beginner crash, illegaal op vliegclubterrein

@ R!: Als vlieger in Borgharen zou ik willen dat iedereen zich zo bewust was van de risicos die het gebruik van een zender inhoudt, waarvoor dank. Zelf vlieg ik op 2.4Ghz, maar afgelopen jaar zijn er op ons veld regelmatig vreemde crashes voornamelijk bij 35MHz gebruikers geweest, en heb overwogen een spectrumanalyser aan te rukken.

Een paar weken terug waren we op een winderig dagje lekker aan het vliegen. Ons veld ligt ca 160 meter van het clubgebouw. Op en gegeven moment zagen we een knul met vriendin bij het clubgebouw staan. Eerst dachten we nog aan een geinteresseerde, daarna zagen we een heli optoeren, en een lange antenne de lucht in steken. Waarschijnlijk dacht de jongen dat ons veld een goede optie was, maar een beginner met die wind op 5 meter van een gebouw....
We zijn met 2 personen naar hem toegelopen om aan te geven wat het gevaar van zijn actie was (kanalen), maar hij liep snel weg en verdween tussen de huizen. Helaas, want nu kan hij in zijn tuintje nog eea crash veroorzaken. Niet alleen van hem zelf, maar ook van een onzer clubleden. Misschien dat hij zich dat niet realiseert, maar als hij gewoon eens was komen praten had hij veel kunnen leren. Ook de vlieglessen die hij had kunnen krijgen had hem veel kosten kunnen besparen.

Ik denk, en ik spreek uit ervaring, dat er een bepaalde beginners angst bestaat bij enthousiastelingen. Ik ben ook wel eens gaan kijken bij clubs in de buurt. Vaak sta je dan op een afstandje te kijken, en soms ga je wel eens een gesprekje aan. Maar om daar met een model te verschijnen en idd te gaan vliegen. Het ligt er denk ik ook aan hoe je ontvangen wordt op een club.

@ Armand: Blij dat de boodschap goed is overgekomen :). Ik wordt nl zelf ook moe van dat je moet bij een club verhaal. Als je kunt wildvliegen en je doet er niemand kwaad mee is er niks mis mee nl. Maar doe het dan goed idd. Succes met de clubvindtocht. Er zijn een helehoop leuke clubs hoor ;). En leven voor de hobby is er hier ook niet bij. Ik doe het omdat ik het leuk vind, niets meer of minder. Ook nog veel dingen naast de hobby lopen en dat vind ik prima zo. De hobby moet leuk blijven anders is het geen hobby meer ;).

@ Tijn: Jou opmerking snap ik ook geheel. Heb er zelf nl ook mee te maken gehad. Voor ik bij Swentibold kwam ben ik bij een andere club in de regio wezen kijken. Ik vloog toen nog niet lang en kwam aan met een paar kleine electromodellen (maximumspan van 80cm). Ik werd toen letterlijk op die club uitgelachen omdat mijn modellen niks waren. Verder was het absoluut onmogelijk dat ik mezelf had leren vliegen en moest ik nog verplicht lessen volgen en mocht ik na het halen van een brevet een half jaar alleen onder begeleiding vliegen. Dat was zo bot dat ik spontaan een hekel kreeg aan vliegclubs. Gelukkig toen via toeval Swentibold leren kennen waar wel mensen vliegen met minder als 3 meter bakken en men het niet uitmaakt wat je vliegt als je maar lol hebt. Daar mijn vliegkunsten laten zien en gelijk examen kunnen doen. Kijk zo kan het ook.

@Pierreke: Wat een aso zeg. Heb je ballen. Maar ik snap je helemaal, dat is natuurlijk wrang. Vooral als je weet dat een potentiele stoorzender in de buurt zit. Dat vliegt niet lekker. Zelf ook een keer een crash gehad door een stoorzender. Kist ging raar doen in de lucht, crash de grond in. Daar aangekomen waren de roeren nog aan het bewegen op een wijze alsof er mee gevlogen werd. Dan weet je dat er iemand in de buurt loopt te kloten.

Maaruh, ik heb laatst eens met iemand van jullie club gesproken, zou nog eens komen gastvliegen (electro dan wel). Toch maar eens doen deze zomer als het mag :)

@Theo: jammer om te horen maar begrijpelijk. Ik hoop wel dat je gewoon blijft vliegen en alles anders ben ik mijn vliegmaatje kwijt :(... En dat zou zwaar klote zijn.

Er zit een groot verschil in vliegclubs, dat is mij duidelijk geworden bij mijn zoektocht naar een geschikte club.

