebrengt.

De omgang bij ons is super. Geen haantjesgedrag, geen strenge regels (heb nog nooit geluid moeten meten bv), respect voor elkaars kisten hoe klein dan ook.

Maar als iemand wildvliegt en die kerel zou een auto geraakt hebben bv, dan zijn wij onze vergunning kwijt en kunnen we niet meer vliegen. Andere clubs in de buurt zitten al vrij vol dus reken maar uit. En daar gaat het hier om! De gevolgen die het zou kunnen hebben.

En dan snap ik Theo als voorzitter heel goed, hij heeft veel bloed, zweet en tranen in de club gestoken (net als velen anderen bij ons). Als dat in gevaar komt ga je wel steigeren.

Groet Raoul

Hmmm, ben heeeel lang geleden lid geweest van een rc auto club. Wat mij het meest tegenstond wat de idioterie om de hobby heen. Ik heb naast RC nog 100 andere zaken waar ik me voor intereseer, dus het is een onderdeel van mijn leven, maar leef er niet voor. Maar goed, dat heb je overal dat mensen erin doorslaan. Maar om de vraag beter te beantwoorden. Ik heb een paar jaar geleden met een maat op de strip bij Pernis gestaan en ik had heel erg het gevoel van wij kunnen het en jullie niet. misschien verkeerde dag, maand, jaar dat we er waren, maar ik bedacht me, mede door de club ervaring met de auto's, dit nooit meer. En als ik dan het verhaal van TC01 lees, dan gaan mijn haren alweer overeind staan. Ken de man niet, ik weet dat ik pas hier op het forum zit, dus niets teveel mag roepen, maar soms worden hobbies fanatieker benaderd als religies en dat is nooit goed in mijn ogen. Maar ik zal eens bij die club in Vlaardingen kijken. Ik besef me dat als ik snel progressie wil maken ik experts naast me nodig heb...

@Raoul
Heldere uitleg... zo had ik het niet bekeken...
By the way. Ik heb niks tegen clubs. Ik besef me zeer goed dat het gezellig kan zijn en dat je er een hoop van opsteekt, dus ik ga me zeker oriënteren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste,
mijn naam is Armand, beginnend vlieger en op zoek naar informatie, vandaar dat ik me hier heb aangemeld. Dit draadje interesseert mij, omdat dit een beetje mijn onderbuikgevoel van een club bevestigd. Ik hoop dan ook dat mijn gevoel niet de juiste is. Ik kom zelf uit Rotterdam, zou graag willen leren vliegen in een club, maar als ik dit hierboven lees denk ik dat ik niet uit het juiste hout gesneden ben voor de "club".

Armand, mijn excuses als je een slecht beeld hebt gekregen nu.

Maar bedenk even, Ik ben de voorzitter, ik heb samen met enkele bestuursleden deze club van 7 man weer naar 40 leden opgebouwd binnen 5 jaar. Ik zorg samen met een ander clublid voor het gazon. Ik doe het gehele onderhoud van veld, grasmaaier, clubgebouw. Ik ben een van de instructeurs, ik ben het manusje van alles, ik schijn de man te zijn in de club die alles weet. (maar daar ben ik zelf niet zo zeker van) Voor alles hangen de leden aan de telefoon en ik probeer het allemaal in de goede zaken en wegen te leiden. Soms kom ik zelfs niet meer aan vliegen toe en dan moet je ook nog eens bedenken dat ik wedstrijden probeer te vliegen, wanneer moet ik dan nog trainen en werken???????????????

en toch zijn wij een leuke vriendenkring die samen proberen te modelvliegen.

Vind je het gek dat ik dan ook eens uit mijn slof schiet als iemand mijn mooie sport/hobby om zeep probeert te helpen......................

Ja, soms wordt het mij teveel, vandaar dat ik aan het einde van dit jaar stop met het voorzitterschap en alle voornoemde zaken. Mijn gezin en pas opgestarte bedrijfje gaat nu voor, en ja, daar ga ik met mijn gehele passie voor.
Jo zei het laatst heel passend, wat moet mijn clubje als ik uitval, mijn kennis inzet en ervaring zijn heel waardevol voor deze club en misschien wel meer...............................

Beste TC01,
je bent mij geen excuses verschuldigt. Zeker niet. Ik heb altijd veel respect, al lijkt dat niet vanuit mijn post voor mensen die ergens 100% voor gaan. Dat doe ik zelf ook altijd, al heb ik afgeleerd dat in clubverband te doen. Pas bij de post van Raoel begreep ik de context van je posting. Mijn onervarenheid had me dus al ingehaald. Ik wens je dan ook veel succes met het beoefenen van je hobby en ik ga binnenkort eens even kijken in Vlaardingen...

Back