Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Het is een mooi ding maar wederom met een 45graden flybar wat met zich een paar aparte vliegeigenschappen bied (naast dat het natuurlijk zelfstabiliserend is wat wel mooi/makkelijk is). Ik weet niet of het verstandig is als je progressie wil maken om wederom een 45graden heli te kopen. Als je het hier bij wil houden alleen groter wil is het uiteraard prima!
 
Nee, dat is dus niet de bedoeling.. Het gaat om de progressie. De Honeybee FP2 is waarschijnlijk de beste keuze alleen moet ik er dan een sporthal bij kopen. Ik had gehoopt een 90 graden model te vinden met formaatje Solo Pro. Mag tikkie groter maar 50 cm lang is gewoon zo groot dat ik alleen kan hoveren thuis en hooguit om m'n as kan draaien.. Daarom dit duivels dilemma..
 
Nou flink wat tijd doorgebracht op Youtube en webshops.. Het idee was dus om een Bravo SX met koffer en lader erbij te nemen voor m'n verjaardag over een paar weekjes. Da's rond de 100 euro. Maar ik ben mij toch ook gaan orienteren op een 90 graden FP. Maar dan wel in ongeveer hetzelfde formaat als de Solo Pro want ik wil ook in de huiskamer kunnen vliegen. Nu is de Honeybee FP2 natuurlijk de beste opstap. Ook qua prijs denk ik. Die is alleen te groot voor de huiskamer vrees ik. Kleinere modellen kan ik niet zo gauw vinden eerlijk gezegd. Zien ze er op de foto uit als 90 graden dan zie ik op Youtube dat het 45 graden is en het staat er ook niet altijd bij. Hebben jullie tips?

Een kleinere 90 graden FP zal erg instabiel zijn, hoe kleiner hoe gevoeliger. De Walkera 4#B is daar een goed voorbeeld van, dat ding is bijna niet te vliegen. Groter is vaak stabieler.

De mCP X zou een leuke optie zijn, maar heeft nog dat probleempje met de bladhouders. Voor de huiskamer is een Bravo SX toch 1 van de meest, zo niet de meest geschikte heli. Omdat hij beter stuurt, durf je binnen ook meer. Ik heb al een paar keer een crash tegen muur of raam kunnen voorkomen door hem simpelweg 180 graden om te gooien, wat deze ook direct doet, zonder door te glijden. Het lijkt wel alsof er een handrem in zit, bij wijze van spreken. Hij zal je weinig leren wat je met de Solo Pro niet kunt leren, omdat ze beiden zelf-stabiliserend zijn, maar is wel binnen wel meer fun en preciezer, en ook mooier om te zien.
 
Er is inmiddels een oplossing voor de mcp x. Check de bulletin op Horizon Hobby: Support: Customer, Product, Website.

Misschien dan toch maar de Bravo SX erbij voorlopig tot ik voldoende ervaring heb om de stap naar CP te maken. Ik sla een tussenoplossing dan maar over..

Nog geen echte oplossing helaas, het enige wat met de "B-versie" van de grips is aangepast, is dat als de lagers het begeven, de bladhouder niet helemaal van de feathering shaft af kan schieten. Er is nog niets gedaan aan de kwaliteit of het type van de lagers, waardoor ze nog steeds bij de eerste vlucht het kunnen begeven, alleen hoef je dan niet bang te zijn dat je een blad om je oren krijgt, en stort je heli alleen maar neer. Dat is alles...
 
Het is een mooi ding maar wederom met een 45graden flybar
Ehhhh dan toch even wat beter kijken of een :cool: opzetten ;), dit is een 90 graden flybar, en absoluut een van de moeilijkst vliegende Fixed Pitch helikopters, vergelijkbaar met een hele grote 4#3B

Ben ik ook mee verder gegaan na de Solo Pro en nooit spijt van gehad!
Goedkoop onderdelen en heel goed te verkrijgen, hiermee leer je echt vliegen!
In het begin net zo moeilijk als voor het eerst de Solo Pro, alleen duurt het veeeel langer eer je de onder controle hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ehhhh dan toch even wat beter kijken of een :cool: opzetten ;), dit is een 90 graden flybar, en absoluut een van de moeilijkst vliegende Fixed Pitch helikopters, vergelijkbaar met een hele grote 4#3B

Ben ik ook mee verder gegaan na de Solo Pro en nooit spijt van gehad!
Goedkoop onderdelen en heel goed te verkrijgen, hiermee leer je echt vliegen!
In het begin net zo moeilijk als voor het eerst de Solo Pro, alleen duurt het veeeel langer eer je de onder controle hebt.

Ik neem aan dat hoveren gewoon wel lukt en dat je daar vandaan rustig verder kunt gaan?
 
Ik neem aan dat hoveren gewoon wel lukt en dat je daar vandaan rustig verder kunt gaan?
Het eerste wat je moet doen is de heli goed afstellen, ik heb op een ander forum een hele beschrijving gemaakt hoe je dat moet doen met tips etc.

Ja met tail hoveren beginnen en daar vandaan verder gaan, side in, nose in.
Je zult dan ook de behoefte krijgen aan een sim op je pc, het gebeurde mij en vrijwel iedereen die ik ken ;-)
Daarna zou een CP heli goed te doen moeten zijn, volgende week kan ik je het vertellen want dan heb ik mn KDS-SV ;)
Wat ik van de "grote mannen die ook echt 3D vliegen doen" die ik ken hoor is dat de ufly moeilijker te vliegen zou zijn dan een CP heli!
 