Zo ging ik vorig jaar zomer bij een vliegclub kijken en werd ik volkomen genegeerd. Na ongeveer een uur had ik het wel gezien en toen ik netjes gedag zei werd er zelfs geen woord terug gezegd.

Dat het ook anders kan ontdekte ik later toen ik bij mijn huidige club ging kijken. Ben nog onder de indruk van de vriendelijkheid en hulpvaardigheid van deze club/mensen. Meteen werden we bij aankomst al netjes aangesproken en voelden we dat we echt welkom waren.

Je kunt dus het beste rond kijken bij verschillende clubs en dan daar lid worden waar jij je het beste thuis voelt.

Groet,
Theo

@Raoul: Lijkt me gezellig. Hoe meer mensen hoe meer vreugd. Belangrijk onderdeel van de vliegdagen is het praten met mensen over de hobby om dingen te leren, maar ook over andere allerdaagse dingen.
Wij mogen vliegen met alles, als het maar aan een touwtje of een electromotor de lucht in gaat. Brandstof is (helaas? ook dat levert discussie op) verboden. We vliegen meestal zaterdag en zondag vanaf 14u, door de weeks met goed weer zijn er ook vaker mensen vanaf een uur of zeven savonds. Dat wisselt.

@Theo: Niet iedereen is gelijk. Een club doe je voor de hobby, maar ook daar moet de groep bij elkaar passen. De ene club ligt je wel, de ander niet. Niet iedereen is even positief als je als nieuweling met vragen of spullen komt, maar de meeste mensen staan toch wel open voor andermans mening. Zo zie je bij ons in de club een aantal bouwers die zelden of nooit vliegen maar de mooiste creaties tonen en anderen bouwtechnieken aanleren, en heb je aan de andere kant mensen die het wisselen van een accu nog te veel vinden bij wijze van spreken.
Ik ben ook een paar keer bij een andere club in de buurt gaan kijken. Daar sta je gerust een uur aan het veld zonder dat iemand eens met je komt praten.

@ Pierreke: Helemaal top. Dan kom ik eens langsrijden (na mij vakantie denk ik dan wel). Zal wel vantevoren even een pb-tje sturen. Ik ben niet van plan van club te wisselen (want heb ook nog veel brandstofmodellen staan) maar zeker wel om eens een rondje of wat gast te vliegen. Lekker in de buurt ook.

Fluitende modellen (lees kleine props met hoge draaisnelheid) is bij jullie ook geen probleem (zie handtekening om te zien wat ik bedoel)?

groet Raoul

... Zo ging ik vorig jaar zomer bij een vliegclub kijken en werd ik volkomen genegeerd. ...
...
... Ik ben ook een paar keer bij een andere club in de buurt gaan kijken. Daar sta je gerust een uur aan het veld zonder dat iemand eens met je komt praten.
Theo, Pierre, jullie hebben toch een Hollandse mond? Leden kunnen niet zien of een kijker het gewoon leuk vindt om te kijken of dat die kijker wellicht interesse heeft in de club.

...
Theo, Pierre, jullie hebben toch een Hollandse mond? Leden kunnen niet zien of een kijker het gewoon leuk vindt om te kijken of dat die kijker wellicht interesse heeft in de club.

Natuurlijk Ron, maar wanneer ik netjes goedemiddag zeg en er wordt niets terug gezegd. Sterker nog, men nam niet eens de moeite om op of om te kijken. Tja dan voel ik mezelf daar niet echt welkom...

Groet,
Theo

Kennelijk ben ik niet de enige met de ervaring dat het bij sommige clubs erg moeilijk is om contact te krijgen met de vliegers. Bij m'n zoektocht naar een club overkwam het me zelfs dat bij een soort van open dag van een club het kraampje niet bezet was en de vliegers te ver van het publiek zaten om contact mee te krijgen. Dus na even de situatie te hebben aangekeken, ze waren toen ook niet aan het vliegen, ben ik weer vertrokken. Later las ik op hun site dat die dag een succes was..............

Gelukkig zijn er ook clubs waar je als bezoeker wel contact krijgt met de clubleden. Maar toch: clubleden, doe wat aan PR naar de bezoekers toe, wie weet zijn dat de nieuwe leden waar "we" op wachten.

Bij ons krijgt iedereen die dat wil wel contact met de piloten .

Voor ons clubgebouw is zelfs de plaats vergroot om publiek te herbergen .
Alleen de pitts en vliegveld is taboe voor publiek .

