Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door jef, 24 apr 2013.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Nog wat fotokes van de romp opbouw

    Onderste spantjes en latjes gelijmd
    F043.jpg

    Begint al ergens op te lijken
    F044.jpg

    Bakje voor ontsteking en tankje
    F046.jpg

    De motor eens presenteren
    F048.jpg

    Groeten Jef
     
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Met dit hete weer (36°:confused:) is er toch niet buiten te komen , dan maar in het bouwhok (slecht 28°:cool:) gekropen en nog wat aan de Falcon geknutseld

    Ruimte opgevuld tussen langsliggers en motorbevestigingsbalkjes , extra plankje gelijmd en gat geboord voor het tankje
    F050.jpg

    Gaten geboord en getapt met M4 voor de boutjes van de motorbevestiging , boutjes halverwege ingedraaid , overvloedig epoxy lijm aan de schroefdraad en dan volledig indraaien
    F052.JPG

    Nachtje laten drogen en morgen motor eens passen , volgens plan 1,5° zijwaartsstelling ingebouwd
    F053.JPG

    De uitlaat voor de motor moest ik ook nog maken , op de foto zie je de "uitslag" onderaan voor het plooien , daarboven het plooimalletje met een reeds geplooide cone en het flensje , morgen op 't werk in elkaar lassen
    239.jpg

    Groeten Jef;)
     
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Uitlaat staat er op en boutjes passen ook:)

    240.jpg

    Groeten Jef:cool:
     
  4. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Heel mooi, krijg ook weer zin wat te bouwen.

    Ziet er eenvoudig uit wat je doet, maar dat is juist verraderlijk, doordat je zo netjes bouwt lijkt het makkelijk, maar is het niet.

    Freek
     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt Freek , misschien moet je ook maar aan een "oldtimer" beginnen :) met bouwverslag natuurlijk . En zoals je zelf al aangeeft lijkt het dikwijls wel makkelijk maar ik moet toch ook dikwijls nadenken:confused:hoe ik het , het beste aanpak , zo'n ervaren bouwer ben ik niet dat het allemaal vanzelf gaat .

    Buisjes gemaakt voor vul , aanzuig en overloop-ontluchting van de tank , eerst maar een hulpstukje gedraaid voor het plooien van de messing buisjes zodat ze altijd dezelfde radius hebben en niet kunnen dichtknikken
    F055.jpg

    Tankje met leidinkjes ingebouwd , alsook een verlengkabeltje voor de pick-up van de ontsteking , als het beplankt is kan ik er niet meer aan .
    F056.jpg

    Servo's voor hoogte en richtingroer ook ingebouwd voor de bovenkant en zijkanten romp verder afgewerkt worden , nu kan ik er nog goed bij en kan ik hier en daar nog verstevigingen inbouwen om de bowdenkabels te ondersteunen .
    F057.jpg

    Groeten Jef :cool:
     
    jan Soete vindt dit leuk.
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Schitterend project! Mooi dat ook oude modellen nog gebouwd worden en zo veel mogelijk origineel tot de motor toe.
    Maar maakt de motor met die uitlaat niet te veel geluid? Zonder enige demping ben ik bang dat hij ruim boven de 80dBA uit zal komen. De geluidproductie is erg belangrijk. Dat was het 30 jaar geleden ook al maar zeker nu is het haast een halszaak als je überhaupt geluid maakt. Helaas zijn er heel wat verenigingen die daar problemen mee hebben.
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Merci Ernst voor 't compliment .

    Waarschijnlijk heb je gelijk en zal hij boven de 80 dBA uitkomen , ik ben wel van plan om nog een uitlaat met demping te maken maar deze benaderd qua uitzicht zoals het "in de goeie oude tijd :rolleyes: was" en oogt zo mooi voor op de foto .

    Groeten Jef
     
  8. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Jef,

    Die oldtimers hebben zeker een hoop aantrekkingskracht. Ik heb al verschillende tekeningen van old timers zoals de kwik fly. Eerst maar eens wat bouwdozen afmaken, heb ook 2 royal/marutaka en een hele oude top flite.

    Gr,

    Freek
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Fantastisch werk Jef, heel mooi gemaakt!
    even een vraagje voor de zekerheid (beter van te voren dan te laat) is het rubber van de tank geschikt voor benzine?
    Meestal zijn de benzine uitvoeringen rood/bruin als ik het me goed herinner, zou zonde zijn als je motor hierdoor problemen zou krijgen mocht dit oplossen.
    Verder niets dan lof, prachtig, ga vooral door ik geniet van je verslag

    Groeten, Ralf
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt Ralf , tjaa daar vraag je me wat , heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan :confused:o_O , zal ik eens moeten navragen bij de modelbouwzaak waar ik het tankje gekocht heb .
    Verder nog enkele fotootjes van de bouw

