Besturing van spoilers

Mooi hoor. Net als bij de MX--12 kun je dus met creatief mixen erg veel uit je zender halen.
Deze info zou je moeten verzamelen in een draadje over instellingen voor de DX6, zoals dat er voor de MX-12 ook is....

...Maar je kan zelfs met een dx6/dx7 een vier-klappen vleugel bedienen, flaps, flaperons en butterfly. En dat over 3 kanalen!
Nou, hoe je nou nog een butterfly moet aansturen... dat is misschien nog weer een brug verder...
Hoewel, als je de flaps weer, zoals in de eerste versie, op twee andere schakelaars zet dan kan je met de FLAP stand misschien alleen de ailerons omhoog zetten. Wie probeert het uit?

Nou eventjes dan... Vind het zelf een creatieve oplossing!

Je gebruikt twee V-tail mixers (2 goedkope van 10€)
hun 2 elevator kanalen op de 2 rolroerkanalen te pluggen... en de beide rudderkanalen via een V-kabel samen op een flap kanaal vd ontvanger te pluggen...

dan kan je 4 servos over 3 kanalen sturen (eentje vrij voor gear) en toch flaperon systeem te hebben met full flaps!

Veel te mooi weer hier in het zuiden! De ladertjes hebben gepiept! Ik ga vliegen!
Ciao!

Nou eventjes dan... Vind het zelf een creatieve oplossing!

Je gebruikt twee V-tail mixers (2 goedkope van 10€)
hun 2 elevator kanalen op de 2 rolroerkanalen te pluggen... en de beide rudderkanalen via een V-kabel samen op een flap kanaal vd ontvanger te pluggen...

dan kan je 4 servos over 3 kanalen sturen (eentje vrij voor gear) en toch flaperon systeem te hebben met full flaps!

Veel te mooi weer hier in het zuiden! De ladertjes hebben gepiept! Ik ga vliegen!
Ciao!

heb je deze nacht wel kunnen slapen? of uren wakker gelegen van het denken?

alvast proficiat...
werkt dit ook? of is het alleen nog theoretisch?

werkt dit ook? of is het alleen nog theoretisch?
Nou, wat de eerste programmeertruc betreft... (3-standen flaps met 2 schakelaars op de DX6i) is het wel een beetje zwak punt dat je voorlopig maar zo'n 25% van het bereik van de servo kan gebruiken. Juist voor flaps mag dat wel meer zijn. Maar ik kijk er nog naar...
Ja, voorlopig theoretisch. Ik heb er geen geschikt model voor (voorlopig) maar de DX6i heeft een "monitor" scherm waarop je kan zien wat er op de verschillende kanalen wordt uitgesuurd.

Mooi werk Bart, ik heb het nu bijna goed voor mijn spoilers maar om het precies zo te krijgen als ik het wil moet ik het begrijpen. Ik kan nergens vinden de betekenis van de twee waardes "D" en "U" bij de Rate instelling van de mix. Kan iemand mij dit uitlegen?

Bart, thank you for the feedback this is great .
Thanks,
Andrew
Product Support And
Team Member
Horizon Hobby Distributors

Bedankt Bart soms ben ik een beetje traag. Met gebruik van jou settings en beetje uitproberen (mijn vrouw word gek van dat gepiep) heb ik nu 4 positie spoilers.
Ik heb Flaps op +100 en -100.
Mix1: flap > flap act
rate D -50% U -50%
sw ELEV D/R

Het werkt dan zo:

Elev D/R 0 Flap 0 Spoilers 0 (ingeklapt)
Elev D/R 1 Flap 0 Spoilers 1/4
Elev D/R 1 Flap 1 Spoilers 3/4
Elev D/R 0 Flap 1 Spoilers 1 (helemaal uitgeklapt)

Volgens mij is dit heel bruikbaar. Dat scheelt me een DSX9, nu moet ik een andere reden verzinnen waarom ik het nodig heb.

@ firefox:

Ja, dat werkt... beetje zoeken, maar het lukt.... Mooier is natuurlijk 4 servo's op 4 kanalen... maar die luxe had ik niet...

De oplossing van de programmeerbare v-kabels van SM was ook een mogelijkheid...

Groetjes!

Het werkt dan zo:

Elev D/R 0 Flap 0 Spoilers 0 (ingeklapt)
Elev D/R 1 Flap 0 Spoilers 1/4
Elev D/R 1 Flap 1 Spoilers 3/4
Elev D/R 0 Flap 1 Spoilers 1 (helemaal uitgeklapt)

Maar nu gaan ze dus altijd één kant op?
Ik zou willen dat ze ook een omhoog-stand hebben (voor snel vliegen).

Zoals jij het nu hebt wordt het ook weer wat logischer, je moet gevoelsmatig weten hoe de flaps staan anders krijg je rare verrassingen...

Hoi Bart

Mjin spoilers gaan alleen in een richting, het zijn van die Tech spoilers van graupner geen flaps dus. Ben benieuwd of het ook in het praktijk goed te gebruiken is maar ik denk dat het wel het maximaal is wat ik met deze zender kan berieken, toch 4 standen van 2 schakelaars.

Ik snap 't, heeft weinig zin om die spoilers extra naar binnen te trekken... :-)
Toen ik nog 1:1 zweefvloog gebruikte ik die spoilers eigenlijk alleen vol of niet... kwestie van lekker aanduiken...

Hoi Rishi,
Dat is ook mijn ervaring met modellen. 3 standen is in de praktijk voldoende: dicht - ietsje open - vol open.
Ben benieuwd zondag!

Ik heb begrijpen dan een minimum stand handig is als het wel de lucht stroom over de vleugel verstoord maar geen rem effect geeft. Ik neem aan dat dit betenkt wel een velies aan lift zonder direct snelheid te verliezen. Dit is blijkbaar goed te gebruiken om op een rustig manier uit de lift te komen.

Hoi Arjan

Nadat ik zoveel heb gedaan om te zorgen dat ik na beneden kan hoop ik dat ze wel na boven wil en boven wil blijven, zondag zullen wij het wel zien.

Back