Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door bartjuuuhhh, 19 apr 2007.

  1. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    De knoop is doorgehakt. Gisteren langs geweest bij Aerobertics om een paar heli's en zenders te bekijken.

    Het zal een Blade mcpx en een Spektrum dx7s. Crashen ga ik toch doen, dus dan liever met een heli die cheap is om te herstellen. Als ik de Blade onder de knie heb, komt er waarschijnlijk een Trex 450 3GX in huis en sluit ik me aan bij een club.
     
  2. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    Mooie keus, prima zender en beter dan de dx6i ;)
     
  3. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Bijzonder blij dat je geluistert hebt! Je gaat NUL spijt krijgen :D
     
  4. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Ben hem maandag gaan halen. Mijn eerste reactie was: AMAI dat ding is vinning en oncontroleerbaar :p

    Ik heb altijd gevlogen met enkel mijn duimen op de sticks. Ondertussen vlieg ik met 2 vingers op de sticks want hij is zo gevoelig.

    Bij m'n 3e vlucht heb ik helaas m'n swashplate kapot gevlogen. Achterste bolletje los nadat ik hem overgecorrigeerd heb. Uit gewoon van met m'n Trex 100x te vliegen. Daar kon je stickbangen zonder dat het ding amper reageerde. Gelukkig is Aerobertics 10min rijden voor mij en ben ik een Xtreme swashplate gaan halen uit aluminium want blijkbaar hebben veel mensen last met de standaard swashplate bij een crash :p

    Zonet m'n 5e vluchtje gemaakt en het gaat al stukken beter. Het is wel terug van helemaal van 0 beginnen met hoveren enzo. Maar vliegt dat ding retestrak zeg :D Precies op rails in vergelijking met m'n Trex 100x :D

    Mijn settings zijn 50 dual rate met 30% expo. Nog steeds vinnig vind ik. Pitch curve is 30 40 50 75 100 en throttle curve 0 25 50 75 100.
    Met hoeveel expo vliegen jullie? Ik zou er nog wat willen bijgooien, maar dan gaat alles weer te vinnig worden wanneer ik op 100% DR ga vliegen. Vooraleer ik de gewoonte niet hem om de throttle hold om te gooien blijf ik zo vliegen. De stick dichtgooien moet er nog uit bij mij.

    Op welke knop hebben jullie trouwens throttle hold staan? De standaard knop op de dx7s vind ik niet zo super :p
     
  5. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Net eens buiten gevlogen. Er zat toch wel een windje boven het veld waar ik vloog. Maar de heli bleef gewoon strak hangen. Flybarless vliegt toch wel strak hoor ^^
    Nu alleen nog figuren leren vliegen. Ik wou 8'tjes proberen, maar daarvoor was er net iets teveel wind naar m'n zin. Ben wel een keer een keer of 3 gecrashed op 2 lipo's, maar het gras stond erg lang wat eigenlijk wel perfect is.
     
  6. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    Als je het ziet mis gaan, gewoon throttle cut schakelaar overhalen... Je heli valt/dwarrelt dan uit de lucht maar zal 99% van de keren niets mankeren ;).

    Succes met het leren van achtjes, ik denk dat er vanavond niet zoveel wind zal staan...

    Edit: Tip voor achtjes leren; geef een klein beetje backpressure in de bochten, zodat de snelheid niet te snel oploopt. Zodoende kun je mooi rustig de 8tjes leren en heb je meer de tijd om te 'denken' over je rol en staartcorrecties, ziet er ook een stuk mooier en gecontroleerder uit!
     
  7. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Ik weet het, maar dat automatisme zit er nog niet in. Ik ben wel bezig met het te oefenen. Ik vind de throttle cut swtich niet zo goed geplaatst dus ik heb nu de AIL D/R knop daarvoor gebruikt. Daar kan ik sneller aan.

    Na wat prutsen op de sim ben ik daar ook achter gekomen. Een 180° bocht neem ik als volgt: De heli opzij rollen + een beetje rudder, vervolgens wat pitch achteruit om hem door de bocht ge trekken. Daarna terug recht rollen wanneer hij terug rechtuit moet. Een mooie halve cirkel maken is nog moeilijk, maar lukt al vrij goed (althans op de sim :p), maar niet altijd even strak. Vooral hoogte houden vind ik moeilijk.

