Bewijs dat ik ook weer begonnen ben met bouwen ;)

Okee, tegenvaller.. Alles netjes ingebouwd, en klaar gemaakt voor de eerste test-run om temperaturen etc te checken.

Pomp start, klep gaat pulsen, op 't scherm netjes burner aan maar... helemaal nix.

Na een paar keer start opnieuw proberen (misschien dat er nog ergens lucht in de leidingen? Moeilijk te zien) turbine er maar uitgeschroefd. Ding was zeiknat, overal liep kero uit. Maar goed dat 'ie niet gestart is...

Turbine uitgebouwd, naast 't toestel nog eens geprobeerd, maar niks. Ook geen stroom-toename gemeten bij kero-burner test.

Ik heb 't vermoeden dat mn kero-burner kaduuk is, of dat ik een fout heb gemaakt bij het verlengen van de kabel van ECU naar turbine (maar dat kan ik me bijna niet voorstellen...)
Heeft dr toevallig iemand een foto van beide 'uiteinden' van de kabel van ecu naar turbine voor een 120/160sx ? (voor starter/glow) Kan ik 't dubbel-checken voor 'ie terug gaat naar Jetcat :(

Okee, tegenvaller.. Alles netjes ingebouwd, en klaar gemaakt voor de eerste test-run om temperaturen etc te checken.

Pomp start, klep gaat pulsen, op 't scherm netjes burner aan maar... helemaal nix.

Na een paar keer start opnieuw proberen (misschien dat er nog ergens lucht in de leidingen? Moeilijk te zien) turbine er maar uitgeschroefd. Ding was zeiknat, overal liep kero uit. Maar goed dat 'ie niet gestart is...

Turbine uitgebouwd, naast 't toestel nog eens geprobeerd, maar niks. Ook geen stroom-toename gemeten bij kero-burner test.

Ik heb 't vermoeden dat mn kero-burner kaduuk is, of dat ik een fout heb gemaakt bij het verlengen van de kabel van ECU naar turbine (maar dat kan ik me bijna niet voorstellen...)
Heeft dr toevallig iemand een foto van beide 'uiteinden' van de kabel van ecu naar turbine voor een 120/160sx ? (voor starter/glow) Kan ik 't dubbel-checken voor 'ie terug gaat naar Jetcat :(

Ik heb er boven een nieuw in doos liggen de 120SX zal vanavond even voor je kijken (eerst effe eten :rolleyes:)en als het lukt foto maken anders stuur ik je nog wel een PBtje

grt
michel

@michel, thank! Kan ik in elk geval eea uitsluiten...

Vandaag zat er trouwens een engelthe op mn schouders... Eerste vlucht van de T22.

Op 't veld ontdek ik mn cabine-sluiting los in 't toestel. Niet goed, maar gelukkig ter plekke op zn plek kunnen epoxy-en.

Eerste start, bij volgas een flameout. Niks ergs, gebeurt wel vaker de eerste start van de dag. Opnieuw gestart, volgas getest, niks meer aan de hand, vliegen dus!

Voor 't eerst een paar rondjes volgas, blijft lekker strak vliegen. Dan een keer laag over 't veld, en net voor of tijdens de bocht na het veld zie ik ineens een groot onderdeel van 't toestel afvliegen. Da's nooit goed nieuws, dus meteen gas terug, en kijken of alles nog reageert. Gelukkig nog stuurbaar, dus wielen uit, en meteen terug voor de landing.

Valt me wel op dat ik wat meer hoogteroer moet houden, maar 't vliegt nog, dus niks aan de hand. De laatste bocht wordt wel erg ruim, en hij zakt ook wat door, maar ik ga nog net vóór 't bos door, en denk dat ik 'm mooi kan neerzetten.

Tot ik ineens takken en toppen van bomen vóór mn toestel zie : Da's niet goed!
Toch verkeerd ingeschat, en te ver doorgezakt (hoogteroer vol aan, dus had dr meer gas op moeten hebben, maarja)

Zie 'm langzaam achter de bomen verdwijnen, noodstop op de turbine dus, en wachten op de krak. Hoor meer een hoop kleine krakjes, maar als ik in de auto stap me al langzaam aan 't voorbereiden op een hele berg snippers, en aan 't verzinnen wat 't volgende toestel voor de motor wordt...

