Een Honeybee FP is ook in een kleine ruimte te vliegen hoor. Ik heb de eerste 10-tal vluchten in de huiskamer gedaan:
YouTube - Esky Honeybee FP livingroom training
Maar wat die lipo betreft klopt wel. De NiMh accu die ik er origineel bij had deed het na 2 keer al niet meer goed. Ook anderen die ik ken met de dragonfly en een honeybee hebben problemen met de originele accu's. Ik vlieg dus enkel nog met lipo's. Maar daarmee vliegt de Honeybee perfect!! Lipo's voor de Honeybee kosten rond de 14 euro. Dus het is te overzien.
Verder sluit ik me helemaal bij de anderen aan: de FP is zeer crashbestendig (9 van de 10 keer is het vleugels rechtzetten en gaan), dus heel goedkoop, het is een enorme uitdaging om hem te vliegen (een FP is, zeker in het begin, zeer lastig en instabiel), en een fantastische leerschool voor een CP later.
Eigenlijk heeft de FP maar 1 groot nadeel: boven windkracht 3 is ie nauwelijks in de lucht te houden.
Qua kosten is de FP ook een stuk voordeliger. Houd er rekening mee dat je geld overhoud voor reparatie en onderdelen. Voorbeeldje: ik heb een Honeybee FP (98 euro), ik heb er superskids ondergezet (24 euro), ik heb er 3 lipo's bij (3 x 14 euro), ik heb 2 rotorheads gesloopt en een staartmotor versleten (2 x 1.50 + 5 euro), ik heb rotorbladen, wat onderdelen van de kop en een hoofdmotor op voorraad (ongeveer 20 euro) en ik heb oplaadbare GP batterijen voor in de zender (25 euro).
Bij elkaar dus over de 200 euro !! Nu zijn die superskids natuurlijk niet nodig, maar je wil ongetwijfeld wel meer lipo's hebben en wat crashparts in voorraad.
Als je dus gaat voor een Belt CP moet je hier dus ook een beetje rekening mee houden. De heli is 200 euro, maar als je extra lipo's neemt, een aantal rotorbladen aan gort vliegt, wat onderdelen op voorraad wil hebben, een trainingskruis, oplaadbare batterijen voor je zender, enz. Reken dus op ruim 300 euro !!!! (beetje afhankelijk van je talent)
Succes met je keuze !! Groet, Joost