Mvg Johan

Ron, Die hollandse mond was waarschijnlijk het probleem. Samen met de hollandse kentekenplaat. Ik heb later van meerdere mensen gehoord, die meer moeite deden om een gesprek aan te gaan, ofwel kenbaar maakten lid te willen worden, dat die 'ollanders niet meer gewenst waren. Ja, inderdaad, 2000 meter hiervandaan over de grens. Zelfs toen één van hun leden een turbinekist een meter naast mijn auto rechtop in het knollenveld parkeerde was het hun te veel moeite om een woord te wisselen. Snel weg achter het hek waar je als toeschouwer niet mag komen.

Raoul, wij als club hebben naar mijn mening veel te weinig kontakt met andere verenigingen. Een keer samen vliegen, wat kletsen en met mekaar van gedachten wisselen moet niet inhouden dat je van club wisselt. Ik vlieg zelf nog niet zo lang, en kan daarom ons veld niet goed vergelijken met dat van andere clubs. Voor snelle grote toestellen kan het veld moeilijkheden opleveren omdat aan één kant een dijk ligt waarover je bij westenwind moet binnenkomen, en aan de zuidkant een hoge rij bomen staat. Het veld bestaat uit 2 voetbalvelden waarop nog een groot deel van de hekjes staan waartegen de toeschouwers konden leunen. Een funjet wordt er ook wel eens gevlogen, een align700 maakt in 3dvlucht ook een hoop geluid.

Zelf probeer ik wanneer mensen een keer komen kijken de verschillende facetten van de hobby uit te leggen, en een praatje te maken. Nieuwe leden werven hoeft daarbij niet de eerste reden te zijn. Mensen die langs komen hebben vaak een gerelateerde interesse, waar je veel van kunt leren. Zo was er laatst een man die meegewerkt had aan de ontwikkeling van de A380 en in het verleden aan zweefvliegen gedaan heeft. Van vliegen is er die dag weinig gekomen, daarvoor in de plaats heb ik wel veel geleerd.

Hey Pierreke,

hahaha, die hollanders komt me bekend voor, volgens de limbo's hier ben ik er ook eentje (kom uit Nijmegen) ;).

En wisselen bedoelde ik niet zo letterlijk, verkeerd uitgedrukt sorry. Maar ben het met je eens dat contacten met andere clubs leuk kunnen zijn dus ik kom zeker langs.

Jullie veld is me bekend, ook de befaamde paaltjes daar. Dan neem ik wel gewoon de Parkmaster en wat klein pylonspul mee, moet te landen zijn daar.

En babbeltjes maken is idd leuk, doen wij ook vaak (veel toeloop van fietsers, auto's etc). Altijd leuk om te horen dat men denkt dat een klein kraftei 400km/h gaat terwijl 150-180 de echte snelheid is ;).

Pierreke,

ik ben een paar jaar geleden bij diezelfde club eens langs geweest, met net dezelfde behandeling als jou (en ik heb geen Nederlandse nummerplaat).
Onze Club, Swentibold is een geweldige club met een fantastisch bestuur en heel veel vriendelijke mensen die voor iedere toeschouwer of toevallige passant die een praatje wil slaan tijd maken.
Om even terug te komen op de quote die Theo wilde maken.
Van die waaghalzen die andere mensen hun hobby in gevaar brengen is er weinig respect nodig en dit staat volledig los van de discussie wild vliegen/club. Ongehoord gedrag hoort NOOIT thuis in eender welke samenleving, is dat nu in een weiland 500m verwijderd van de bebouwde kom of in een club. We zijn nu eenmaal met zoveel mensen op de aardbol dat rekening houden met elkaar en respect hebben voor de anderen er bij hoort.
Theo, doe aangifte, het geeft ons als club zeker het voordeel sterker te staan in geval van een ongeval. Los van wie wat moet betalen van verzekeringen enz. Er is daarnaast ook nog de morele verplichting, of niet soms.

Agusta

Bij ons krijgt iedereen die dat wil wel contact met de piloten .

Voor ons clubgebouw is zelfs de plaats vergroot om publiek te herbergen .
Alleen de pitts en vliegveld is taboe voor publiek .

Mvg Johan

Dat is bij ons ook het geval. Het clubgebouw en het "terras" is voor iedereen bereikbaar. En als we niet vliegen zitten we op het terras te OH-en. Het publiek wordt altijd begroet en als dat nodig is wisselen we de nodige woorden uit en geven we de infomatie die de mensen willen weten. Als het clubtoestel op het veld aanwezig is of als ik mijn easystar bij mij heb mogen ze zelfs een proefles nemen gratis en voor niks.

