Binnenvaartschip: Spits, schaal 1:20 (scratch build)

Tussen het bouwen van allerlei kleine zaken door heb ik ook de motor ingebouwd, ik vond nog een mooie accu en dus heb ik het hele zaakje even aangesloten om één en ander eens goed te testen.

Ik heb het eventjes gefilmd om het hier te delen:

Nu moet het stuurwerk nog goed uitgedacht worden, dat dacht ik klaar te hebben maar het is zo slap als een dweil en dat kan (en moet) beter en degelijker. Het stuurwerk is tenslotte niet heel onbelangrijk.

Nu heb ik een hele zondag om alles een rustig uit te dokteren en te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Nitromethane: Het vaarbeeld ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Alleen dat kan ik nog niet testen, want het stuurwerk ben ik aan het aanpakken

Terug naar het bouwverslag: (op het moment meer een sloopverslag)

De opmerking die Frederik in februari plaatste over het niet zuiver hangen van mijn roeren ga ik nu eindelijk eens iets mee doen.

Ik wilde het stuurwerk al aanpakken omdat ik op de roerkoningen veel te veel ruimte had en ik het hele stuurgebeuren veel te licht gebouwd had.
Nu had ik ervoor kunnen kiezen iets dikkere assen te maken, maar ik had eigenlijk te lage bussen, als het schip geladen ligt komen de bovenkanten van de roerbussen onder de waterlijn uit.

stuurwerk1.png

(Op deze foto kijk je van voren naar de binnenkant van het achterschip.)

Conclusie van dit alles: Ik zet dus even nieuwe bussen en maak dán nieuwe roerkoningen en monteer daar de oude roeren weer onder, die roeren zelf zijn wél dik in orde. Dit hele gebeuren is iets meer werk misschien, maar dan heb ik het wel goed voor elkaar.

Tot zover voor nu.

hallo beste klaas ik ben net lid zoals je ziet en ben bijna 12 maar ik vind je schip erg mooi ik maak werkende waterbestendige boten van papier...
klinkt gek maar werkt echt ik maak het frame van papier daarna beplak ik he me papier ik doe er drie lagen plakband over heen daarna duck tape want die is water bestendig.
daarna hang ik er een motor onder een zeil voor als de motor kapot is en toch nog kan varen met wind en ik versier hem ik gebruik gewoon zo'n waterbestendige lego motortjes, ze gaan behoorlijk snel met een boot van papier...
sorry dat ik je forum onderbreek... ben nieuwe en moet alles nog uitvogelen dus ook hoe je een nieuw forum kan maken ik zal ook nog wel wat foto's posten van mijn boot

binnenvaartschip.gif

die lijkt veel op die van jou haha grappig misschien kan je hier ook nog wat ideeen n vinden

Aan de spits heb ik de afgelopen dagen veel gedaan.
Ik heb achterop de scheepsnaam en thuishaven gezet en de roeren opnieuw gebust.
De den heb ik eens iets vrolijker geverft, alles was donker grijs of zwart.
Het ziet er een beetje triest uit dan.
---

kont-naam.png

Hier heb ik de letters net gefiguurzaagd (figuur gezaagd?) en op dikte geschuurd.
Dat schuren doe ik na het plakken, dan heb je de stevigheid weer in de letters door de ondergrond.
Dan schuur je je letters niet te barsten. Na het schuren zijn het dan net van die opgelaste letters.
Als je dan weer eens schildert kun je na de tijd je letters zo weer opschilderen uit de losse pols.
Zo voorkom je zo'n lelijk kader omdat je om je letters heen hebt moeten schilderen.
Je moet alleen wel een aardige dosis geduld hebben met het figuurzagen.
Op deze foto moet ik overigens nog beginnen met het uitslopen van de oude roerbussen.
De foto in mijn vorige post is twee minuten na deze genomen, daar zie je dat ik al één bus uit gesloopt had.

kont-roeren-in-nieuwe-bussen.png

Hier zie je de hele klus geklaard, de roeren hangen met nieuwe messing koningen in aluminium bussen.
Het past precies allemaal, dus het hangt veel strakker en mooier nu. Dat is te zien hier.
(Frederik, kijk: Recht. ;))

nieuwe-kleurstelling-den.png

Hier de nieuwe kleurstelling van de den, wit van gangboord tot bulb en "Klaas Kamstra blauw" tot de luiken.
De koppen van de merkels maak ik tegen de traditie in wit.
(Volgens de wetten der authenticiteit horen de koppen rood te zijn.)

