Bergfalke mu13 spanw 3m bouwverslag.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 mrt 2010.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Kortrijk
    aansturing

    Hallo Maarten X,
    Wat betreft de aansturing valt er inderdaad heel wat te zeggen.
    Bij ons in de club EOLE POTTES zijn er kunstenaars die er om de veertien dagen in slagen om een kistje tegen de grond te kletsen.
    De reden van hun tegenslag is bijna altijd zo van "op de hoek van het terrein zitten er wateraders die storingen verwekken" enzovoort.
    Maar als je de gelegenheid hebt om hun resten (vrakken) te bekijken en je ziet hoe de aansturingen en nog andere zaken aan elkaar hangen dan weet je direct genoeg van die aardstralen.
    Nu, het zijn toffe pee's die met tweedehandskisten vliegen, aangeschaft op internet en die op hun manier plezier beleven.
    Moesten ze zelf hun vliegtuigje bouwen zouden ze het zo leuk niet vinden, ofwel meer aandacht besteden aan de montage van hun materiaal.
    Pas op, het kan bij iedereen wel eens verkeerd aflopen.
    Morgen ga ik voor de eerste maal vliegen van het seizoen, en wie weet ben ik zelf aan de beurt.
    In modelbouw moet men altijd nederig blijven, maar niettemin kan er toch veel voorkomen worden.
    De groeten,
    Aurectar
     
  2. firefox309

    firefox309 Guest

    over de aansturings mogelijkheden kunne we eeuwig praten...

    feit is dat je best een manier gebruikt waarop hij DUBBEL vastgemaakt word.
    een dubbele veiligheid inbouwen is zeker niet overbodig.
    een richtingsroer dat faalt gaat nog, maar een hoogteroer is fataal!

    dus beter wat meer nadenken en zorgen dat het nooit loskomt!
     
  3. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Kijk dat is nu een goed uitgangspunt. Zelf ben ik met 12 jaar begonnen met het van tekening bouwen van de SOE (wie kent hem nog) en ben nu 43. Ik realiseer mij echter dagelijks dat er nog veel te leren valt........ Je leerbaar opstellen kan in deze hobby zeker geen kwaad!
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Kortrijk
    mu 17

    Ik ben vandaag naar het terrein geweest voor mijn eerste vluchten van het seizoen.
    Een paar vluchtjes met een electrozwevertje om de vingers wat los te krijgen.
    De derde vlucht is minder goed afgelopen.
    Bij het landen, ten gevolge grondturbulentie, het hoogteroer beschadigt, gelukkig is het vlug te repareren.
    Een vriend is zijn MU 17 Merle komen showen.
    Hieronder de foto's ervan.
    Een prachtig kistje, zoals je kunt zien.
    Vliegt goed bij rustig weer.
    Gezien er vandaag nogal nijdige windstootjes en turbulenties waren heeft hij er niet willen mee vliegen, een wijs besluit als je het me vraagt.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    moooooi
     
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Kortrijk
    Mu 17

    Nog enkele beelden van de MU 17 met de trotse bouwer daarvan op het terrein te Pottes.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.121
    Locatie:
    away
    Vanwaar de duim naar beneden eigenlijk?
     
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Kortrijk
    duim

    Hoi,
    Vanwaar die duim naar beneden.
    Verklaar nader?
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2010
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.121
    Locatie:
    away
    In de titel van je berichtje (#66 ) staat een emoticon, en wel "thumb down". Maar misschien zie jij die niet en heb je toevallig een andere weergave aanstaan.

    Zo zie ik het:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2010
  10. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    bericht gewist
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2010
  11. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zie het al....

    Het is de MU-17 "Merle".
    Mooi gemaakt!!!

    Sorry !!!
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2010
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Kortrijk
    zijde

    Ik ben klaar met het bespannen met het staartstuk met zijde.
    Het spant, net een trommeltje.
    Leuk, als je er op tokkelt.
    Even het richtingsroer in positie brengen
    De finale wenkt.
    Het geheel, monteren, plamuren,schuren, schilderen, servo's erin en we zijn er.
    Achteraf gezien, heel wat werk om zo'n kistje voor mekaar te krijgen, maar ja, dat is net het leuke eraan.



    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Kortrijk
    Mu 13

    Hier enkele beelden van de echte MU 13.
    Zoals u kunt merken zijn er heel wat versies van de MU 13.
    Dit betekend nog heel wat werk voor wij als modelbouwers.
    De eerste versies werden ontwikkeld voor de tweede wereldoorlog en evolueerden tot in de jaren 50/60 tot de bergfalke MU13 E en Bergfalke 4 waarvan er hedentendage nog heel wat vliegen.


