Benelux Cup

Discussie in 'F5J' gestart door Jean-Luc DUFOUR, 8 jul 2014.

  1. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Het spijt me, maar ik kan de argumentatie van de heer Reinecke niet volgen. Ik zie niet waarom het lopen naar de corridor op 2 minuten voor het einde van de vliegtijd niet mogelijk zou zijn als de vliegers/helpers/tijdwaarnemers op de landingsplek staan. Sterker nog, als volgens de geldende regels wordt gestart staan ze gegarandeerd niet in de corridor en loopt niemand elkaar daar in de weg.

    Ik heb dit seizoen 8 Euro-/intertours gevlogen en bij 4 is vanaf de landingsplek gestart. Bij alle wedstrijden is de voorbereidingstijd twee minuten voor afloop van de vliegtijd van de vorige vlucht gestart en hebben de vliegers zich dan al richting corridor begeven. Door de grote toeloop in F5J is dit system al in het seizoen 2013 toegepast, ik meen voor het eerst in Kravi Hora.

    In de praktijk heeft dat starten vanaf de landingsplek prima gefunctioneerd. Het dwingt af dat de corridor (conform de regels!) snel wordt geruimd (want je start eroverheen) en dat is alleen maar beter. Ik herinner me dat 1 keer nog iemand voor mij in de corridor liep en deze is er toen tijdig uit verwijderd.

    Zoals ik eerder al opmerkte, zijn enige Duitse piloten het niet eens met de regelwijziging. Ik heb niet doorgevraagd waarom, doch denk dat de reden eerder ligt in het overvliegen van de corridor in de start. We schreven hier al over in dit forum t.t.v. het bekend worden van de regelwijziging in februari. Want er kunnen obstakels in de corridor staan, zoals stoelen en parasols. Maar zoals gezegd, in de praktijk is dit in 2014 geen problem geweest; de modellen vliegen in de start boven de corridor al op ruime hoogte.

    Dan nog even over het effect van het eerder starten van de voorbereidingstijd. In het algemeen wordt bij Euro-/Intertours gepoogd om op zaterdag 6 ronden te vliegen. Omdat in de praktijk zelden voor 9.30 u. kan worden begonnen, haal je dat (met 6 vluchten per ronde) niet bij een totale duur van 15 minuten per vlucht. Bij 13 minuten gaat dat net, met een paar rustpauzes voor de helpers en enige reflights.

    Juun
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2014
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar zo gaat het ook niet. Twee minuten voor het aflopen van de werktijd mag de volgende groep zich IN de corridor opstellen bij hun startplaats (die dus ook IN de corridor ligt). Drie minuten na afloop van de werktijd zijn alle landingsplekken als het goed is ontruimd en start de nieuwe groep VANUIT de corridor. Na de start loopt iedereen dan naar de landingsstippen en is de corridor weer leeg.

    Maar, ik snap ook niet goed waarom je na afloop van de werktijd niet gewoon vanuit de corridor naar de stippen loopt om te starten (dat is per slot van rekening maar 15 meter).

    Maar goed, als het maar werkt. Zoals wij het doen gaat prima, zoals bij deze wedstrijd kan het ook maar moet je dus even goed opletten dat je allebei je voeten in de corridor houdt.
    Al ontgaat het mij ten enen male wat er onveilig aan is om daar een voet buiten te zetten en op welke gronden dan de hele vlucht ongeldig wordt verklaard. Er zijn een aantal gevaarlijke acties die met 100, 300 of 1000 punten aftrek worden bestraft (5.5.11.4), en iemand aanvliegen bij de landing kost je enkel je landingspunten. Bij 5.5.11.7 wordt genoemd wat de redenen kunnen zijn om een hele vlucht als 0 te scoren; een onreglementair vliegtuig gebruiken, onderdelen verliezen, iemand anders laten sturen, meer dan 75 meter van je stip landen en een logger die geen hoogte heeft geregistreerd.
     
  3. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hetgeen je hier beschrijft is zoals het in Duitsland ging. Maar bij de nieuwe regels lopen de piloten/helpers van de volgende vlucht de corridor in en bereiden zich daar eerst voor. Na de landing van de vorige vlucht (en het opnemen van tijd, landingspunten en hoogte) begeven zij zich naar de landingsstip en starten daar. Daarvoor is dan drie minuten beschikbaar. En hier zie ik niet waarom dit systeem de ¨overlappende¨voorbereidingstijd onmogelijk zou maken.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    oh zo. Dat zie ik inderdaad precies zo (zoals ik met veel meer woorden probeerde te omschrijven :) )
     
