Bellanca Skyrocket van Boddington

Het heeft even geduurd . . .

upload_2024-1-9_18-16-59.png



jan.
 
Een piloot, jaja . . .

Ben hier geen fan van; gewoon rechttoe rechtaan bouwen met sperrholz en balsa naar een tekening, maar dit . . .

Op een zeker moment.

Beetje Paas-eiland type.

upload_2024-1-12_23-19-22.png


Ogen zijn spelden.

Ietsje verder; oren doen veel voor een mens!

upload_2024-1-12_23-16-56.png


D'r moet haar op.

En er moet nog wat aan 'het neusje' gebeuren . . .

(Hoofd is 16 mm hoog. Gepruts op de vierkante mm. . . .)


jan.
 
Nog een fijn schaaldetail.

upload_2024-1-14_12-22-14.png



Eerst heb ik het gewoon met secondenlijm aan elkaar geplakt.

upload_2024-1-14_12-23-6.png


Toch niet zo'n goed idee.

Het is 1 mm buis en daar past 0,5 mm carbon in.

Dus: gaatjes boren!

upload_2024-1-14_12-24-15.png


Daar kunnen we mee verder.

Onze man krijgt blauwe ogen.

upload_2024-1-14_12-25-6.png


Ook niet helemaal tevreden mee: beetje grote oogballen.

En, goede les: maak er nou een stuk of wat extra, dan kun je de beste kiezen.

Ander type speld.

upload_2024-1-14_12-26-25.png



Op sommige types zit een extra soort ventilatieopening.

Hoppetee.

upload_2024-1-14_12-27-15.png


Het belangrijkste is nu de vorm van het hoofd 'perfectioneren'.

Zo geen zin in . . .

Nu eerst weer met de vriendin naar Frankrijk, antiek inkopen (zij).

(Alweer??? Ja, alweer.)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Zo, terug uit Frankrijk, en weer wat verder.

Las vanmiddag in een van mijn schaal-boeken dat het bij een model kleiner dan 1:12 (de Skyrocket is 1:16 . . .) amper zin heeft een piloot in te bouwen: die valt helemaal weg achter het glas.

??? :eek:

We gaan vrolijk verder. :)

Mijn vriendin heeft plm. een week geleden wat van haar (lange blonde) haren afgeknipt, en dat lag deels nog in de prullebak.

Ding op de kop et voilà (wat er nu nog over is):

upload_2024-1-19_18-0-9.png



Maar nu . . .

Geen idee, ik doe ook maar wat.

Strengen met secondenlijm.

upload_2024-1-19_18-1-4.png



Indiaan?

upload_2024-1-19_18-1-29.png



De strengen bedekt met stukjes van haar van plm. 2 mm.

Beetje stro-achtig . . .

upload_2024-1-19_18-2-12.png



Ben ook een stuk neus kwijtgeraakt, lijkt het . . .

upload_2024-1-19_18-5-24.png



Met snor, wenkbrauwen, ogen, alles.

upload_2024-1-19_18-3-24.png



Beetje Ben Turpin-achtige figuur . . .

upload_2024-1-19_18-4-38.png



upload_2024-1-19_18-6-42.png



upload_2024-1-19_18-7-2.png


Ik maak me morgen nog één keer kwaad (beetje bijknippen nog), en dan moet dit het maar zijn (qua hoofd); ben er wel klaar mee.


Was vanochtend bij de mondhygiëniste en die heeft een 'loepbril' op; die kostte volgens haar destijds ruim € 2.000. :eek:

Wie kan een goedkoper, maar kwalitatief wel puik dingetje adviseren?

Iets à la dit?
upload_2024-1-19_18-10-37.png


Hoor het graag; lijkt me eigenlijk wel onmisbaar . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
.
Vind `m geweldig Jan, knap werk!!
Ik zie altijd vooral de methodische Jan, maar nu de artistieke Jan, en dat doe je goed en is leuk om te volgen in beeld :thumbsup:
Zelf zou ik het haar boven op het hoofd zo laten, misschien alleen nog de wenkbrauwen en snor nog wat bijknippen.

