Hans Meij zei:
Harold zei:
Met juiste materiaal is elektro in alle opzichten beter (mijn mening... geen absolute waarheid)
Leg uit...
situatie 1: Powerrrrrr
Vorige week gemeten:
mega 30/3 ongeveer 1:2 vertraagd, 14x11 prop, 16 cellen
Levert volgas 6300 RPM. Volgens kenners komt dat overeen met 15cc viertakt.
Aandrijving weegt 1200g
Bedoeld voor een 6.5cc maat mustang (amerikaanse kit voor verbrandingsmotor). Gaat dan 3kg wegen.
Kan vertikaal omhoog, maar volgas maar 2 minuten looptijd.
Volgas echter zelf voor stevig "fighterstijl" vliegen maar weinig nodig.
8 minuten vluchten normaal. 10 of meer als je rustig vliegt. Dit is net zo lang als mensen met verbrandings motoren meestal vliegn (ook al zeggen ze altijd "kwartier".
Opties: Voor trillingsloze en olievrije elektro kan de bouw veel lichter. Waarschijnlijk 500g of meer er van af.
Op duits forum gelezen dat iemand 140m jager had gebouwd die al met 8 of 10 cellen kom torquerollen (prophangen)
Ik zoek die link even. iets met Gross depron op rcline.de
update duits forum met grote depron lvliegtuigen:
http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=9706&sid=d2f2a1ebfb49939a0edf60213e4d0caa
Situatie 2: vlucht duur:
KOKAM rules!!!!. Als ik met 350mAh NiMh al 13 minuten op mijn "sqansal" (Squar transal) indoor kist haal, dan moet met de lichtere 1020 mAh ruim een half uur opleveren. 2 weken geleden na 25 minuten opgegeven om anderen ook een kans te geven. Accu was nog niet leeg.
Combinatie van (hoop)kokams en borsteloos geeft vertikaal stijgen tot je het helemaal zat bent.
Meer vermogen dan verbranding, en ook langer dan verbranding is dan mogelijk (Centen kwestie, maar techniek is nu reeds te koop en goed leverbaar.
En dan nog voordelen van shoon en stil.
quote van:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=77425&highlight=4s4p
PT-electric (w/ ailerons): Kokam 14.8v, 5200mA (4S5P of 1020mA cells), Maxcim 13D, 3:1 gear, APC 11x7E, 1700g, 30A max, 110W/lb, 30-35 min of slow aerobatics including many unlimited verticals. I just realized trainers also could be very exciting with this powerful setup!
Meten van mega 30/3 vertraagd. Tegel onder de neuspoot omdat de prop anders de grond raakt.