Bidule 58, bouwen, vliegen

pe reivers

In Memoriam
Ten gevolge van de vele berichten over de positieve vliegeigenschappen van de Bidule58 (van topmodel) heb ik deze aangeschaft. Vanaf 2009 is echter niets meer over dit toestel waar toendertijd enkele fouten in zaten gepubliceerd.
Is er iemand die iets recentere ervaring met de bouw en het vliegen heeft?

Bvd

Dit draadje zal van tijd tot tijd opgeschoond worden, waarbij niet relevante berichten worden verwijderd. E.e.a om de leesbaarheid te bevorderen.

Laatst bewerkt:
Enkele persoonlijke ervaringen tot nu toe.
De meegeleverde tank was te hoog om in het toestel te plaatsen. Hiertoe de tankbodem verlaagd. Tevens de rompzijwanden en voorste bodem aan de binnenzijde met 3mm timmerplaat (Albizia triplex) van Gamma bekleed. Dit materiaal is lichter dan populierentriplex en bijzonder goed verlijmbaar en taai.
De vleugelbuis is 23x1mm aluminium. Het middendeel is met een balsa staaf tegen knikken versterkt. Dit lijkt mij 3-maal-niks, dus heb ik 20x2mm carbon buis besteld. Om de ruimte tussen carbon en aluminium op te vullen komt er ook nog een carbon kous over de 20mm buis zodat de buitendiameter ~22.8mm wordt.
bidule1.jpg

bidule2.jpg

bidule3.jpg

Laatst bewerkt:
de Bidule 58 heb ik vorig jaar aangekocht als sleper voor bij ons in de club ,en ik kan je zeggen dat ik géén andere sleper meer wil als bidule, dat zijn zéér gemoedelijke vliegers die ontzettend stabiel vliegen (en slepen) en een kit die (in mijn ogen) héél degelijk afgewerkt is .Die buis waar jullie het over hebben is zat sterk genoeg daar heb ik nog nie één deukje of knikje in gevonden , en die vlieger heeft al wa gesleurd en meegemaakt .
voor mij een dikke 10 op 10 !

Dat geeft de burger moed! Dan is mijn Bidule nu wel sterk genoeg voor ''UNLIMITED".
Ja, de kit is heel compleet en fantastisch afgewerkt.
Hoe is jouw (uw) Bidule uitgerust? Motor, propeller, uitlaat bij voorbeeld. Eindgewicht?

mijn Bidule heeft de os 55 gt met een zimmerman resopijp , en deze draait een 22x10 3 blad mezjlik schroef met 6600 rpm rond . Vlieggewicht 10.2 kg. Vorige weekend opendeurdag gehad bij onze club en daar heb ik nog een gfk zwever probleemloos omhoog getrokken van 18 kg.
ik zal wel eens kijken of ik hier nog ergens een filmke heb van een sleep .

Het enige probleem wat ik met mijn bidule ooit heb gehad is dat mijn voorste wieletje was losgekomen (door mijn eigen schuld) omdat ik de 4 schroefjes waarmee je ze tegen de romp schroeft niet met loctite had geborgt , voor de rest .... perfect .

Hij staat weer geladen om deze namiddag zijn werk weer te doen ...

Niky, ik zou als ik jou was je forumnaam veranderen, in ieder geval zonder @telenet.be. Zoals de naam nu is, zul je veel aandacht van spammers krijgen :(
Naam kun je (laten) veranderen door op waarschuwingsbordjeonder je naam te klikken.

Hij Ron , dank je voor de nuttige info , ik heb da handje aangevinkt en gevragen om dit te veranderen , hopelijk binnenkort alleen mijn naam . Ik vond t ook al lullig da da erop kwam staan en had al eens geprobeerd om da te veranderen maar als pc rookie wist ik begod nie hoe da moest .

weer een stapje verder. Het uitlaatspruitstuk voor de Moki lijnmotor is zover klaar dat ik de bochtlengte af kan gaan stemmen op testpropeller 23x10 Xoar.

bidule4.jpg

Pé, waarom/waardoor zit er een verdikking in het midden van de U die beide uitlaatpoorten verbindt? Heb je daar een extra stripje koper over de naad gelegd?

Heb je film/geluid van de Moki 60? Niet op youtube te vinden.

