Beginvliegtuigje

• Topicstarter Topicstarter Jugge
  • Startdatum Startdatum
J

Jugge

Guest
Hey!
ik ben me in de laatste tijd wat gaan verdiepen in modelbouw, vooral van vliegtuigjes. Ik heb weinig/geen vliegervaring maar wil het graag leren. :lol: Mij lijkt een LiteFlyer wel een leuk vliegtuigje. Wat zouden jullie mij aanraden om mee te beginnen? En hoe kom ik aan een bauwtekening daarvan?

Alvast bedankt, Jurgen :)

waar wil je ermee gaan vliegen, wil je hem electro of brandstof?

voor brandstof zou ik een charter nemen

jurgen, druk rechtboven eens op
afb218.jpg
en toets in "beginners" er zijn diverse threads waarin prima staat omschreven hoe en wat om te beginnen in zowel brandstof als electro

veel leesplezier !

Ik wilde eerst electro gaan vliegen, het liefst iets met een spanweite van 1 meter 20 ofzo.

Jurgen

Verplaatst naar het beginners forum.

De liteflyer is een leuk vliegend kistje en niet te moeilijk of te klein om mee te leren te vliegen als dit type model je trekt. Gezien het indoor- karakter echter alleen bij windstil weer..... Houd er bovendien rekening mee dat grotere en snellere vervolgmodellen vaardigheden kunnen vereisen die je met een lightflyer onvoldoende zult opdoen! bij de keuze voor een eventueel toekomstig tweede model zul je hier rekening me moeten houden.

Naar watvoor soort vliegtuig moet ik dan gaan kijken, waarmee ik wel goed genoeg leer vliegen om later ook met grotere en snellere vliegtuigen te kunnen vliegen?

Jurgen

Ik ben het volledig eens met de vorige sprekers. De beste oplossing is om eens contact op te nemen met een modelvliegclub bij je in de buurt. Zij zullen je graag willen helpen, zonder direct met de verplichting te komen om lid te worden, iets dat overigens als je echt wilt doorzetten in deze mooie hobby altijd de moeite waard is. Door het directe contact met mensen die vaak veel meer ervaring hebben zal het kostenbesparend werken (minder miskopen of te dure aanschaffen, en ze kunnen door goed instructie te geven, zowel met bouwadviezen en controle op de vorderingen van je model, als met het aanschaffen van de juiste spullen, je sneller en beter op de goede weg helpen. In de praktijk zullen de kosten van het lidmaatschap lager zijn dan die van het mogelijk verkeerde keuze's maken).

JurgenXL zei:
Naar watvoor soort vliegtuig moet ik dan gaan kijken, waarmee ik wel goed genoeg leer vliegen om later ook met grotere en snellere vliegtuigen te kunnen vliegen?

Jurgen

jurgen,heb je het knopje nog niet gevonden ? :wink:

Sinds ik op dit forum rondkijk, zie ik altijd maar weer de Charter van Robbe aanbevolen worden. :?

Als ik zo'n ding zie vliegen, denk ik altijd: ALLEMACHTIG wat gaat dat HARD 8O (voor een trainer!).

Mag ik als alternatief voorstellen: de 'Super 60" ' van Ben Buckle kits.

Zie

http://www.benbucklevintage.fsbusiness.co.uk/kitlists/trainer_kits.htm

(Overigens: de andere trainers van Buckle zijn net zo goed.)

Ik heb hem zelf al een jaar of tien; eerst op een 40 4-stroke, sinds enkele jaren electro :P (brushless, 10 cellen).

(Ik heb ALLES electro 8) .)

De Super 60": het vliegt werkelijk als een zonnetje :zon: ! Een lap van een vleugel, lichte romp,
perfecte vliegeigenschappen :yes:.

(Op een bepaald moment waren er bij ons op de club vijf man (:yes:)zo'n ding aan het bouwen: 'Die wil ik ook!'.)

Just my two cents; hope this helps.

jan brilman.

He,he..Eindelijk weer eens wat anders dan de eeuwige [rood-witte] charter.

(wg: een ex Svenson Westerly, Drachtense hoogspanningslijnen looping vlieger)

jan brilman zei:
Sinds ik op dit forum rondkijk, zie ik altijd maar weer de Charter van Robbe aanbevolen worden. :?

Als ik zo'n ding zie vliegen, denk ik altijd: ALLEMACHTIG wat gaat dat HARD 8O (voor een trainer!).

Mag ik als alternatief voorstellen: de 'Super 60" ' van Ben Buckle kits.

Zie

http://www.benbucklevintage.fsbusiness.co.uk/kitlists/trainer_kits.htm

(Overigens: de andere trainers van Buckle zijn net zo goed.)

Ik heb hem zelf al een jaar of tien; eerst op een 40 4-stroke, sinds enkele jaren electro :P (brushless, 10 cellen).

