En als je de kap omdraait lukt het dan ook nog steeds
Hey, da's een goeie tip. lol
Wat betreft de vooruitgang, soms moet je een drempeltje over, en is alleen maar oefenen niet genoeg. Ik had dat althans met de Solo Pro, terwijl dat toch een veel makkere heli is dan een mCP X. De kenners zullen weten dat de Solo Pro sterk de neiging heeft om bij een draai om de verticale as (rudder) of snel naar voren te willen, of snel naar achteren. Toen ik mijn eerste SP had dacht ik dat ik dat nooit met elevator zou leren compenseren, en bracht hem terug om hem om te ruilen voor een 4 kanaals coax. Ik kwam van 3 kanaals "speelgoed" dus de overstap naar 4 kanaals, en ook continue al die 4 kanalen te moeten besturen, althans als je meer wilde dan de heli stil te laten hangen, was al een kluif. Toen ik merkte dat de coax buiten al door mijn ademhaling werd weggeblazen bij wijze van spreken, heb ik toch weer een Solo Pro gehaald, maar ik kwam binnen niet verder dan tail in, zodra ik aan rudder kwam, lukte het me niet om de voorwaartse of achterwaartse beweging te compenseren.
Toen nam ik de heli mee naar buiten, beschut plekje in het bos, tegenwoordig zou ik er niet meer vliegen omdat ik het veel te krap zou vinden, maar daar vloog ik ineens bochtjes, en leerde ik aanvoelen hoe de heli reageerde op combinaties van rudder en elevator. Daarna vloog ik bochtjes in de huiskamer, links- en rechtsom. Was ik niet naar buiten gegaan, maar had ik erop gestaan om eerst binnen alle orientaties onder de knie te krijgen, dan was ik misschien nu nog daarmee bezig geweest.
Je moet proberen je voor te stellen dat je in de heli zit, die suggestie over het A-team sluit daar wel op aan, dan gaat de orientatie vanzelf goed. Ga je denken, dan lukt het meestal niet. En niet iedereen is even geschikt, het is niet zo dat als je maar 10 uur per dag vliegt of zo, dat je dan vanzelf je met Alan Szabo kan meten. Maar als je het leuk blijft vinden, kom je meestal uiteindelijk wel verder. En ik hoor regelmatig dat een goed afgestelde 450 rustiger vliegt dan de mCP X. Hij is door zijn crashbestendigheid wel een beginnersheli, maar tegelijk best wel fel, heb ik begrepen.