Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Mooi hoor! Net de laatste video bekeken. Blijft nu met opbouw mooi draaien. Is het toerental ook nog te regelen, of zit je aan het maximum voor de schroef? Gr. Klaas.
Helaas, het lijkt daar goed, want die video is maar 7 minuten. Maar hoewel het véél langer duurde dan gisteren, ging hij na een minuut of 18 toch weer moeilijk doen, wat als bij klokslag verdween zodra ik de opbouw er af haalde.
Aangezien de uitlaat nu afgedicht is, ik denk dat het warmte-opbouiw is o.i.d. want een herhaalde poging om de opbouw terug te plaatsen na 5 minuten zonder opbouw varen, liet het smoren en moeilijk doen binnen 1 a 2 minuten terugkeren, en dat kan niet zo snel als het uitsluitend om gasophoping gaat.
Ik denk dat ik toch een fannetje moet gaan inbouwen

Ik heb de governor nog niet werkend, daarvoor moet ik de hevelverhoudimg van de gasservo aanpassen, en ik denk niet dat ik dat nog voor elkaar krijg voordat ik weer aan het werk moet.

Nou, dat valt onder de noemer 'finetuning', denk ik...
Klopt... maar wel een stukje finetuning die redelijk tijdrovend is, want ik moet "ergens midden in de loze ruimte" een draaipunt voor een hevel zien te construeren, en dan nog een zootje stuurstangetjes op lengte maken.

Op dit moment bezig een fan in de opbouw te plaatsen die rechtsstreeks op de luchtinlaat van de motor gaat staan te tetteren, met grote overmaat. Dat zou de boel aanmerkelijk frisser moeten houden. Helaas moet ik dan een paar van die "daglichten" op de Machinekamercasing open zien te zetten, en dat gaat wel enigszins ten koste van het uiterlijk, want die frisse lucht moet toch ergens vandaan komen.

Als voeding ga ik de startaccu gebruiken, dat is een 3S 2500 mAh LiPo die per vaarbeurt hooguit een paar losse mAh's moet leveren voor de starter, maar zo groot moet zijn om de vrij stevige stroomstoten voor het iniminie startertje te leveren.
Het fannetje staat voor 480 mA te boek, die kan daar wel meerdere uren op draaien, denk ik zo.

Gewoon wat algemene observaties, omdat ik dat interessant vind... Kweenie of jullie er wat mee kunnen.

Ik heb eigenlijk (nog) geen flauw idee hoe veel of vaak die schroef gesmeerd moet worden, maar uiteraard, smering is mega belangrijk, want het is allemaal metaal op metaal, en hangt voor een goed functioneren volledig af van de passingen in de bladvoeten. Overigens, dit is in het echt ook zo, je zult geen kogel of rollagers aantreffen in een verstelbare scheepsschroef. Daar draait alles onder constante oliedruk (die tegelijk ook de bladverstelling voor zijn rekening neemt). Dáár gaat het vele duizenden uren per jaar goed.

Bij het terug installeren van de schroef heb ik het ding dus maar gewoon volgepompt met vet totdat het er aan alle kanten uitkwam. Geen idee hoeveel daar in ging, mischien wel een kneep of 15 wat neer zou komen op iets van 6 ml vet
Ik gebruik het blauwe schroefas-vet van Raboesch, in verband met dat van dat vet geclaimd wordt dat het A) waterbestending is, en B) niet "wegwast/uitwast" en het zou dus geen vlekken achter mogen laten op het water. En wat er in het water terecht komt zou verder milieu-onschadelijk moeten zijn. Iets wat ik toch wel belangrijk vind, nog niet eens vanwege het milieu ( is mooi meegenomen), maar wel vanwege dat "mensen daar wat van vinden", EN omdat de smering beter blijft als een vet waterbestendig is.

Alas, terug naar het onderwerp!
Die schroef was dus volgepompt met vet, en dat was nogal duidelijk merkbaar in hoe de boel bewoog. Het vet biedt nogal wat weerstand aan de beweging, want dat pitch juk is in wezen een vierkante zuiger in een vierkante cylinder, gevuld met stug vet. Bij dat volpompen komt op een gegeven moment het vet bij de bladvoeten en de aslagering naar buiten, en dan zit die pitch bijna "vast". Dat is klote, dat vaart niet goed.
Maar als dat de enige manier zou zijn om vet tussen die Oh Zo belangrijke bladvoetlagering te krijgen? Hoe dan?

Dus hoeveel vet moet daar nu in? Want vol is te veel, en te weinig is slijtage. En hoe krijg je het vet in die bladvoeten als je dat ding niet vol kan (mag?) persen?
Eerlijk, ik weet het (nog) niet....

Wat ik nu doe, is na iedere vaarsessie één kneep vet, ofwel naar mijn beste schatting ongeveer 0,4 ml vet naar binnen jagen.
Het enige wat ik dan zie is dat er bij de aslagering een paar druppels water naar buiten piepen, verder niet. Dat blokkeert de beweging verder niet. En als ik dan nauwkeurig kijk, dan zie ik NA het varen, een beetje vet via de bladvoeten naar buiten komen. Ik heb dat geprobeerd op de foto te krijgen, maar dat is erg moeilijk.

Maar daar zit mijn verwarring: Vet is lichter dan water. Het vet zou dus NIET de buitenkant op moeten KUNNEN zoeken als de boel ondergedompeld in water draait, want in een centrifuge met twee of meer stoffen die niet mengen, zoekt het lichtste bestanddeel de binnenkant op, NIET de buitenkant. Ik moet daar nog eens ernstig over nadenken, want ik heb moeite met "dingen die ik niet begrijp", en er is me best wel wat aan gelegen om deze schroef heel te houden. Er zijn er maar weinig van, en vervanging is eigenlijk zo goed als uitgesloten.

Maar, ik heb temidden van dit alles tenminste één goed bericht: Ik ben SUPER blij met de aanpassing aan de roerconstructie: Je hebt het roer
er in een minuutje uit, en net zo vlot weer terug, dus smeren van de schroef is een absoluut makkelijk klusje.

Intussen bezig een fan in de opbouw te plaatsen, zodanig dat die rechtsstreeks, en met forse luchtovermaat, op het luchtfilter van de motor staat te blazen. Dat zou in ieder geval de motor van koude lucht moeten voorzien, en ook in zijn geheel de temperaturen in de boot wat moeten beperken.

Is NU nog heel lelijk, maar ik maak daar nog wel een "openstaand machinekamerluik" van o.i.d.

IMG-20250420-WA0003[1].jpeg

Daaronder komt een ventilatiekoker met een fan:
IMG-20250420-WA0001[1].jpeg

Nu eerst nog een voeding voor die fan zien te improviseren, en dan vanmiddag proefvaren, het doel is om minimaal 30 minuten met de opbouw er op rond te kunnen tuffen, maar eigenlijk "langer"...

Duimen....

Nou... wat kan ik zeggen?
De fan heeft het probleem opgelost.
Ik heb de motor gestart, de opbouw geplaatst, en ben gaan varen. Na 1 of twee minuten kwam ik er achter dat de rook uit het MK luik kwam in plaats van uit de schoorsteen, dus oeps... Snel (met draaiende motor) die slang weer goed gestoken, en daarna gevaren en gevaren... Na 23 minuten deed opeens de spoedverstelling van de schroef het niet meer, wat me dwong de boot naar de kant te halen, motor uit, uit het water.
Bleek een van de scharnierpennen van het verstelmechanisme er uit gelopen te zijn. Dat was op zich vlot genoeg verholpen, dus de boot weer in het water, En doorvaren maar weer. Daarna heeft de motor nog dik 40 minuten probleemloos gedraaid, al die tijd met de opbouw er op.

Het lijkt er dus zeer sterk op, dat de fan de problemen opgelost heeft, en de warmte/gebrek aan frisse schone lucht de boosdoener was.

Tussendoor opgemerkt: ik heb ook niet hoeven tanken, en aan het eind van de rit zal er nog ruwweg 20~25% van de brandstof bij vertrek, over geweest zijn. Dus dan kom je inderdaad op ongeveer 200 ml per uur.
BIj de schroef was weer een mooi graagje vet te zien aan de bladvoeten, dus die ene knijp vet, die gaat minstens 1,5 uur mee (gisteren ook ongeveer 25 minuten gevaren met deze kneep).