Kom ik aan, blijkt 't toestel op de grond te liggen, maar nog helemaal in 1 stuk!! Over engeltjes op schouders gesproken!! Arjan heeft 'n foto gemaakt van de schade, misschien dat 'ie m nog wel post.

Samengevat:
assen van de canards krom, 1 canard gescheurd (maar goed repareerbaar).
1 klein gaatje in de vleugel
en VERDER NIKS!!

Zoveel mazzel heb je maar 1x in je vliegcariere. Lang leve de dennebomen!!

Ziet er naar uit dat 'ie weer in order is voor Appingedam! (op 't spuiten na dan, maar vliegen moet kunnen)

Geluk moet je af en toe hebben blijkt wel....

Haha, oh ja.

't was de complete kap waar ook de airbrake aan vast zit. Hele ding wat achter dus voor de stroomlijn zorgt. Zonder dat ding dus blijkbaar een hoop vreemde wervelingen.

Wel alles terug gevonden nog.

Zie 'm langzaam achter de bomen verdwijnen, noodstop op de turbine dus, en wachten op de krak. Hoor meer een hoop kleine krakjes, maar als ik in de auto stap me al langzaam aan 't voorbereiden op een hele berg snippers, en aan 't verzinnen wat 't volgende toestel voor de motor wordt...

Ha ha, kan ik over mee praten, soms zit het tegen en soms ook niet...:-D
Staat in mijn Rafale draadje dat ik deze vorig jaar ook in de bomen parkeerde, hier wel een hoop kraak geluiden en ik dacht dat het honderdduizend stukjes waren. Bleek dus reuze mee te vallen, gat voorin de romp, afgebroken canard stang en deuk in vleugel voorlijst. Nu ligt'ie bij Berto en zal wellicht weer eens gaan vliegen.

Goed dat je optijd aan de noodstop dacht, dat vergeten sommige nog wel eens....
Groetjes,
Gerald

Gerald,

inderdaad, soms zit 't mee.. Meestal niet, maar vandaag dus heeeel erg. :) :)

Als dr bij mij iets fout gaat (zoals dat vliegende onderdeel) is 't eerste wat ik denk - waar kan ik 'm veilig crashen, als ik dan nog blijk te (kunnen) vliegen is de tweede gedachte: waar kan ik 'm eventueel nog veilig landen..

Foto van de 'schade' : 2 canards en 2 stuurheveltjes.
crash%20damage.jpg

Even kijken of ik de assen uit de canards kan krijgen zonder deze compleet te vernielen, anders moet ik kijken of ik ergens 'n nieuwe kan krijgen.. (sneller als bouwen, en wil snel weer vliegen.)

Laatst bewerkt:
Zo, de 120sx is terug naar Jetcat. Ze hebben beloofd dat de motor eerder terug is dan ik mn toestel af heb, dus 't gaat helemaal goed komen ;)

Hee Mensen hier een fotootje van Hans zijn toestel van afgelopen weekend toen hij de 120 met gas start erin teste alles ging goed en het taxien zag er al heerlijk uit
nog een paar dingetjes voor de afwerking (hoogteroer servo:))en de maiden gaat gebeuren :)

Hee Mensen hier een fotootje van Hans zijn toestel van afgelopen weekend toen hij de 120 met gas start erin teste alles ging goed en het taxien zag er al heerlijk uit
nog een paar dingetjes voor de afwerking (hoogteroer servo:))en de maiden gaat gebeuren :)

nice , ik ben benieuwd:p
motor van de t22 er maar ingezet?

succes met je maiden

gr maikel

nice , ik ben benieuwd:p
motor van de t22 er maar ingezet?

succes met je maiden

gr maikel

Haha, ja, inderdaad. Heb bij deze kist toch niet zo heel veel aan de snelle spool-up denk ik.

120sx is ondertussen op de terugweg (zat een los contact in volgens JC), maar ik denk dat die toch maar in de F16 gaat... (tja, je weet hoe 't gaat...)

