Bell 47 G III

Heb je eigenlijk Vario Benelux al gebeld? (Albertino Doomen van RCHeliparts)
Hij heeft letterlijk alles al eens aan de hand gehad van Vario en kan je vast in de goede richting helpen.

Daarbij ben ik het met Bert eens: Als hij goed vloog zonder FBL elektronica dan zou ik terug gaan naar die situatie. Wat ik niet duidelijk vermeld heb is dat de technische omstandigheden van een niet-elektronisch gestabiliseerde kop en eentje die dat wél is nogal tegengesteld zijn. Dus is het niet gek dat dezelfde setup die voor "hand"vliegen bedoeld is het niet goed doet met FBL elektronica.

Naar mijn bescheiden mening zijn je servo's absoluut niet geschikt voor FBL elektronica; mij is het iig nooit gelukt zulke analoge servo's goed te laten werken met FBL.
Ik heb in mijn ThunderTiger Raptor de geweldige AceRC DS1015 zitten, die kosten €89,95/st en zijn maar liefst 14,5kg en 0,11sec/60gr. bij 6V. Hoezo 500 euro voor nieuwe servo's? Je hebt geen HV nodig, alleen een goede BEC en een flinke RX accu.

Groeten, Marco.
 
de analoge Futaba servo's kan je zelfs instellen in de HC3X,
dus het moet kunnen, dat is een,

maar in de tweede punt geef ik allen hier gelijk,

De heli vliegt zonder e-stab goed,
met e-stab bij wind niet meer,
dus ga ik weer terug naar non-e-stab,
de eersten instellingen zijn gedaan in de HC3X
(trouwens kan je alles in de HC3X doen,
tot naar de instelling 'non-e-stab - alleen heck gyro gebruiken')


..ja Bert, met Revo-mix bedoel ik niet die in de zender,
deze mix staat in de standaardinstelling van de HC3X,
die je wel in de 'expert modus' veranderen kan

Groet
Uwe
 
Wat ik niet duidelijk vermeld heb is dat de technische omstandigheden van een niet-elektronisch gestabiliseerde kop en eentje die dat wél is nogal tegengesteld zijn. Dus is het niet gek dat dezelfde setup die voor "hand"vliegen bedoeld is het niet goed doet met FBL elektronica.

In principe zijn alle vario rotorkoppen primair ontworpen om met de hand gevlogen te worden, en Vario gaat er prat op, dat zeker de grotere rotorkoppen niet wezenlijk moeilijker vliegen dan flybar koppen.
Ze stellen letterlijk dat als iemand een flybar kop beheerst, dat dan Vario's ongestabiliseerde koppen geen probleem mogen zijn. Hun eerste electroheli (Silence) had vanwege energiebesparing ook geen flybar, in een tijd dat er nog geen FBL systemen waren, en die heli werd neergezet als geschikt voor beginners. het ding vloog inderdaad absoluut niet moeilijk, maar voelde wel duidelijk "anders" aan...

Er zullen ongetwijfeld beter vliegende systemen zijn, maar om eerlijk te zijn: ik kan de beweringen van Vario alleen maar uit eigen ervaring bevestigen...

Maar ik kan me wel wat voorstellen bij je "angstige" gevoel, want als je met kleine agressieve heli's gewoon bent te vliegen, dan is zo'n grote bak nu eenmaal heel iets anders.

Toen ik met de grote BO 105 leerde vliegen vond ik die rotor aanvankelijk heel erg agressief en direct aanvoelen vergeleken met sckyfoxen en raptors, en het heeft een tijdje geduurd voor ik daar aan gewend was.
Nu vlieg ik ook veel met 450 size vierblads heli's, en gek genoeg vind ik die BO, hoewel comfortabel vliegend, eigenlijk maar traag....

Ik denk dat je ook een beetje te weinig uren op die heli hebt?

Groet, Bert
 
8,58 ... t's is niet veel,

vergeleken met de Benzine-Trainer (32)
of de T Rex 450 met bijna 50 uren

je stuurt me wel op de juiste weg,
dus nu maar niks meer doen
en niet meer over praten,

gewoon testen, wat hij doet, en wat het mij doet !!

bedankt nog een keer

Groet
Uwe
 
Da's inderdaad niet heel erg veel... en dan al zoveel verbouwd, gesleuteld en ge-experimenteerd...