    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb, pakweg 45 jaar geleden, een Hegi bouwdoos van de Bergfalke gebouwd, spanwijdte zal rond twee meter geweest zijn. Ik heb er nooit mee gevlogen, tegen de tijd dat-ie af was had ik mijn interesse in modelvliegen verloren (is inmiddels dus weer terug!) en heb ik het toestel verkocht. Ik weet wel dat-ie naar mijn gevoel heel zwaar was. Ik had 'm bespannen met zijde en dat (na spanlakken) geel gespoten. Rompvorm was als op de bovenste van bovenstaande drie foto's.

    edit- spanwijdte blijkt 2,40 m. te zijn geweest, de bouwdoos is hier en daar nog te vinden op het Web..
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2010
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Kortrijk
    hegi

    Hallo bdoets,
    Ik weet van het bestaan af van de bergfalke van Hegi.
    Dit was inderdaad geen thermiekzwever (alhoewel) maar trok goed zijn streng op de helling.
    Ondertussen zijn er verscheidene merken die een MU 13 op de markt gebracht hebben in alle gewichten en maten.
    Deze die ik zelf aan het bouwen ben komt van een plan uit het tijdscrift MRA.
    Deze kist moet normaal goed vliegen.
    Verleden jaar heb ik een exemplaar van 3.80 m zien vliegen op een vintage treffen in pottes (zie SMOKIN POTTES op YOU TUBE) en ik kan gerust zeggen dat de MU13 Bergfalke goed vliegt, zelfs bezer of veel andere vintage zwevers.
    Al mijn onderdelen in beschouwing genomen op de weegschaal kom ik ongeveer aan 1900gr uit t.t.z. 150gr lichter of op de plan aangegeven.
    En het zou nog lichter kunnen zonder aan sterkte te moeten inboeten.
    De groeten,
    Aurectar
     
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Kortrijk
    Mu 13

    Gegevens mu 13 bergfalke 3m

    Plan: MRA
    Spanwijdte: 3000mm
    Lengte: 1420mm
    Vleugelopp:55.10 dm2
    Strekking:15.8
    Profiel: Eppler 201 evoluerend naar de tippen naar een Ritz 1.30.10
    V stelling: 2.5 graden
    Hoogte romp: 190mm
    Breedte romp: 100mm
    Spanwijdte stabilo:650mm
    Opp stabilo: 8.7dm2
    Stabiliteitscoef: 0.58
    Gewicht: 2050gr
    Belasting vleugel: 37.2gr/dm2

    Persoonlijk heb ik het profiel gewijzigd.
    Een Selig 7055 evoluerend naar een clarc Y.
    Dus een profiel waar de philips entry afneemt naar de tippen toe.
    Dit laatste is nu de tendens in Franse vintagezwever-bouwers.

    Ter vergelijking een toestel (de Harbinger) met dezelfde afmetingen, zie RETROPLANE.

    Envergure: 2,95m
    Longueur: 1,29m
    Echelle: 1/6.2
    Surface alaire: 56 dm²
    Masse: 2900 Gr
    Plomb centrage: 200 Gr
    Charge alaire: 51 Gr/dm²
    Allongement: 14.5
    Centrage 34% : 10 mm en avant du B.A à l'emplanture
    Profil aile: Clark Y
    Dièdre 2.5° à chaque aile
    Profil stab: naca 009
    Vé longitudinal 2°
    Radiocommande 5 voies:
    Accus: 4 x 1700 mah NiCad
    -Direction: +/- 40mm
    -Profondeur: Petits débattements +10mm / -15mm . Grands: +20mm / -25mm
    -Ailerons: Petits débattements +5mm / -10mm . Grands: +10mm / -20mm
    -Crochet de remorquage
    -Aérofreins

    Vergelijk even het gewicht, om maar iets te zeggen.
    Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat de 2900gr van de Harbinger synoniem is voor niet goed vliegen, integendeel.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Kortrijk
    schuurpapier en verf

    :) Laat het schuurpapier en de verf maar aanrukken.

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Kortrijk
    Verf

    Mijn eerste poging was met het penseel, maar het resultaat was er niet na.
    Dan maar op advies van mijn zoon even afschuren en met een rolletje proberen, dit werkte prima.
    Ja, zeker, velen zullen het niet toegeven maar aan de jeugd valt er ook te leren.
    Denk nu ook niet dat ik reclame wil maken voor deze verf, maar aan het resultaat te zien kan ik toch besluiten dat het een uitstekende acrielverf is.


    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Regio Utrecht
    De mogelijkheid voor het rollen van verf wordt inderdaad nog al eens vergeten. Zelf maak ik graag gebruik van deze methode.
    Je kan er een uitstekend resultaat mee behalen wat zeker niet onder hoeft te doen voor het resultaat welke met een spuitbus kan worden gehaald.
    Dit is hier een mooi voorbeeld van. Het schiet in ieder geval aardig op zo.
    Hoe ga je de canopy uitvoeren?

    Dit scratch-built project verdient trouwens alle lof. Vroeger was het:"hoe heb je dat gemaakt", nu is het vaak "wat heb je ervoor betaald"? Door tijdgebrek maak ik mij ook wel eens aan het laatste schuldig maar dat doet niets af aan mijn waardering voor het bouwen vanaf tekening wat uiteindelijk toch de meeste voldoening geeft.
    Chapeau :thumbsup: !!

    Groeten, Maarten
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2010
  20. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Idd, ook ik gebruik muurverf en een roller in kombinatie met zijde/linnen bespanning.
    Hiervoor gebruik ik Histor Perfect Finish...Hoogglans. Ik kan niet zien welke verf Aurectar gebruikt heeft.
    Ik ga nu mijn VGG zwevertje Medicine Man op deze manier afwerken.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2010

Deel Deze Pagina