Met twee 90 graden bochten kwam ik net niet weg betreffende de cylinder steek.
Vanmiddag even provisorisch gedraaid. 24x10 Xoar 6300 rpm; 23x8 Xoar 6800. Bochtlengte 34cm. Dit lijkt te lang gezien het vermogensverloop.
Ik moet de bochtlengte nog tunen, maar heb daarvoor eerst een vermogenscurve nodig om te zien hoe twee cilinders op een enkele pijp hun vermogen ontwikkelen. Wordt dus vervolgd.
Het spijt me, geen youtube filmpje. Zo'n inline loopt met een hogere pitch in het geluid (twee verbrandingen per omwenteling) het koppel is veel constanter, en dus minder torsietrillingen.

Inmiddels de uitlaatbocht gepast. E.e.a ziet er goed uit en staat een snaar in het landingsgestel toe. Het ziet er echter niet naar uit dat ik veel ruimte heb om de uitlaatbochtlengte te veranderen zonder zo'n lelijke haakse bocht toe te passen. mea culpa! Voor de MTWR2 uitlaat, die momenteel de beste kaarten heeft schijnt e.e.a nog steeds te lang. Voor de MVVS reso is het dan VEEEEL te lang. Meten is weten, als je weet wat je meet. De vraag is:"weet ik dat?" We zullen zien.

@ Niky:
Hoe houdt het aluminium landingsgestel zich? Is hier ondersteuing met snaar en veer nodig???

PS.:
Als ik het zo bekijk op de foto, dan zou een 4-cylinder 80cc (4x20cc) perfect zijn!

bidule5.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag de resultaten met resopijp bepaald. De bocht is iets te lang, maar voor 23x10 tot 24x10 propellers is het ideaal. lekker laag geluidsniveau, en met geen enkele propeller had de motor de neiging om toeren te verliezen, behalve bij de 24x12 waar hij wat twijfelde.
moki60testjuni2012.jpg

alles is bij mij origineel , ook het landingsgestel ik denk dat je al seriuze fratzen moet uithalen om dat te plooien . het landingsgestel is stabiel genoeg om een (minder) goede landing op te vangen en sterk genoeg om niet door te plooien . ik heb ook al foto's gezien waarbij ze dit hebben gedaan met zo een draad en een veer ter versteviging maar ik heb het niet en vind het totaal overbodig , zeker als je binnen je gewicht blijft dat ze voorschrijven .

dat van jou zal volgens mij ook een powerbeest worden als ik je motor gegevens zo bekijk .
Ik moet wel zeggen ik zie dat je aan het expirimenteren bent geweest met een 23 en 24 inch prop en ik weet ook niet op wat voor veld of plein jullie vliegen maar ik ben speciaal van een 24 x 10 2 blad naar een 22 x 10 3 blad overgestapt om wa meer grondspeling te hebben omdat ik merkte dat dat toch ooit nipt was met iets langer gras of een hevigere landing waar de prop de grond raakte en daardoor de motor stil viel ....

Dank voor het commentaar Niky. Het stelt me gerust dat ik geen extra aanpassingen hoef te doen.
Ik ben eigenlijk van plan om met een 23x10 tweeblad propeller te gaan vliegen. De uitlaatbocht kan ik nog 3cm inkorten om de vermogenscurve iets naar rechts te verschuiven, met maximaal koppel op ~6800 rpm.
In de beschrijving staat dat de Bidul zelfs met 80cc gevlogen kan worden. Dan is echter een 24x10x3 al gauw te klein. Alleen voor harde piste mischien?

80 cc op die bidule ?!
ik heb de 3.2 m porter ook van topmodel en daar staat de mvvs 80 op die trekt met een 24x12x3 recht omhoog en die kist weegt 13 kg .
als je dat op een bidule 58 zet dan trek je 'm volgens mij kapot .

In pagina2 van het handboek staat:"
Grâce à la légèreté de la cellule, il peut être motorisé avec des moteurs à partir de 35cc pour ceux qui pratiquent le remorquage de manière occasionnelle jusqu’à des
moteurs hyper puissants de 80cc pour les pros!"
Mijn 58 trekt een 13,5 kilo vergrote Jumbo vertikaal omhoog (23x10@7200rpm/TD75) dus die 80cc lijkt me inderdaad wat overdreven. Zenoah 80 waarschijnlijk.

Back