Als we door hebben dat je beginner bent en toevallig iets bij je hebt dan nodigenw e je gelijk uit om de spullen op tafel te zetten om na te kijken. Als dan alles is goed bevonden doen we inj overleg de eerste vlucht. Als dan alles in orde is krijgt de eigenaar gelijk zijn eerste les.

Ben je een ervaren vlieger dan mag je gastvliegen, ben je echter niet bij een van onze leden bekend, dan zal er in eerste instantie een instructeur naast je staan. Als die "wegloopt" met de woorden "ga je gang", is het goed en kun je vrij vliegen.

@ pierreke, jullie veld ken ik en de meeste leden bij jullie kennen mij wel. Ik heb vaker bij jullie gevlogen en ook samen met jullie modellen gebouwd. Jullie hebben een leuk clubje en zijn altijd welkom bij ons, en ik weet uit ervaring dat wij ook altijd welkom zijn bij jullie.

Nou Theo, zullen we dan maar eens samen naar Borgharen afreizen ;). Gaan we ze OH-en me onze oude-lijken-onder-3meter-schuimpje-heelveellol-modellen :).

PS, ik ben vrijdag vrij. Zaterdag en zondag word rukweer. Kan jij vrijdag ook komen vliegen? Neem ik de Krafteitjes mee :)

Theo,

Volgens mij heb ik je ook tussen de buien door zien scheuren afgelopen zaterdag in Nuth, klopt dat? Ik ben er even komen kijken wat de F5B klasse inhoudt. Dat is nog een heel aantal stappen te ver voor mij, maar vond het heel interessant om te zien. Gezellig wat gekletst met verschillende mensen daar.

Belangrijk uit deze discussie vind ik: Hoe kunnen we mensen enthousiasmeren voor onze hobby, maar ook duidelijk maken wat de risicos zijn (gewild of ongewild) zodra men met zijn spullen aan de slag gaat. Ik neem aan dat in het eerder genoemde voorbeeld van de jongen met zijn heli op ons veld, hij niet moedwillig een vlieger uit de lucht wil krijgen. Nee, hij zal in zijn jeugdige onbezonnenheid gedacht hebben dat dit veld dat zowieso voor deze hobby gebruikt wordt een ideale plek was. (met die wind zonder ervaring zo kort bij de muur was dat absoluut niet zo)

Als iemand zich op ons veld laat zien, wordt hij altijd voorzien van goed bedoelde adviezen over aankoop van materialen. Uiteraard is dat advies altijd gekleurd omdat ieder zijn voorkeur heeft, maar het is geen harde eis om les te krijgen. Daarvoor hebben de instructeurs veel te veel plezier in het invliegen en trimmen van de verschillende modellen. Iemand die zijn eerder gekochte spullen meeneemt, kan net zoals bij jullie rekenen op ruime belangstelling waarbij de instructeurs hardop vertellen dat elk lid die dat wil kan meeluisteren hoe je een toestel controleert op luchtwaardigheid.

Nu wil ik niet de discussie over brevetten opnieuw oprakelen, maar mijn eerste tijd bij de club heb ik meer achter andere personen die les kregen gestaan, dan zelf gevlogen. Er waren veel beginners. De hele instructie mbt vlieggedrag maar vooral veiligheid, leer je op die manier heel snel. Standaard controles voordat je de lucht in gaat, zodat je geen gevaar oplevert voor anderen, dat leer je niet met wildvliegen en een simulator.
Als ik nu naar filmpjes op youtube kijk waar mensen hun "vliegkunsten" demonstreren, dan zie je er veel personen tussen die een kist net in de lucht kunnen houden. Maar van energetisch zuinig vliegen zoals je met een zwever bij een goede instructeur leert, daar lijkt het in verre verte niet op. Dat je een club schade kunt berokkenen door foute dingen te doen, en dat zelfs na een eerste instructie totaal negeert... Tja, misschien moet daar een voorbeeld gesteld worden en inderdaad aangifte gedaan worden. Aan de andere kant als je zo iemand uitsluit van alle clubs in de regio, dan gaat ie wildvliegen met alle risicos van dien.

