Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

@ Klaas, dankjewel en ik heb inderdaad nog wel even werk.
Mijn vader had eerst zijn eigen gemaakte fietsenhok aan boord. Dat was van hout en bekleed met dakleer.
Later is dat i.v.m. brandgevaar vervangen door een van staal en was ook een maatje groter.

B6434D74-D613-4E5B-A7EB-652F99AB5E91.jpeg

Groet, Jan.

Na een prima vakantie de modelbouw weer opgepakt.
Vorige week ook nog een keer gevaren met het model.
Als er geen invloed is door wind is het model zelfs overstuur vrij goed op koers te houden.
Alle ruiten zitten in de stuurhut en de eerste stuurhut deur is gemaakt.

Bekijk bijlage 554309

Groet, Jan.
Mooi om te zien dat je de draad weer hebt opgepakt. Steeds meer details die haar ‘echt’ doen lijken. En plaatjes uit de oude doos zijn altijd mooi.
Gr. Peter

Zoals altijd super mooi werk, Jan, en wat Henk al zegt, leuk dat je de lol van het RC varen ontdekt hebt.

Als er geen invloed is door wind is het model zelfs overstuur vrij goed op koers te houden.

Help me even met de term "overstuur" in deze context.... Ik ken het alleen als gemoedstoestand of in de auto en versterker wereld, maar in de scheepvaart zegt het me niet wat (en da's best raar, want ik ben altijd een liefhebber van "jargon"...)

@ Bert, dankjewel en overstuur is een term voor achteruit varen.
In sommige havens was het vroeger i.v.m. manoeuvreerbaarhheid verplicht overstuur naar binnen te varen. De schepen hadden nog geen boegschroef en de meeste binnenvaart schepen leeg bijna geen achteruit. Bij een kalamiteit kon je dan sneller vertrekken.
Groet, Jan.

Laatst bewerkt:
Ah, ok... die term is mij in 6 jaar opleiding en nu ruim 30 jaar op zee altijd volkomen onbekend gebleven...

Ik zal dat in het vervolg eens lekker vaak gaan gebruiken als ik tijdens manouvreren op de brug sta te koffieleuten, gewoon om eens lekker de wijsneus uit te hangen... :p :p :p :p

Wauw... Die vleugelpomp... Schitterend!

Waar diende die eigenlijk voor? Om Machinekamerslops o.i.d. af te geven? Tenminste, hij eindigt zo raar in de open lucht, dus ik neem aan dat daar bij gebruik een slang aan kwam?

Zelfs het verkeerde wal-licht ontbreekt niet! En de vlaggestok met koker voor de blauwe vlag is ook nog in de maak zeker? Komt toch wel verlichting in Jan? Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Ronk, Overdag gebruikte je de blauwe vlag en 's nachts een zogenaamd zwaailicht. Dat is nog uit de tijd van de olielampen. Met de electriciteit werd het een knipperlicht. Geen idee wanneer blauwe vlag en zwaailicht ontstaan zijn in het Rijnvaart Politie Reglement. Zal met de mechanisch aangedreven vaart gekomen zijn en de opvaart plekken opzocht met de minste stroom. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de leuke reacties :)
Bert, de vleugelpomp werd gebruikt om (zoet)water uit de kofferdam op te pompen voor diverse doelen waarvoor je anders een puts buitenboord water nam.
Klaas, wat op de stuurhut staat is het fluitlicht. De vlaggenstok voor de blauwe vlag en het verkeerde wal licht komen nog. Een koker die je noemde komt niet want die was er niet.
De vlaggenlijn liep in een soort driehoek van de positie van de roerganger naar de vlaggenstok en vandaar naar een doorvoer achter de stuurhut terug naar het begin. In plaats van in een koker werd de vlag achter de stuurhut getrokken. Voor het zicht naar achter maakte dat niet uit want dat werd toch belemmerd door de grote pijp.
Verlichting zit niet in de planning.

Groet, Jan.

Jan, bedankt voor de reactie. Op de Alioth konden we met het koelwater circuleren op één van de cofferdams. Van de scheepvaartinspectie mocht dat niet. Cofferdams hoorden als je K-1 mocht varen leeg en droog te zijn. Dus werden voor dat de SI aan de werf kwam inspecteren de verbindingsbochtjes verwijderd. Op de foto sjouwt mijn vader ermee. De inspecteur zag de afgedopte leidingen en wist precies waar die voor dienden. Was nog ver voordat het AD(N)R van kracht werd. Gr. Klaas.

1965 Corpi Delictum-1.jpg

Jan, bedankt voor de reactie. Op de Alioth konden we met het koelwater circuleren op één van de cofferdams. Van de scheepvaartinspectie mocht dat niet. Cofferdams hoorden als je K-1 mocht varen leeg en droog te zijn. Dus werden voor dat de SI aan de werf kwam inspecteren de verbindingsbochtjes verwijderd. Op de foto sjouwt mijn vader ermee. De inspecteur zag de afgedopte leidingen en wist precies waar die voor dienden. Was nog ver voordat het AD(N)R van kracht werd. Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 554787
Leuk, wat dat betreft werd er vroeger heel wat minder moeilijk gedaan als nu...

Bert, de vleugelpomp werd gebruikt om (zoet)water uit de kofferdam op te pompen voor diverse doelen waarvoor je anders een puts buitenboord water nam.
Blijkbaar werden die kofferdammen in de binnenvaart anders gebruikt als in de zeevaart. Daar horen ze onder alle omstandigheden droog te zijn.
Wij hadden een schip (bij een werf gebouwd die hoofdzakelijk binnenvaartschepen bouwde) die net achter het manifold een cofferdam had tussen de wingen 3 en 4, en die cofferdam was volgens de werf bedoeld als waswater tank. Blijkbaar in de binnenvaart normaal, in de zeevaart mag dat niet. Dus eigenlijk nooit gebruikt (al zal er vast wel eens een ondeugende stuurman geweest zijn die dat wel deed...).

De laatste twee schepen waarop ik voer hadden een Clayton stoomgenerator en de voorraad ketelwater had ik in een van de achterste cofferdams. Werkte gelijk als olieafscheider. Heel af en toe hadden we een lekke spiraal. De andere cofferdam werd gebruikt voor ballast en ook als olieafscheider voor bilgewater. Maar stookolie viel in een gevarenklasse dat je geen droge cofferdams hoefde te hebben. Maar of daar na 1972 iets in veranderd is? Gr. Klaas.

Back