Tot zo ver, nu duik ik gauw de schuur weer in.

Klaas, per toeval kom ik uit op jouw topic, en ik moet toegeven dat ik dit met veel plezier lees! Mijn ouders hebben vroeger ook gevaren op een spits, en ik heb er goede herinneringen aan.

Zelf heb ik een 2 tal spitsen gebouwd, de C'est la vie en de Picaro. Als ik jouw draadje lees beleef ik weer het bouwen van deze 2 tal schepen. Ik ga dit draadje volgen....

Toevallig, de Westropa zijn vrienden van ons. Wist je dat dat schip ooit eens omgebouwd is tot een formule 1 auto?

@SRS: Ik denk dat de Picaro toch wel de meest bekende spits is. Ken je toevallig de Vagari ook? Vroeger heette dat schip de Vagari 4. Dat is de spits van mijn toekomstig schoonvader. Vanmorgen heb ik hem nog door de brug gelaten.
Mijn eigen vader heeft een friese maatkast, dat schip ligt bij mij in de planning als volgende slachtoffer in het klein gekopieerd te worden. Overigens kende ik de foto's van de formule 1 spits wel, maar nu je het zegt zie ik pas dat het de Westropa is! Voor de aanwezigheid hier van de betreffende foto's is al gezorgd.;)

@Brandaris: Die foto's laat ik er mooi tussen staan, (het is "officieel" natuurlijk geen onderdeel van mijn bouwverslag) maar ik denk dat de Westropa en niet sneller uit kan zien dan zo... Bij wijze van "zo kan het ook, snelle jongens... met je nieuwbouw..."

@ Stephan: De details zijn ook wel heel erg leuk om te maken, lekker prutsen met kleine dingetjes... Relinkjes en lettertjes... Ik ben nu de stuurhut aan het "betimmeren." Ik zal daar deze week nog even een foto van plaatsen.
Ik ga de roef ook helemaal inbouwen, alleen moet dat er allemaal uit kunnen, anders kan ik niet meer bij de elektronica (die dus op de werkelijke machinekamer plek onder de roefbak ligt)

Laatst bewerkt:
Idd, de Picaro is de bekendste spits die er is. Of ik de Vagari ken, natuurlijk ken ik die!
Ik ken zowat elke spits die rondvaart, vaar dan ook regelmatig mee mee. beroepshalve zit ik in de scheepvaartwereld, ik schut ze met regelmaat. Maar ja als het je toekomstige schoonvader is, zit je er midden in he?

De Westropa is zo'n beetje de langzaamste spits die ooit is gebouwd, (echt, die is niet voorruit te branden) en juist die verbouwen ze tot formule 1. Ben met regelmaat wezen kijken tijdens de verbouwing, erg leuk om te zien.

Ik ben even zo vrij geweest om wat foto's te plaatsen. Het is tenslotte wel spitsen gerelateerd. Mocht je om een of andere reden de foto's weg willen hebben, verwijder ik ze zonder problemen. Het is tenslotte jouw bouwdraadje.

leuk weetje, van mijn Mini Picaro is wel eens een foto gemaakt, die vervolgens gemonteerd is in een mooi plaatje van een echte sluis. Dit is op een forum gezet, onder de noemen ''waar ligt de Picaro, voor welke sluis''....

Niemand die maar in de gaten had dat het schip op de foto een model was, ipv een echte...

Ik heb wel eens geroepen dat ik de Westropa ook eens zou bouwen, schaal 1:40. Het is er echter nooit van gekomen. Ga jij vooral door met bouwen, misschien dat mijn jeuk zo groot wordt dat de Westropa mijn volgende winterproject gaat worden.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@ SRS: De kleine Picaro is echt heel mooi, die zou ik wel eens van dichtbij willen bekijken,
leuke datails als touwenmanden zie ik er op staan? Allemaal eigenbouw?
Zou ik de stuurwerken van jouw spitsten op foto kunnen krijgen, ik loop hier namelijk een beetje vast op de kleine ruimte in de kont. Onder de Picaro hangen dubbele roeren, net als onder mijn schip.
Ik heb als winter project de Friese maatkast van mijn vader in de planning liggen.
Weer een klein schip dus. Die ben ik nu nog aan het tekenen.
Ik werk in schaal 1:20, lekker groot, dan lijkt de reactie op het water ietsje echter en de details zijn dan wat beter maakbaar

Laatst bewerkt:
Geen probleem om wat stuurwerk op de foto te zetten. Ik werk op schaal 1:40, roerwerk is dus nog kleiner. Oh, de Mini Picaro heeft ook nog een 360 graden werkende kopschroef.....

