Bewijs dat ik ook weer begonnen ben met bouwen ;)

Het is donderdag en?.....

Pijp is binnen! Vanavond eens passen en kijken hoe eea uitkomt.. Het einde komt in zicht!

't was even hoofd-krabben zo'n pijp uit drie losse delen.. Maar na een hoop nuttige info van Sandor (Thanks!), de Jetcat folder en google er achter gekomen dat 't allemaal keurig klopt (en vooral licht is!! 60 gram, voor pijp + inloopkelk)

Carbon + titanium = cool!

Zo moet 't er in komen te zitten, wordt nog een heel gefriemel. Turbine is wat 'groot', 't wordt niet eenvoudig de turbine eruit schroeven, alles moet los..

P1000560.JPG

P1000561.JPG

Maten komen uit van de jetcat-site - ongeveer 20mm tussen einde turbine en begin kelk. Stond een mooi verhaal bij over te veel en te weinig koeling enzo, heel aannemelijk.

Mooi fotootje van de achterkant:

P1000566.JPG

Zie net op mn eigen foto's dat als ik achter de inlaat-trechter nog wat hout weghaal, ik de binnenste buis naar achteren kan schuiven (2 schroefjes los), en dan misschien mn turbine dr wel uit kan krijgen zonder de inlaat-trechter los te hoeven halen... Wat je al niet kan leren van je eigen plaatjes ;)

@maikel : haha, ja, eigenlijk wel he... Ik schat nog een week of 2/3 als alles meezit. Alle onderdelen zijn binnen in elk geval. Hoeft niet veel meer:
- vleugelbevestiging maken
- pijp afmonteren, en hier en daar nog wat kachel-tape
- programmeren/controleren

hmm...

vermoeden

@Hans.

Ik heb het vermoeden dat als je de motor nu zou starten je een hoop gebrom zal horen.
M.a.w. je pijp meer naar achter verplaatsen, scheelt koellucht en je motor vind het fijner.
Maar dat vermoeden had je zelf al :wink:

Carbon en titanium niceeeeeeeee.

Ger.

Hoi Ger,

tja, ik vind 't nu ook een beetje vreemd eruit zien. Maar toch is 't conform maten van Jetcat. (2 cm van einde turbine tot begin kelk)

thrustpipe.jpg

Dichter er in geeft meer koeling, maar misschien wel teveel, en dus (te) weinig thrust.

't ziet er op de foto's trouwens erger uit dan 't in werkelijkheid is..

Grappig is, dat ik overal las dat een pijp die niet zo'n trechter heeft ong 2cm moet afzitten van einde nozzle, en dat dat bij deze (als je de trechter wegdenkt) ook zo is.

Toestel wordt eerst eens op zn rug, met de klep eraf gestart om te kijken/voelen wat dr gebeurt. Motor kan sowieso een stukkie schuiven in de clamp, en de pijp heeft ook nog wel wat speling.. Experimenteren maar!

Carbon en titanium, $$$$$$$$$$ :rolleyes:

Laatst bewerkt:
gelijk

@Hans.

In mijn F86K is het eind van de turbine nozzle het begin van de trechter, dit geeft bij mij het beste resultaat, merkbaar meer trust als zonder pijp, zoals de motor in de XL Boomie zat.
Ik kan er net een zaagblad tussen doen.
Te ver is inderdaad te veel turbulentie en te dichtbij gaat helemaal niet goed, gaat de turbine van blafoneren :wink:

Ger.

Hmm, heb jij ook zo'n grote diameter nozzle dan? Deze is 140mm in elk geval. Bij pijpen met een minder wijde 'mond' (mahw alleen een kleine flens) heb ik inderdaad vaker gezien dat dr weinig of geen afstand tussen einde nozzle en begin pijp is. Bij dit type (wat meer op een bypass begint te lijken) zit de turbine vaak meer 'in' de pijp.

Maar aangezien ik nooit te beroerd ben om te experimenteren/van andere te leren:

Fotootje? ;)

't blijft me verbazen (eigenlijk ook weer niet) dat er zoveel verschillende manieren/ideeen op internet zijn over pijpen inbouwen...

Zo zit het er bij mij in. Geen echte trechter, meer een flens inderdaad. Tijdens het vliegen en draaien klinkt en voelt dit goed aan.

cimg4649.preview.jpg

Wat cost zo'n bling bling pijp nu eigenlijk? Is wel erg gaaf :)

Ik ga 't gewoon es proberen. Volgens de jetcat-theorie zou ik dus iets meer venturi-effect moeten hebben als Tandango. Ach, na de eerste start weet ik 't ;)

't is vooral dat ik een erg lichte pijp wilde hebben. Deze is nog geen 60 gram compleet. Maar dan wel iets van 200 pleurie (ja, gaat nergens over..). Als 't qua gewicht kan/mag (Zwaartepunten enzo) zou ik denk ik de volgende keer wel voor iets minder bling gaan. Maar deze is wel erg stoer inderdaad :)

