Even beetje verduidelijken, Start punt was dat ik voor een toeter en een misthoorn zoals Ronny ook omschrijft geen 160 of 200€ wou neertellen en ben ik gaan kijken naar arduino toepassingen die veel goedkoper zijn. namelijk 4€ voor de mp3 speler , 8€ voor de arduino , de versterker die ik gebruik was 20 € totaal 32€ ipv 160€ groot verschil.
Tijdens het experimenteren wou het niet lukken een motorgeluid degelijk af te spelen , vandaar het printje van conrad dat ik nog had liggen ( 20€ extra ) in totaal is dit nog altijd 1/3 van de prijs van een sound module, en ik ben er ondertussen achtergekomen dat het als ik een esp32 ipv een arduino nano zou gebruiken ik wel degelijk een motorgeluid kan afspelen alsook meerdere extra geluiden dat zou dan 10€ +20€ van de versterker worden , maar hier gaat waarschijnlijk nog wel een winter over voor ik dat aan de praat heb.
Nu word het voor mij interessanter om dus wat geluid toe te voegen aan mijn schepen. en ik vermoed voor nog meer mensen voor die prijs.
Enige nadeel, je bent wel even bezig voor je al die programmatie en dergelijke in de vingers hebt, maar je bent er mee van straat en uiteindelijk zie ik het als een deel van de hobby.
Verder, heb ik mijn schip aan een labo voeding gehangen zodat ik van alle afzonderlijke motoren en verlichting het stroom verbruik netjes kon aflezen.
En ik kon in het begin mijn ogen nauwelijks geloven

hoofdmotor 1,2 A , boegschroef 1,2A , waterpomp 1,2A , alle verlichting , 1,2A kraan in werking met 2 motoren 1,2 A ok, ik overdrijf een beetje want in werkelijkheid was alles tussen 1 en 1.3 A met 2 loodbatterijen van 12V 7A/h zou ik dus makkelijk minimaal 4u moeten kunnen spelen en dat was in de werkelijkheid maar 15 min . Hierna ben ik de batterijen gaan onderzoeken en heb vast gesteld dat deze dus overleden waren na 6jaar gebruikt te zijn en af en toe vergeten op te laden tijdens de corona crisis. Met de elektronica is dus gelukkig niets mis.
tenslotte , het motor geluid printje moet nog afgesteld worden( geen idee wat dit gaat opleveren maar hier zijn 4 potmeters voor voorzien ) en zou via de motor regelaar ook veranderen van geluid als je meer gas geeft.
Dit heb ik nog niet getest maar ik hou jullie zeker op de hoogte van de resultaten.
mocht iemand nog vragen hebben, stel ze , ik geef graag antwoord, bijt niet en heb een dikke vel als het over commentaar gaat