Belgische sleper De Zeehond 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 12 okt 2014.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de info Marc. Succes verder met de afbouw. Ben onder de indruk! Gr. Klaas.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Knappe boot, natuurlijk volgen we, althans ik zit elke avond te wachten op de volgende update :p.

    Mooie boot geworden Mark, ik denk dat je er bijna bent niet?
     
    Marc w vindt dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Vrees dat er nog een geweldige uitdaging ligt te wachten, Mast is nu wel af, maar de kraan is nog maar halfweg, daarna de varende zodiac nog en tot slot de elektronica nog in de boot .
    en niet te vergeten,tussendoor de Arduino nog inbouwen om alles te laten werken, normaal had ik voor dit laatste een zomertje avondschool voorzien maar het gaat zelfstudie worden vrees ik.
    Maar het volgende vaarseizoen is nog wel even ver weg dus, ik zie het nog wel zitten dit alles deze winter misschien nog wel klaar te krijgen :)
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    bedankt allen weer voor jullie interesse en positieve feedback.
    Het vervolg was een stuk makkelijker dan het voorgaande al was het een prulwerkje om alle draadjes mooi en juist met elkaar te verbinden.
    we houden uiteindelijk 4 afzonderlijk aan te sturen lichtkringen over een een gemeenschappelijke draad, 2draadjes voor een luidspreker aansturing, 3 schakelaars die verborgen staan onder de trap waarmee ik wat kan aan en uit schakelen, de aansturing van de servo's en voorlopig nog 3 waterdarmpjes waarvan ik nog niet goed weet hoe en waar deze met elkaar te verbinden.

    43 (1).jpg

    daarna het geheel terug op de romp, in open gescharnierde toestand
    43 (5).jpg

    duidelijk zichtbaar het in aanbouw zijnde elektronica rekje waarvoor nog een en ander in bestelling is.
    43 (4).jpg

    en uiteindelijk natuurlijk in gesloten toestand waar meteen ook alle kabels op zichtbaar zijn om de mast vast te zetten en de vlaggen te kunnen hijsen.
    43 (3).jpg

    De voorste spankabels naar de mast zijn met een stukje ankerketting en haakje verbonden waardoor deze los gehaakt kan worden
    met een naar achter kantelbare mast tot gevolg zodat de transport kist een stuk lager kan zijn.
    43 (6).jpg

    43 (2).jpg

    en nu alle aandacht naar de kraan en zodiac die duidelijk nog verder dienen afgewerkt.
    tot later maar weer, Marc
     
    Jan Walpot, JaFa, Gerrit-Jan en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    De kraan afkrijgen en werkend is ons volgend doel.
    Ik had eerder al eens een start hiervan gemaakt maar had toen geen rekening gehouden met de diameter van de draadstang bevestigd aan de motor.
    nu bleek dat de M4 draadstang te dik was om netjes in de laatste trap van de kraan te bewegen.
    Ere zat dus niets anders op dan een losse motor te nemen en daar zelf een M3 draadstang aan te monteren.
    helaas bracht dit echter 1 problemen naar voor, namelijk, de ruimte die ik voorzien had voor de motor is nu de lengte van de koppeling te klein.
    Ik zal dus de behuizing van de achterste trap achteraan met 0.5mm moeten verlengen wil ik alles monteren zonder dat het zichtbaar blijft.
    voor de geïnteresseerden nog enkel foto's van de aandrijving.

    44 (1).jpg

    op volgende foto zijn de 2 kabels die voor het uitschuiven van de voorste trap moeten zorgen goed zichtbaar.
    eentje naar de achterkant van de achterste trap en eentje via een rollager naar de voorkant van achterste trap

    de beveiliging heb ik zo opgebouwd dat bij het uitschuiven uiteindelijk de draad eindigt op de spindel maar de as nog even verder loopt zodat het geheel niet uit elkaar valt, ook heb ik de nep zuiger aan de bovenkant op het einde rood gekleurd ( zichtbaar in het filmpje)
    44 (2).jpg

    44 (3).jpg

    bij het volledig inschuiven bepaald een eindschakelaar dat de volledig ingeschoven stand bereikt is.