Dus. Hoe maak je mensen duidelijk wat de voordelen van clubverband zijn, en voorkom je misbruik. Niet door over mensen heen te vallen bij een fout, maar door positief advies en reclame.
Vorig jaar in zuid Frankrijk had ik mijn Easyglider Pro meegenomen. Een lid van een club kort achter de camping gaf aan dat ik gebruik mocht maken van hun terrein. Vanwege gebrek aan ervaring, een stenige ondergrond met ruw gras en een asfaltbaan heb ik dat toen maar gelaten. Volgende maand ben ik weer daar met een motortoestel met landingsgestel. Maar ik ben me wel bewust van de risicos tussen de bossen en droge hei met mijn lipos. Met dank aan de instructeurs.

Met vriendelijke groet
Peter

Theo,

Volgens mij heb ik je ook tussen de buien door zien scheuren afgelopen zaterdag in Nuth, klopt dat? Ik ben er even komen kijken wat de F5B klasse inhoudt. Dat is nog een heel aantal stappen te ver voor mij, maar vond het heel interessant om te zien. Gezellig wat gekletst met verschillende mensen daar.

Klopt, daar draaide ik ook mijn rondjes mee.

Belangrijk uit deze discussie vind ik: Hoe kunnen we mensen enthousiasmeren voor onze hobby, maar ook duidelijk maken wat de risicos zijn (gewild of ongewild) zodra men met zijn spullen aan de slag gaat. Ik neem aan dat in het eerder genoemde voorbeeld van de jongen met zijn heli op ons veld, hij niet moedwillig een vlieger uit de lucht wil krijgen. Nee, hij zal in zijn jeugdige onbezonnenheid gedacht hebben dat dit veld dat zowieso voor deze hobby gebruikt wordt een ideale plek was. (met die wind zonder ervaring zo kort bij de muur was dat absoluut niet zo)

selectieve knip.

Dus. Hoe maak je mensen duidelijk wat de voordelen van clubverband zijn, en voorkom je misbruik. Niet door over mensen heen te vallen bij een fout, maar door positief advies en reclame.

Ik denk dat dit iets is voor de KNVvL en de Limburgse Federatie van RC-vliegers samen met de clubs en de modelbouwwinkels en speelgoedzaken.

De situatie in Zuid-Limburg is uniek. De CTR van MAA (Maastricht Aken Airport) en Teveren GK Airport (AWACS) overlappen en beslaan bijna heel Zuid-Limburg. 3 van de 6 clubs zitten midden in die CTR en hebben een convenant met de Luchtverkeersleiding met enkele leefbare beperkingen. De andere 3 clubs zitten net naast de CTR.
De beginnende modelvlieger in Zuid-Limburg moet dus eigenlijk bewust gemaakt worden van de wettelijke regels zodat ze weten dat ze niet zomaar ergens kunnen gaan staan "vliegen" lees Klooien.
Alles wat ze in de CTR doen kan gevaar opleveren voor het voortbestaan van onze mooie hobby in Zuid-Limburg.

Het ledenaantal van de clubs in de CTR is te groot (ruim 200 leden) om door de andere clubs te worden opgevangen als ze een vliegverbod zouden krijgen. En als ik dan de kritieken zo overal hoor zullen er heel veel van die mensen ergens gaan wildvliegen met alle gevolgen van dien. Mocht zich dat scenario ooit gaan afspelen loopt de modelvliegsport in heel Nederland gevaar.
Er hoeft zich maar een incident af te spelen met zo een passagiersjet of misschien ook wel een klein sportkistje dan zijn de rapen gaar en wij de veiligheids bewuste clubvliegers de sigaar.

Wel is mij opgevallen dat nu de convenanten rond zijn de grote luchvaart naar en van MAA andere routes nemen en zelfs dichterbij de bekende modelvliegvelden komen. Waar ze de afgelopen 40 jaar ruim bij uit de buurt bleven.
Toeval of..............

Laatst bewerkt:
toevoeging:
Kaart met de CTR van MAA en de Awacs basis.

Foto-UMOY3GIM.jpg

Binnen de gele lijn is de CTR.
Jammer genoeg krijg ik de tekening niet duidelijker.

Er hoeft zich maar een incident af te spelen met zo een passagiersjet of misschien ook wel een klein sportkistje dan zijn de rapen gaar en wij de veiligheids bewuste clubvliegers de sigaar.

Zolang een sportvliegtuig of helicopter op 150 meter over een modelvliegveld mag vliegen blijf je het gevaar houden ook op de modelvlieglocaties .

Ze moeten de modelvliegtuigen gelijk gaan stellen als de kleine luchtvaart .
Dit is in Duitsland ook zo geregeld .

En de Modelbouwwinkels willen verkopen , die interesseert dat niet of iemand op een club vliegt of vrij op een weiland .

Mvg Johan

Back