Big Lift I

Als je nu op 10S gaat vliegen, lijkt een 18x10 me wat groot. Denk dan aan een 17x8 prop.
Op 9S aan een 18x9 prop.

Groet,
Gerben
 
Eventjes terzijde: de plannen van de big-lift hebben ergens op het net rondgezworven; iemand onder ons die de juiste link kan mededelen?


Mvg,
P.Siemons
 
Vraag Plotterwelt even, daar heb ik ze ook eens van gehad. (maar kan er nu niet bij voor je)

Ps. dit zijn de tekeningen die je ook ergens op internet kon vinden, persoonlijk vind ik die niet al te mooi.
Hopelijk krijg ik binnenkort betere tekeningen.


Verzonden vanaf mijn iPhone.
 
Laatst bewerkt:
Soms heb je gewoon echte mazzel, gister op het VGG van JHvdK een orginele set tekeningen van de BigLift gekregen
(waarvoor oprechte dank).
 
De motor is besteld, het is de AL-6364T geworden.

Ik ben nog opzoek naar een ESC, ik zit hiervoor aan een 100~120A HV regelaar te denken. (liever teveel dan net op het randje). Alleen wil ik hiervoor geen 130 euro uitgeven. Heeft er iemand een tip voor een goede, en betaalbare regelaar met de nodige opties?

Ik heb zelf de SuperBrain van HK in de smiezen, maar ik vertrouw dat niet 100% gezien de reviews her en der.

Ik hoor graag of er goedkopere alternatieven zijn dan de eerder genoemde dymonds (ook een rebrand lijkt me)
 
Laatst bewerkt:
De Turnigy Sentilion V4 100A doet het bij mij goed.
Zal niet het allerhoogste rendement hebben, werkt gewoon prima. Wel zorgen voor voldoende koeling, niet ergens in de romp stoppen zonder langsstromende lucht.

Met iets meer budget zou ik een Castle Ice2 120HV aanraden, die zijn met wat moeite rond de 110-130euro op te snorren.

Gerben
 
Vorige week de motor al kunnen ophalen, wat een joekel! Nu weer sparen voor de rest.

Ik kan geen CC regelaar vinden voor dat geld.

Verzonden vanaf mijn iPhone.
 
Ai, dan word het inderdaad een HV variant ik gebruik nu deze op mijn 12s sleper. Als je in de HV range valt en je budget is beperkt dan zou ik toch voor een Hobbyking regelaar zoals de Sentilon 100A gaan. Je hebt dan wel geen garantie... maar volgens clubleden doet hij het goed.
 
Dit project heeft al een tijd stof staan happen, geen geld helaas.

Vanmiddag zat ik even bij staufenbiel te kijken en daar kom ik een 80A-HV regelaar tegen, dat moet gaan lukken volgens mij en is nog redelijk betaalbaar €90 ipv €130) Ik heb niet zo'n vertrouwen in die Hobbyking regelaar.

Weet iemand ook of het mogelijk is om rolroeren in de vleugels te bouwen?
Ik ben niet zo'n bouwer, meer een vlieger :)
 
Soms moet je wat tijd nemen om bouwverslagen te lezen :p

Dit zijn twee foto's van het inbouwen van servo's in een vleugel. Het is toevallig ook nog een biglift, ;) (van wie zou die nou zijn?)

In jouw geval heb je een bestaande vleugel. Je zaagt het rolroer uit je vleugel. Waar je gezaagt hebt, vul je op met balsa ''balkjes/trip'' om stevigheid te krijgen. Daarna de bespanning van je vleugel plaatselijk verwijderen om de servo in te bouwen en de sevokabel door te voeren)

Bovenste plaatje: dit lijm je tussen de ribben in. De servo schroef je er bovenop. De servokabel is in dit geval weggewerkt onder de voor-beplanking (in jouw geval zou ik de beplanking niet verwijderen, maar alleen de folie en de kabel ''in het zicht'' houden), met gaatjes geboord door de ribben. Stekker van de servo erafknippen en solderen op de verlengkabel.

Dit is zo ongeveer de makkelijkste/snelste methode. Je kunt ook een bakje maken met een dekseltje wat je op het bakje schroeft. (zie daarvoor andere bouwverslagen). Aan de onderzijde van het dekseltje schroef je dan je servo (tegen blokjes die aan de onderkant van het dekseltje verlijmd zitten. bij deze methode is de servo ook makkelijk te wisselen in geval die kapot gaat. het voordeel is dat er geen deel meer van de servo buiten de vleugel steekt, behalve de servohevel.



 
Ik heb nog wat voor je gevonden uit het bouwverslag van Das bunthe Huhn. Omdat dit een nogal aparte vleugel is, moest ik de vleugel eerst helemaal bouwen, en daarna de rolroeren eruit zagen:

Nu zijn de rolroeren aan de beurt. Ik ga dat volgens onderstaand pricipe schets doen:



De folie wordt aan de bovenzijde van de vleugel dus doorgetrokken, wat het scharnierpunt van het roer zorgt.

Ik ben begonnen met het uitzagen van het roer:





Hierbij zijn de ribben doorgezaagd. Ik bouw volgens tekening, dat wil zeggen: zowel de kopse kant van de vleugel als de kopse kant van het roer wordt afgedekt met 5mm multiplex. Op de vleugel kan dit vlak worden aangebracht, maar het roer moet op zo'n 30 graden worden afgeschuind, anders is er geen ruimte om het roer te kantelen. De 2x 5 mm wil dus zeggen dat het roer straks 10 mm achter de vleugel uitsteekt.

De 5 mm strips heb ik vervangen voor 3 mm strips. Lijkt me goed genoeg. Ook heb ik bij het schuin zagen van het rolroer nog 2 mm extra weggezaagd, zodat het roer niet zo erg ver achter de vleugel steekt. Mocht iemand mij overtuigen dat die twee x drie mm niet voldoende dik is, kan ik er alsnog aan beide zijden 1,5 of 2 mm balsa oplijmen, maar mij lijkt het niet nodig. Zoals te zien op de foto hieronder heb ik de stroken iets breder gehouden, zodat ik na het drogen het geheel mooi vlak kan schuren. Het rolroervlak is overigens 75 cm breed en 5 cm diep.





Reactie van Arjan:

Lekker bezig :-)
Die 3mm is zeker genoeg. Bij mijn Cirrus (en Salto) is het 2,5mm balsa. Jij hebt triplex gebruikt - dat is al een heel stuk sterker én wat dikker. Daar gebeurt echt niks mee.

Cirrus%20aileron%20mod.jpg

Als je scharniertjes in wilt bouwen heb je die 5mm wel nodig anders heb je weinig vlees om de scharniertjes in te lijmen. Jij gaat een foliescharnier maken dus dan heb je die dikte ook niet nodig.

Succes!

Zo, een vleugel gereed, nu de andere...




(het roer ligt hier op de kop, ik weet het...:cool:)

Dit staat allemaal te lezen vanaf pagina 16: klik op de link hieronder in de handtekening:
 
Bedankt Hendrik,

Ik ga dit eens rustig bekijken, maar ik vrees dat ik wat hulp nodig ga hebben.
Zelf heb ik nog nooit iets in houtbouw gedaan, alleen schuimpjes (maar dat is geen bouwen).

Ik heb een beetje angst om de vleugels te vernielen...
 
Ja, het vereist wat nouwkeurigheid. Maar je mag we een keer langskomen hoor, dan trek ik er de cirkelzaag wel doorheen :D
 
Dat is misschien wel een idee, dan kan ik eens zien hoe dat moet ;)

Welke servo's heb jij in de vleugels zitten?
 
Back
Top