vleugelverbinding
Wubbe, je slaat daar de nagel op de kop.
Ik zal je even een voorval vertellen van lang geleden (in de jaren 70-80 ongeveer)
We waren aan het experimenteren met het slepen van zwevers.
De sleper van dienst was een goeie oude Telemaster met een motor van 6.5 cc en de zwever was een Monterey van Astro-Flite (zie foto uit de oude doos hieronder).
We hadden het ontkoppelingsslot aan de servo van het hoogteroer gekoppeld, dat was toen gebruikelijk.
Ik had slechts een 2 kanaalszender, begrijp je.
We starten, de beide vliegtuigen nemen rustig hoogte.
Plots slaat het sleepvliegtuig in een vrille en duikt de dieperik in, het zweefvliegtuig achter zich aan.
De spanning was te snijden, het zweefvliegtuig wilde maar niet loskomen.
Na enkele pogingen kan ik het zweefvliegtuig toch ontkoppelen maar door de geweldige duikvlucht zag ik dat de vleugels van mijn Monterey op 120 graden stonden.
Niettemin ben ik probleemloos kunnen landen.
Wat betreft de Telemaster, die was total-loss.
Door de enorme kracht op de vleugels was de aluminium staaf die de vleugels verbond geplooid.
In het kort, beter dat je staven plooien of je balsa in flarden gaat.
In die zin kun je stellen dat de verbindingsstaven ergens als zekeringen dienen te functioneren.
De groeten,
Aurectar
Wubbe, je slaat daar de nagel op de kop.
Ik zal je even een voorval vertellen van lang geleden (in de jaren 70-80 ongeveer)
We waren aan het experimenteren met het slepen van zwevers.
De sleper van dienst was een goeie oude Telemaster met een motor van 6.5 cc en de zwever was een Monterey van Astro-Flite (zie foto uit de oude doos hieronder).
We hadden het ontkoppelingsslot aan de servo van het hoogteroer gekoppeld, dat was toen gebruikelijk.
Ik had slechts een 2 kanaalszender, begrijp je.
We starten, de beide vliegtuigen nemen rustig hoogte.
Plots slaat het sleepvliegtuig in een vrille en duikt de dieperik in, het zweefvliegtuig achter zich aan.
De spanning was te snijden, het zweefvliegtuig wilde maar niet loskomen.
Na enkele pogingen kan ik het zweefvliegtuig toch ontkoppelen maar door de geweldige duikvlucht zag ik dat de vleugels van mijn Monterey op 120 graden stonden.
Niettemin ben ik probleemloos kunnen landen.
Wat betreft de Telemaster, die was total-loss.
Door de enorme kracht op de vleugels was de aluminium staaf die de vleugels verbond geplooid.
In het kort, beter dat je staven plooien of je balsa in flarden gaat.
In die zin kun je stellen dat de verbindingsstaven ergens als zekeringen dienen te functioneren.
De groeten,
Aurectar
Laatst bewerkt door een moderator: