Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door bartjuuuhhh, 19 apr 2007.

  1. Tricky

    Tricky

    Lid geworden:
    14 mrt 2013
    Berichten:
    9
    bij de heli is een usb kabeltje bij die volgens mij werkt.
    er is wel een switch op xtr > fms waar ik het nut niet van weet.
    De 800mAh lipo heeft zonder overdrijven 7uur nodig gehad om op te laden met de bijgeleverde lader. LoL
    als ik het goed zie word de batterij door een clip systeem vastgehouden, zoals je vaak bij kledingstukken ziet, op heli is die aanwezig maar niet op de batterij.
    op de balance bar ontbrak een bevestiging.
    dus na meer dan 7uur laden probeerde ik de heli te trimmen die is serieus ontregeld.
    en zonder maar één Mm te stijgen vloog de balans bar er uit en de batterij.

    geen second gevlogen en geen balans bar meer ;)
    http://i48.tinypic.com/so7d6u.jpg

    http://i45.tinypic.com/119y0zb.jpg

    http://i45.tinypic.com/119y0zb.jpg

    trim volledig opengedraaid en de heli draaide nog lichtjes zonder vlucht :(

    [​IMG]


    Goede raad handen weg van de Esky KOB ;)
     
  2. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    esky helis waren ooit goed voor de prijs om mee te beginnen (met name honeybeefp) en die had toen echt wel betere elektronica dan &%^$$& walkera. Maar tegenwoordig zijn er zoveel meer andere merken die het een stuk beter doen in dezelfde prijsklasse.
     
  3. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    De Esky KOB lijkt erg op de LAMA V3/V4
    Op het forum in het coaxiaal gedeelte zijn er genoeg oplossingen voor de LAMA V3/V4 te vinden om deze redelijk goed te laten vliegen. Zoek maar eens op LAMA V4

    Bijvoorbeeld

    lama-v4-afstellen-2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Tricky

    Tricky

    Lid geworden:
    14 mrt 2013
    Berichten:
    9
    Bedankt,
    ik denk dat de Gyro net het zelfde is als die in je link.:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Tricky

    Tricky

    Lid geworden:
    14 mrt 2013
    Berichten:
    9
    Een beetje uitleg waarom de Esky Kob een slechte investering is voor nieuwelingen zoals ik.

    Buiten dat de cd ontbrak.



    waar de bevestiging van de balans bar is was te ver open waardoor de bar gewoon wegvliegt.
    Ik heb dit opgelost door de bevestiging op te warmen en dicht te knijpen.
    Uiteraard een riskante oplossing bij een nieuw toestel.

    [​IMG]


    De vooruit servo was geblokkeerd tegen de behuizing (blijkbaar canopy genaamd)

    [​IMG]


    door die blokkade is de servo die enkel met tweezijdig tape gehecht was losgekomen
    (heb ik geplakt met lijm, niet de beste oplossing weet ik)

    op de lipo ontbreekt een strip (heb ik besteld) tijdelijk vastgemaakt met een colsomband, maar is geen oplossing als je meerde batterijen wenst te gebruiken.


    [​IMG]

    kijk naar de soldeersel, als ik 8 jaar was durfde ik zoiets niet tonen :)
    De lipo van amper 800 mAh heeft een oplaadtijd nodig van meer 7 uur nodig (dus die is voor de vuilbak)
    Het toestel is totaal ontregeld !!!

    op de verpakking staat vermeld "READY TO FLIGHT" LOL
    Spendeer liever een paar eurootjes meer en koop een deftig toestelletje.
    mijn volgend toestel word in een winkel in de buurt gekocht en niet meer van op het internet ;)
     
  6. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Als ik dit verhaal hoor en de foto's zie, ben ik overtuigt dat dit geen nieuwe heli is geweest. Behalve die loskomende flybar dan, dat is standaard met dat spul. Ik heb zelf een Lama V4 gehad, met nadruk op gehad.
     
  7. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    :worship:
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat hoeft niet....
    Ik heb ook wel eens wat RTF spul in handen gehad, en het blijkt dat dit allemaal geen rtf is..

    Tuurlijk, het KAN meteen vliegen
    maar het heeft allemaal even een kritisch oog, vaak wat halen met een stanleymes en soms wat andere ingrepen nodig.
    Zelfs wel eens met alleen aanraken van een servo in zo'n rtf ding alle tandjes gebroken. en ik tikte hem echt alleen maar aan, dus laat staan wat er in de lucht mee gebeurd zou zijn

    Die accu kan gewoon kapot zijn.
    gebeurt vaak met lipo's. Aankomen, en dan blijkt 1 cel op 0 volt te staan. = accu dood

    Dat met die wegvliegende flybar valt in mijn ogen gewoon onder standaard rtf aandachtspuntjes ;-)

    Solderingen etc zijn de prijsvechters nooit echt geweldig in. De chinees die hem bouwt is dan opeens 100% bepalend voor de kwaliteit. En vaak checken ze naderhand niet zo erg.
     