Ik zat op 5 uur met de BO voor het eerste rondje, en het heeft tot goed in de 10 uren geduurd voor ik geen verhoogde hartslag meer had...

Wat windkracht 5 betreft:

Deze twee filmpjes zijn geschoten bij 5 Bft:

De grote:

[media=youtube]sl2XcCrS_K8[/media]

en de kleine:

[media=youtube]4ZvIoPwC3ts[/media]

(filmpjes met dank aan Stef Stuntpiloot)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die Variokoppen, en dan met name de dubbelbouts versies vliegen gewoon prima zonder hulpmiddelen, niks moeilijks aan. Meestal komt het op een schaalhelie en kiest men toch voor een helicommand. Mocht het misgaan heb je toch een autolevel achter de hand en het helpt toch ook om die 3,4,5 blads kop netjes te sturen. Of het systeem compatible is met jouw setup is dus de vraag.

Zoals al gezegd, zou ik ook Albertino om raad vragen. Zo`n mooie helie moet gewoon lekker kunnen vliegen.
 
Zo als gezegd, probeer ik weer non-e-stab,
maar kijken hoe dat gaat,
voor de Helicommand kan ik altijd nog bij Albertino vragen,

bedankt voor de tips,
leuk filmpje van de 'grote' BO, vliegt echt goed zo (of de piloot)

Groet
Uwe
 
Vandaag op Valkenburg gevlogen,
ondanks de wind en de temperatuur van 0 graden
gedroeg zich de heli redelijk,

voor de geluids-keuring is de heli niet gekeurd,
dat zou met deze uitlaat ook niet lukken.

Well even 'n paar foto's kunnen maken,
met een dikke benzine vinger op de lens.

Groet
Uwe

full


full


full


Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je deze heli zelfs in electro-uitvoering nauwelijks door de geluidskeuring krijgt....

Grote dingen maken groot geluid, he?

Groet, Bert
 
Merlijn, dat is de origineel uitlaat van Vario Nr. 470/16

Bert, dat is een goede, ik laat het maar zo staan !!

Groet
Uwe
 
Wat nu, Uwe, wil je hem verkopen?

Ik heb overigens exact dezelfde uitlaat in mijn BO 105 liggen, en ik vind het reuze meevallen met het geluid. Als dat ding ergens niet mag vliegen vanwege het geluid, dan ga ik wel ergens anders vliegen, want het is heel simpel: grote dingen maken groot geluid, dus dat soort geluidsregels leid er alleen maar toe, dat er op die plek uitsluitend eenheidsworst vliegt....

Dit zijn nu typisch heli's waar je spijt van krijgt om weg te doen, want je zult niet snel weer zoiets kopen....

Groet, Bert
 
Ja, Bert,

net heb ik / wij besloten, dat wij die Bell houden,
wij vliegen dan in de zomer bij weinig wind op een mooi plekje,
waar het geluid niet het probleem zou zijn.

Groet
Uwe
 
Je kan er altijd nog een zimmermann onder zetten, die houd zelfs het geluid van mijn MD900 dragelijk ;-)

Mogelijkheid om een inlaatkelk in een geisoleerde ruimte te zetten ( noem maar iets, aangezien het aanzuigen van lucht via een kelk vanuit een vliegtuigromp veel verschil maakt in db's vergeleken met rechtstreeks uit de open lucht. )
 
Voor zover ik weet komen de "model-specifieke" uitlaten van Vario toegeleverd van Zimmermann.
De uitlaat van jouw MD is een Zimmermann, maar wel via Vario geleverd. Wob heeft exact dezelfde uitlaat in de zijne, en daar weet ik 100% zeker van dat die via Vario gekocht is.

De uitlaat in kwestie (voor die Bell 47G en mijn BO105 is dan weer niet van RVS hargesoldeerd, maar van aluminium geëxtrudeerd....

Groet, Bert
 
ik denk maar
dat ik met dat meer aan geluid leven moet,
als het iemand stoort, dan is het maar zo,

trouwens de instellingen uit 2013 weer aangepakt,
waar de heli nog super ging,
zo maar even de gain terug draaien voor meer non e-stab gevoel
gaat blijkbaar niet,

dit jaar nog vliegen met de HC3X, volgend jaar zonder, het ging aan de begin ook !

Groet
Uwe
 
Back
Top