Alles is eigenbouw, totaal van schratch, vanaf 0 opgebouwd. Behalve de hond in de hondenmand (rood stukje op de luiken, net voor de stuurhut) die is gemaakt door de eigenaresse van de Picaro, fimoklei of zo iets.

De hond is nogal belangrijk, hé? Die heeft op de Picaro-site ook een eigen afdeling, zag ik...

Deze spits krijgt ook een 360 graden kopschroef, die is al klaar.
Even bij mijn schoonvader onder de voorroef gespiekt hoe zo'n ding precies werkt. (mijn vader heeft een BB-SB kopschroef)
De unit heb ik vervolgens vakkundig na-ge-aapt en het werkt 20 keer zo klein formidabel.
Alleen wel een veel te licht motortje verfikt bij het proefdraaien.
Maar er zit onfatsoenlijk veel stuwkracht in. Ik testte de unit even los in de hand en hij drukte zichzelf zowat uit mijn handen, dat zit goed dus.
Ik wil dat het schip er op kan varen, mocht ik averij krijgen midden op het water. Nu ligt die kopschoef unit wel klaar, maar ik durf niet zo goed zomaar twee gaten in mijn vlak te boren...
Nog even moed verzamelen en dan inbouwen...
Ik ben ook bang dat het zonder stevige kopschoef een beetje een draak van een schip word om met wat wind te varen.

Mijn focus gaat op het moment nog even uit naar het stuurwerk achterop, de kopschroef is aan de beurt als ik een goede testvaart heb gedaan met het schip. Ik maak eerst het schip klaar, wel trek ik al vast een stel kabels van achter naar voor, de trimvullingen (waar de kabels doorheen gaan lopen) moet ik er nog inbouwen. Het plan is de accu's achterop te zetten (om de tunnel een beetje onderwater te krijgen. Ook die van de kopschoef (die krijgt zijn eigen accu) komt achterop te staan. Dus trek ik twee maal voeding naar voren en zes maal een ader voor de besturing, en later mogelijk verlichting, de draden kunnen er maar vast liggen. De kop moet zo licht mogelijk blijven, die ligt net vlot genoeg.

Er volgt binnenkort een bouwverslagje van mijn kopschroef, ik ben nu de foto's aan het uitkiezen daarvoor...

Laatst bewerkt:
Bouw van 360° kopschroef

Ik heb voor mijn spits een kopschroef gebouwd, ten eerste omdat ik het toch nodig acht,
ten tweede omdat ik een noodvoortstuwing wil hebben, en ten derde omdat het leuk is om te bouwen.

Hier volgt het verslag:

kopschroef1.png

Ik vond dit mooie drieblads schroefje terug toen ik laatst weer eens opruimde,
deze schroef zat in het begin als mockup onder mijn spits, maar daar zit nu een mooie messing vierblads schroef onder,
Deze heb ik eens in de voorroef gegooid om 'm niet kwijt te raken,
niet wetende dat ie daar ook ooit in actie zou moeten komen.

kopschroef2.png

Omdat ik 'm als kopschroef wil gaan gebruiken heb ik eerst maar even afgetopt in het kader van efficiëntie verhoging.

kopschroef3.png

Dit is de mal op basis van waar ik heb gebouwd. Het rechtergat is de aanzuig, hier komt de schroef in.
Het linker gat het stuwgat, om wat kracht in het gebeuren te behouden is het stuw gaat een stukje kleiner dan het aanzuig gat.
Ik heb dit op gevoel bepaald, het kan niet anders dan werken, hoe efficiënt het is dat is afwachten als je niets uitrekent, natuurlijk.

kopschroef4.png

Even kijken of het aftoppen wel goed genoeg is, ik heb er niets meer aan hoeven doen.
Het was in één keer goed: Mooi pas, maar wel genoeg vrij om soepel te draaien.

