Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Hier wat interessante 500 size Modelbouwforum draadjes:
T-rex 500:
t-rex-500-bouw
t-rex-500-bestellen-gedachten
Protos 500:
msh-protos-500-a
bouw-protos-500-a
SJM:
sjm430-opvolger-van-sjm500
3dx 500:
3dx500

Het bekende "bomen tussen het bos" verhaal begint een beetje op te spelen. Heb je nog een duidelijke voorkeur.

Vroeger met mijn eerste trainer had je eigenlijk de keus uit 3 stuks. namelijk de Robbe Charter, de Superchart en een Taxi.
Zit het met boven genoemde helis ook ongeveer zo?:confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn voorkeur lijkt me duidelijk, heb zelf 1 van die bouwdraadjes gepost ;).
Maar je kan het niet zomaar vergelijken met vliegtuigen oftw. met een Charter of een Taxi.
Ik vloog ooit een charter en een taxi, en waren wat mij betreft even duurzaam, kortom veel van hetzelfde (heb ze gebouwd/verbouwd/omgebouwd en versleten).
Heli's zijn technisch veel diverser dan vliegtuigen, je hebt ook geen echte beginners (CP) heli's.., zit hem meer in afstelling.
De heli's uit de linkjes kunnen allemaal dienen als beginners heli.
De individuele kwaliteiten en gebrekken van de diverse heli's zijn er teveel om hier even te vergelijken.
Misschien een leuk onderwerp voor een nieuw draadje? ;)

Grt.
Eric

Oke. Jou voorkeur is duidelijk.

Ik snap dat een vliegtuig niet te vergelijken is met een heli. Ik bedoel dat de keus tussen een charter, superchart of taxi eigenlijk niet zo veel uit maakte.
Daarmee wilde ik een vergelijk trekken naar de genoemde heli's. De keus tussen protos, trex of sjm maakt eigenlijk niet veel uit? Kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur?

In jou draadje over de bouw van je Protos zeg je "Ik raad hem echter niet aan voor de absolute beginner, daarvoor is dit naar mijn mening teveel een prestatie helicopter."
Kan ik daaruit opmaken dat je deze niet zou aanbevelen. Of heb je het dan over een beginner die ook nog nooit vliegtuigen heeft gevlogen (geen orientatie).

Met een absolute beginner bedoel ik iemand zonder enkele RC vlieg ervaring.
Het is een mooi ding, maar veel te technisch en krachtig voor een impuls inkoop ;).
Je moet dus al wel wat weten en het benodigde verantwoordlijkheidsgevoel hebben.
Dat vind ik trouwens ook gelden voor de heli's in de andere linkjes.
Maar vraag gerust in dat draadje als je wat meer wil weten over de heli en verschillen ten opzichte van andere heli's.

Grt.
Eric

Laatst bewerkt:
In hoeverre is de simulator file (realflight) van de Protos (die te downloaden is bij MSHeli.com) overeenkomstig de echte?

Ik moet bekennen dat ik de T-rex 450 erg lastig vindt (in sumilator Aerofly Pro) terwijl ik de andere heli's (Sylphide 50, Sylphide 90, Raptor,...) wel goed in de macht heb, zelfs autorotatie landingen.
Is de T-rex werkelijk zo'n moeilijkere heli, of is deze niet vergelijkbaar met de echte.
Is er een model in Aerofly die een beetje vergelijkaar is met de Protos?

Ik heb begrepen dat dat model voor RF redelijk goed is gemaakt.
Ik vlieg met PhoenixRC, dus kan ook niet veel zeggen over Aerofly helaas..
Ondanks dat ik er erg graag mee oefen, weet ik wel dat iedere simulator een vast physicsmodel (simulatie rekengedeelte) heeft, en vergeleken met de werkelijkheid veel te weinig parameters behandeld, het blijft dus afhangen van dat Physicsmodel hoe goed het met verschillende parameters omgaat en hoeveel tijd er in de afstelling heeft gezeten en hoe goed de maker de heli kent.
Het realisme, model gebonden, wordt wat mij betreft vaak onterecht wat overdreven.