    Helaas begint er nu meer wind op te komen :( Op de manege waar m'n vriendin paard rijdt is er een binnen piste (14x38m) waar ik wel zou kunnen vliegen, maar de ondergrond is zand en ik denk dat de servo'tjes en lagers daar niet zo happig op zijn. Ik wacht wel tot wanneer het nog eens wind stil is zodat ik kan verder oefenen boven lang gras. Dat is de ideale crashondergrond denk ik :p
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik neem aan, dat je "elevator" achteruit bedoelt? Anders gaat het rap mis in het echt. In een bocht zul je licht pitch bij moeten geven in plaats van terug te nemen, afhankelijk van hoe hard en hoe steil je die bocht neemt.

    Groet, Bert
     
  9. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Elevator ja. Ik dacht dat vooruit/achter ook pitch was :p Maar ik geef inderdaad ook wat gas bij in de bocht om hem op hoogte te houden.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Normaal is zand niet zo erg, aangezien de rotor doorgaans troep naar beneden blaast

    alleen opletten dat je met optoeren of landen niet spontaan volgas negatief gaat geven
    en grote stofwolken een beetje vermijden
    verder no problemo

    Hoogte houden in de bocht doe je met je aileron
    des te harder je gaat, des te meer de heli op zijn zij moet liggen om op 1 hoogte door de bocht te komen

    met pitch kun je ook een beetje rommelen, maar dan heb je weer meer/minder elevator achteruit nodig om ongeveer dezelfde snelheid en eindpunt van de bocht te houden

    makkelijkst is met aileron een beetje spelen om het goed te krijgen
    met flink wat ervaring, gaan dit soort dingen op een gegeven moment vanzelf
     
  11. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Maar ik crash wel af en toe nog hoor :oops: Dan lijkt zand me niet zo super.
    Als sim gebruik ik voorlopig Aerofly Deluxe. Real flight G4.5 heb ik ook, maar die vind ik niet zo goed als Aerofly kwa physics. Ik speel de sims met een China dongle en die herkent maar 4 kanalen. Collective pitch kent hij dus niet. Met de 3D heli's in aerofly geven automatisch volgas en de gas stick is dan enkel nog voor collective pitch.

    Bij de lokale shop staat Phoenix 4 nu in promotie voor iets van een 75euro ipv 89euro incl. dongle. Is die sim de moeite? Andere sims kosten 150euro of meer dus deze is wel vrij goedkoop in vergelijking daarmee. Ik vraag me alleen af als de vlieg eigenschappen van de heli's wat goed zijn. Ik zal voornamelijk met de flybarless Trex modelletjes vliegen denk ik aangezien ik graag een Trex 450 of 500 als volgende heli wil aanschaffen.
     
  12. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Zonet nog eens gevlogen met m'n MCPx. M'n heli en zender lagen nog in de auto en na het werk was er weinig wind. En op 100m van de parking is er een leuk veldje.

    Eerst een paar rondjes en 8'en gevlogen wat wel redelijk goed ging. Daarna toch maar eens wat hoogte gemaakt een een flip proberen te doen. Enja, m'n eerste flips zijn gelukt. Zowel achterwaarts als zijwaarts. Daarna nog eens een inverted hover geprobeerd, maar dat was toch wel moeilijker aangezien ik nog wat meer tijd moet spenderen op de sim met ondersteboven hoveren. Een second of 5 heeft hij blijven hoveren en daarna met een paniek manoeuvre hem terug rechtop gekregen zonder te crashen. Al scheelde het niet zoveel... :p Gelukkig kan de MCPx wel wat hebben wanneer hij in het gras crashed.

    Ik ben erg blij dat ik voor deze heli gekozen. Buiten heb ik nog niks kapot gevlogen en hij vliegt rete strak naar mijn mening. Heb wel alleen maar ervaring met een Trex 100x om te vergelijken maar het is wel een wereld van verschil.
     
