Benzine motor tips en tricks

als je maar weet dat ik het daar niet mee eens ben
hoe groter hoe beter :D

maar we dwalen af terug on topic


:zon:

En deze geluiden hoor je vooral uit de modelvliegwereld en bij sommige besturen van verenigingen.

Gewoon terug naar 5 kg vlieggewicht.:):):)

Ben ik effe blij met mijn nieuwe funcub.:zon:
.
 
een methanol motor snerpt een benziene bromt en een 4 takt prutteld

de geluidsklank is heel anders
word een methanol jank vaak als iritand ervaren
is een benziene 2 takt al heel wat aangenamer
een 4 takt word nouwelijks als storend ervaren
 
Jeroen dit is weer eens een erg wetenschappelijke uitleg kom nu eens met een goede onderbouwing van het geen je verklaard.:o

.
 
het is geen kwestie van wetenschap
dit is oude gesnede koek
geluid is meetbaar
maar de gevoelservaring is veel lastiger te meten
je kunt op eleke toon met het grootste gemak de 80 db halen
maar hoe die toon ervaren word is een heel ander verhaal
 
Ik zal je wat op weg helpen,
Uitlaatgassen verlaten de motor onder hoge druk en zetten onmiddellijk na het verlaten van de motor ENORM uit. waarbij er heel wat lawaai ontstaat
enz enz.

Dus goede uitlaten kun je beter bij een goed bedrijf kopen. welke heel wat uitgeven aan testen om iets op de markt te brengen.

En wat jouw gevoel zegt dat doet niet ter zake de ambtenaar wil cijfers zien in DB.


Gr

.
 
ik ga hier nu niet uitleggen hoe een goede demper te maken
want dat word een lang verhaal
ik heb mijn kennis van De jager uit winkel
voorheen fabrikant van raceuitlaaten voor 2 takt racebrommers
die lessen gebruik ik voor het maken van mijn dempers
en veel testwerk
daardoor berijk ik altijd wat ik wil van een uitlaat

ik wil dit echter wel is in een pb voledig uitleggen
een ieder is ergens erg goed in
ik ben erg handig met uitlaten

dickie jij bent een magier met motoren bouwen

en als het puur om db meten gaat
waarom zouden jets dan niet gemeten hoeven te worden
dan is meer de 80 db toch ook niet goed
en met electro,s ook daar lopen de toeren zo hoog op dat de prop al 120 db aan geluid kan produceren

maar zelfs een jet zou ik kunnen dempen zonder verlies van stuwdruk
 
Hee ja dat is waar

uitlaat bouwen de makkelijke manier
kamer 1 volume gelijk aan motor inhoud
kamer 2 minimaal 50% van de inhoud
kamer 3 weer gelijk aan kamer 1
dempschotten
doorstroming van 1 naar 2 gelijk aan opervlakte uitlaatpoort van de motor
van 2 naar 3 tussen de 75 en de 90 % daarvan voor de tegendruk
dit verschilt dus weer per motor
uitstoombuis minimaal 60%

in een slanke romp is een canister demper het beste weg te werken
hij zou dan wel mits je romp hoog genoeg is onder de tank komen te liggen

de tank naar achter plaatsen of in iedergeval een hitteschild voorkomt dat je benziene gaat verdampen

ook moet de demper in de romp in rubbers liggen
 
maar zelfs een jet zou ik kunnen dempen zonder verlies van stuwdruk

Ik ben ook reuze benieuwd hoe dat er uit gaat zien het moet ook nog de lucht in, een nieuwe markt voor demping van de F35 misschien.
Demping is mogelijk kijk naar gasturbines in de industrie en de scheepsvaart alleen een beetje zwaar allemaal moeilijk om mee te gaan vliegen.
Jeroen hou nou eens op om weer eens een bepaalde vorm van modelvliegen onder de aandacht te brengen.
er zijn altijd mensen die zullen proberen om jouw hobby om zeep te helpen, en het meest treurige is wel dat dit soort geluiden weer eens uit de modelvliegerij komen.

.:sleeping:


.
 
Ik zeg alleen dat het kan
het is aleen niet goed toepasbaar in een modelvliegtuig wegens gebrek aan ruimte
en een flinke toename aan gewicht
dus het zal het nooit halen
EN DAT IS MAAR GOED OOK
ik hou van het geluid van een jet zoals het is
lekker zo laten dus
ik vind ook dat bepaalde modellen kekker horen te brullen
zoals het geluid van een stermotor dat moet gewoon lekker goed hoorbaar te zijn


beter nog is het probleem van het geluid bij de werkelijke bron aan te pakken

Ik zat te denken aan het gratis verschaffen van oordopjes aan klagers
en het instellen van een geen zijk beleid
want juist omdat er hier in Nederland 1 person maar zen smoel negatief hoeft open te trekken kan er vanalles verboden worden
zelfs ten nadele van kinderen
 
Voor wat betrefd de uitlaat.
De uitgang van de uitlaat van de motor af of naar de motor toe?
Je hebt verschillende soorten krumscheid dempers.. namelijk

Laat maar horen.

vriendelijke groet pascal
 
Uitlaatopening naar boven? Zal niks uitmaken qua dB(A) tijdens meting op de grond, maar al vliegende minder geluid voor de toehoorders op de grond. Of zou (deel van) geluid zo alsnog via vleugels naar beneden reflecteren?
 
de juise ks demper voor je motor is degene die ks voorschrijft voor jouw motor
en daar hebben ze verschilende soorten in
waar je naar moet kijken is welke je het beste kunt inbouwen in je model
een maaitje naar ks of de demper voldoet aan de 80 db kan nooit kwaat

posietie uitstroom maakt wijnig verschil
wat echter zeer veel verschil kan maken is je propeller
vaak is juist die de veroorzaker van het meeste geluid

dat is bijvoorbeeld de redden dat een model met een vertraging op de propeller veel rustiger klinkt
 
Oke dus motor in de rubbers etc maakt niet uit .
Als de propeller maar stil is ......
lijkt me wat simpel of ik moet er naast zitten?

geen inlaat kelk?
Niet de inlaat via de binnenkant?
Een stille prop dat is alles?

Greets pascal
 
ja de propeller maakt vaak veel verschil
veel meer als rubbers
3 blads propellers zijn stiller als 2 blads
ook de vorm van het blad is bepalend voor het geluid
een rechte prop met brede bladen produceert meer geluid dan een slanke gecurvde prop
 
ben een oude klemm 35 aan het restaureren, moet een zg 38 cc op de uitlaat is een hele kleine demper en maakt veel geluid wil er eigenlijk een twee demper achter zetten wat alleen maar een " potje " is maar ben bang dat ik power ga verliezen. kan iemand mij raad geven??
 
Back
Top