Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Nou, vanmorgen zoals gebruikelijk 7 uur op. Zoontje naar school. Even de boodschappen doen. Bak koffie en emails afhandelen. Kort overleg met collega en dan de mcpx uit de doos. Ik heb m'n twee meest relaxte vluchten ooit gemaakt binnen. Geen uitschieters. Geen overcompensatie. Zelfs de tail een beetje richting side geschoven. Echt super relaxed. Af en toe merk ik dat ik wat gespannen sta en als ik dat merk verzet ik mezelf even om er wat meer ontspannen bij te staan. Met helaas 2 lipo's is het daarna weer wachten. Morgen zullen de twee extra lipo's wel binnen zijn en kan ik elke ochtend vier vluchtjes doen met korte pauze ivm afkoelen van de heli.
Sowieso vind ik de ochtend het meest prettige om te oefenen. Ik ben dan alleen thuis. Tís rustig en ik ben nog niet gestressed door werk. Kan me dan prima concentreren. Dat is sávonds namelijk een stuk minder. Ik bewaar de Walkera dus gewoon voor de avonden. Die is wat gemoedelijker op de sticks en dan kun je wat makkelijker een stuurfout herstellen.
Opstijgen ging nu beide keren goed. Geen overcompensatie waardoor hij eerst heen en weer zwabbert voor hij in hover is. Gelijk nadat ik de lucht in ga een minimale correctie en hij hangt. Wel drift ik af en toe langzaam weg maar dan haal ik hem ook netjes weer op rustige wijze naar z'n punt waar ik hem wil hebben. En dat is dus gewoon voor me boven de salontafel.

Ik heb weinig plek om te landen. Voor de TV heb ik een vrij stuk en ik kan hem daar makkelijk zachtjes landen. Ook dat landen gaat nu echt gecontroleerd en zachtjes op de skids. Klinkt stom maar lijkt zelfs makkelijker dan bij de Walkera. Waarschijnlijk heeft de mcpx minder last van grondeffect.

Derde vlucht en ik vond nu langdurig het punt waarbij de mcpx zo blijft hangen dat je bijna de sticks kunt loslaten.. Mmmm, nu gaat er dus gebeuren waarvoor ik al bang was. Straks is de Walkera overbodig :(
Ik had dit verdorie vantevoren moeten weten.. Beetje zuur dit. Nou ja. Tís niet anders. Het wringt wel een beetje..

Hoezo overbodig? Ik vlieg de Solo ook met mijn ogen dicht nu maar vindt het nog steeds heerlijk om daar af en toe mee rond te tuffen. Als ik uit mijn werk kom of net na het eten loop ik even naar buiten om heerlijk zonder na te denken te vliegen.
Ik denk dat je ze gewoon niet moet vergelijken maar ze gewoon moet zien zoals ze zijn.

Ja ik zit wat dat betreft wat anders in elkaar. Maar je hebt wel een beetje gelijk. De Walkera is domweg wat makkelijker dan de mcpx. Niet veel makkelijker maar wat gemoedelijker. Dus die dan maar gebruiken om te chillen. Maar als ik de mcpx straks net zo chill vlieg als de Walkera ken ik mezelf. Dan vlieg ik de mcpx. Is m'n karakter denk ik..

Nou ik moet er wel een keer een nieuwe canopy voor kopen. De Walkera heeft in het begin redelijk wat ruwe landingen gehad zodat hij eruit ziet alsof hij in een oorlogsgebied heeft gevlogen. Zal ook maar weer eens de draden een keer netjes door de tailboom trekken. Dan is ie weer als nieuw.

Derde vlucht en ik vond nu langdurig het punt waarbij de mcpx zo blijft hangen dat je bijna de sticks kunt loslaten.. Mmmm, nu gaat er dus gebeuren waarvoor ik al bang was. Straks is de Walkera overbodig :(
Ik had dit verdorie vantevoren moeten weten.. Beetje zuur dit. Nou ja. Tís niet anders. Het wringt wel een beetje..