Hoi Hans, inderdaad eerst maar eens proberen, jetcat heefd het tekeningetje ook niet verzonnen. :D De ene installatie is de andere niet, hangt van een hoop factoren af zoals hoe groot die trechter is en de hoeken, welk type uitlaat op de motor, diameter pijp, lengte pijp etc... Meestal is het gewoon trial and error. Als je kan moet je op een manier zien te kijken hoeveel je model trekt, veerunster aan touwen onderstel of zoiets. (liefs op beton) Als je dan ongeveer hetzelfde vermogen hebt als de fabrikant voor de kale motor opgeeft zit je al heel goed. In mijn F16 zit de motor ook behoorlijk ver in de kelk hoewel er iets andere maten zijn, lastig te zien zo, de motor uitlaat is iets langer dan normaal. Deze motor is een eigenbouw JG100 en levert op de testbank 11.5kg, in model wonderbaarlijk net iets over 12 kg, da's nog beter!

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-F63N6OLG.jpg

GroteFoto-OMCWPZND.jpg

Mmm, hij zuigt dus veel lucht aan die hij nog iets verwarmt. Dus extra stuw druk :) Weer eens iets anders dan een after burner :)

Mmm, hij zuigt dus veel lucht aan die hij nog iets verwarmt. Dus extra stuw druk :) Weer eens iets anders dan een after burner :)

Niet helemaal, heefd meer te maken met het venturie effect. Als je met een persluchtspuitje in een kelkje blaast merk je dat omringde lucht mee gevoerd wordt, dat kan een positive effect hebben. In engeland (waaronder wren) is daar al best veel over geexperimenteerd en daar noemen ze het de "thrust augmenter" pipe. Echter wat ze daar doen (vergelijkbaar met de achterkant van de venturie) is de pijp in diameter langzaam vergroten om de statische druk op te voeren, beetje lastig uitleggen en is ook niet helemaal mijn materie...maar ben leerende!:D Waarschijnlijk heb ik zoiets per toeval in mijn F16 gevonden want mijn pijp is wél helemaal recht. De inlaat cone past echter niet helemaal zuiver op de pijp waardoor ik inlaat verliezen zou hebben maar dat geeft dus dat venturie effect :confused:. Maakt niet uit, meer vermogen!

Grt,
Gerald

Uitleg venturie: Venturi-effect - Wikipedia
Niet helemaal van toepassing vanwege supersone snelheden maar heefd ook wat effect hier: Lavalstraalpijp - Wikipedia

250px-De_laval_nozzle.svg.png

Mijn pijp is inderdaad op 't einde (bij de uitlaat) iets 'smaller'. Maar dat zou voor mn gevoel juist meer snelheid, en iets minder statische druk moeten opleveren..

Zal de eerste test documenteren in elk geval ;)

*zucht*....
Wilde ik dit weekend de romp eens mee naar 't veld nemen om te kijken of alles bij lopende turbine mooi koel blijft...

je raad 't al, bij de eerste 'bocht' op de trap - KRAK, met 't hoogteroer de eerste de beste balk geraakt. Resultaat: deukje op 't hoogrteroer (jammer), maar ook 1 servo nu zonder tandwielen. (minder fijn)

Aangezien ik niet weet welke servo's dr in zitten, en deze dr in ge-expoxied zijn, kan ik fijn aan 't dremelen en twee servo's vervangen... Achja...

Daarna maar een paar rondjes met mn T22 gemaakt. (laatste landing een pull-pull aansluiting van mn neuspoot verloren, vond dat 'ie al slecht stuurde..) Wel alles heel gehouden gelukkig...

Back to the building board...

En zoveel plek heb je dus over als je wat hard binnenkomt op een veld van 100 meter, en je neuswiel 't niet meer doet....

4%20metertjes%20over.jpg

Veld in appingedam is langer, toch? :rolleyes::o

Als de wind goed staat (vaak wel) dan wel :) Ik heb al gepresteerd om te landen op die afstand die jij over hebt :)

Maar rem je door te sturen dan? Geen aparte remmen?

En zoveel plek heb je dus over als je wat hard binnenkomt op een veld van 100 meter, en je neuswiel 't niet meer doet....

4%20metertjes%20over.jpg

Veld in appingedam is langer, toch? :rolleyes::o

Ohhhh dat is meer dan genoeg wat je over hebt.
Ik ben wel is net iets te kort gekomen met een F15.
dan ziet er net ietsjes anders uit:cry:

appingedam is groter en je kan zeer laag aankomen.

gr maikel

Wielremmen zijn 'n beetje stuk, en normaal ook niet nodig. (delta, langzaam als dr een beetje wind is, toestel staat heel kort op de grond, en loopt niet super soepel)
Op nat gras doen remmen ook niet zoveel bij 11 kg gewicht...

MAar 't was wat grijs weer, zag het allemaal niet meer zo goed, en moest dus wat dichterbij blijven met aanvliegen. Gevolg: snelheid wat hoger, en ik dacht oh, als ie op de grond staat draai ik 'm op 't einde van de baan wel een beetje. Remt 'ie zo, en is de baan wat langer.

Mja, ik stuurde links, en kist ging rechtdoor ;)

Back