  5. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Volgens de uitleg van de wedstijdleider hierboven is er geen vlucht ( en dus ook geen score) geweest aangezien niet uit de corridor werd gestart, niks met veiligheid te maken. Ondertussen herinner ik me wel dat start en landingsrichting werden aangegeven tijdens de briefing , en daarbij is wsch tevens toch vermeld geweest dat er "vanuit de corridor" gestart zou worden. Waarom iemand die met één voetje ( nou ja, ik ken de schoenmaat van Frans niet...) buiten de corridor is gestapt wordt beschouwd als buiten de corridor gestart ( hij staat er dan ook met één voet in...) is me tamelijk duister en ik blijf dus vinden dat Frans onterecht is "bestraft". Maar dat zijn allemaal vijgen na pasen, er is geen protest geweest voor zover ik weet, enkel verontwaardiging....
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Het goede aan deze dicussie is tot nu toe dat we 2 verschilende "startsystemen" besproken hebben die toegepast worden. Dat de "nederlanders" daarbij hun systeem het beste vinden is ook nog wel logisch, daar is tenslotte veel ervaring mee opgedaan.
    Het enige wat ik jammer vind is de nogal negatieve opstelling ten opzichte van het gebeuren op de Benelux Cup, alsof deze hele wedstrijd een rommelige aanfluiting was.... Vlgs mij en een mannetje of 40 -50 anderen was het dat niet.

    Nogmaals, en dat zei Wim ook zojuist, er is een briefing geweest waar de spelregels besproken zijn en niemand heeft daar op ook maar enige manier tegenwoord gegeven of vragen gesteld. (ik ook niet) Dan moet je ook niet naderhand gaan lopen mekkeren. Sorry Frans, het was jouw schuld dat je buiten het lijntje gestart bent en niet de fout van de wedstrijdleiding.
    Nu kun je wel deze regel gaan aanvechten maar er waren afspraken gemaakt; simpel toch. Je kent mijn waardeoordeel over de beslissing maar fout is fout. Daarvoor de hele organisatie zwart maken gaat mij echt te ver.

    En als we toch gaan klagen, dan ga ik dat doen over regel 5.5.11.5.1 a
    Maar we hebben op de briefing besloten dat we geen 4 ronden met een F.O. maar 5 ronden gaan vliegen om iedereen zoveel mogelijk starts te laten maken. Daar was ik het toen en ben ik het nog altijd mee eens ondanks dat ik daardoor misschien wel de sterkst benadeelde vlieger van de hele wedstrijd ben.
     
  7. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    In Belgie (en Nederland...) zijn er ook geen fly-offs ( en is geen corridor...)

    Er werd op de laatste wedstrijd in Belgie ook over de regels gemekkerd( landingsrichting, aanzetten motor voor het startsignaal etc.)... Ik denk eraan om hier een draadje te beginnen specifiek over dezeregels, zodat steeds meer mensen volledig op de hoogte zijn en er duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden
     
  8. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Ik had dit onderwerp graag laten rusten, maar ik wordt weer getriggerd.

    Omdat ik me niet kon herrinneren dat ik in het F5J reglement kon lezen over een voet zetten buiten het corridor en het ook niet gehoord heb in de brieving heb ik de F3J regeltjes maar eens nagekeken en zie hier :

    5.6. REGLEMENT VOOR THERMIEKZWEEFWEDSTRIJDEN F3J (2014)
    5.6.2.2. a. Op het vliegterrein dient een gemarkeerde startstrook van 6 m. breed met een centrale startlijn aanwezig te zijn. De startstrook wordt dwars op de wind geplaatst en bevat startplaatsen op de centrale startlijn op ten minste 15 m afstand van elkaar, één voor iedere deelnemer van de groep.
    b. Het vliegterrein bevat landingspunten, één voor iedere deelnemer van de groep. Ieder landingspunt behoort bij één van de startplaatsen en wordt op ten minste 30 m benedenwinds van de startstrook gepositioneerd.
    5.6.8.1 Het model moet te allen tijde bovenwinds gestart worden in de gemerkte startstrook (5.6.2.2.).
    Een vluchtpoging wordt met nul punten gewaardeerd indien het model buiten de startstrook wordt gestart.

    Nogmaals wat mij betreft is er genoeg over gezegd.
     
  9. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik heb op veel wedstrijden al de waarschuwingen gehad dat ik op het randje zat met het starten van de motor en als ik ze dan vraag wat mijn voordeel zou zijn dan weet men het niet. Het is ook geen voordeel echter een nadeel want het te vroeg starten gaat van je motor looptijd af. De reden dat ik het doe is dat ik direct op de start toon weg kan.
     
  10. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    de reden voor het niet te vroeg starten van de motor is dat de andere deelnemers dan eventueel het startsignaal niet zouden kunnen horen.... je kan dus niet direct op het startsignaal weg en dus ook nooit een vlucht van 10 minuten maken ( alhoewel, de cijfers na de komma worden in principe niet genoteerd...) iemand die 9.59 of 10.00 heeft staan kan volgens mij dus ook nooit landingspunten krijgen. Toch zie ik telkens weer piloten die hun uiterste best doen om nog dicht bij het landingspunt te komen, soms zelfs met schade tot gevolg...
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat is dus het voordeel..... :)
    Maar, belangrijker, deze regel staat duidelijk in de reglementen, inclusief de bijbehorende straf bij overtreding. Voor mij als wedstrijdleider dus ook geen moeilijke beslissing. Motor aan voor het startsignaal mag niet. Klaar. Straf. Niks onduidelijks aan, ook geen discussie over mogelijk. Behalve tijdens de vliegersvergadering etc, maar dan moet het gaan over het veranderen van het reglement.
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou, ik kan dat wel hoor. Op het startsignaal schakelaar om en gelijk gooien. Gaat best.
    Maar het tweede deel van je verhaal; je kunt alleen 10.00 hebben als je óp het signaal vertrekt en óp het eindsignaal landt. Als je 2 seconden later start kun je nog maximaal 9:58 vliegen want de gevlogen tijd stopt op het einde van de werktijd, of je dan geland bent maakt niet uit. Wel voor de landingspunten inderdaad maar níet voor de vliegtijd.
     