    44 (4).jpg

    Zodra de arm gesloten was kon ook de cilinder die voor de op en neerwaartse beweging moet zorgen eveneens gemonteerd.
    Deze heeft ter hoogte van de draaikrans een scharnierpunt. verder is de beveiliging hetzelfde opgebouwd als bij de mast, naar boven toe stopt de draad op de as, naar beneden is een eindschakelaar ingebouwd die voor het stoppen zorgt.
    de draaikrans is eenvoudig opgebouwd met 2 in elkaar draaiende buisjes. onderaan het inwendige buisje komt ook het tandwiel dat uiteindelijk voor de draaiende beweging gaat zorgen.

    44 (5).jpg

    En zo ziet het er momenteel uit, terwijl ik het onzichtbare gedeelte voor de draaibeweging nog verder ontwikkel kan ik het zichtbare gedeelte al een beetje gaan aankleden zodat het wat meer op een echte kraan gaat lijken.
    44 (6).jpg

    en tot slot nog even een link naar een filmpje


    tot later, Marc
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Marc, ik begrijp nu hoe je de uitschuifgiek hebt gemaakt. Ik vind het goed gevonden. Redelijk simpel ( kan er ook weinig stuk gaan) .De beveiliging voor intrekken is ook mooi en simpel. Het enige wat ontbreekt is de beveiliging voor maximaal uitschuiven. Dit heb je opgelost door de stang van de cilinder aldaar rood te maken. Werkt wel als je er redelijk dicht bij staat. Zou je dit niet kunnen ondervangen door op de draadstang die aan de motor bevestigd zit, het laatste stukje glad te maken, zodat de giek niet verder uit kan schuiven. Eventueel nog een veertje er tussen zodat bij het inschuiven de giek weer ingetrokken wordt door de draadstang? Mogelijk dat je dit al overwogen hebt maar niet uitvoerbaar?
     
    Marc w vindt dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Hey Sjoerd, buiten het veertje is het gemaakt zoals jij schrijft, mijn eigen uitleg in het Vlaams betekend het zelfde.
    Vanaf dat het rood zichtbaar word heb ik nog 1.5cm voor de draad teneinde is op de as. daarna nog 1cm zonder schroefdraad.
    de staalkabel die het voorste stuk verbind met de achterkant van de achterste voorkomt dat de mast uit elkaar kan schuiven.
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik reageer nu ook op je topic want dit is meer dan leuk :)
    Iets ingewikkeld maken is niet moeilijk, maar met iets simpel het zelfde resultaat bereiken dat is geniaal :worship: en om het dan ook nog op die schaal werkend te maken daar is heel wat handigheid voor nodig en geduld :thumbsup:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Heb je dan ook een veer, die de verstelmoer weer in de schroefdraad drukt?
    De veer drukt de verstelmoer weer op de schroefdraad bij intrekken.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    neen, maar ik geef graag een woordje meer uitleg . Vermits de voorste en middelste giek reeds gemonteerd waren was het niet meer mogelijk hierin nog een veer in te monteren.
    Maar dit ging zowiezo niet vermits de voorste giek maar 3.5mm binnenkant is en de draadstang M3, dus eveneens te weinig ruimte om dit te verwezenlijken.
    Alles in beschouwing gelaten zie ik er ook niet het nut van in, wanneer zou ik de giek tot het uiterste uitschuiven?
    Ik wou enkel een beveiliging om de boel niet stuk te draaien mocht ik onoplettend zijn, niet een perfectionistisch uitgeruste 1/32 kraan met dezelfde mogelijkheden als het 1/1 model.
    Met alle respect voor zij die dit wel verwezenlijken maar voor mij is dat momenteel net een stap te ver, wie weet later :)
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb bij een gelijke toepassing een door geknipte veer, enkele windingen van een veer uit een ball point gebruikt.
    Vier of vijf wikkelingen er tussen krijgen moet toch mogelijk zijn?
    Groet, Henk.
     