Hé ga eens je mond spoelen :p Mede door de Walkera kan je de mCPX nu hooveren... zoiets heet evolutie. Strikje erom en op de kast ermee ;)
Wees blij, je maakt er tenminste, zoals ik en anderen hier op het forum, geen revolutie van haha.

Ondertussen wordt ik hebberig van deze micro cp van Walkera..

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, nee.. Zijn beiden cp's. De Walkera is echter veel breekbaarder dus ik ben daar beslist nog niet aan toe. Hij is wel krachtiger dan de mcpx. Verder vind ik de looks onweerstaanbaar. We gaan nu vlot de 450 afbouwen. De spullen zijn vertrokken uit Zurich. Gisteren pinion besteld en betere kwaliteit blades en zodra komende week alles binnen is stap ik in de auto richting Stefan.
Ik wil de dag in Groningen geen tijd verdoen aan vibraties door slecht gebalanceerde blades. Dus de el cheapo's die er nu op zitten bewaar ik als reserve blades en we starten met kwaliteit blades. Als ik zelf blades netjes kan balanceren dan kan ik ook de goedkopere gebruiken. Maar dat wil ik in dit stadium niet. De 450 moet goed en stabiel vliegen zonder trillen en wegtrekkende tails.

Ik kan mij gelukkig nu beter beheersen om niet teveel willen kijken naar andere heli's. uiteraard wel puur voor de fun maar niet dat ik daar hebberig van word. Aan het begin wel maar ben blij dat ik niet zover ben gegaan en dat hier een aantal heli's staat te verstoffen:D

In mijn gedachten heb ik de stappen die ik wil gaan volgen.
Ik laat mij niet meer afleiden door de adviezen, waardoor je door de bomen het bos niet meer gaat zien en ik ga twijfelen of ik de juiste keuze kan maken. Dat ik aan het begin graag een CP heli wou kopen was meer gericht op het feit dat ik mij teveel mee liet slepen. Ik weet dat een cp heli gaat komen maar ik doe daar wat langer over dan gemiddeld, denk ik, mijn interpretatie:D

Ben wel erg nieuwschierig hoe de 450 jou gaat bevallen en hoe snel jij deze gecontroleerd kan hoveren.:yes:

Succes en we horen jou ervaringen wel weer, ik weet het wel zeker:D

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ik de 450 dezelfde dag nog in hover krijg. De mcpx hangt inmiddels volledig gecontroleerd boven de salontafel te zoemen zonder rare uitschieters. Heb net weer een lipo gevlogen. De 450 maken we redelijk tam en het moet wel erg raar lopen als die dan opeens als een wilde alle kanten opvliegt.

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ik de 450 dezelfde dag nog in hover krijg. De mcpx hangt inmiddels volledig gecontroleerd boven de salontafel te zoemen zonder rare uitschieters. Heb net weer een lipo gevlogen. De 450 maken we redelijk tam en het moet wel erg raar lopen als die dan opeens als een wilde alle kanten opvliegt.

Leuk om jouw vorderingen te lezen en te zien en dat je me volle overgave hiermee bezig bent. Denk ook wel dat jouw motivatie aanstekelijk werkt en daarom vind ik het jameer dat de Walkera negatief in het beeld komt, doet een beetje afbreuk aan het feit waarom je deze hebt gekozen. Ik moet daarom MrJohien ook gelijk geven maar ga hier niet teveel op in. Komt juist doordat jouw motivatie aanstekelijk werkt, vandaar nog even deze reactie.

Zal ook wel niet makkelijk zijn om de 450 te gaan hoveren wanneer je iemand naast je hebt staan die meekijkt.

Ik heb op dit moment nog niet de motivatie om de mcpx te kopen, aan het begin wel heel erg. Waarschijnlijk komt de mcpx pas wanneer ik een CP heli heb en deze goed kan hoveren. Dan zou deze heli mij van pas komen en uitkomst gaan bieden. Tot nu toe staat een grotere CP heli, maatje 450 - 500 eerst op mijn verlanglijst en geef ik mijzelf een jaar de tijd voor, Lekker rustig aan opbouwen:D

Ik heb mijn handen nog vol aan de Evo, die ik giste en vandaag nog niet heb gevlogen:( Voel me niet erg lekker en begin er dan ook niet aan.
Hele kleine stapjes ga ik hiermee maken en dan merk ik dat mijn ontwikkelingen veel sneller en soepeler verlopen dan wanneer ik te snel wil.

