Big Lift I

ph-svv,

als je eventueel hulp nodig hebt hoor ik het wel ik heb er in totaal 3 gehad.. een staat hier nog steeds.

als servo`s heb ik in de eerste en 2e altijd standard servo`s gehad alleen op de sleepkopeling niet.

op de huidige weet ik niet deze heb ik zo gekocht.

mocht je langs willen komen hoor ik het wel.

Mvg

Is goed, mocht het nodig zijn dan laat ik het wel even weten.
(Momenteel rijd ik elke dag langs Deventer dus zal het eerder de cirkelzaag van Hendrik worden)

Laatst bewerkt:
Regelaar gevonden

Project heeft een tijd stil gestaan, vandaag weer iets verder gekomen door een regelaar te bestellen, dit is betaalbaar en de reviews zijn erg goed.

Het is deze geworden: Hobbyking YEP 120A HV (4~14S)
Het schijnt een goede kloon te zijn van een YGE, echter kan ik die niet betalen.

De accu word deze, helaas zijn deze niet in het DE warehouse voor handen (misschien maar eens mailen of ze dat niet kunnen doen). Helaas was de accu was niet op voorraad dus daar wachten we dan nog maar even op.

Project heeft een tijd stil gestaan, vandaag weer iets verder gekomen door een regelaar te bestellen, dit is betaalbaar en de reviews zijn erg goed.

Het is deze geworden: Hobbyking YEP 120A HV (4~14S)
Het schijnt een goede kloon te zijn van een YGE, echter kan ik die niet betalen.

De accu word deze, helaas zijn deze niet in het DE warehouse voor handen (misschien maar eens mailen of ze dat niet kunnen doen). Helaas was de accu was niet op voorraad dus daar wachten we dan nog maar even op.

Het zijn prima regelaars, heb zelf de 80 en de 100 amp versie (6s).
Geen probleen er mee ,gemakkelijk met de programeer kaart.

gegroet :D

Gister stond in bij Hangar Modelbouw voor een Graupner vario, ook gelijk maar 2x D-7550MG servo's meegenomen.
Met 14KG is dat meer dan voldoende, dan breekt het stabilo eerder dan de servo, voor de prijs hoef je het ook niet te laten. :D

Nu nog een accu

Accu & regelaar zijn inmiddels binnen, 6mm bullets eraan gezet en de boel eens aan gesloten. Whoa! Dat is een berg power, ik vraag me af of een big lift kan prop hangen (na inbouwen ailerons uiteraard) :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeet niet stroom te meten en de temperatuur van de motor en regelaar in de gaten te houden bij de eerste keer proefdraaien.
Met de stroommeting weet je precies wat je aandrijving doet en of dat is zoals je denkt dat het zou moeten zijn. Je zou niet de eerste zijn die onbewust een hele hoge stroom trekt, erg onder de indruk is van het vermogen en 5 minuten later een noodlanding moet maken omdat er iets oprookt. Meten is weten, nu kun je nog correcties maken mocht dat nodig zijn...

Gerben

Gerben,

Ik heb een watt meter dus dat komt goed, bedankt voor de heads-up!

Momenteel hangt het spul nog niet aan de kist omdat ik geen flauw idee heb hoe ik dit lekker sterk voor elkaar ga krijgen.
Ik zal het hier eens op de club vragen, ik ben vlieger en (nog) geen bouwer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand toevallig waar ik Bushwheels kan kopen voor de BigLift, lijkt me wel gaaf staan.

Deze verhouding ongeveer :wink:

Oh!+Natty+Jo-Jo.jpg

De huidige wielen zijn echt te klein.

DSC01878.jpg

Hobbyking al geprobeerd?
Ik heb er 125mm wielen onder.

Ps. Dit was het bouwdraadje van mijn biglift, staat even stil maar komt van de winter wel weer leven in :) als jullie meer info voor de BL1 hebben kan het hier wel bij.

Hoi Jaap,

Helaas heeft de BL een jaar in de kamer gestaan zonder enige vordering in de bouw, wel wat spullen gekocht maar het niet aan gedurft om er wat aan te gaan zagen enzo. Gisteren op de Club is het mes in een van de vleugel gegaan voor het installeren van rolroeren. Ik krijg dus gelukkig wat hulp, want houtbouw is compleet nieuw voor mij.

Wat moet er nog gebeuren?
Landinggear (link van Arjan gekregen)
Motor en ESC installeren, maar zit nog met de ophanging van de motor in mijn maag.
Rolroeren en servo's (FS100) inbouwen en de aansluiting maken
accu bak verzinnen, heb nu een 10S accus maar ga naar 2x 5S in de toekomst.
control linkage voor hoogte en richting afmaken
Slaaphaak inbouwen en nog wat los grut.

Als het mee zit is hij voor het VGG treffen klaar en kan hij mee, zo niet dan blijft ie nog in de hangar staan :(

Mooi dat het mes er weer in staat! Zet 'm op! En een electro ophanging is niet zo heel lastig als ik Arjans foto's zo bekijk. Er is natuurlijk veel minder invloed van trillingen dan bij die grote benzine jongens. De ophanging kan dan ook wat minder robuust zo lijkt me.

Worden die Big Lifts eigenlijk nog als kit verkocht? Of is het allemaal eigenbouw en restauratie wat er rondvliegt nu. Het is toch een enorm robuuste kist met een mooie uitstraling!

Mooi dat het mes er weer in staat! Zet 'm op! En een electro ophanging is niet zo heel lastig als ik Arjans foto's zo bekijk. Er is natuurlijk veel minder invloed van trillingen dan bij die grote benzine jongens. De ophanging kan dan ook wat minder robuust zo lijkt me.

Worden die Big Lifts eigenlijk nog als kit verkocht? Of is het allemaal eigenbouw en restauratie wat er rondvliegt nu. Het is toch een enorm robuuste kist met een mooie uitstraling!

Deze Man levert een pakket volgens mij

Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: Lototos

Terence

Ik moet er nu alleen nog uit zien te komen welke servo's ik nodig heb op de rolroeren. Prijs technisch moet het ook leuk blijven natuurlijk. Ik schat een kilo of 5 met metalen tandwielen (transport gedoe, ik ben soms wat lomp)

Wie weet raad?

Voor een elektro kan je gewone standaardservo's van 3,5kg nemen hoor. Als je een paar mooie vleugelhoezen maakt gaat het met kunststof tandwielen ook gewoon goed.
Graupner C577 vindt je voor ongeveer 13 euro. Heb je een sterke, betrouwbare servo die uitstekend voldoet.

Met dat soort servo's (maar dan ouder, toen nog de 507) vloog mijn 22CC Biglift ook, ging prima (en dat is al heeeel wat jaartjes geleden)..

Gerben

Back