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ondertussen weer wat gevorderd, de kraan is zelfs bijna klaar al wegen de laatste loodjes meestal het zwaarst.
    Met dunne ele draad heb ik de olie leidingen gesimuleerd. voor de soepele leidingen heb ik de kern uit de mantel getrokken zodat ik een soepele verbinding bekom tussen de bewegende delen.
    Eveneens de katrol op de kop, een schakelkast achterop, de olie pomp op de draaischijf en enkel kabel geleiders alsook de winch aangebracht.
    Verder ben ik al eens op de meeste plaatsen met een gele verfborstel overheen geweest zodat het toch al een beetje meer lijkt op de echte. Het schilderwerk voltooien gaat nog wel enkele uurtjes in beslag nemen.
    45 (1).jpg
    45 (5).jpg

    45 (4).jpg

    Tenslotte heb ik ook de draaibeweging in de praktijk omgezet. Ook hier heb ik voor zo weinig mogelijk beveiligingen gezorgd om het eenvoudig te houden.
    Er zijn er gewoon geen :) zal dus van mijn eigen stuurkunsten afhangen hoelang het duurt voor ik een deuk in de kajuit draai :)

    45 (3).jpg

    45 (2).jpg

    Nu valt me net nog te binnen dat op geen enkel motor een condensator zit. Vraagje voor de elektronica specialisten onder jullie.
    Moeten deze mini motoren ontstoord worden en zo ja , wat moet er dan op?

    tot later, Marc
     
    Jan Walpot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  13. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey marc , alle geborstelde motoren moeten altijd ontstoord worden .
    Het is niet omdat nu de 2,4Ghz er is dat er niet ontstoord moet worden , deze frequentie kan ook gestoord worden , wel minder .
    Je moet ook rekening houden met anderen die nog met 40Mhz varen , die kunnen ook gestoord worden door jouw motoren .
    Het beste kan je deze kleine motoren ontstoren met één condensator over de aansluitingen met 47nF
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Kan Ronny alleen maar bijtreden , ontstoren.
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Bedankt, ik dacht het al maar was niet helemaal zeker.
    het laatste dat we willen is een collega de duvel aan doen.
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Vermits het arduino motor schield om de 4motoren aan te sturen en de nodige condensators om het geheel te ontstoren, nog steeds niet geleverd zij door de drukte bij onze "post"
    Heb ik dus maar besloten de kraan voor 95% af te werken en voorlopig op het dek te plaatsen tot ook de laatste elektronica onderdelen geleverd zijn.

    46 (5).jpg
    46 (1).jpg

    In afwachting over naar ons volgend projectje, hetgeen met de kraan overboord dient gezet te worden en liefst daarna ook nog terug opgepikt.
    De bijboot, lang geleden heb ik hier eens een papieren versie van gemaakt om de eerste tests mee uit te voeren. Daarna is er een epoxy variant gemaakt waarvan de wanden 0.5cm hoger waren om meer gewicht te kunnen dragen.
    De afgelopen dagen aan de tekencomputer gezeten en de 3D printer in beweging gehouden om wat onderdelen te vervaardigen.
    46 (2).jpg

    duidelijk herkenbaar de fenders, maar ook het motorblok in 3 delen met daarin de servo. Het idee is de motor als roer te gebruiken en de stuurservo hierin te verbergen. Verder kan je nog een batterij bakje, een zitting en stuurconsole vinden. hopelijk krijg ik de ontvanger en vaarregelaar hierin ingebouwd. En ergens moet er nog wat komen waardoor het geheel kan opgetild worden. Eerst alles maar eens in de romp geladen en het geheel in het water gezet voor een drijftest.
    46 (4).jpg
    46 (3).jpg

    Zo te zien heb ik de juiste inschatting gemaakt betreffende het gewicht. Met nog 1cm over moet dit gaan lukken.
    De volgende weken zijn alvast gevuld met de bouw van deze (straks hopelijk) varende zodiac op 1/32.
    tot later, Marc
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Nu de weergoden ons wat minder gezind zijn om buiten te vertoeven, gaat het aan de bouwtafel opnieuw en beetje sneller vooruit.

