Beginner zoekt vliegtuig

Helemaal mee eens.
Als er nog iets is waarmee ik de mogelijke indruk een 'growling old bastard' te zijn, kan wegnemen, just let me know! :D

Micha zei:
Dat van die voetbal, frisbee en boomerang... Klopt, dat zou ook beter geregeld moeten zijn.
niet overdrijven a.u.b. m'n zoontje mag van mij op een grasveldje voetballen.

en als je swiftje tegen een auto klapt en het accutje vliegt eruit, gegarandeerd dat het apkketje van 100 gram toch wel een deukje kan achterlaten.
Ik heb dit voorbeeld alleen aangehaald om de veerkracht van EPP te illustreren. Het accuutje kan er overigens alleen uitvliegen als je de swift pakt en keihard met de punt op tafel slaat en wel loodrecht op de vliegrichting, kwestie van mechanica.

Het accuatje kan er dus uit vliegen als je tegen een auto aan vliegt.
De veerkracht van een model vind ik helemaal niet interessant als je tegen andere mensen aan vliegt en die kans is veel groter als je wildvliegt.

Maakt toch wel een verschil of je een steen (geen veerkracht) :? of voetbal tegen je hoofd/auto krijgt.
Het accuutje kan er tijdens het vliegen en chrashen niet uitvliegen lees m'n post maar goed.
En waarom zou de kans om tegen mensen te vliegen groter zijn als op een modelvliegveld dit heeft met het aantal mensen in de buurt van het vliegtuig, de vaardigheden van de piloot enz te maken en niet met wel of niet wild vliegen.

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn maar als je ieder risco wil uitsluiten moet en kan je deur niet meer uitgaan, laat staan autorijden of fietsen.

Micha zei:
Maakt toch wel een verschil of je een steen (geen veerkracht) :? of voetbal tegen je hoofd/auto krijgt. Het accuutje kan er niet uitvliegen.
Heb je een swift of zo?

Ik zie dat het moeilijk is om het van een ander standpunt te bekijken dan die van jezelf. Het zal dus niet meevallen om ons (Bruno, Tanja, ik...) te begrijpen op dit punt. Jammer, want onbegrip kan leiden tot schade aan de modelvliegerij.

Doet me denken aan andere situatie (met vuurwapens, dingen die dus ontworpen zijn om onveilig te zijn):
In USA heb je mensen van de vuurwapenlobby die beweren dat wapens thuis veilig zijn. Alle aangedragen argumenten tegen vuurwapens worden steevast beantwoord met "nee hoor, want ik..." en ondertussen stromen de ziekenhuizen vol...
http://www.nra.org/
http://homesafety.cheapwebtricks.net/gun.htm
http://lindleyonline.com/gunstats/stats.htm
http://www.regulateguns.org/fact_sheets/guns_youth.asp

Deze verglijkingen raken kant noch wal. Wil je een niet bij te sturen stuk lood dat ver boven de geluidssnelheid vliegt verglijken met een park flyer :? voor mij is deze discussie gesloten. (is al weer heropend :) )

Harrald zeker gezien al je behulpzame posts in dit forum en je ongetwijveld goede bedoelingen zal ik dit maar niet persoonlijk opvatten ik heb namelijk een enorme hekel aan de NRA een organisatie die (o wat toevallig) werd opgericht toen de KKK verboden werd.

Dan gaat de vergelijking toch mank wat jullie willen is gewoon een verbod op wild vliegen zelfs met parkflyers onder de 500 gram terwijl ik betoog dat ALS je zelf wil leren vliegen dat je dat beter met een model als de swift kan doen. Met mijn veiligheidsbesef is niks mis ik probeer de dingen slechts in het juiste perspectief te plaatsen. Vergelijkingen zoals hiervoor trekken de dingen uit hun verband. Ook is het onzinnig om ieder risico te willen uitsluiten dit kan niet. Een model op een club terrein kan ook buiten dit terrein neerstorten en mensen verwonden, moet je het dan verbieden nee, wel door regels de kans op een ongeluk tot een aanvaardbaar niveau terugbrengen. Voor de categorie onder de 500 gram zou je ook dergelijke regels kunnen opstellen je zou bij voorbeeld eens naar de regels kunnen kijken die voor combat modellen bestaan: http://www.epp-fun.de/index_combat.htm
Aangevuld met voorschriften voor motorplaatsing enz. Ik geef toe dat m’n eerste post in deze tread wat al te bruut geformuleerd was. Maar als je de posts daarna leest zal je zien dat ik heus wel voor rede vatbaar ben.