  9. Hoefhaan

    Hoefhaan

    Lid geworden:
    22 feb 2010
    Berichten:
    78
    Ik heb hier al een hoop zitten lezen (geen 34 pagina's aangezien ik daar niet doorheen geworsteld kom) maar toch heb ik een vraag die ik nog niet echt beantwoord krijg hier.

    Ik wil "starten" met de heli hobby. Ik heb eerder een heli gehad, een FP, rotordiameter een cm of 35, ik weet alleen niet meer welke. Daar kon ik al aardig mee overweg. Ik dacht een walkera.
    Verder een 3 kanaals heli gehad voor indoor, van Picooz geloof ik, en ook daar vloog ik best leuk mee.

    Probleem is echter dat ik in Zeeland woon en het waait daar altijd!
    Mijn ervaring is dus dat met kleine heli's de kans erg klein is om fatsoenlijk te leren vliegen.
    En een micro voor indoor: heb ik al eens geprobeerd maar ik heb geen ruimte waar ik dat ding in kan gebruiken, zonder dat ik andere dure hobby's vernietig :)

    Wat ik zoek:
    Een groter model heli, FP, van een degelijke kwaliteit waar onderdelen uitgebreid voor verkrijgbaar zijn. Ik denk dan aan een heli vanaf een rotordiameter van een cm of 50.

    Kunnen jullie me eens adviseren?
    Ik heb al veel op verkoop sites zitten kijken maar er staat lang niet altijd duidelijk vermeld wat de afmetingen zijn en of het een CP of een FP is....
     
  10. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Om te beginnen is een FP in de wind een dweil!
    Waarom niet een kleine (size 100) FP voor binnenshuis te leren, dan heb je nooit een windprobleem maar je krijgt het wel snel in de vingers. Een simulator als Phoenix is ook erg aan te bevelen.
    Zo begon ik ook! En dan stap je over naar een zelfde soort type 100 CP. Die kan dan buiten de wind wel aan! Dat grotere komt vanzelf wel.

    Walkera levert snel en goedkoop onderdelen. Kijk eens bij de Genius FP of Super FP, dan kan je daarna over op de Genius CP of Super CP van dezelfde grootte.

    Neem wel een goede zender erbij bv. DEVO 7 of hoger, dan ben je voor de toekomst klaar!
    En daarna.........................

    http://www.walkera.com/en/showgoods.php?id=456

    http://www.walkera.com/en/showgoods.php?id=464
     
  11. Hoefhaan

    Hoefhaan

    Lid geworden:
    22 feb 2010
    Berichten:
    78
    Binnen is echt geen optie. Ik heb geen ruimtes waar ik ongestoord kan vliegen en vooral kan crashen :p

    Dus zal ik naar buiten moeten, en dan lijkt mij een grotere heli minder windgevoelig?
     
  12. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Ik vlieg binnenskamers binnen 2 bij 1,5 meter! Zelfs met een Master CP met een rotor van 47cm. (Hoveren uiteraard)

    Buiten is CP prima maar niet om te leren. FP buiten met wind is juist geen optie.
     
  13. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Een grote heli is inderdaad minder windgevoelig, ik heb zelf het vliegen "geleerd" met de MJX F45, makkelijk te sturen en stabiel en crashbestendig. Met 3 BFT was het nog goed te doen maar met 4 wordt het al lastig vliegen.

    De 450 ging ook binnen (erg stom en gevaarlijk !!) maar toen werden ze boos :) Maar nee zonder gein, de Super CP of genius FP zijn mooi om te beginnen en je hebt er echt niet heel veel ruime voor nodig. Mijn woonkamer is ook niet groot maar beetje heen en weer vliegen gaat best met de super cp, let wel dit is niet de FP versie.



    Met de MJX F45 wel veel lol gehad en de camera functie is erg leuk :)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. MarcoVW

    MarcoVW

    Lid geworden:
    15 apr 2013
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Baarn
    Coaxiaal voor buiten?