Simmen doe ik al.. De ufly is een mooi ding. Blijft wel het probleem dat hij dusdanig groot is dat je dus alleen kunt vliegen als het windstil is wat het in Nederland nauwelijks is of dat je de beschikking moet hebben over een hal. In de woonkamer kom je niet verder dan een beetje hoveren en langzaam een rondje draaien. Dat trucje heb je binnen een week door en dan gaat het al snel vervelen. Juist om die reden wil ik klein blijven vliegen vooralsnog. De Solo Pro is qua omvang minder dan de helft van een Honeybee of Ufly en daar kun je dus veel meer mee doen.
Natuurlijk zou ik nu een next step willen doen maar ik denk dat in mijn geval uiteindelijk een mCPX de meest voor de hand liggende keuze is. En die keuze stel ik vooralsnog even uit. Ik vlieg nu een week en ja het gaat best goed zoals je in de videocip ziet maar het kan nog veel beter. Een goede tussenoplossing is er blijkbaar niet. Want dan kom ik terecht in de categorie onstabiele krengen dus pas op de plaats maar. Bovendien heeft de mCPX best nog wat kinderziektes en is ie niet echt goedkoop. Een RTF is al gauw rond de 190 euro en dan heb je nog geen spare parts en extra lipo's. Vind dat ook na een week vliegen geen verantwoorde uitgave.
Daarom volg ik het advies van Indoorvlieger en vul ik de Solo Pro aan met een Bravo SX. Dan heb ik gelijk een lader en een reserve heli en ga ik gewoon voorlopig maar eens flink wat vlieguren maken. Ben ik 2-3 maanden verder dan zal ik tegen die tijd de mCPX opnieuw overwegen...
 
M'n zoontje van 5 heeft z'n eerste vliegles gehad. De S107 leent zich er dus prima voor door de veer in de throttle. Raakt ie de controle kwijt dan springt hij vanzelf dicht en valt de S107 recht naar beneden. Dat kan ie wel hebben. Het lukt hem al aardig om de heli in de lucht te houden.. Hij hangt nu aan de lader en straks doen we nog een sessie. De E-Hobby 100 is te moeilijk blijkt wel. Is te snel en het ontbreken van de veer in de throttle doet hem de das om :)
Ik dacht eerst om een nog simpeler model voor hem te kopen maar met wat geduld en begeleiding denk ik dat de Syma over een week geen geheimen meer voor hem heeft..
 
Als die Justin dit al kan op 8 jarige leeftijd wil ik helemaal niet weten wat ie kan als ie 18 is :)
 
Net een lader gehaald. Ik kan wel wachten tot de Bravo er is maar dan ben ik aan penlites net zoveel kwijt of meer dan een lader kost.. Gesproken met de modelbouw meneer.. Zomaar wat statements. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden..

* Walkera en Eflite niet aan beginnen. Geen onderdelen te vinden. Neem een Arctic.
* Grotere FP heli's heb je niks aan in de meeste gevallen. Te groot voor binnen en instabiel buiten.
* De 90 graden FP's gaan verdwijnen op termijn. Alleen 45 graden blijft over.
* De Blade mCPX is een gadget.
* De Blade mCPX is in de eenvoudige modus goed te vliegen. In 3D modus enorm nerveus.
* Als je nose in kunt hoveren kun je naar de next level

Ben benieuwd wat jullie van deze statements vinden. Ik heb hier en daar m'n bedenkingen..
 
Zoals ik naar die punten kijk:
- Onzin, ik zie hier bij de LHS dozen vol met reserve onderdelen staan ( alleen hier al) maar is ruim beschikbaar (is hij zelf dealer van die arctic?)
- Mee eens, dan kan je beter of een CP nemen
- Zou kunnen hoewel 45graden toch een paar problemen heeft tov de 90 graden
- een hele coole gadget
- Geen idee, maar ik vraag me af waarom hij dan nerveus zou moeten worden
- niet mee eens, je moet alle richtingen kunnen hoveren en draaien naar de verschillende punten.
 
- Van die onderdelen lijkt mij dus ook onzin..
- CP is na al die zoekacties en discussies de beste step up inderdaad tenzij je een grote hal tot je beschikking hebt.
- 45 of 90 graden.. Volgens mij is dat te weinig verschil in voor en nadeel. Als 90 eruit gaat is dat verder een non-issue denk ik voor de meesten.
- Ja, ik vind het meer dan een gadget. Volgens mij moet meneer op youtube maar eens wat clips bekijken wat diverse grote helicopter heren doen met dat ding. Een gadget doet afbreuk aan wat het is. Zou me niks verbazen als dit een heel nieuw segment gaat worden waar mensen zich in gaan specialiseren. We hebben namelijk niet allemaal grote akkers tot onze beschikking of tijd om lid te worden van vliegclubs. Als andere merken ook met micro cp's uit gaan komen kan het best wel een vlucht gaan nemen.
- Nerveus omdat ie dan wat extremer reageert?
- Eens. Je moet op z'n minst een HP probleemloos kunnen vliegen, landen, rondjes maken en hoveren.
 
Arctic? Nooit van gehoord. Maar gezien de antwoorden van deze shop gok ik dat ze zelf geen eFlite verkopen, en dat dus standaard afraden. Wel is het zo dat je buiten de VS minder makkelijk aanspraak kan maken op garantie bij eFlite, en hun producten vaak wat prijzig zijn.
 
Back
Top