Micha zei:
....wat jullie willen is gewoon een verbod op wild vliegen.....

Nou nee, dat wil ik zeker niet.

Echter, we moeten zorgen dat (wild)vliegen in de ogen van het gewone volk ("die ander" dus) niet synoniem wordt voor "onveilig", want dan loop je wel de kans dat het verboden wordt.
(zie opmerkingen van Bruno over vuurwerk en cafebrand.)

1 persoon die het "eng" vind (of slecht voor het milieu, vogeltjes ozonlaag...) staat sterker dan 10 wildvliegers, ondanks veerkrachtig EPP met vastzittende accuutjes.

Nog een belachelijke :lol: De honden waarvan de eigenaar zegt "hij doet niks hoor" zijn meestal niet te vertrouwen.

Echter, we moeten zorgen dat (wild)vliegen in de ogen van het gewone volk ("die ander" dus) niet synoniem wordt voor "onveilig", want dan loop je wel de kans dat het verboden wordt.

Dat zou ik ook niet willen. Ik stop echter niet met voetballen omdat de nare buurman de politie zou kunnen bellen. (Die dan toch niet komt :D).

Ik begrijp jullie zorg maar vind die overdreven.

Hoi,

Ik ben wel wat wijzer geworden,
maar ik weet niet of ik nou een elektrische of een brandstof moet nemen.
Ik wil graag brandstof maar ik neem de Trainer om het vliegen te leren.
Wat is dan goedkoper/beter. :D

nitwit zei:
Hoi,

Ik ben wel wat wijzer geworden,
maar ik weet niet of ik nou een elektrische of een brandstof moet nemen.
Ik wil graag brandstof maar ik neem de Trainer om het vliegen te leren.
Wat is dan goedkoper/beter. :D

Als pure elektro vlieger vind ik natuurlijk dat het prima met elektro kan.
Als je echt elektro interesant vind moet je daar dus mee beginnen.
Met juiste materiaal is elektro in alle opzichten beter (mijn mening... geen absolute waarheid)

Praktijk is echter dat de meeste mensen op een club nog steeds met brandstof vliegen. Met een brandstof kist kan je dan vaak makkelijker hulp krijgen op een club. Met electro ben je wat meer op jezelf (en dit forum) aangewezen.

Over kosten:
Als je voor de ene manier kiest, is overstappen naar het andere extra geld. Dat geldt zowel voor de branstofvlieger die er een elktro kistje bij neemt als andersom.
Elektro is vrij goedkoop instappen, doorgroeien is een aardige investiring (acu's lader' borstelloos), maar daarna zijn "operationele kosten" laag.

Instap met brandstof wat duurder, maar bij juiste keuze doorgroei goedkoper (zelfde motor als je trainer), operationele kosten (brandstof, slijtage) hoger dan bij electro (maar eigenlijk niet echt hoog)
Uit kosten oogpunt ook weer:
Begin met elektro als dat je (doorgroei) interesse heeft, brandstof als je daar naartoe wilt.

Ik denk dus brandstof voor jou... (maar, why :cry: elektro is zo mooi...)

Ik ga dus wel uit van een club...
Je hebt hier kunnen lezen hoe over wild vliegen gedacht wordt, maar dan zeker niet met brandstof en boven 500g.

Micha zei:
Ik begrijp jullie zorg maar vind die overdreven.
Ha Micha,
Je wordt niet door iedereen misbegrepen denk ik. Ik heb zelf wat twijfels op dit punt.
Het is duidelijk dat het vliegen met een 2kg brandstof gemotoriseerde kist wat regels nodig heeft. Om daarentegen met MS Flightsimulator te mogen spelen is een ieder vrij. 300 gram EPP zit daar dus tussenin.

Overigens is het vliegen bij een (gezellige) club wel veel leuker.

