De messing oogjes zijn niet strict noodzakelijk. Het knopen en wikkelen van oogjes kan het beste gebeuren volgens de alom bekende "Henk de Jong" methode.
Helaas kan ik die niet precies beschrijven maar anderen zullen dat wel kunnen. I.p.v. het messing te gebruiken, knoop je eerst een oogje , haak dat in je derde hand, volg de beschreven methode in Leinen wickeln en wikkel de lijn nog eens door het oogje.Dan de lijn weer rond wikkelen.Het losse part van de lijn wordt globaal gezegd drie maal rond de gespannen lijn gedraaid.
Dan wikkelen met koperdraad, gevolgd door insmeren in epoxy hars. In dit stadium geldt: Nooit solderen aan je lijn! Vraag maar Bruno .
De methode die Henk gebruikt heeft juist
wel een messing oogje.
Het enige oogje dat ik ooit bij een trekproef kapot getrokken heb, was zo'n type...
De methode met het rondvlechten is afkomstig van een van de aartsvaders van de nederlandse LB, Hans Visser.
Solderen heeft zijn plaats,
niet bij RV
S,
wel bij vertind staal.
De amerikaanse lijnen zijn zonder uitzondering allemaal RVS.
Methode Visser:
Gewoon een knoop maken met een diameter van een mm of 10.
Er moet zo'n 30 cm over zijn voor al het gevlecht.
Twee keer rondvlechten, dan terug om de kabel heen, op 5 cm terug knikken en weer om de kabel heen naar het oogje.
Dit wordt later het beschermende kousje, dat de een verende, beschermende overgang van oogje naar kabel vormt.
Nu 1 keer rondvlechten om het oogje, terug om de kabel heen, op 2,5 cm terug knikken en weer om de kabel heen naar het oogje.
Nog 1 keer rondvlechten om het oogje, het losse stukje kabel wat er over is, door de stukjes van 2,5 en 5 cm heen vlechten enterug naar het oogje.
Daar afknippen. Pas op dat je niets beschadigd!
Het (nu nog cirkelvormige) oogje platknijpen zodat het nog maar 5 mm breed is.
Dan vanaf halverwege het 5cm stukje langs de kabel met dun koperdraad omwikkelen, tot over de onderste 7 mm van het oogje.
Goed strak aantrekken.
Bij RVS goed ontvetten met thinner, dan een drupje cyano op het oogje en omwikkeling om het te fixeren.
Daarna met een paar druppels epoxy het stuk omwikkeling bij het oogje impregneren.
Bij vertinde, stalen driedraadslijnen (Staystrate) het onderste deel van het oogje plus overliggende omwikkeling solderen met harskernsoldeer en een niet te grote bout (50W) Snel werken en goed laten vloeien.
Wat je niet moet proberen (en dat is waar Gerben op doelde) is m.b.v. speciaal vloeimiddel RVS oogjes te solderen.
Als je daar de bout tegenaanhoudt, begint het onbedaarlijk te spetteren.
Hoe goed je het vloeimiddel ook probeert schoon te spoelen, als er ook maar het kleinste beetje achterblijft, zal het RVS helemaal corroderen.
Het wordt zwart en krijgt de treksterkte van marsepein.
Mijn oogjes waren brandschoon, maar wat ik niet had gezien was dat er 30 cm van het oogje een miniscuul druppeltje weggespetterd vloeimiddel precies op de 0,38 mm dikke kabel was beland.
Ik heb 7 vluchten gemaakt met die set lijnen.
In de 7e vlucht gebeurde het:
Aan het einde van de laatste hoek van de tweede driehoek, brak de up lijn op 30cm van het handvat. De andere lijn hield in zijn eentje de volle trekkracht...
Het model draaide, vanaf ooghoogte, weer terug in de richting die het voor de hoek had en ging onder 60 graden voorover de grond in. Daardoor kwam de motor er ongeschonden vanaf.
Het breukvlak in de kabel was helemaal zwart.
Het was minder dan een week voor het EK van '91....
Het slachtoffer: