Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Walpot, 9 feb 2023.

  1. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Mooi vaarbeeld. Ook een handig ding om het schip te water te laten!
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Je zou eens kunnen kijken of je zender een dual rate functie heeft. Soms kun je de kanalen waarop dat werkt kiezen en dan een percentage instellen. Voor mijn tankertje maak ik daarvan gebruik op de uitsturing naar de motor en de servo voor het roer. Voor het manoeuvreren in een klein hoekje schakel ik het uit. Dan heb ik vol vermogen en 60° roeruitslag. Op dual rate staan motor en roeruitslag beide op 70% en is de roeruitslag zo'n 40°. Dan reageert ze niet zo zenuwachtig op het roer en is er qua snelheid een mooier vaarbeeld. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  3. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Klaas, bedankt voor jouw opmerking, ik heb de mogelijkheden bekeken en er blijkt veel meer mogelijk dan ik dacht.
    Als ik de schuiven gebruik i.p.v. de stuurknuppels zijn zowel de motor als de roerservo traploos te regelen en bij loslaten van de schuiven blijven de roerstand en toerental gefixeerd.
    Groet, Jan.
     
  4. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Vaart heel mooi!
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Als je op open water vaart, kan het op schalsnelheid enkele minuten duren voor je de "boei" rondt, en dan is het nog zo leuk als je niet constant de gashendel moet vasthouden. dat is ook één van de redenen waarom ik graag de navystick van Robbe Futaba gebruik.
    Voor het roer zou ik wel blijven een knuppel gebruiken, die bij loslaten terug in de neutraalstand komt.
    Bovendien is het waarschijnlijk dat de schuifregelaars verticaal gemonteerd zijn, en dan is sturen ermee niet vanzelfsprekend.

    Je kan waarschijnlijk ook bij de gashendel het veertje in de zender verwijderen, zodat hij niet telkens terug in neutraalstand komt als je loslaat.

    Enige reservesnelheid, wanneer met beleid gebruikt, kan je soms uit een benarde situatie redden. :)
     
    P Voogt en Jan Walpot vinden dit leuk.
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Bedankt voor alle tips. Ik ga me verder verdiepen in de mogelijkheden.
    Groet, Jan.
     
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Ik heb alles anders aangesloten.
    Omdat het voor mij toch maar een geintje was heb ik een goedkope zender gekocht maar daarmee is veel meer mogelijk dan ik had verwacht.
    De schroef is nu zowel voor als achteruit van stilstand traploos tot de gewenste vaarsnelheid instelbaar.
    Voor nood zijn de hogere toeren nog steeds beschikbaar.
    Met de servo in de middenstand stonden de roeren iets naar bakboord.
    Met de fijnregeling op de zender is dat prima te corrigeren.

    Groet, Jan.
     
    k-k, Stoompomp en Jaap Smith vinden dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, er gaat een wereld voor je open Jan! En op den duur kom je er vanzelf achter wat goed aanvoelt. Zelf heb ik de motor op de linker stick en het roer op de rechter. Beide sticks zijn zelf centrerend. Alles los gelaten valt alles stil. Waarschijnlijk heb je ook een mogelijkheid om een stand in te stellen voor als de ontvanger de zender niet meer "ziet". Wens je veel vaarplezier! Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat wil je niet... In het echie is dat bijna altijd wel zo dat het roer zo blijft staan als het stond toen je het losliet, maar bij afstandbediening is dat rete-irritant.
    In het echie heb je namelijk een roerstandaanwijzer, en kun je zonder naar buiten te kijken het roer goed midscheeps leggen, maar bij RC werkt dat niet en dan zoek je continue naar het "rechtuit punt"...
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Jan en ik zijn schippers van net na het stenen tijdperk. Sturen ging nog met ellebogenstoom. Liet je het stuurwiel los dan liep het roer door de stuwing van het schroefwater min of meer naar de middenstand. Voordeel van die manier van sturen was dat je voelde waar het schip naar toe wilde en je eigenlijk eer dat je het schip zag draaien al tegenroer gaf. Vaak werd dat veroorzaakt door zuiging en moest als het schip niet direct op de roercorrectie reageerde het gas eraf. Wij hadden ook wel een roerstandaanwijzer, maar daar keek ik alleen maar naar als ik tijdens het manoeuvreren (met stilstaande schroef) het roer aan boord draaide.
    Het eerste scheepje waarop ik schipper werd had een handmatig verstelbare schroef en drie hendels om de boel te bedienen. Was je al manoeuvrerende net een kraanmachinist. Met een groot hendel spoed instellen. Liet je de greep los dan fixeerde die. Dan met eenzelfde soort hendel de motor met een frictie aan de schroefas koppelen. Tevens zat daar een knelkoppeling aan die stang die door de as naar de schroefbladen ging fixeerde. En met een derde hendeltje bediende je de regulateur van de 150 PK Bolnes. Een hele armen en benenwinkel dus. Maar ook wel weer leuk. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot en Ronk vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat bedoel ik dus exact met dat je geen "niet zelf neutraliserende" stick gebruikt maar een schuif... Je "voelt" niks meer.
     
  12. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Afstand bestuurd varen met een model is voor mij nieuw maar ik denk dat ik de voor mij prettige manier van bedienen heb gevonden.
    Gisteren het berghout aangebracht en vandaag het casco in de grondverf gezet.
    20230614 01 In de grondverf.jpg
    Groet, Jan.
     
    Jaap.B, Carène, P Voogt en 8 anderen vinden dit leuk.
  13. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    De eerste kleuren aangebracht en daardoor begint het er van afstand al uit te zien als een Broere schip.

    20230617 03.jpg

    Groet, Jan.
     
    Carène, P Voogt, Bootjebouwer 2 en 8 anderen vinden dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    En zie ik daar bij het vorige plaatje al een transportkist Jan?
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  15. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Wel een transportkist Klaas maar die is voor de machine van de Maarten en daar past de D11 niet in.
    Gr, Jan.
     
  16. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Voor bouwen op zolder is het te warm maar in de tuin een beetje verven gaat prima.

    20230626 02.jpg
    20230626 03.jpg

    Groet, Jan.
     
    Carène, coenvanarkel, zwrtw en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Prachtig model geworden, mijn complimenten :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
  18. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Dankjewel Jaap maar voor het af is heb ik nog een lange weg te gaan ;)
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er mooi uit Jan, maar langzamerhand komt de zomerstop eraan zeker? Succes met de afbouw. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  20. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Klaas, eigenlijk was de zomerstop al begonnen maar soms kan je het toch niet laten. :) Gr. Jan.
     

Deel Deze Pagina