kopschroef5.png

Ik ben niet vies van "out of the box" denken.
Een stukje koperleiding 15 mm, daar zie ik de lamellen voor het stuurrooster in.
Na wat vakkundig zagen, boren, vijlen, schuren, heel veel passen en uiteindelijk lijmen,
ligt er een stuurroostertje op mijn werkbank die ik van dichtbij durf te fotograferen.
Het houten ringetje om de lamellen heen is gewoon een kwestie van met een gatenzaag om kunnen gaan.

kopschroef6.png

Ook de schroef voor de show even goed op de foto gezet, nu zit ie ook "omgekeerd" op de as.

kopschroef7.png

De beun van de unit, hier gaat het allemaal in gebeuren.
Ten zien is dat het toeloopt, om dus de kracht in de waterstroom te houden.
De schroef wil er meer in persen dan er eigenlijk uitkan.
Gedachte hier achter is dat er geen of nauwelijks verlies in kracht optreedt in de beun.
Altijd wel iets natuurlijk, want het water moet een bocht van 180 graden doorstromen.

kopschroef8.png

De beun met het deksel erop, de unit zelf is nu van buiten klaar.

kopschroef9.png

Tijd op het zaakje ondersteboven te keren en binnenin verder te gaan,
daar moet ook nog genoeg gebeuren.

kopschroef10.png

Eerst even goed passen, nu kan er nog vanalles veranderd worden.
Dit leek mij een goed moment de schroefaskoker en de stuuraskoker te plaatsen.

kopschroef11.png

Omdat de schroefaskoker een beetje gefixeerd moest worden heb ik meteen een bokje gebouwd.
Daar gaat de motor op komen, er komt een stevig exemplaar op te staan, gezien het feit dat ik in eerste instantie voor direct drive ga.
(de koker die zichtbaar is, is voor het stuurrooster. De schroefaskoker zit in het motorsteunbokje)

kopschroef12.png

Dit is het interieur van de unit. Van de aanzuig tot de stuw:
(op de foto van links naar rechts, men beziet de unit van onderen)
- Een 45 graden schotje om het de stroom zijwaarts te forceren.
- Een langs schotje om de draaïng van de schroef op te heffen.
- Een om hoog stuwende vin, om de stroom gang te geven (een schop na eigenlijk)
- Een tweede 45 graden schotje om de stroom vol het stuurrooster in te forceren.

kopschroef13.png

Het zou niet af zijn als er niet een stevige kwast blauwe verf in de binnenkant zou komen.
Zo gezegd, en net zo makkelijk gedaan.
Zo blijft de unit van binnen onderwater een beetje zoals ik 'm gebouwd had.

kopschroef14.png

De unit is nu af, mooi te zien is de bok voor de motor. Die houdt zowel de schroefas als de motor stevig op hun plek.

kopschroef15.png

Een splinternieuwe kopschroefunit is nu een feit.
De schroef en het stuurrooster steken een centimeter onder de unit uit omdat het vlak van het schip zo dik is.
Na de installatie in het schip zullen de schroef en het stuurrooster gelijk liggen met het vlak van het schip.
De bedoeling is dat er helemaal niets van de kopschroef zien zal zijn als het klaar is.
Enkel twee gaten in het onderwater voorschip: Eén met een schroef en één met een stuurrooster.

Tot zover.

Klaas,

Ik weet zeker dat die gaat werken, helemaal met die schuine kanten erin. Dit weet ik omdat ik er ook zoeen gebouwd en werkend heb. In de schaal 1:50 (ofja het schip)

Maar hoe dat ook. Het blijft altijd afwachten totdat je hem er werkelijk in het gezet. Maar wilde je dit even laten weten dat het ook echt werkt.
Wel heb ik de schoepen iets anders dan u. Ik heb een pvc pijpje gepakt en hiervan een kwart genomen. Dan krijg je de waterstroom net iets vlakker. Wordt nog een beetje omgegooid. Eerst had ik ze ook recht en deze stonden blijkbaar toch te schuin naar beneden.

Heel leuk om te zien, is netjes

Laatst bewerkt:
Hoi Klaas,

Ik volg je al een tijdje!

Ziet er erg goed uit!

Goeie uitleg van hoe die schroef in me kaar steekt dat snapte ik nog niet:confused:
Bedankt!

Back