Benelux Cup

Discussie in 'F5J' gestart door Jean-Luc DUFOUR, 8 jul 2014.

  1. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Goh wat een leuke hobby hebben we toch hè :lol:

    Zondag weer lekker een rondje recreëren en wellicht volgend jaar nog eens een echte wedstrijd vliegen in Duitsland, want dat kan daar alleen maar.:thumbsup:
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hierop inhakend; vlgs de regels FAI) moet middels een audio signaal het begin en het einde van de werktijd aangegeven worden. Ervan uitgaande dat dit audio signaal één sekonde lang duurt, klinkt dat dan bij het begin van de werktijd van sekonde 0 tot sekonde 1 (of van -1 tot 0) en bij het einde van de werktijd vanaf 599 tot sekonde 600 ??
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou daar gaat duidelijk wat mis. Ik had het over de discussie over reactietijden en hardlopen/schaatsen.....over mijn eigen woorden dus. Geen reden om gepikeerd te zijn Robert.

    Blijft staan dat het reglement heel duidelijk is en naar mijn idee geen ruimte laat voor discussie. Vóór de toeter mag de motor niet lopen. En het model moet met draaiende motor gestart worden. Hoe snel kan iemand zijn motor starten en het model weg werpen na het signaal? Ik denk dat daar nog geen tiende seconde mee verloren gaat, jij denkt dat dat niet binnen 2 seconden kan. Maakt verder weinig uit.
    Ik/de tijdopnemer let er op of de motoren niet draaien voor de toeter en of de modellen met draaiende prop worden weggeworpen. Dat zal op een WK niet anders gaan.

    Leg eens uit waar je dan op doelt?
     
  4. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Wat betreft discussie motor inschakelen gaat het me er niet om wat in de regels staat maar elk jaar rond deze tijd gaan de discussie's weer open over het wijzigen van het reglement van de klasses voor de CIAM vergaderingen.
    Dus ik kom met de discussie wat is het voordeel dat je de motor start voor de bel geen jij zegt van wel omdat je dan direct weg kunt op de bel. Als dit een voordeel zou zijn dan zouden de anderen benadeeld worden omdat ze dan geen 9.58 of 9.59 kunnen vliegen, en hiermee komen we dus bij de discussie dat het dus niet mogelijk is zoals Wim ook al aan haalt volle bak te vliegen.


    Als eerste begrijp me niet verkeerd er is niks mis mee met het "recreatief"gehalte van de wedstrijden hier. De wedstrijden in Nederland zijn super gemoedelijk zoals het hier loopt dan red je met 50 deelnemers ook geen zes tot zeven rondes op een dag.
    Kijk je naar het vliegen dan is er ook een veel gemoedelijker strijd, en gaan ze er niet op 20 meter uit en komen ze na de wedstrijd niet bij je dat je een ander zijn bel "pakt".
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Er maar voor het gemak van uitgaande dat de geluidssignalen inderdaad zo gegeven worden is een 9.59 wel degelijk mogelijk.
    Wanneer het model gestart wordt tijdens het eerste signaal ( dus bij + 0.5 sek) en land in het laatste signaal dan kun je een tijd van 9.59.0 tot 9.59.49 op de klok krijgen. Genoeg voor een 9.59. dus
     
  6. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    dubbel
     
  7. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    het geluidsignaal op het einde begint op 10.00. Als je dan nog niet geland bent (= de grond raakt) heb je geen landingspunten meer... Je kan dus NIET "in" het signaal landen... Bovendien hoor je het signaal later dan de wedstrijdleider die dichter bij de luidspreker staat!
    deze beslist dan of je binnen of buiten de tijd land. -> mik op 9.59.00, verlies je een seconde , op, 9.59 zou je wel eens 50 punten kunnen verliezen...
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat weet ik dus niet Wim. Vandaar dan ook mijn eerdere vraag...
    Maar een 9.59 is noch altijd mogelijk omdat je alleen de eerste sekonde niet "helemaal" kunt vliegen. Maar daarna past een 9.59 nog alijd binnen de 10 minuten :cool:
     
  9. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    hierover had ik een vraag die nog niet is behandeld, ik vermoed dat je eigenlijk enkel de tijd in seconden moet noteren, dus 9.59.99 = 9.59 en 10.00.01= 10.00. Ik probeer het op te zoeken tezij iemand me onmiddellijk kan antwoorden. Zo is zelfs een 10.00 mogelijk??

    Ik stel voor de discussie verder te zetten in een "F5J reglement" draadje. Ik zal er deze avond eentje maken...
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Nee een 10 minuten is niet mogelijk. Zoals het er staat krijg je voor elke vol gevlogen sekonde 1 punt. Je kunt dus alleen de eerste sekonde niet vol maken, blijft over 599 andere sekonden ....
    van +0.5 sec (start) tot 599.0 sec (landing; max 599.49))
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het staat je helemaal vrij dit voorstel in te dienen. Ik heb het niet eerder gehoord. Zolang in de reglementen staat wat er staat hanteren we het zo. Dus niet de motor starten voor het signaal. Daar wordt op gehandhaafd, net zoals op alle andere regels. Zelfs in onze recreatieve competitie.

    Nee, er is zeker niks mee gezien de grote aantallen deelnemers. En gemoedelijk? Ja, in hoe we met elkaar omgaan. Maar als het om de reglementen gaat is er niks gemoedelijks aan. Die worden nageleefd.
    Zo ook het tempo waarin gevlogen wordt. We hanteren een strakke startprocedure waarin geen tijd wordt verspeeld. Sneller dan wij het doen kan niet, ook niet op WK niveau. Ik durf zelfs te beweren dat wij sneller gaan omdat we de onnodig lange voorbereidingstijd niet gebruiken. Zodra iedereen klaar is starten we en dat is eigenlijk altijd binnen de 5 minuten die er voor staan.

    De vraag is dan natuurlijk of het verkeerd is dat deelnemers sportiviteit hoog in het vaandel hebben staan. Alweer, ik denk dat de hoge aantallen deelnemers bewijzen dat dit iets is wat veel mensen juist aanspreekt.
    De starthoogtes zeggen naar mijn idee meer iets over de weersomstandigheden in Nederland dan over het niveau van de vliegers.
    Ik heb niet helemaal duidelijk niet hoe onze manier van wedstrijden leiden de starthoogtes kan verhogen.

    Het startsignaal is van 0 tot 1 seconde; het landingssignaal van 10.00 tot 10.01.
    Wij hebben 3 luidsprekers voor de stippen staan. Degene die het dichtst bij staat zal hem op ongeveer 10 meter hebben, de verste 30 meter. Verschil maximaal 20 meter. Dat geeft dus minder dan 1/10e seconde verschil. Ik denk dat dat te verwaarlozen is.
    Het zou anders zijn als je één luidspreker bij de wedstrijdleiding hebt staan, dan kan het gauw 150 meter verschillen. Nu is dat nog altijd minder dan een halve seconde, maar toch.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2014

Deel Deze Pagina