    Buitenmantel stuurstangen met de nodige ondersteuning ingebouwd
    F059.JPG

    Gasservo op zijn plaats
    F060.JPG

    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
     
    jan Soete vindt dit leuk.
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Ralf heeft daar zeker een goed punt. Veruit de meeste tankjes voor de modelbouw zijn bedoeld voor methanol. Het afdichtingsmateriaal is absoluut niet geschikt voor benzine. Silicone slangetjes houden het wel even vol maar gaan toch opzwellen en uiteindelijk ook lekken als ze langer aan benzine worden blootgesteld. Dat weet ik uit ervaring. Toen ik nog een bromfiets had was mijn benzine slang een keer gescheurd. ik had voor mijn modelvliegtuigen siliconen slang liggen dus een stukje daarvan gebruikt. Dat ging een poosje goed maar na een week of zo kreeg ik toch problemen. De slang was bijna twee keer zo dik geworden en voelde heel slapjes aan. Gelukkig kwam ik er op tijd achter en heb hem door een goede echte benzineslang vervangen.
    Je kan dus beter zorgen dat je zeker weten goed benzine bestendige materialen gebruikt want ik moet er niet aan denken dat je de boel moet "slopen" om de zaak te vervangen. Zelf bouw ik een tank altijd zo in dat hij er indien nodig zonder grote problemen uitgehaald kan worden. Daarvoor moet soms de constructie voor aangepast worden maar dat heb ik er wel voor over. Mijn ervaring heeft me geleerd dat elke tank er wel een keer uit moet.
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Voor alle zekerheid had ik het rubber maar terug uit de tank gehaald en in de (aspen)benzine gelegd , opgelost is het nog niet maar al wel anderhalf maal zo dik , helemaal opgezwollen , vandaag naar de modelbouwzaak http://www.home-flyer.com/ geweest en ook daar zei men dat het er niet tegen kan , het moet dus zo'n rood/bruin zijn zoals Ralf al aangaf , normaal hebben ze die rubbers liggen maar ik heb natuurlijk de tegenslag dat er geen meer op voorraad was :(:mad: , zijn besteld :) , bedankt voor de goede raad , benzineslang had ik al wel voorzien maar aan het tankrubber niet gedacht :oops:

    Groeten Jef
     
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Onderkant romp tussen de liggers en schotten opgevuld met plankjes , veel passen en meten maar tis toch redelijk goed gelukt :)

    F062.JPG

    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
     
    jan Soete vindt dit leuk.
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Omdat ik een bouwverslag nogal saai vind zonder de nodige plaatjes erbij heb ik niet afgewacht tot het via het forum in orde komt en heb ik zelf maar alle foto's teruggeplaatst, blij dat het gedaan is, vele uren mee bezig geweest maar 't is voor een goed doel hé :p, misschien zit er hier en daar wel een andere foto tussen dan in het oorspronkelijke verslag maar het is nu toch terug volledig :)

    Groeten Jef en nu verder met de bouw van de Falcon :cool:
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Weer wat verder met de romp , aan de bovenkant de spanten en liggers gelijmd alsook de 2 liggers aan de zijkant
    F066.JPG

    F065.JPG

    De servo armpjes beetje dunner gefreesd , kwiklink ging er niet over , gaatje groter geboord en de overtollige zijkanten eraf gefreesd
    F063.JPG

    F064.JPG

    Groeten jef :cool: wordt vervolgd
     
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Nog een kleine update van de fuselage werken ,

    Begin van de "cockpit"
    F067.JPG

    Klaar
    F068.JPG

    Hij staat te drogen
    F069.JPG
    De latjes tussen "cockpit" en spant en de driehoek verstevigingen ook klaar
    F070.JPG

    Groeten Jef , wordt vervolgd :cool:
     
  18. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    blijft gaaf hoor van 0 tot een werkend model.
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt Michel :)

    Ik heb aan de zijkant romp nog een extra ligger gelijmd , niet zozeer voor de sterkte maar zo is de ruimte tussen de liggers beter verdeeld en heb ik meer oppervlakte voor de bekleding op te hechten , ook heb ik de ruimte tussen de langsliggers aan de voorzijde opgevuld , voor het gewicht maakt het niet zoveel uit , soft balsa 5x5mm gebruikt van 2 gr./m , de voorzijde wordt immers nog beplankt , volgens tekening zou dit 2,5 mm moeten zijn maar ik ga 2 mm gebruiken , voor de romp heb ik ook "slechts" vierkant van 6 en 5 mm gebruikt i.p.v. 8 en 6 , met hier en daar een driehoekje op de juiste plaats als versteviging bekom je toch een sterke constructie met minder gewicht , tot nu toe weegt de romp 556 gr.

    Ook heb ik de plaatsen waar de pennen voor de vleugelrekkers en het landingsonderstel komen opgevuld zodat er na het beplanken geen holle ruimte ontstaat tussen plank en romp , na drogen nog in vorm schuren
    F071.JPG

    Groeten Jef :cool: , wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Vandaag aan een werkje begonnen waar ik een beetje tegenop keek , namelijk het frame van de cockpitkap vooraan , volgens plan wordt dit gemaakt van 2,5 mm balsa en door het te stomen in juiste vorm te brengen , eerdere pogingen bij vrije vlucht modelletjes om de vleugeltip latjes te lamineren en te stomen zijn niet zo goed gelukt , daarom heb ik maar anders aangepakt

    Eerst het frame in berkentriplex van 0,8 mm uitgesneden
    F074.JPG

    Daarop balsa van 1 mm gelijmd en in vorm laten drogen
    F075.JPG

    Het raam snij ik eruit na het lijmen
    F076.JPG

    F077.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
     

Deel Deze Pagina