Benelux Cup

Discussie in 'F5J' gestart door Jean-Luc DUFOUR, 8 jul 2014.

  1. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Nu ik die foto zo zie denk ik dat het stabilo van Frans mogelijk beschadigd is geraakt toen die Kappa omviel.... Is gelukkig nog redelijk goed afgelopen...

    fotolink met dank aan Juergen Moors( shared these files using Dropbox. Enjoy!) .

    https://www.dropbox.com/l/7DMDglfc48Xs5ZUQeEkIfq
     
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Is de kappa stuk,Bob?

    En hoe is dit afgelopen? :D

    [​IMG]
     
  3. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    nee hoor Lyckele, en deze maxa is ook heel mee naar huis gegaan :yes:
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Owwww gelukkig. Wel een mooie actie foto :)
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    LSV Brüggen Schwalmtal e.V.

    Een verslag met foto's, gemaakt door de organiserende vereniging, staat nu op hun site: 2014 - Beneluxpokal
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2014
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    FF een nieuwtje "hot" van de naald. De luchtvaartclub in Schwalmtal-Brüggen heeft besloten ookvolgend jaar een F5J wedstrijd te organiseren :)
    Dat wordt dus de Benelux Cup 2015:banana::banana::banana:
     
  7. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    nog maar een paar nachtjes slapen Arno en het is al weer zo ver :D
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Starten vanuit de Startkorridor

    Hier het antwoord van Jürgen Reinecke.
    Starten vanuit de korridor is dus inderdaad tijdens de briefing vermeld
    en is daarmee mijns inziens reglementair (alhoewel ik het zelf niet goed meegekregen heb)
    Ook Jürgens motivatie om af te wijken van de officiele regels zijn, denk ik, begrijpelijk.

     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ah. Dat snap ik. De piloten van de volgende ronde staan dus al gereed op hun startplek als de vorige groep eindigt. Handig om snel door te kunnen gaan.

    Vanuit veiligheidsoogpunt lijkt het mij persoonlijk minder. Je hebt dan een hele groep mensen relatief dicht bij de landingspunten staan. De corridor is natuurlijk een veiligheidsgebied en dus mag je er niet laag overheen vliegen of in terecht komen bij de landing, maar ik zou er toch niet snel voor kiezen daar tijdens de wedstrijd allemaal mensen te laten verzamelen.
    Of valt dat in de praktijk wel mee? Kunnen de mensen die er gevlogen hebben daar wat over zeggen?
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Eigenlijk vond ik het best goed en ook veilig. Is starten zoals voorgeschreven, dus vanaf de start/landingsplek eigenlijk niet onveiliger. Op het vliegterrein bewegen zich altijd mensen en ook meer als regementair toegestaan (en dat is niet alleen bij F5J zo maar bijna overal) Wanneer je dan start vanaf de landingsplek start je in de richting van de toegangskorridor....... Lijkt mij linker tenzij er een politieagent bij de toegang van de korridor staat die iedereen tegen houd :confused:
     
  11. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Er is eigenlijk geen reden om in de corridor te zijn als je in de volgende ronde zit. 3 minuten voorbereiding is voldoende als je aan het begin van de corridor wacht op de landing (readybox?). Wat er wel regelmatig gebeurde is dat er gesprekken werden gevoerd tussen de vliegers van de groep die klaar was en de volgende aangezien er toch tijd was ...

    Dat was redelijk rommelig aangezien er geen aankondiging op 2 en 1 minuten was.. ineens hoorde je 4 sec .... en stond je onterecht in de corridor :oops: en soms moest je nog als een speer de boel aansluiten omdat je je tijd had verkletst :p

    Het was anders voor ons zullen we maar zeggen :rolleyes:
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    hihi, bij F5J in Nederland is dat dus niet zo. De vliegers en tijdopnemers staan bij de stippen, de rest komt daar niet in de buurt. Die wachten aan de zijkant (in de pits zeg maar) tot ze naar hun startplek kunnen gaan.

    Dat is in principe hoe wij het doen. Niemand komt in de buurt van de stippen als hij daar (nog) niks te zoeken heeft. Dat geeft naar mijn idee erg veel veiligheid.

    Die 5 minuten voorbereidingstijd slaan wij over; daar halen wij de tijdwinst. Nadat een groep geland is gaat de volgende groep naar zijn startplek en zodra iedereen daar is gaan we van start (met 30 seconden voorbereidingstijd). Waar zou je 5 minuten voor nodig kunnen hebben? Accu aansluiten en je bent klaar......
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Sorry Bob, maar dit heeft er helemaal niets mee te maken. Het is meer de discipline van mensen (of de gezelligheid) dat ze staan te kletsen. Vanuit welke plek je dan start is om het even.
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Duidelijk, dat betekent onder de streep dat je meer tijd kwijt bent tussen de groepen en dat is juist wat ze in Brüggen probeerden te "optimaliseren" :rolleyes:

    Alleen dat de Nederlanders meer discipline op kunnen brengen als de duitsers om braaf aan de kant te wachten ...... daar sta ik wel ff van te kijken :rolleyes::rolleyes:
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Precies. Ik let er vrij streng op. Als een groep aan het vliegen is wordt de volgende groep opgeroepen en die verzamelt zich naast de startlijn.
    Nu iedereen er aan gewend is loopt dat als een trein en blijft het vlieggebied vrij van mensen die gevaar zouden kunnen lopen.

    Om je een idee te geven; wij starten altijd ongeveer 4 groepen per uur. In Oosterland hebben we 18 groepen laten starten (6 rondes van 3 groepen) en waren we vóór 16.00u klaar. Onze groepen zijn wel groter dan in Duitsland zag ik. Ik probeer 3 groepen te maken van 6 tot maximaal 10 piloten. Dus dat werkt voor 18 tot 30 inschrijvingen
     
  16. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Ik denk dat iedereen voorbij gaat aan regel 5.5.11.8.2. Vliegen in groepen
    c. De werktijd voor iedere groep moet niet starten voordat de toegangscorridor vrij is van personen.
    Iedere bewuste poging om de start van de werktijd te vertragen door een deelnemer, zijn helper of ploegleider door de toegangscorridor te belemmeren zal resulteren in een nul score voor de ronde.

    Het corridor moet dus leeg zijn !
     
  17. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Gelukkig hoeven we het niet met elkaar eens te zijn Arno.
    Er zit m.i. een (groot) verschil hoe het zou moeten zijn en hoe het was.

    Hoeven we verder geen woorden aan vuil te maken.

    Het was duidelijk anders als de competitie in Nederland en België (die keer dat ik mee deed daar) maar ik ben niet overtuigd dat het sneller/veiliger/beter was. Waarschijnlijk wel herkenbaarder voor F3J vliegers maar dat ben ik niet :D

    Bob
    En toch doe ik volgend jaar weer mee :thumbsup:
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Och...er moet natuurlijk niks. Als het duidelijk is afgesproken kun je tot op zekere hoogte dingen best anders doen. Die ruimte geeft het reglement de wedstrijdleider.
    Wat dat betreft ben ik Jürgen Reinecke dankbaar voor zijn toelichting.

    Ik kan me het nut van die corridor alleen niet zo goed voorstellen. Bij F3B/F3J staan er lieren en liggen er lijnen waar je rekening mee moet houden. Bij onze F5J wedstrijden heb ik die corridor nog nooit gemist. Die toegangscorridor moet tijdens de werktijd leeg zijn en tussen de rondes door mag je hem gebruiken om van- en naar de stippen te lopen. Maar waarom zou je (tussen de wedstrijden door) niet gewoon de kortste weg naar je stip nemen...?
     
  19. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    "De" beroemde corridoor:

    [​IMG]

    Links van de groene tent is de Readybox, daar staan de piloten en helpers klaar. zij worden daar opgeroepen en 2 min voor einde werktijd mogen ze vanuit de Readybox door de corriedoor naar hun startplek lopen.

    De readybox, groene en witte tent is allemaal no fly zone. (en de kist op de laatste foto hangt boven het bos en niet boven de tent ;))

    [​IMG]
     
  20. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    ...
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2014

Deel Deze Pagina