Bellanca Skyrocket van Boddington

(Alle mannen willen maar één ding . . .)

Nee hoor! Sta altijd open voor andere ideeën en theorieën (ben ik nu geen man in jouw ogen...?) :D :rofl:

Die louvres heb je trouwens creatief gemaakt! :thumbsup: :thumbsup:
Geeft de gehele neus gelijk een realistische uitstraling, mooi detail!

Zal ik het aluminiumkleur laten, of toch wit verven?

Wat heeft het origineel, dat zou ik persoonlijk doen.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Verkleding van de hoofdpoten ligt klaar.

Ja, maar die waren bij nader inzien toch niet je van het.

Opnieuw.

Twee 'musterribjes' gemaakt (15 * 4 mm.).

upload_2023-11-19_14-55-59.png



Proberen een enigszins nette sleuf in de delen te maken.

upload_2023-11-19_14-54-21.png



Het aanbrengen ging niet helemaal zoals de bedoeling was . . .

upload_2023-11-19_14-57-30.png


Daar moet nog wat aan geschuurd etc. worden . . .

Voorruit erin.

upload_2023-11-19_14-58-42.png


Hier en daar een beetje quick en dirty, maar zo schiet het wel mooi op! :)


jan.
 
Raampje zit ook helemaal vast, en rustig aan decals toevoegen. :)

upload_2023-11-24_23-24-5.png


Moet nog even een andere vulpotloodvulling scoren, om die raampjes te accentueren, zodat de kleur meer overeenkomt met het frame van de voorruit.


jan.
 
Dit kan verdwijnen bij de transparante eindlaag over je model, die komt er toch nog wel over?

Ik moet zeggen dat de idee me zo onderhand wel aan staat.

Wat voor lak (merk, type, soort etc.) gebruik je daar zoal voor?

(Watergedragen, die je met een kwast opbrengt aub.)


jan.
 
Wat voor lak (merk, type, soort etc.) gebruik je daar zoal voor?
(Watergedragen, die je met een kwast opbrengt aub.)

Zoals je weet vlieg ik alleen brandstof kisten en gebruik dus altijd brandstof bestendige 2K lak hiervoor (SprayMax).
En ik ben ook van de penselen, maar nou net alleen de transparante eindlaag spuit ik erop in plaats van met met penselen.

Ik heb toevallig vorige week meerdere uitgebreide posts besteed (o.a. hier en hier) aan het lakken en laksystemen welke ik gebruik, in m`n Fokker T.VIII W verslag.
Daar staat o.a. alles wat je hierboven vraagt...

SprayMax lijkt me persoonlijk behoorlijk overkill voor de Bellanca (en is spuiten ipv kwasten), maar ik denk dat voor de Bellanca in principe elke transparante lak wel voldoet, als het maar goed hecht op de door jouw gebruikte bekleding en watervast na drogen is.

Overigens, jij wilt alleen een transparante eindlaag i.v.m. de zichtbaarheid van de drager van de decals toch?

Het feit dat je (zoals je zelf aangaf) te dikke decals hebt gebruikt en ze (te) ruim hebt uitgesneden kan je helaas niet meer ongedaan maken.
Maar toch denk ik dat het inderdaad wel iets minder zal opvallen met transparante lak erover.
Test het eens op een rest stukje bekleding met een rest stukje decal daarop, dan weet je het.

Heb je wel Microscale Microsol gebruikt bij het opbrengen?

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat voor de Bellanca in principe elke transparante lak wel voldoet

Ja, mits eiglans en watergedragen.

Vond de vraag achteraf ook wat onbenullig.

Het moet natuurlijk geen bolle bootlak zijn . . .


Ik gebruik Microscale Microsol om de decals na aanbrengen week te maken.

Nee, want de ondergrond is gwoon vlak.

Verder zit het nog niet mee allemaal!

Na een mislukt experiment om de motorkap wit te maken, alles er weer afgehaad, en met het staalborsteltje (schijfje voorin de handboor) weer netjes gemaakt en ziet.

upload_2023-11-29_11-8-44.png



De wielkapjes wit lakken wil ook nog net erg lukken.

Doe het met deze verf:

upload_2023-11-29_11-9-39.png



Dekt slecht . . .

Met water geschuurd.

upload_2023-11-29_11-10-24.png


Overweeg nu om ze weer kaal te maken en dan in de spuitplamuur te zetten, helpt dat?


Heb een nieuw richtingroer gemaakt.

Van een afstandje ziet het er straks vast best aardig uit!

upload_2023-11-29_11-11-40.png


Donkergrijze decals!

En zo prutsen we vrolijk verder . . .


jan.
 