    Ik ben op zoek naar een rc coaxiale heli, geschikt voor buiten. Ik heb nog geen praktijkervaring, wel de nodige sim-ervaring. Binnen vliegen is geen optie ivm rondrennende kleuter en vier huisdieren (om over de echtgenote nog maar te zwijgen ;)). Ik heb het nodige voorwerk gedaan en kwam veelvuldig uit bij de E-sky Big Lama Outdoor, maar die heli is nergens leverbaar. Gezien de reacties over Esky op dit forum, vraag ik me ook af of ik er verstandig aan doe om E-sky aan te schaffen. Ik heb ook gekeken naar een Walkera Lama 400D, maar ook hier lijkt moeilijk aan te komen.
    Zijn er nog alternatieven? En, is het écht noodzakelijk om met een coaxiale heli te beginnen? Ik zie de MJX F645 ook veelvuldig als 'beginners'-heli aangeboden worden, maar dit is een FP?
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2013
  15. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Een coax voor buiten bestaat volgens mij niet.
    Is alleen te doen bij echt windstil weer en dat is in onze omgeving zeldzaam.

    Zoek even rond in de rest van het heli gedeelte hier op het forum.
    Dit is een veel gestelde vraag waar al enkele topics over bestaan die je eens kan doorlezen.

    Velen (waaronder ik) zullen je een Blade Mcpx aanraden.
    Deze is erg crash bestendig als je boven gras vliegt en door middel van zender instelling vrij tam te krijgen voor een beginner.

    De mcpx is wel een cp heli maar als je het hooveren op de sim goed onder de knie hebt lukt het met de mcpx op korte termijn ook en dat nog zonder hoge crash kosten.


    Als je dit draadje doorleest kom je misschien al wat antwoorden tegen.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/voorstellen-en-vraagje.184814

    Edit:
    Hier nog een mooie om eens te lezen. Zoveel mensen zoveel meningen en iedereen is en denkt natuurlijk verschillend.
    aanschaf-volgende-heli
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. MarcoVW

    MarcoVW

    Lid geworden:
    15 apr 2013
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Baarn
    Bedankt voor je reactie en advies. De topics die je voorstelt had ik reeds gelezen (net als vele, vele andere draadjes hier... ;)) Voor wat betreft de Mcpx: ik zie dat er verschillende uitvoeringen van de Mcpx zijn. Maakt het, qua "tam maken d.m.v. de zenderinstelling", nog uit of ik voor versie 1, 2 of de BL-uitvoering ga?
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    jup...

    de bl is net een tandje groter dan de V1 en V2
    de bl heeft ook veel meer vermogen aan boord, en vliegt maar 3 minuten op een accu.
    door het formaat en het gigantische vermogen is hij altijd wat schichtig. zelfs voor zo'n kleintje..

    de v1/v2 (pak de v2 als je kunt kiezen) is dus net wat kleiner, heeft gewoon een normale prak vermogen. is zeker niet lui, maar werd/wordt altijd een beetje geplaagd met staartprobleempjes zodra je erg enthousiast rond gaat vliegen. maar een carbon stokkie ertussen van een euro en het is grotendeels over.
    Deze is, in mijn ervaring tenminste, een stuk beter te temmen

    Wel ff opletten dat je dan een computerzender hebt, dus een dx6 of hoger.

    Tussen de v1 en v2 zit trouwens minder verschil dan je zou denken.
    bijna alles is uitwisselbaar, grootste verschil zit in de software op de printplaat. Maar de v1 is ook gewoon erg goed te vliegen (die heb ik zelf..)
     
  18. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    @Student

    +1
     
  19. MarcoVW

    MarcoVW

    Lid geworden:
    15 apr 2013
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Baarn
    @Punie/Student:

    Bedankt voor het meedenken.
    Oké, dat wordt dus een Blade McpX v2 + dx6i + phoenix als starterskit.

    Enig advies wat ik standaard aan reserveonderdelen in huis moet hebben? Ik zal sowieso een tail boom (lange versie?) meebestellen en een beperkte voorraad lipo's. Zijn er nog maar onderdelen die ik er het beste gelijk bij kan bestellen? Want crashen zullen we, heb ik al begrepen....
     
  20. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Ik heb tot nu toe alleen het landinggestel kapot gehad, 1 keer de staart en 1 keer de swashplate. Die laatste heb ik vervangen door 1 van microheli wat wel degelijk een verbetering was tov origineel.
    (Wel altijd boven gras geoefend)

    De main motor is vervangen na een vlucht of 200 schat ik.

    Als je online besteld binnen je eigen land heb je je onderdelen normaal een dag of 2 later in huis. Dus veel spare parts zou ik op voorhand niet bestellen.
     

Deel Deze Pagina