Maar iedere 450 vliegt absoluut moeilijker dan een 500 in het echt, groter = makkelijker.
Maar vergis je niet in de rush die je krijgt als er een echte heli voor je neus staat te horren met 2500-3000 toeren.
Is een totaal andere beleving dan een SIM.
Als ik in het echt Ooit hetzelfde niveau haal als op de Sim, dan ben ik een zeer gelukkige RC heli piloot :D

Als je vragen hebt over wat dan ook, voel je vrij om te posten in de verschillende secties van dit forum, dan houden we dit draadje wat overzichtelijker voor alle starters ;).
Een vraag over de heli's die je nu bekeken hebt wordt altijd beantwoord door een aantal actieve gebruikers.

Simulators:
Modelbouw-software - Modelbouwforum.nl

Hier de Sitemap van de helikopterafdeling:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/heliforum-sitemap.70587

Grt.
Eric

Hoi, ik weet niet veel over 500 size heli's, maar ik heb zelf een 450 size (de GL450C). Ik sim toevallig ook met aerofly en oefen daarmee bijna altijd met de trex 450. Deze heli is inderdaad veel nerveuzer dan de andere heli's. Maar hij komt qua gedrag veel meer overeen met de GL450C, alhoewel de laatste in het echt iets rustiger is (ligt natuurlijk ook aan de afstelling van je zender).

Wat ik wel merk is dat het trainen met de trex in aerofly me enorm helpt. In het begin vond ik het een veel te nerveuze simulatie. Maar naarmate je meer en meer oefent lijkt hij rustiger te worden. Blijkbaar leer je heel goed omgaan met het nerveuze karakter. Mijn reflexen zijn steeds beter en ik merk dus ook dat het vliegen in het 'echie' daardoor veel makkelijker wordt. Sterker nog: ik vind de GL450C maar loom reageren :) Misschien dat ik de stick-uitslag daarvan maar eens heftiger moet maken ;)

Kortom: blijf vooral oefenen met de trex 450. Dan train je je reflexen en kan je straks makkelijk een 450 of een 500 size aan.

Over de keuze voor de echte heli: ik heb voor een 450 gekozen vanwege de kosten. Een 500 size is nog een stuk duurder. Als ik het geld had dan zou ik zeker voor een 500 size gaan. Als je veel buiten vliegt schijnt de 500 een stuk meer stabiliteit te geven ivm met de wind.

idd kan ik me voorstellen dat je door de bomen t bos niet meer ziet,...

je hebt dus de keuze uit een paar modellen, electronica is dus een eigen keuze en dat zou ipc in al die helis t zelfde kunnen zijn. maar nog meer bomen dus...

ik zou een beginner aanraden om gewoon een mainstream heli te kiezen, waarom?

Veel kennis van dit product, en hulp is snel geboden.
Spares zijn volop en betaalbaar verkrijgbaar.
Goede 2ehands markt.

voor dat wat jij noemt is dus de protos vrij nieuw en niet HEEL veel mensen hebben m, en die SJM tja,...die heeft ook bijna niemand.

ik zou zeggen ga dus lekker voor align, standaard al lekker veel metal en is gwoon een erg fijne heli!

maar dit is dus een persoonlijke mening.

Nog een boom in het bos, en m.i. een TOP heli in de 500 klasse... Een Logo 400!

Greetz, Aldert

Bedankt voor jullie info.
Ik zal me de komende maanden nog eens beraden. Het is nu voorlopig toch niet echt weer om veel te vliegen. Voorlopig nog maar even lekker oefenen met de simulator. En ik hou het forum wat in de gaten. Bovendien heb ik nog een ARF kistje staan die nog in elkaar moet.

hoi

heb een beetje ervaring met een 3ch heli heb nu de cp belt v2 in bestelling staan hebben jullie nog tips wil wel eerst met de simu spelen en oefenen maar de rotten nog tips met name voor onderdelen die ik erbij moet bestellen??? bvd.

beste mensen

ik heb een dag of 5 geleden, een lama 2-D helicopter gekocht, en daar lekker binnen mee gevlogen, het ging redelijk goed (vond ik zelf)
ik wou buiten, dus buiten proberen, toen gingen er wat dingen mis :O

omdat ik toch naar buiten wil, zit ik nu te denken aan een nieuwe heli,

een 3-D heli.

nu heb ik veel rondgelezen, en snap ik het nog niet helemaal

- ik wil zoiezo een heli met accu
- zoek een heli waar goed in nederland onderdelen voor te krijgen zijn, internet of bedrijf
- liefst zo"n stabiel mogelijk.
-wil de heli graag compleet kopen, dus vliegklaar

ik lees veel over ( series ? 450, 500 ) weet niet wat het in houd,
lees veel over merken, wat is nou een goed betrouwbaar merk.

