Beginnerstruggy? Protech Vrx 1

Snap het probleem niet hoor, heb nog nooit iemand zichzelf zien bezeren door met zijn schoen het vliegwiel tegen te houden! Ookal gaat deze op hoge toeren rond!!!

Ik zou je eens een speed tegen max toeren willen zien uitdoen door met je vinger op de uitlaat te duwen :D
zo vaak een ophol geslagen blok op die manier uit gezet. je houd er een kringetje op je vinger er van over en dat prikt een beetje maar ik zie dat probleem niet... vaseline kan je er op smeren, een nieuw vingertopje niet
 
Geen ruzie :D
Auto heeft in totaal nu 1.5 a 2liter gereden binnen en is dus bijna afgesteld. Vandaag ook ff 1tankje buitengereden en hij reed heerlijk!
Binnenkort foto's en of filmpje!
 
Heb hem eerst goed opgewarmd, binnen ongeveer 1 a 2 minuten laten draaien bij huiskamertemperatuur, daarna een goede wollen sok eroverheen en dan rijden! ;) Ging goed hoor, daarna schoonmaken en warm houden, en dan rustig af laten koelen binnen. Zo slecht kan dat toch niet zijn, heb hem steeds warm gehouden...
 
Wat noem je warm??? Heb je de temps gemeten?
Je moet echt al serieus arm gaan om hem warm te krijgen met deze temps... :(
Zeker met een nieuw blokje.
 
Ja dat snap ik ofc wel, heb er misschien 1tank mee gereden en 2de tankje eraf gehaald en dacht dat de motor wel goed warm was, kon mn hand er in ieder geval niet omheen houden...

Misschien vanmiddag nog even proberen en anders kijken wanneer het weer wat warmer wordt :) En bij welke temperaturen zouden jullie hem meteen buiten laten rijden?

En ohja, ik laat de motor vaak binnen starten en dan 2 minuten ofzo binnen draaien zonder gas te geven, dan warmt hij vast wat op dacht ik.?
 
Als je een beetje speeksel op de koelkop van de motor doet dan moet die na 2 sec weg branden dan heb je ongeveer de goede temp beter koop je een temp gun.
 
En ohja, ik laat de motor vaak binnen starten en dan 2 minuten ofzo binnen draaien zonder gas te geven, dan warmt hij vast wat op dacht ik.?

Het is beter van er direct mee te gaan rijden, niet vol gas natuurlijk.
Op het gemak warm rijden gaat veel sneller dan 2 minuten stationair draaien.

Stationair draaien met koude motor is helemaal niet goed.
 
Kan je mij uitleggen waarom? Ben altijd wel nieuwsgierig welke theorie en eventuele praktijkervaringen er aan hangt.

Omdat de cilinder en cilinderbus nog niet gezet zijn en de motor veel te lang koud blijft. Bovendien warmt hij niet gelijkmatig op.
Daarom zou het beter moeten zijn om direct te rijden, dan warmt de motor gelijkmatig op en is veel sneller warm.

Das de theorie, heb geen praktijkervaring :p.

Zelfde geldt voor je 1:1 auto. In de Winter je auto stationair laten draaien is helemaal niet goed. De motor warmt niet snel genoeg en de olie is veel te dik om goed te smeren.
Slijtage van een motor treedt vooral op als hij koud is, slijtage van een motor op bedrijfstemperatuur is nihil.
 
Omdat de cilinder en cilinderbus nog niet gezet zijn en de motor veel te lang koud blijft. Bovendien warmt hij niet gelijkmatig op.
Daarom zou het beter moeten zijn om direct te rijden, dan warmt de motor gelijkmatig op en is veel sneller warm.

Das de theorie, heb geen praktijkervaring :p.

Zelfde geldt voor je 1:1 auto. In de Winter je auto stationair laten draaien is helemaal niet goed. De motor warmt niet snel genoeg en de olie is veel te dik om goed te smeren.
Slijtage van een motor treedt vooral op als hij koud is, slijtage van een motor op bedrijfstemperatuur is nihil.

De kwaliteit van de smering is ook sterk afhankelijk van de bewegingssnelheid. Hoe hoger die snelheid des te kritischer de smering wordt. Naast dat zal een goed afgestelde motor in zijn lagere toeren wat rijker lopen. Kortom: bij stationair is de smering voldoende voor een minimale slijtage.

Je vergeet een 2e factor... ja, de cilinder blijft koeler maar ook de zuiger dus ook die blijft kleiner....

En daarop doorgaand... Als je na een koude start direct veel gas geeft zal de zuiger die klein is in volume en massa en minder onderhevig is aan koeling sneller op temperatuur komen dan de cilinderbus welke groot is in volume en massa en tevens zwaar onderhevig is aan koeling van buiten af. Met name de Novarossi rijders kennen dit probleem dat na de inloop de zuiger nog niet helemaal los is en zichzelf even en de cilinder vast tikt als je te snel op het gas wilt na een koude start. Gelijdelijk opwarmen is de truuk om het te voorkomen.
 
Beweer toch nergens dat je onmiddelijk volgas moet vertrekken...
Dat doet ook niemand bij zijn echte auto...

Gewoon rustig rond rijden. Het warm worden gaat iets sneller maar toch heel geleidijk.
Rij altijd een paar ronden heel rustig om de motor warm te rijden. Doe dat nooit op de startbox zelf.
 
Eerste tank heb ik nog nooit vol gas gereden, gewoon omdat ik rustig wil beginnen. Denk dat hij nu 2.5 liter heeftgelopen, waarvan 2liter binnen.. Hij rijd heerlijk, alleen raakt hij snel de grond, maar dat hoort bij een buggy toch? Dat de chassisplaat snel kraakte krijgt..:p
 
Back
Top