  13. RemkoN

    RemkoN

    Lid geworden:
    28 jul 2012
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo,

    Ik ben nieuw met de 'hobby' en dus ook nieuw hier, ik ben nu bezig (in de woonkamer) met een goedkoop coaxiaal 4 channel helikoptertje, namelijk de G.T 5888, behalve dat hij erg naar links trekt (zal wel een afstel werkje zijn) gaat het hoveren al vrij goed en vermaak ik me er elke keer als hij weer geladen is weer prima mee (en train mijn geduld gelijk), ook het repareren vind ik leuk :rolleyes: .

    Nou wil ik, als ik het de volgende maand nog leuk vind, mij verder gaan verdiepen en een simulator aanschaffen plus een zender.
    Is het dan verstandig om te gaan voor het pakketje Phoenix + Spectrum DX5 of is er (voor een paar tientjes meer) een betere zender + simulator ??

    Zou de Blade MSRx een goede beginners FP heli maken ?

    Alvast bedankt voor het beantwoorden en dank aan de OP voor het informatieve stukje :cool:
     
  14. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Wat een simulator betreft is de Phoenix een zeer goede. Wat de zender betreft is het een kwestie van wat er in de portemonnee zit. Je hoeft zeker niet het duurste te nemen maar er zijn een paar keuzes te maken. De DX6 is niet zelf van nieuwe firmware te voorzien, dat is pas mogelijk bij versie 7 en hoger. Ik koos een paar weken geleden voor de DX8 omdat de DX7 een kreng is om te programmeren, en de DX8 is weer makkelijk. Je hebt alleen de zender met laadstekker nodig, dus niet de ontvanger en andere zaken. Dit scheelt weer geld.

    De Blade mSR is niet meer leverbaar. Als je een FP van Blade wilt hebben, is thans alleen nog de nieuwe 120SR leverbaar. Een tikje groot voor de huiskamer, maar voor alleen hooveren is dat goed te doen. Ik heb dit ding met een ruimte van 4 bij 2 meter, dus de beroemde achtjes draaien kan je vergeten.
    Wat wel zeer goed te doen is is de mQX, de quadcopter van Blade. Hiermee kan je op een kleine oppervlakte nog figuren vliegen, en na een coax een wat logischer opstap. :D
     
  15. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Ga nou eens naar de site van Phoenix en download de trialversie en oordeel zelf.
    Daar zit de hele Trex-serie in en heel veel meer.
     
  16. RemkoN

    RemkoN

    Lid geworden:
    28 jul 2012
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Den Haag
    Ik denk dat ik voor de DX6i ga, het lijkt mij een goede zender waarmee ik een aantal jaar vooruit kan... Ik ga eerst een poos met de sim spelen, daarna wil ik dan toch echt een single blade heli gaan proberen, die Blade 120 SR ziet er inderdaad interessant uit.
     
  17. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Zowel de mQX als de 120SR zitten in de Phoenix simulator.
    De Spektrum DX6i is een goede keuze, alleen voor firmwareupdate moet hij naar de importeur.
     
  18. RemkoN

    RemkoN

    Lid geworden:
    28 jul 2012
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Den Haag
    Wanneer is een firmware echt nodig ?
    Als het apparaat goed werkt is het toch niet nodig om de firmware te laten updaten...?
     
  19. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Op zich heb je gelijk.
    Echter als er toch bugs zijn (en die zijn in elke software) dan is dit makkelijk te herstellen. Ook nieuwe functies zijn dan makkelijk toe te voegen.
    Er zijn duizenden tevreden DX6i bezitters!
     
  20. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Van Phoenix kun je enkel een demo downloaden waarmee je de performance van jouw PC kunt testen. Vliegen lukt niet hoor. En moest dat lukken, dan heb je nog steeds een dongle nodig.

    Soit, ondertussen Phoenix V4 gekocht en hij is wel goed. Zeker voor zijn prijs. Vliegtuigen vond ik wel wat minder, maar daarmee vlieg ik toch niet meer.
     

Deel Deze Pagina