Alles bleef in elk geval lekker koel. Na 't taxien alleen 1 wiel vastgelopen, te weinig olie op de as denk ik. Zit alweer een nieuwe in. Tandwielen liggen op 't postkantoor (grom, die hadden best door de brievenbus gekund...)

Met 'n beetje geluk kan 'ie in appingedam naast zn grote broer vliegen :)

Jawel hoor, 't heeft gevlogen! Welliswaar maar 1 keer, maar het bewijs is er.

Na een grondige check van Maikel (wist niet dattie zo hard aan mn roeren ging sleuren ;) ) toestel gestart en maar gas gegeven.

Was inderdaad zo los (ruim binnen 100 meter denk ik). Had wel een hoop down-trim nodig (wellicht iets te weinig down-thrust nog), en heeeel veel rechts trim. Zoveel dat 't niet op mn zender zat :mrgreen: Dan de knuppel maar uit het midden houden. Niet prettig vliegen, maar 't gaat. Valt op dat 't toestel erg strak in de lucht ligt, ook bij lage snelheid. Na een minuut of 4-5 klaarmaken voor de landing.

Ver aanvliegen, voor mn gevoel nog te ver weg. Wil wat gas bijgeven, maar hoor niks. Opeens ook een tik omlaag. Ai, maar 't vliegt nog. Gelukkig zweeft de kist erg goed, want even later blijkt dat de turbine niet meer loopt.

Kist uiteindelijk netjes aan de grond gezet (al zeg ik 't zelf), en na inspectie blijkt de turbine door een failsafe conditie afgeschakeld te zijn. Da's eng, want dat gebeurt pas na 3 seconden failsafe.

Erg veel mazzel gehad dus, en besloten die dag maar niet meer te vliegen. Reikwijdte -test op Pampas leverde te weinig range op. op 't eigen veld geen probleem.

Ik ga de installatie toch maar eens nalopen, en voor de volgende vlucht (appingedam?) maar weer een reikwijdte-test (of even langs WW voor een 2.4 systeempje voor deze kist)

Al met al 't gevoel dat 't wel een super vliegende kist gaat worden (na kleine trim-wijzigingen. Rollen naar links bleek door een iets omhoog staande flap te komen)

Hij gaat in elk geval mee naar 't noorden, maar voor de zekerheid de T22 ook maar klaar aan 't maken. (120SX dr in, moet lachen zijn..)

Dank aan alle helpende handen van de aanwezige piloten, en het 'binnen praten' van Maikel (vind ik altijd wel prettig, vooral bij 'n maiden op een vreemd veld ;) )

tot laters!

Gefeliciteerd met je geslaagde maiden, jammergenoeg maar 1 vlucht kunnen maken maar veiligheid voor alles.

Wat betreft de reikwijdte mag dat toch niet per veld verschillen??? zou daar dus maar eens goed naar kijken.

Vlieg zelf ook nog 35mHz en op Rozenburg voor mijn eerste jet vlucht een reikwijdte test gedaan en zover heb ik nog nooit met mijn zender gelopen, vaak vindt ik de helft al goed genoeg.

Zie je op Appingedam :D

Zou niet moeten uitmaken nee.

Maar om de een of andere manier heb ik met verschillende toestellen op Pampas al problemen gehad met reikwijdte, op verschillende kanalen..
Kristallen, HF modules etc allemaal al gewisseld/geprobeerd.. Zit teveel metaal in de grond denk ik ;)

hey Hans,

je hebt die maiden goed gedaan. Heel rustig gebleven. Ik had een vermoeden dat die duik bij de landing niet van jou kwam, maar de failsafe daarvoor gezorgd heeft.

Tot over 2 weken. Ik mail je nog..

groetjes

Dank aan alle helpende handen van de aanwezige piloten, en het 'binnen praten' van Maikel (vind ik altijd wel prettig, vooral bij 'n maiden op een vreemd veld ;) )
tot laters!

@Hans.

Mooi man, alles heel, nu effe de kinderziekten eruit en dan lekker vliegen.

Kentie wel hé, die Maikel :wink: mij heeft ie ook door de eerste vlucht gel#lt van de F86.
Maar zonder gekheid, maiden = check-check nooit alleen en altijd 'goede' raad tot je nemen.
Goed gedaan jochie :yes:

Ger.

Back