als ik zeg budget rond de 300, kan ik dan beter gaan vissen:rolleyes:

ik ben dus eigenlijk op zoekl, naar ervaringen, en wat zijn betrouwbare merken, niet zon ding, als jij naar links stuurt hij denkt bekijk het maar.

is dit wat?
http://www.eskyshop.nl/prod/e-sky-belt-cp-v2-

ik ben natuurlijk een beginner, maar wil geen pruts zooi kopen, en het hoef natuurlijk ook niet gelijk proffesioneel te zijn, met alu en carbon
of is dit misschien wel aan te raden?

bvd

hallo,

volgens mij een prima keuze, ik zit ook nog in het begin stadium, probeer een honeybee fp onder controle te krijgen. (ook van e-sky, is een prima merk voor beginners, maar niet zo profi)
ik zit als opvolger naar deze te kijken:
KDS-450S RTF
misschien de moeite waard om eens te bekijken?

hallo,

volgens mij een prima keuze, ik zit ook nog in het begin stadium, probeer een honeybee fp onder controle te krijgen. (ook van e-sky, is een prima merk voor beginners, maar niet zo profi)
ik zit als opvolger naar deze te kijken:
KDS-450S RTF
misschien de moeite waard om eens te bekijken?

oke bedankt,

de heli die jij stuurt, is idd voor gevorderde, staat ook bij als je al wat ervaring hebt,

ik heb dus geen ervaring met 3-d vliegen!

die link die ik gaf, is die heli ook goed, kwa frame, of is het verstanding om dan een carbon frame er bij te doen en speciaale propellors, enzo

oke bedankt,

de heli die jij stuurt, is idd voor gevorderde, staat ook bij als je al wat ervaring hebt,

ik heb dus geen ervaring met 3-d vliegen!

die link die ik gaf, is die heli ook goed, kwa frame, of is het verstanding om dan een carbon frame er bij te doen en speciaale propellors, enzo

voor zover ik weet, is de belt cp v2, een super mooi ding. Deze is ook voor gevorderden hoor! zijn even moeilijk te vliegen.
verder weet ik er niet zoveel van, misschien even wachten op mensen met meer ervaring

voor zover ik weet, is de belt cp v2, een super mooi ding. Deze is ook voor gevorderden hoor! zijn even moeilijk te vliegen.
verder weet ik er niet zoveel van, misschien even wachten op mensen met meer ervaring

oke maar je moet ergens beginnen ;)

ik zal de vraag anders stellen!

HELI VLIEGERS: met welke 3-D heli zijn jullie begonnen met vliegen, en past de belt cp v2 in de dat plaat je:-D

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje ik heb zojuist m'n helicoptertje weer eens uit de kast gepakt en was hier wat mee aan 't spelen. (ikarus sa-315b). Ik googelde even wat op internet en kwam op rcvliegshop. Ik zag hier toen 3 soorten heli's:

-Fixed Pitch
-Collective Pitch
-Coaxiale Pitch

De dubbele rotor is puur voor de stabiliteit heb ik me destijds laten vertellen. Maar wat is het grote verschil met de fp en cp ? En waarom hebben de modellen met een dubbele rotor geen staartrotor ? Ik heb de sticky al doorgelezen maar het is me noch niet helemaal duidelijk.

Hoe stuur je dan bijv. met een cp aangezien deze een "vaste hoek" hebben ?
Het is me uit de sticky noch niet helemaal duidelijk geworden ...

Hoi gieli0,

Laat de eigenaar er, in jouw bijzijn, maar eens een accu-tje mee leeg vliegen. De vluchtduur moet rond de 10 miniuten zijn, dan weet je dat de accu nog goed is. Verder moet je een rustig vliegbeeld zien, de heli mag niet trillen of schudden. Als dat allemaal klopt en je ziet verder geen zichtbare schade, dan moet het wel goed zijn.

Motoren slijten, daar kun je niet inkijken om te zien in welk stadium de slijtage al is. Het kan dus zijn dat je op termijn een paart motortjes zult moeten vervangen, maar dat zijn de kosten niet.

Groeten,

Paul

Back