Succes met je mcpx en de 450 uiteraard:yes:

. Denk ook wel dat jouw motivatie aanstekelijk werkt en daarom vind ik het jameer dat de Walkera negatief in het beeld komt, doet een beetje afbreuk aan het feit waarom je deze hebt gekozen. Ik moet daarom MrJohien ook gelijk geven maar ga hier niet teveel op in. Komt juist doordat jouw motivatie aanstekelijk werkt, vandaar nog even deze reactie.

Oh maar we hoeven het toch niet met elkaar eens te zijn? Ik kan het prima motiveren hoor. Ik heb op basis van ladingen adviezen de Walkera gekocht en niet de mCPX. Dat was namelijk toendertijd de keuze waar ik tussen twijfelde. Argumenten voor de FP waren lagere headspeed en dus minder schade aan de heli en spullen. Nu blijkt achteraf dat de Walkera al uit elkaar valt als de buurman de deur hard dichtslaat en de mCPX heeft al diverse crashes in de tuin overleefd zonder enige schade. Ik heb 1 linkje verloren en daar heb ik een zak vol van liggen. Dus ja. Jammer van de Walkera. Tís mooi om te zien maar ik had die 200 euro gewoon in m'n zak kunnen houden en de mCPX in 1 keer kunnen kopen.
Dat is niet omdat ik Walkera een slecht merk vind. Integendeel. Ik vind het schitterende helicopters maar de V100D01 had ik achteraf gezien gewoon over kunnen en moeten slaan.
Dit is een feitelijke constatering en daar kan ik echt niks anders van maken. Neemt niet weg dat ook foute keuzes bij een hobby horen. Dat accepteer ik heus wel..

Oh maar we hoeven het toch niet met elkaar eens te zijn? Ik kan het prima motiveren hoor. Ik heb op basis van ladingen adviezen de Walkera gekocht en niet de mCPX. Dat was namelijk toendertijd de keuze waar ik tussen twijfelde. Argumenten voor de FP waren lagere headspeed en dus minder schade aan de heli en spullen. Nu blijkt achteraf dat de Walkera al uit elkaar valt als de buurman de deur hard dichtslaat en de mCPX heeft al diverse crashes in de tuin overleefd zonder enige schade. Ik heb 1 linkje verloren en daar heb ik een zak vol van liggen. Dus ja. Jammer van de Walkera. Tís mooi om te zien maar ik had die 200 euro gewoon in m'n zak kunnen houden en de mCPX in 1 keer kunnen kopen.
Dat is niet omdat ik Walkera een slecht merk vind. Integendeel. Ik vind het schitterende helicopters maar de V100D01 had ik achteraf gezien gewoon over kunnen en moeten slaan.
Dit is een feitelijke constatering en daar kan ik echt niks anders van maken. Neemt niet weg dat ook foute keuzes bij een hobby horen. Dat accepteer ik heus wel..

Mooie motivatie en beter te begrijpen ook en dan kan ik beter begrijpen dat je die €200 liever had willen besteden aan hetgeen belangrijker voor jou was. Ik heb nu ook geleerd om naar mijzelf te luisteren en mij niet te laten leiden door al die adviezen die je krijgt.
Gelukkig kent mijn vrouw mij ook enorm goed die mij nog weleens met beide voeten aan de grond kan zetten, anders had ik hier ook al een scala aan heli's en zekers een CP Blade heli. Achteraf ben ik blij dat zij mij weer met beide voeten op de grond kan zetten en kan ik mij nu veel beter bedwingen:D

Zou je de Walkera niet voor een leuk prijse te koop kunnen zetten? Krijg je hier alsnog iets voor terug.

Back