Dag Jurgen en alle anderen,
Om te beginnen:
@ Jurgen:
Zie het optimisme dat je in deze thread ten toon spreid te behouden en ga bouwen en vliegen. Je bent beginner en ziet er niet tegenop om je als zodanig op dit forum te manifesteren. Da's goed. Er zullen wel een paar tegenvallers voor je in petto gehouden worden want je eerste vluchten zijn per definitie lastig. Bepaal voor jezelf of je er overheen ziet zelf te willen leren vliegen of dat je dat onder begeleiding wilt doen. Je kunt het zelf leren, ik deed het in ieder geval wel zo. Aanraden kan ik het onmogelijk, want het kost veel bouwtijd en doorzettingsvermogen. ' T is maar wat je wilt. Als ik opnieuw zou moeten beginnen zou ik het echter beslist weer zo doen. Besef dat wildvliegen bij wet verboden is.
Zorg verder dat je theoretisch volledig op de hoogte bent. Dat betekent veel, heel veel, lezen en studeren en per definitie niet in het Nederlands. In het Nederlands is 'near to nothing' te krijgen, behoudens een paar waardeloze prullen. Duits en Engels is geen probleem. Voordeel van veel te lezen is dat je zelf oordeelkundig wordt en kaf van koren kunt scheiden. Bij veel clubs lopen mensen rond die weten waar ze het over hebben maar pech bestaat.
@ diverse raadgevers in deze thread:
Geef een beginner gewoon antwoord op zijn vragen en bepaal of wat je schrijft een mening of feitelijke informatie is. Deze twee begrippen worden te veel verhaspelt. Er zijn tegenwoordig slowflyers en het leren daarmee is een lust. Als Jurgen besloten heeft daarmee te willen leren vliegen dan is het belangrijk dat hij beseft dat die dingen hun beperkingen hebben en dat je na een slowflyer nog geen snellere kist kunt vliegen. Er zijn echter mensen die hun hele modelvliegersbestaan, volkomen tevreden, bij slowflyers blijven. Het maakt geen pas deze lieden als niet vol te omschrijven. Bij veel clubs worden slow-flyers niet als een optie gezien om te beginnen met vliegen en da's een gemiste kans. Ze bieden een pracht van een mogelijkheid om schoon, goedkoop en betrekkelijk veilig te leren vliegen. Na een slowflyer is altijd nog over te stappen naar een snellere trainer. In deze context vind ik het van belang op te merken dat ik ook een intructeur wel eens een trainer de grond in heb zien vliegen.
About vrij- en lijnvlucht:
My two centrs worth (dit is dus een typisch voorbeeld van een mening):
In de vrijvluchtscene (in Nederland niet al te omvangrijk meer) is meer kennis omtrent aerodynamica en bouw beschikbaar dan in de RC scene. het bouwen van vrijvluchtmodellen is zeer leerzaam en niet al te begrotelijk. Er komt bij het goed trimmen van een vrijvluchtmodel nogal wat kijken omdat zo'n kist het op eigen houtje moet doen. Fouten kun je in de vlucht niet corrigeren en moeten dus onderkent en opgelost worden. Wie zich daar nog nooit in verdiept heeft zou zich er beslist niet geringschattend over uit moeten laten. Veel van de coupe d'hiver en A1 modellen zijn trouwens geschikt om om te bouwen naar RC en of elektro, met name door de beschikbaarheid van micro-componenten. Mijn route was in ieder geval zo: vrijvliegertjes bouwen, ombouwen naar RC en vervolgens leren RC vliegen. Simpel is dat overigens geenszins, want er moet meer aan zo'n vliegtuigje verandert worden dan er een paar servo's in te schroeven. Met name instelhoek en zwaartepunt liggen totaal anders. Via VTN in Duitsland is een keur aan tekeningen verkrijgbaar.
Nog een mogelijkheid:
Bouw een Bug (tekening in US, via internet te bestellen) en ga er mee smijten. Zo'n zwevertje is 700mm span en weegt 100 gram. De RC is betrekkelijk duur, maar het vliegtuigje kost je een paar Euro's. Al smijtend leer je de basics van het vliegen, vraag eens raad aan iemand die het echt kan. Je kunt met zo'n kistje ook nog bescheiden hoogtestarts maken en een beetje thermiek oppakken. Op een wat fors uitgevallen dijk, of liever nog de duinen, kun je tot een kleine 4 Bft hellingvliegen en vluchten van 45 minuten maken (dan moet je echt stoppen want is je accu leeg. Snelladertje kopen) Kapot vliegen is, wanneer je althans een beetje nadenkt, ronduit moeilijk.
Resume
Het leren vliegen met een oliespuit is natuurlijk een mogelijkheid maar niet de enige. Tegen ARF of RTF voor een beginner maak ik gewoon bezwaar: De beginner mist de kans om zich in alle aspecten van het vliegtuig te
moeten verdiepen en mist het plezier van het zien vliegen van zijn eigen handwerk. Het geringschattend uitlaten over alles wat afwijkt van de normale route die in de gemiddelde vliegclub bewandelt wordt is afkeurenswaardig en dient waarschijnlijk hoofdzakelijk de leden van de betreffende club zelf: Door het afschilderen van het modelvliegen als een soort 'rocket science' wordt de eigen status ondersteunt en de beginner ontmoedigt. Nieuwe technieken die kleinere modellen en eenvoudiger vliegen mogelijk maken worden buiten de deur gehouden en als niet vol afgeschilderd. Mijn weerstand daartegen heeft mij altijd tegengehouden lid te worden van een club. Sinds een poosje vlieg ik ook bij een club. Deze club heeft ook instructeurs, die op verzoek beginners ondersteunen, met het soort toestel dat zij kiezen.
Een troost voor iedereen die dit leest is dat ik meestal niet zoveel tijd heb om lange verhalen te schrijven.