  13. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Tenzij je meer dan 1 minuuut na het aflopen van de werktijd landt, dan heb je helemaal geen punten meer en is je vliegtijd niet relevant.......

    ook niet vergeten dat je het model met draaiende motor moet gooien...
     
  14. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Daar ga jij dus de mist in want zo gauw het signaal gaat gaat je werktijd in dus als je dan je model los laat handel je binnen de reglementen dus geen voordeel. Je kunt alleen dan de maximale vliegtijd bereiken.

    Ik weet niet wat voor signaal jullie gebruiken maar het lijk mij normaal dat de organisatie zorgt draagt voor een duidelijk signaal en dit is geen fietsbel.


    Wim heeft wel gelijk je kunt geen 9.58 halen als je de motor pas start op het signaal je bent altijd een seconde of twee kwijt en je vliegtijd start pas bij het verlaten van het model uit de hand. Je kunt dus alleen maar de maximale vliegtijd behalen als je voor het signaal je motor op start
    Wat ik wel vaak heb zien gebeuren dat de tijd waarnemers de stopwatch indrukken op de starttoon, maar er lopen in principe twee tijden de werktijd en vliegtijd.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    nou...ik zal het je zondag laten zien dat dat mij heel makkelijk wél lukt (dat starten op het signaal dan, die 10 minuten heb ik meer moeite mee :) ). Dat is het grote voordeel van een buitenloper zonder vertraging die loopt zodra je gas geeft :)

    Het zal ongetwijfeld gebeuren/gebeurd zijn maar in mijn briefing is het een vast onderdeel dit te benoemen. Voorzover ik weet zijn alle F5J-vliegers daar dan ook van op de hoogte en timen ze correct.
     
  16. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Das knap Arjan want zelfs bij de sprint is een reactie van 0,2 seconde een valse start. Uit diverse onderzoeken is ook gebleken dat een reactie op een signaal (oog/oor) minimaal 1 seconde is vandaar dat men in het verkeer 2 sec afstand aan houdt.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Jij hebt het over reactietijd....maar de start van de werktijd wordt afgeteld en dus kun jij zonder oefenen vrij makkelijk precies op tijd invallen. Als het goed is komt het startsignaal niet als een volslagen verrassing bij de deelnemers :cool:
    Bij sprinten en schaatsen weet je niet wanneer de start komt, bij F5J weet je dat precies.
    Maar beetje zinloze discussie zo. We zullen voortaan iedereen die 9:58 of meer op zijn briefje heeft staan diskwalificeren vanwege valsspelerij :)
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    en waarom zou je schrappen van die ronde riskeren voor 1 seconde extra vliegtijd?

    Dat is als ik mij niet vergis in ruwe puntentelling ook te overbruggen door 2 meter lager te starten....en dan zit je al in het gebied van de meet onnauwkeurigheid van de logger.

    1 seconde eerder starten met een bijna 0-score en met een beetje pech tikt je logger jou 2 meter hoger af dan die ander die iets zekerder startte......

    misschien denk ik er zo over omdat ik van nature de grens van de veilige kant benader (dat heb ik op mijn crossfietsje door schade en schande aangeleerd) en zal eerder een seconde te laat starten dan de ronde niet scoren omdat ik een seconde te vroeg ga
     
  19. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Jij vind het een zinloze discussie en uit je opmerking daarna kan ik er dan ook uit opmaken dat de kous dan af is tja .......... .

    @ justus op een echte wedstrijd gaat het wel wat anders aan toe dan op een Nederlandse F5J wedstrijd je kunt die beter kwalificeren in de categorie recreatief.
    Als er dadelijk WK's en EK's gaan komen zal het ook heel anders worden omdat dan de belangen groter worden en de organisatie moet dat wel in het achter hoofd houden en ja dan zullen er ook vliegers afhaken ook dat hou je niet tegen.
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vind het al redelijk échte wedstrijd hoor. Jammer dat jij het zo ziet.

    Ik vind het feit dat 'we' elkaars kop er niet af schoppen als er een voetje verkeerd staat een voorbeeld voor de anderen.....het moet natuurlijk wél leuk blijven!
    (anders ga ik wel micro-magic wedstrijdzeilen.....dán leer je pas muggeziften!)
     

Deel Deze Pagina