Groeten, Ramses
.
 
Zo, zijn we weer.

Ik heb mijn man even naar de kapper gestuurd om z'n haar te laten verven.

Dat blonde staat mijn vriendin echt goed, maar voor hem . . .

Nu zo.

Peper en zout.

upload_2024-2-4_17-55-4.png


upload_2024-2-4_17-55-39.png


Veel geleerd van deze hele exercitie (vooral hoe het niet moet); komt misschien nog een keer van pas.

(Overgens: je moet echt goed kijken om 'm te zien zitten . . . )

En vervolgens alles (struts, roelroeren, pitotbuis etc.) verder afgemaakt: hij is klaar. :)

Instrumentpanel geprint . . .

upload_2024-2-4_18-2-2.png



En zo is het dan.

Best leuk, al zeg ik het zelf. :)

upload_2024-2-4_18-2-30.png


upload_2024-2-4_18-3-55.png


upload_2024-2-4_18-4-20.png


upload_2024-2-5_12-26-4.png


upload_2024-2-4_18-4-44.png


upload_2024-2-4_18-9-26.png


Als je het weet dan zie je inderdaad vaag een figuur zitten in de cockpit . . .

382 gram bij een vleugeloppervlak van 9,22 dm2 geeft ruim 41 gram/dm2.

Moet kunnen.

Bij balanceren zonder de accu is 'ie al licht neuslastig, even kijken waar de accu heen moet . . . :hammer:

Komt vast goed.


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2024-2-4_18-3-34.png
    upload_2024-2-4_18-3-34.png
    667,9 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:
Is wel heel leuk geworden en de piloot is ook prima gelukt.
Lijkt wel dat de wielkappen in verhouding wat aan de grote kant zijn, maar niets aan doen hoor in mooi geworden zo
 
Het motortje wat er in zit is deze:

https://www.conrad.nl/nl/p/pichler-...MIyezPgcOWhAMVa0VBAh2ngQ0QEAQYByABEgKzM_D_BwE

Op Prowing gekocht, daar zeiden ze dit:

upload_2024-2-6_11-36-39.png


Nou vraag ik me af: 1S of 2S accu gebruiken?

Voor dit ding van nog geen 400 gram is 60 watt meer dan genoeg.

Die houten prop is 8 x 4; kan natuurlijk ingewisseld worden.

Iemand bruikbare gedachten hierover?

(2S is plm. 7 volt, geeft bijna 13.000 toeren. Dat is natuurlijk veeeeeeeel te veel . . .)


jan.
 
Hoi Jan,

helemaal eens met Ramses. Mooi geworden!

Wat de aandrijving betreft: deze prop is wat te groot en hout misschien te zwaar.

Qua prop zou ik naar 7x4 of 6x3 gaan. En dan op 2S. En eventueel begrens je de gascurve in je zender.

8" diameter met deze motor gaat te gek.

hartelijke groet,
Alex
 
Omdat de vleugelbelasting vrij hoog is zal de vliegsnelheid ook vrij hoog moeten zijn.
In DriveCalc en eCalc kan ik jouw motor niet vinden, maar wel een vergelijkbare vinden.
Met die gegevens kom ik op een 7x6 prop om op voldoende vermogen en spoedsnelheid te komen.
Je zult dan onder belasting en op de grond rond de 8500 rpm draaien en 8.5 A trekken.
In de lucht wordt dit volgas minder, en met deelgas natuurlijk nog minder.
 
Zo.

Heeft even geduurd, maar gisteren was het zover: de maiden.

Testpiloot Rob aan de knuppels, en daar gaat 'ie.

Het gras was te lang, dus dan maar uit de hand.



'Straight from the board', geen tikje trim of niks nodig. :)

Je krijgt bijna de neiging om er eentje van plm. 1,80 m. te gaan bouwen, met ailerons en flaps etc.

Na 2:30 geland en toen zat er nog 37% in het 450 mAh accuutje . . .

Dus daar moeten we nog even naar kijken.


jan.
 
Back
Top