Beginnerstruggy? Protech Vrx 1

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door ElectrischeRutger, 23 jan 2012.

  1. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    zo vaak een ophol geslagen blok op die manier uit gezet. je houd er een kringetje op je vinger er van over en dat prikt een beetje maar ik zie dat probleem niet... vaseline kan je er op smeren, een nieuw vingertopje niet
     
  2. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Klinkt me niet goed als je te vaak met een op hol geslagen blok te maken hebt :)
     
  3. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    t gebeurt iedereen wel eens en ook als je met vrienden rijdt ben ik de beroerdste niet een auto op te vangen
     
  4. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    ja das wel te begrijpen. toch?
     
  5. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Geen ruzie :D
    Auto heeft in totaal nu 1.5 a 2liter gereden binnen en is dus bijna afgesteld. Vandaag ook ff 1tankje buitengereden en hij reed heerlijk!
    Binnenkort foto's en of filmpje!
     
  6. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Was ook maar een grapje...

    Buiten gereden??? Hmmm is niet echt gezond voor het blokje met deze temperaturen.
     
  7. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Heb hem eerst goed opgewarmd, binnen ongeveer 1 a 2 minuten laten draaien bij huiskamertemperatuur, daarna een goede wollen sok eroverheen en dan rijden! ;) Ging goed hoor, daarna schoonmaken en warm houden, en dan rustig af laten koelen binnen. Zo slecht kan dat toch niet zijn, heb hem steeds warm gehouden...
     
  8. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Wat noem je warm??? Heb je de temps gemeten?
    Je moet echt al serieus arm gaan om hem warm te krijgen met deze temps... :(
    Zeker met een nieuw blokje.
     
  9. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    dat heet discuseren:teacher::D
     
  10. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, Belgiƫ
    Oppassen met zo'n sok hoor! Voor je weet zit je over de bedrijfstemperatuur!
     
  11. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Ja dat snap ik ofc wel, heb er misschien 1tank mee gereden en 2de tankje eraf gehaald en dacht dat de motor wel goed warm was, kon mn hand er in ieder geval niet omheen houden...

    Misschien vanmiddag nog even proberen en anders kijken wanneer het weer wat warmer wordt :) En bij welke temperaturen zouden jullie hem meteen buiten laten rijden?

    En ohja, ik laat de motor vaak binnen starten en dan 2 minuten ofzo binnen draaien zonder gas te geven, dan warmt hij vast wat op dacht ik.?
     
  12. vxltraxxas

    vxltraxxas

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    941
    Locatie:
    helmond
    Als je een beetje speeksel op de koelkop van de motor doet dan moet die na 2 sec weg branden dan heb je ongeveer de goede temp beter koop je een temp gun.
     
  13. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.297
    Locatie:
    Koersel
    Het is beter van er direct mee te gaan rijden, niet vol gas natuurlijk.
    Op het gemak warm rijden gaat veel sneller dan 2 minuten stationair draaien.

    Stationair draaien met koude motor is helemaal niet goed.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.419
    Locatie:
    Sassenheim
    Kan je mij uitleggen waarom? Ben altijd wel nieuwsgierig welke theorie en eventuele praktijkervaringen er aan hangt.
     
  15. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.297
    Locatie:
    Koersel
    Omdat de cilinder en cilinderbus nog niet gezet zijn en de motor veel te lang koud blijft. Bovendien warmt hij niet gelijkmatig op.
    Daarom zou het beter moeten zijn om direct te rijden, dan warmt de motor gelijkmatig op en is veel sneller warm.

    Das de theorie, heb geen praktijkervaring :p.

    Zelfde geldt voor je 1:1 auto. In de Winter je auto stationair laten draaien is helemaal niet goed. De motor warmt niet snel genoeg en de olie is veel te dik om goed te smeren.
    Slijtage van een motor treedt vooral op als hij koud is, slijtage van een motor op bedrijfstemperatuur is nihil.
     
  16. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    nihil + een beetje bedoel je
     
  17. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.297
    Locatie:
    Koersel
    Er is altijd slijtage als je iets gebruikt, maar op temperatuur is dat echt minimaal bij een motor.
    Het zijn de koude starts die je motor het snelst doen verslijten.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.419
    Locatie:
    Sassenheim
    De kwaliteit van de smering is ook sterk afhankelijk van de bewegingssnelheid. Hoe hoger die snelheid des te kritischer de smering wordt. Naast dat zal een goed afgestelde motor in zijn lagere toeren wat rijker lopen. Kortom: bij stationair is de smering voldoende voor een minimale slijtage.

    Je vergeet een 2e factor... ja, de cilinder blijft koeler maar ook de zuiger dus ook die blijft kleiner....

    En daarop doorgaand... Als je na een koude start direct veel gas geeft zal de zuiger die klein is in volume en massa en minder onderhevig is aan koeling sneller op temperatuur komen dan de cilinderbus welke groot is in volume en massa en tevens zwaar onderhevig is aan koeling van buiten af. Met name de Novarossi rijders kennen dit probleem dat na de inloop de zuiger nog niet helemaal los is en zichzelf even en de cilinder vast tikt als je te snel op het gas wilt na een koude start. Gelijdelijk opwarmen is de truuk om het te voorkomen.
     
  19. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.297
    Locatie:
    Koersel
    Beweer toch nergens dat je onmiddelijk volgas moet vertrekken...
    Dat doet ook niemand bij zijn echte auto...

    Gewoon rustig rond rijden. Het warm worden gaat iets sneller maar toch heel geleidijk.
    Rij altijd een paar ronden heel rustig om de motor warm te rijden. Doe dat nooit op de startbox zelf.
     
  20. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Eerste tank heb ik nog nooit vol gas gereden, gewoon omdat ik rustig wil beginnen. Denk dat hij nu 2.5 liter heeftgelopen, waarvan 2liter binnen.. Hij rijd heerlijk, alleen raakt hij snel de grond, maar dat hoort bij een buggy toch? Dat de chassisplaat snel kraakte krijgt..:p
     

Deel Deze Pagina