Wat wel vrij sterk merkbaar was, was dat met het leger raken van de tank de motor steeds "scherper" ging draaien, de hoogte van het brandstofniveau heeft merkbaar invloed op het mengsel. Ik weet daar voor nu nog geen oplossing voor. Vermoedelijk een plattere tank, dat er minder hoogteverschil is tussen volle en lege tank. Maar wellicht kan ik ook nog wat experimenteren met het orifice in het luchtfilter, want er kan nog niet echt heel erg veel gas gegeven worden.

Een goeie twee kilo extra ballast laat de boot beter op de waterlijn liggen. Vooruit varend en slepend lijkt de aanstroming van de schroef wat beter, achteruit varen is er helaas beduidend minder van geworden. Maar het achterschip kan niet héél erg veel dieper, dan staat het water aan dek.

EDIT:

PS, het is ook bevestigd dat de ontsteking slechts 200 mA verbruikt... wat verbazingwekkend weinig is.

Maar die schroef, die lijkt vooralsnog steeds beter te functioneren.

Het LEEK, alsof de koelwatertemperatuur bij de trekproef minder ver opliep, maar bij gewoon varen was er weinig verschil.
De trekkracht semi-gemeten in die zin, dat ik thuis een keteltje water langzaam gevuld heb tot dat "ongeveer hetzelfde aanvoelde", en toen bleek dat keteltje 1,6 kilo te wegen. Toch eens een vis unster kopen. Hoe dan ook, trekken doet Woutertje wel... de rukeend.
Het is dus duidelijk een soortement van "pokkebootje on steroids" geworden... :p

Voor de rest, ach, die toerenregeling middels "gascurve", dat werkt niet. Ik blijf bijregelen, ik krijg er slecht consistentie in. Dus ik moet toch op een of andere manier zien dat ik die governor werkend krijg. Dat is echter voor volgend verlof, denk ik...

Laatst bewerkt:
Nou... Aangezien het ventileren van de machinekamer het probleem met de motorloop afdoende stabiliseerde, hebben we maar gelijk iets aan het visuele aspect daarvan gedaan.
Dat is dit geworden:

20250420_195105[1].jpg

20250420_195116[1].jpg

De fan blijkt na herladen van de startaccu ongeveer 400 mA te trekken, en mogelijk wordt dat nog iets minder nu dit luikje er voor zit. Het sou nie motte magge, maar wellicht werkt dit licht restrictief.
In de test-situatie kon je goed horen dat de fan wat in toeren opliep als de opbouw op de boot geplaatst werd, wat er op duid dat de uitstroomopeningen toch wat weerstand boden.

Maakt niet uit, het was "lucht genoeg" dus heel erg is een kleine restrictie ook niet. Maar ik denk dat het wel meevalt.

Boot staat weer klaa: carterolie ververst, schroef gesmeerd, ventilatie is "af", we zijn er eigenlijk wel blij mee.
Nog genoeg te doen, met die toerenregeling, maar dat zien we volgend verlof wel weer.

Nu had ik wel foto's van de buitenkant gedaan.... Maar zo zit de koelfan in de accomodatie ingebouwd:

20250421_113114[1].jpg

Voor de grap heb ik dat even getest gisteravond, en de ventilatie is dusdanig krachtig, dat de uitstromende lucht uit letterlijk iedere opening, gewoon een kaars of aansteker uitblaast.

Laatst bewerkt:
Mooie on the fly tweaks doorgevoerd! :worship:
Machinekamer luiken open, hoort er wel een beetje bij...
immers je moet die 'bootjesmotorkabouter' wel een beetje koel houden hè!

Gr Bas

Hum... ik heb wel een Conrad viswaag in de garage hangen.
Mooi om afvlieggewicht van het integrale model af te wegen... of een kaal rompje...
Aan de waterkant weet ik het niet... wordt je zowaar het k'naal in getrokk'n met dat scheepje...
Kwestie van durven :mrgreen:

We hebben bij Exloo een diepe zand/grind winning. Thans natuurplas.
Daar is vlet noch forensenkano te vinden. Keertje meet Klaas gevaren op een schier vaardagje.

Sleepobject... Wel heb ik op zolder een romp van 2.3m Schnellboot liggen (Zobel klasse). Das een aardige geranium bak.
Maar moet wel uitgegraven worden achter bouwdozen en een grote stoommachine. (Haalbaar met gevloek, zou mogelijk passen in de auo)
Die romp is zo Schnell, datie je tijdens de Schleep je gewoon übereinhaalt. Vaart dat ding ook een keer...

Zijn niet zoveel recreatieve plassen met bootjes hier in direct in de buurt.
De schaatsbanen die er zijn... water altijd ondiep en vol met blad... ook totaal onbebooterd.

Trof dit overzichtje...

Moin,
Gr Bas

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Hum... ik heb wel een Conrad viswaag in de garage hangen.
Mooi om afvlieggewicht van het integrale model af te wegen... of een kaal rompje...
Aan de waterkant weet ik het niet... wordt je zowaar het k'naal in getrokk'n met dat scheepje...
Je kunt natuurlijk óók een keer met een vaarbaar bootje (RC bedoel ik) en die viswaag naar Appelscha tuffen? Zó sterk is woutertje nu ook weer niet, dat ie je de majem in trekt...

Want een Slanke kano slepen met weinig weerstand en weinig gewicht, dat is nou net de lol niet...

Overigens, blijkbaar zat ik er wat naast met mijn inschatting van het gewicht, Woutertje weegt nu, NA het toevoegen van plm 2 kilo ballast giosterochtend, volgens mijn personenweegschaal om en nabij de 17 kilo. Die weegschaal is overigens niet heel erg nauwkeurig...

Op 5 juni lijkt Bovenstverlaat in Appelscha me wel iets. Bert uit het Westen, Bas uit het Oosten en ikzelf uit het Zuiden. Houden we niet de kerk, maar de sluis, qua aanrijtijd, in het midden. Moet dan wel na sluitingstijd van de sluis en met volle kolk. Voordeel: Harde oever, net naast de weg en bij een schip in storing gemakkelijk terug te halen. Gooi ik de bagageweegschaal bij mijn vakantiespullen. Gr. Klaas.

Dat MOET lukken, moet je me er wel even aan helpen herinneren dagje van tevoren of zo :D

En ik moet zorgen dat ik Woutertje vaarklaar wegzet...

Moet inderdaad na 18:00 als de sluisbediening gestopt is, want je wilt niet om de haverklap je boot in en uit het water halen.

En toen hadden we toch wel een beetje een probleem...

Het viel me al op dat de pitch wat minder LEEK, en ook dat de krukas van de motor wat heen en weer bewoog als de pitch versteld werd.

Nadere inspectie liet DIT zien :o

20250422_091541[1].jpg
20250422_091450[1].jpg

Dit is de binnenkant van de cup van de dogbone koppeling, het deel wat aan de motor zit. De bol/pen zou hier in naar voren en naar achteren moeten schuiven, maar wordt door deze "kuil" nogal gehinderd in zijn beweging.

De cardanas met splinevertanding zoals Ebro die gebruikt, is helaas niet in de lengte die ik nodig heb verkrijgbaar.

Ik moet mijn maatje Wob eens even lief aankijken, of hij wellicht een gehard stalen uitvoering voor mij kan fabrieken...

Dit is wel weer een beetje een tegenvaller, want ik had deze koppeling stijf in het vet zitten, en omsloten met een stuk siliconenslang om dat vet op zijn plek te houden...

terugkomende op de vaar eigenschappen, zie ik een hoge vaarsnelheid, ik weet niet hoe het toerental van je motor is maar als je bij die snelheid en dus ook kracht ( is spoedschroef) de schroef in spoed versteld komen daar inmense krachten op.
Probeer het eens met de hand in vaar conditie. Ik zou het toerental verder naar beneden halen, kan het niet met de motor dan zal het met een vertraging kunnen.
Ik zelf zit nu op 1000 omw-1 twee schroeven en dat is nog te veel met volle spoed.
En heb de verstel constructie overdreven zwaar gemaakt ik ben nu tevreden, met deze constructie kan ik eindelijk ook kleine spoed verstellingen maken.

Groetjes Ebro

Back