Hans Meij zei:
Harold zei:
Met juiste materiaal is elektro in alle opzichten beter (mijn mening... geen absolute waarheid)
Leg uit...

situatie 1: Powerrrrrr
Vorige week gemeten:
mega 30/3 ongeveer 1:2 vertraagd, 14x11 prop, 16 cellen
Levert volgas 6300 RPM. Volgens kenners komt dat overeen met 15cc viertakt.
Aandrijving weegt 1200g
Bedoeld voor een 6.5cc maat mustang (amerikaanse kit voor verbrandingsmotor). Gaat dan 3kg wegen.
Kan vertikaal omhoog, maar volgas maar 2 minuten looptijd.
Volgas echter zelf voor stevig "fighterstijl" vliegen maar weinig nodig.
8 minuten vluchten normaal. 10 of meer als je rustig vliegt. Dit is net zo lang als mensen met verbrandings motoren meestal vliegn (ook al zeggen ze altijd "kwartier".
Opties: Voor trillingsloze en olievrije elektro kan de bouw veel lichter. Waarschijnlijk 500g of meer er van af.
Op duits forum gelezen dat iemand 140m jager had gebouwd die al met 8 of 10 cellen kom torquerollen (prophangen)
Ik zoek die link even. iets met Gross depron op rcline.de
update duits forum met grote depron lvliegtuigen: http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=9706&sid=d2f2a1ebfb49939a0edf60213e4d0caa

Situatie 2: vlucht duur:
KOKAM rules!!!!. Als ik met 350mAh NiMh al 13 minuten op mijn "sqansal" (Squar transal) indoor kist haal, dan moet met de lichtere 1020 mAh ruim een half uur opleveren. 2 weken geleden na 25 minuten opgegeven om anderen ook een kans te geven. Accu was nog niet leeg.

Combinatie van (hoop)kokams en borsteloos geeft vertikaal stijgen tot je het helemaal zat bent.
Meer vermogen dan verbranding, en ook langer dan verbranding is dan mogelijk (Centen kwestie, maar techniek is nu reeds te koop en goed leverbaar.
En dan nog voordelen van shoon en stil.

quote van:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=77425&highlight=4s4p
PT-electric (w/ ailerons): Kokam 14.8v, 5200mA (4S5P of 1020mA cells), Maxcim 13D, 3:1 gear, APC 11x7E, 1700g, 30A max, 110W/lb, 30-35 min of slow aerobatics including many unlimited verticals. I just realized trainers also could be very exciting with this powerful setup!

afb739.JPG

Meten van mega 30/3 vertraagd. Tegel onder de neuspoot omdat de prop anders de grond raakt.

gerard_nl zei:
ik vind de charme juist het geluid van zon motortje :D

Jajaja. Daar kan ik niets tegen in brengen. Persoonlijke smaak :) .
Wel een mooi viertakt geluid toch hoop ik... Hoogtoerig 2takt geluid kan ik mij moeilijk als "mooi" voorstellen, maar er zullen mensen zijn die daar ook weer anders over denken.

In een volgend 2 dekker project bouw ik mischien wel een versterker om naar keuze een tigermoth geluidje aan te zetten. :lol: Met een dieselgeneratortje van een boot moet dat toch kunnen? Stroom zat aan boord. :lol:

Micha zei:
Dan gaat de vergelijking toch mank wat jullie willen is gewoon een verbod op wild vliegen zelfs met parkflyers onder de 500 gram .

Micha zei:
Een model op een club terrein kan ook buiten dit terrein neerstorten en mensen verwonden

Micha, hier raak je precies de essentie van het probleem: de schade die je zelf denkt te kunnen veroorzaken met je lichte modelletje zal misschien inderdaad wel meevallen. Quote 1 is dan ook niet ons doel. Het probleem is echter dat de wildvlieger ook zendsignalen verspreidt die tot quote nummer twee leiden....

Wildvliegen betekent dat een zinvolle vorm van Frequentie-bewaking wel vergeten kan worden. Betreffende signalen dragen verder dan menigeen denkt; er zijn gevallen bekend waar een wildvlieger over een afstand van meer dan 5 kilometer storing heeft veroorzaakt.. Ook iets om uit veilgheids overwegingen even oven na te denken want misschien is dat 300 garm parkflyertje niet in staat iemand ernstige schade toe te brengen maar die 15 kilo zware, 200 KM/uur snelle bigscale race-kist die daardoor voor zichzelf begint wel!!

Ik vind dan ook dat er met het veiligheidsbesef van iemand die in weerwil van alle kommentaar hier op het forum wildvliegen blijft promoten, met geen ander argument dan een half jaar vliegervaring in het wild, iets behoorlijk mis is!

Kokam 14.8v, 5200mA (4S5P of 1020mA cells),

dat vind ik het grootste nadeel nog van electro, tel eens uit wat voor mooie brandstof motor je hier nog voor hebt, en dan moet er ook nog een dure regelelaar met motor bij :(
vind het gewoon (nog) te duur, als het goedkoper gaat worden ga ik zeker ook electro vliegen, dan hoef ik ook es een keer niet te poetsen :D

Back