.
Leuk filmpje:


Saillant detail, de foto (still) van de Bellanca op de "kaft" van het filmpje is eigenlijk een replica (CH-300) van de Miss Columbia:

Painted to represent Chamberlain’s transatlantic Columbia of the 1930’s, this Bellanca CH-300 was restored as a CH-400 with a 450 h.p. Pratt & Whitney by Preston Snyder.
[bron]

Maar als het filmpje begint zie je beelden van de echte Wright Bellanca WB-2 Miss Columbia :thumbsup:
Foutje van de video editor waarschijnlijk...
Wel altijd smullen die historische filmpjes vind ik persoonlijk!

Ook de Bellanca Miss Columbia in een musuem in de USA is een replica:

Bear especially in mind that the “replica” Miss Columbia in an American museum is not at all a WB-2, but a Bellanca Skyrocket with some cosmetic treatment and it is as far removed from the real thing as a merry-go-around wood horse from the animal galloping on the prairies.
[bron]

Er zijn dus behoorlijk veel verschillende foto`s te vinden van (verschillende) Miss Columbia(s), maar ook redelijk wat originele zwart/wit foto`s van de echte Miss Columbia. Tevens geeft het lekker veel (artistieke) vrijheid voor de registraties, het blijft schaal :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Langzaam maar zeker.

Zonder wielkapjes ziet 'ie er denk ik ook wel leuk uit!

upload_2023-12-1_13-20-44.png


Zijn makkelijk te verwijderen, dus ga ze wel aanbrengen.

Moet dan wel iets aan de wieltjes doen . . .


Bij het origineel loopt er een (zwarte) strip onder de ramen naar achter.

upload_2023-12-1_13-22-32.png


Als ik een rechte lijn vanaf de ramen trek, dan komt die boven het stabilo uit!

Dan maar wat lager: van hier

upload_2023-12-1_13-23-34.png


naar daar.

upload_2023-12-1_13-24-1.png


Latjes gesneden, geschuurd en geverfd.

Carbon geleide strip.

upload_2023-12-1_13-25-15.png



En huppetee!

upload_2023-12-1_13-25-47.png


En nee, ik ga ze niet zwart/donkergrijs maken.

Dit model is sowieso niet erg schaal: de tekening van Boddington klopt dus niet (zie oa. die strip onder de ramen: hoe kan dat???), en daarnaast heb ik een aantal elementen van verschillende uitvoeringen gecombineerd, die uiteindelijk zorgen voor een modelletje dat niet schaal is, maar wel prettig aan de ogen (hoop ik).

Ramses wees me er op dat meerdere fonts niet kloppen, maar ik heb alleen gebruik gemaaakt van Word: daar zit heel veel dus blijkbaar niet in.


Wat ik wel wil aanbrengen zijn deze dingen onder de vleugel.

upload_2023-12-1_13-28-36.png


upload_2023-12-1_13-29-14.png


Wat zijn dat eigenlijk?

En wat is dit? Pitotbuis?

upload_2023-12-1_13-29-57.png


Lijkt wel zo.

upload_2023-12-1_13-31-15.png



jan.
 
.
Mooi detail die strip!

Ramses wees me er op dat meerdere fonts niet kloppen

Zo klinkt het als louter kritiek van mijn kant, je vergeet erbij te vermelden dat ik juist mijn hulp heb aangeboden (aangezien ik behoorlijk wat fonts heb verzameld en dat eventueel graag deel).

Wat zijn dat eigenlijk?
En wat is dit? Pitotbuis?

'Luchtstroomgeleiders' en het andere item is een Venturi.

"Venturis were used on small aircraft as a means of providing suction for air-driven gyroscopic instruments such as the artificial horizon and directional gyro. Modern light aircraft are fitted with engine-driven pumps to provide suction."

Ziet er mooi uit Jan, wordt een mooie en karakteristieke kist :thumbsup:
Ben heel benieuwd naar het beeld met de dummy er straks op!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
upload_2023-12-1_14-38-9.png


Nee hoor, ik ervaar het niet als kritiek, meer een opmerking.

Maar het gaat bv. om deze

upload_2023-12-1_14-39-10.png


en deze

upload_2023-12-1_14-40-5.png


Vooral die bovenste is wel erg karakteristiek, had ik er graag op gehad!


Is het geen pitot buis?

Dan zit die verkoper op ebay er dus helemaal naast . . .


jan.
 
Weer een klein stukje verder.

Dingetje (heel klein, rond, met gaatje in het midden) gemaakt om de dummy bij verlijmen mooi te kunnen centreren.

upload_2023-12-7_23-25-57.png



Resultaat.

upload_2023-12-7_23-21-9.png


Misschien moet 'ie ipv. 8 * 4 (hier) wel 7 * 4 worden.

Of 7 * 5?

We gaan het zien.


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2023-12-7_23-27-8.png
    upload_2023-12-7_23-27-8.png
    974,9 KB · Weergaven: 73
Back
Top