    stap1 was het inbouwen van de servo in de motor en deze ook voorzien van een stuurstang.
    eens dit afgesteld was op de juiste maat was het verder in elkaar zetten van de motor zo geflikt.
    het bovenste deksel blijft afneembaar al zal de verf straks wel een beetje voor een verzegeling zorgen.
    47 (1).jpg

    daarna zijn we het batterij bakje met daaraan de ontvanger gaan samenstellen en de regelaar in het zitbankje gemoffeld.
    47 (2).jpg
    47 (3).jpg

    En natuurlijk een bemanningslid ronselen, gelukkig ergens nog een chauffeur gevonden die we met wat aanpassingen konden opleiden tot een lid van het reddings-team.

    47 (4).jpg

    47 (6).jpg

    47 (5).jpg

    ondertussen ook begonnen met schilder werken, maar daar meer over als het geheel af is.
    tot later maar weer, Marc
     
    k-k vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het is niet de eerste keer dat ik maar bouw met het verstand op nul omdat ik er zo geconcentreerd ben op een bepaald item dat ik ergens anders iets uit het oog verlies. Helaas nu niet anders. Ik had de sokkel van de kraan wel een cm hoger gemaakt omdat de romp hoger gemaakt was.
    Maar naast de cm romp komt daar ook nog eens de schroef aan de onderkant en de beugel om het geheel op te tillen aan de boven kant bij.
    Met als gevolg dat het geheel niet onder de kraan past. Jullie kunnen hopelijk begrijpen dat na de vloek toen ik dit vaststelde geen foto's genomen zijn om dit effe vast te leggen.
    Na enige bezinning besluit ik om de varende zodiak toch verder af te werken maar hem een iets ander uiterlijk te geven en hem op het achter dek als extra verwijderbare lading mee te nemen.
    uit noodzaak heb ik de papieren zodiak verder aangekleed. Vermits deze toch niet in langdurig contact met water gaat komen en reeds meerdere lagen vernis had ontvangen zie ik hier geen probleem in.
    Veel valt er niet te fotograferen bij de bouw van een simpele zodiak dus nu eerst wat foto's van het statische model dat onder tussen is afgewerkt.

    48 (5).jpg

    48 (1).jpg 48 (3).jpg 48 (2).jpg

    Het werkend model heeft ondertussen reeds meerdere wijzigingen ondergaan en staat momenteel in zijn nieuwe kleurtje te wachten om samen te stellen. Jullie zien het goed, ik maak er een zodiak van de zee reddings-dienst van, niet een kopie van een bestaande maar volgens mij best een aanvaardbare uitvoering.

    48 (4).jpg
    tot later, Marc
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo, hier zijn we dan met het op 1 na laatste bouwonderdeel voor dit schip.
    Veel valt er niet over te vertellen, ik heb enkel nog wat foto's en een filmpje voor jullie.

    49 (3).jpg

    49 (4).jpg

    49 (5).jpg 49 (2).jpg

    en dan nog even laten zien dat ie inderdaad te hoog is voor onder de kraan.
    kraan lier komt tegen de motor en de kraanarm tegen de hef-beugel.

    49 (1).jpg

    natuurlijk ook een vaartest in het zwembadje.
    Voor de liefhebbers, zodiac is 20cm lang en 8.5cm breed en weegt 130 gr inclusief batterij.
    achteraf gezien had ik de motor nog wat kleiner kunnen bouwen, maar vond het wel iets hebben voor het zee reddings-werk.



    Verder loop ik nog met het idee om enkele boeien te fabriceren die overboord kunnen gezet worden.
    Maar de volgende maanden zal ik me vooral moeten bezighouden om de arduino besturing in te bouwen en alle elektronica hieraan te koppelen.
    Tussendoor dient er nog wat verweer schilderwerk aangebracht te worden anders heeft de schilder op het achterdek niks meer te doen.
    In dit bouwverslag zal waarschijnlijk dus opnieuw een pauze vallen van enkel maanden, maar zeker tot later, Marc
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heeft je toch jaren bouwplezier gegeven Marc en wij hebben het mooi kunnen volgen en ervan ideeën opdoen. Succes met de elektronica. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina