Benzine motor tips en tricks

Beste allemaal,

Ik ben van plan om naast de fokker s.11 ook een mooie warbird met een benzine motor uit te rusten.
Zowel voor de fokker als voor de (toekomstige) warbird.
Zit ik echter wel met een probleem.
Hoe krijg ik de motor zo stil mogelijk...onder de 80 db
Graag van iedereen de tips en tricks zoals:
welk type /merk uitlaat,
En hoe de uitlaat in de motorkap/ romp weg te werken.
En welke propellor te gebruiken,

Ik ben relatief nieuw met benzine motoren dus graag in jip en Janneke taal uitleg .
Hopelijk hebben meer (beginnende) benzine motor gebruikers hier iets aan..

groetjes pascal
 
Dag Pascal,

Ik weet niet wat voor motor je wil hebben. Hoeveel ccm.

Belangrijk is een motor kiezen die het grootste koppel levert bij lage toeren , bv. King motoren , deze hebben het grootste koppel bij 5800 toeren.

Omdat oldtimers vaak lood in de neus nodig hebben kan je een grotere en zwaardere motor kiezen dan nodig is.
Hierdoor kan je een zo groot mogelijke propeller kiezen en je hoeft niet met vol vermogen te vliegen , zelfs niet met de start.
Dus het lawaai zal behoorlijk minder zijn.

Ton
 
He Pascal,

Heb op mijn 1:4 Piper een Zenoah 20cc met de E ontsteking. Daarachter of eerder gezegd, in de romp de lange rvs demper van Tony Clark erachter. Doordat de carburateur onder de kap zit in combinatie met de uitlaat zit ik onder de 80 DB. Het geluid komt van de uitlaat, inlaat en de prop. Aan die combi moet je vogelen.
 
Ook ik heb goede ervaring met de uitlaten van Toni Clark ( Zimmermann ). In mijn geval een ZG62 met inlaatkelk in de romp, TC uitlaat en carbon engel super silence drieblads prop.

Afgelopen weekend tijdens de flyinn op Odoorn vloog ik samen met de twee motorige electro beechcraft van Han de Bouwer en de ZG62 overstemde volgas de beech niet terwijl ik er vlak achter vloog tijdens een low pass. :-)
 
Oke ik ga een tipje van de sluijer oplichten.
En de kist heeft een slanke neus..

De motor die ik ga gebruiken zal rond de 35 a 40 cc gaan zijn.
Er zijn pitts style dempers voor verkrijgbaar maar deze zijn niet afdoende uiteraard.
Ik zal dus met een losse demper moeten gaan werken .
Deze gaat evenals mijn curburateur in de romp.
Maar dan .......
ligt de uitlaat gewoon los in de romp?
moet er niet iets omheen i.v.m de hitte? bijvoorbeeld een buis,pijp waar de uitlaat doorheen loopt?

Het is allemaal nog een beetje vaag,
carburateur in romp snap ik (is ook reeds gebeurt bij de S.11)
een stille prop snap ik
maar die uitlaat?????
Hoe verbind je het spul met elkaar ?
Solderen ,of met flexibele slang en slangen klemmen?
jullie zien het nog genoeg vragen

greets pascal
 
ZG38 met achterliggende Toni Clark demperpot is mooi stil en valt goed in een slanke neus weg te werken ;)

Groeten, Ralf
 
je kunt inderdaat delen solderen aan de uitlaat maar dan wel met hardsoldeer
ik zou de uitlaat wel met een beugel vast zetten dan
wat ook kan is met een flexsiebel tussenstuk werken
je krijgt dan een uitlaat pip op de motor met enzelfde diameter als de ingaande pijp van de demper
en daar doe je dan een uitlaatslang tussen
geen cilekone die scheuren
een geode uitlaatslang is te verkrijgen bij K S
ook bochtstukken en flensen voor alle motoren kunnen ze goed leveren

je kunt dan de demper in een ring monteren met cilekone trilsteunen
bij een hoop grote 3d modellen zit dat zo gemonteerd
scheelt weer wat geluid
weet je al welke motor het word
ik zou voor een dle 30 of wil je liefer een 45 een mokie 45 gaan
bijde slanke motoren bijde leverbaar met achteruitlaat en achter carberateur
een dle 30 heefd meer vermogen dan een Zenoah 38 en is nog lichter ook
ook zijn de inbouwmaten veel kleiner want van de Zenoah is de cylinder nogal groot
 
Hey Pascal,
Zo veel modelbouwer zoveel meningen ;)
Mijn mening: de vraag zo stil mogelijk , is meestal een zo groot mogelijke demper, met een aantal "kamers"(3 a 4).
Zelf probeer ik, als ik dempers maak , dit te doen van RVS (0,5-1 mm dik)
en dan met zilver soldeer/hardsoldeer alles aan/in mekaar te solderen, in de tussen schotten boor ik diverse gaatjes waarvan de totale oppervlakte ongeveer net zo groot is als de uitlaatpoort, en probeer de af te leggen weg voor de lucht zo groot mogelijk te maken per kamer en indien mogelijk te laten wervelen . de uitlaat pijp van de demper is vaak kleiner dan de inlaat pijp van de demper.

Als de demper vast zit aan de motor kun je evt met een starre buis de demper aan de motor verbinden. bij mijn Beech 18 had ik dit ook maar moest regelmatig deze repareren nu er een stukje slang tussen zit is het gemiddeld 1x per jaar de verbranden slang vervangen.

evt voorbeelden van een paar zelf gemaakte dempers. tussen de foto's
Bij de P-51 heb ik hulp gekregen , die hebben we 2x moeten maken
Beech D18 Photos by jetpropdlx | Photobucket
P51D Mustang Photos by jetpropdlx | Photobucket

http://funkgefluegel.de/media/91e152c22af1a809ffff80e9ac144220.pdf

In de catalogus van toni clark (downloadbaar van hun webside) staat hoe je van oude gasbusjes dempers kunt maken (redelijk achteraan dacht ik).

4-T benzine motoren zijn makkelijker te dempen (kleinere demper)

Merken Moki had toen ik voor motoren ging kijken voor de Beech-18 een slechte naam.
ZG 38 super betrouwbare motor maar van een oude generatie (gewicht tegen vermogen)
andere gebruikte merken:O.A. MvvS (hebben een 35cc) ZDZ(40cc) , roto (35cc)

De door de fabrikant op gegeven PK's zijn vaak gemeten met tune pijp en onder ideale omstandig heden , het vermogen met een goede demper kan makelijk 30% minder zijn.

Demper merken : KS (krumScheid ) , zimmerman, MTW , Pefa ,


Succes :D
 
Laatst bewerkt:
of je gaat voor een 4 takt benziene
duurder maar het gelui is aangenamer
en je hebd minder ruimteverlies wegens de demper
mokie heefd mooie 1 cilinders van verschilende groote
 
of je gaat voor een 4 takt benziene

Ik heb een Saito FG-30 viertakt benzine, maar die zit ook 10 dB boven onze limiet van 79 dB.

Dus nu heb ik de voorkant van m'n ARF WACO afgezaagd om een nieuw motorschot te maken en een ophanging met rubber dempers.

Daarbij probeer ik nog de cowling meer dB binnen te laten houden door 'm te isoleren met schuim. En ik probeer een iets overmaatse propeller om het toerental te drukken.

WACO-rubber-mounts.jpg


fg36.jpg
 
Ik heb geprobeerd het toerental te begrenzen om op de 79 dB te komen. Dat werd half gas en daarmee had ik net genoeg vermogen om m'n WACO in de lucht te houden. Iets als een looping lukte niet meer.

Er is echt meer nodig dan dat.
 
Grotere prop was ik ook van plan, ja.
De range is 16 x 8–10", 17 x 6–8", 18 x 6".
Ik heb een 19 x 8" gekocht om te proberen.
 
voor een 4 takt benziene is dempen heel erg makelijk
de standaart demper is 1 kamer
plaats er een 2 kamerdemper achter en je hoort ze nietmeer

het grote probleem is de wetgevng die ons afknijpt op 80 dba
want een auto produceert al 110 db aan bandenruis
b osmaiers en ketingzagen gaan ook dik over de 80 dba heen en worden in woonwijken gebruikt
al is daar nu de 4 takt ook erg op komst
 
een 4 takt produceert ook een ander geluid als een 2 takt
dat geld ook voor een benziene tegenover een metanoller
maar daar schijnt geen verschil in te zitten
electro was ook vrij van DB meetingen maar op somige velden mag er met bepaalde electromodellen al nietmeer gevlogen worden wegens de herry

een hoog snerpend geluid is veel iritanter dan een lage brom
maar dat toonverschil word niet gemeten

er gaan al stemmen op in bepaalde kringen om turbines op modellen te verbieden
het toch vaak wel harde geluid in kombinatie met de zeer hoge snelheid word gezien als niet wenselijk
al zou ik het erg jammer vinden als het verboden word

maar ga maar na
we Mogen vliegen tot 25 kilo

maar 25 kilo bij 400 km per uur komt harder aan als 50 kilo bij 100 km per uur

nu moet ik zeggen dat gelukkig de meeste jet vlieger hun spullen dik voor elkaar hebben en dat er zelden wat gebeurt
maar toch gaat het ook met jets wel is mis
ik heb er 1 volgas de grond in zien gaan
dat slaat in als een bom
echter zonder de vlammen
 
:zon:
er gaan al stemmen op in bepaalde kringen om turbines op modellen te verbieden
het toch vaak wel harde geluid in kombinatie met de zeer hoge snelheid word gezien als niet wenselijk
al zou ik het erg jammer vinden als het verboden word

En deze geluiden hoor je vooral uit de modelvliegwereld en bij sommige besturen van verenigingen.

Gewoon terug naar 5 kg vlieggewicht.:):):)

Ben ik effe blij met mijn nieuwe funcub.:zon:
.
 
Back
Top