(Ik heb ALLES electro 8) .)

De Super "60: het vliegt werkelijk als een zonnetje :zon: ! Een lap van een vleugel, lichte romp, perfecte vliegeigenschappen :yes:.

(Op een bepaald moment waren er bij ons op de club vijf man (:yes:)zo'n ding aan het bouwen: 'Die wil ik ook!'.)

Just my two cents; hope this helps.

jan brilman.

Dat lijkt mij wel iets :yes:
Weet u zo waar ik daar een tekening van kan vinden?
Of is het een veel beter idee om de kit gewoon te kopen
en hem niet helemaal zelf te bouwen?
Ik kan via kennissen namelijk gratis aan balsahout e.d. komen.

Jurgen

Jurgen!

Als je de kit laat komen, moet je hem nog wel zelf bouwen (weet niet of je dat leuk vind . . . :? ).

Losse tekeningen: ik weet niet of die te koop zijn :roll: .

Ik vond destijds de kit van redelijk/goede kwaliteit.

Maar je plakt hem niet in een weekend in elkaar! :wink:

Zorg dat je een ervaren 'buddy' krijgt!

Succes.

jan.

Ja, ik bedoelde de onderdelen ook zelf uitsnijden enzo. Het bouwen opzich vind ik ook best wel leuk, dus dat is geen problee. Ik ga eens op zoek naar tekeningen :) Bedankt voor je tip!

Jurgen

Sorry, Bert, als ik het niet zo aanpak zoals jij het graag zou zien.
Ik ben me nu al een flinke poos aan het informeren geweest bij clubs
en het lijkt me nog steeds leuk. Wat moet ik dan anders doen volgens jou? Eerst een jaar lang rondlopen bij een modelbouwclub en niks doen,
en als je het dan na een jaar nog steeds leuk vind een keer gaan denken
over het bouwen van een vliegtuigje :s

Nja, zal wel, Jugge

Ik denk dat Bert het zo bedoeld dat je niet in je eentje van een tekening (die je maar half begrijpt) moet beginnen en maar wat gaat snijen en plakken en dan bij het invliegen er achter komt dat je dingen fout hebt gedaan en dat je vliegtuig niet lekker vliegt, dan ben je de hobby zo zat

Het is een beter idee om gewoon een beginnerskist te kopen die je nog in elkaar moet plakken of een A.R.F. set te kopen en dan daarmee te beginnen en daarna kun je van tekeningen gaan bouwen als je meer ervaring hebt.

Het is misschien iets duurder maar bespaart heel wat iritatie :yes: :wink:

kijk es naar een colibri of Ibis van laser models die passen mooi ze zijn 'laser uitgesneden 'dus het past bijna perfect zonder veel afschuren ed

veel meer kan ik je ook niet vertellen ik ben ook beginner
ik heb een Bingo van Robbe die ik zelf ombouw naar rolroeren
die laat ik wel ff checken door iemand met ervaring :)
leren doe ik met een cardinal van robbe, als die piepschuim breekt plak je het gewoon weer aan elkaar en voor op vakantie is dat ook handig maar hout is toch veel beter als je deftige modellen wil
als ik die piepscchuimer vastnam had ik schrik het te breken omdat mijn bingo in balsa zo veel sterker is maarja
vliegen doe je met vallen en opstaan
nu ben ik gelukkig nog niet veel gevallen omdat ik mijn tijd neem alles te onderzoeken op forums (fora ;) ) winkels beurzen etc mijn bingo heb ik trouwens 1jaar geleden gekocht en ik heb pas verder gebouwd nadat ik genoeg informatie had ( de romp in elkaar plakken is makkie de vleugel was een ramp die kon ik dus dit jaar opnieuw doen ! )

groetjes jeroen

Jurgen,

Als je naar verschillende clubs bent geweest en her en der een abbeltje hebt gemaakt, heb je waarschijnlijk ondertussen een idee van wat je wil en hoe het werkt.

Mijn bescheiden advies: bouw een trainer uit een bouwdoos. Dit gaat lekker vlot, kun je binnenkort vliegen. Bij de meeste bouwdozen zitten tegenwoordig zeer uitgebreide "foto"handleidingen, zo leer je snel de basistechnieken van de vliegtuigmodelbouw.
Bouwdoos: geen laser models, zitten wat foutjes in de modellen. Persoonlijke favoriet: Great Planes PT-40.
Zodra dit model klaar is kun je gaan bouwen aan je 2e model. Als je regelmatig gaat vliegen zul je hier al snel aan toe zijn. Door je bouwervaring met je 1e model kun je eventueel ook van tekening iets bouwen.
Wat je zelfs zou kunnen doen is een kant en klaar vliegtuig kopen, hiermee leren vliegen en ondertussen je 2e model bouwen.

Succes met bouwen/vliegen alvast!

Gerben

Back