Bouw van 360° kopschroef
Ik heb voor mijn spits een kopschroef gebouwd, ten eerste omdat ik het toch nodig acht,
ten tweede omdat ik een noodvoortstuwing wil hebben, en ten derde omdat het leuk is om te bouwen.
Hier volgt het verslag:
Ik vond dit mooie drieblads schroefje terug toen ik laatst weer eens opruimde,
deze schroef zat in het begin als mockup onder mijn spits, maar daar zit nu een mooie messing vierblads schroef onder,
Deze heb ik eens in de voorroef gegooid om 'm niet kwijt te raken,
niet wetende dat ie daar ook ooit in actie zou moeten komen.
Omdat ik 'm als kopschroef wil gaan gebruiken heb ik eerst maar even afgetopt in het kader van efficiëntie verhoging.
Dit is de mal op basis van waar ik heb gebouwd. Het rechtergat is de aanzuig, hier komt de schroef in.
Het linker gat het stuwgat, om wat kracht in het gebeuren te behouden is het stuw gaat een stukje kleiner dan het aanzuig gat.
Ik heb dit op gevoel bepaald, het kan niet anders dan werken, hoe efficiënt het is dat is afwachten als je niets uitrekent, natuurlijk.
Even kijken of het aftoppen wel goed genoeg is, ik heb er niets meer aan hoeven doen.
Het was in één keer goed: Mooi pas, maar wel genoeg vrij om soepel te draaien.
Ik ben niet vies van "out of the box" denken.
Een stukje koperleiding 15 mm, daar zie ik de lamellen voor het stuurrooster in.
Na wat vakkundig zagen, boren, vijlen, schuren, heel veel passen en uiteindelijk lijmen,
ligt er een stuurroostertje op mijn werkbank die ik van dichtbij durf te fotograferen.
Het houten ringetje om de lamellen heen is gewoon een kwestie van met een gatenzaag om kunnen gaan.
Ook de schroef voor de show even goed op de foto gezet, nu zit ie ook "omgekeerd" op de as.
De beun van de unit, hier gaat het allemaal in gebeuren.
Ten zien is dat het toeloopt, om dus de kracht in de waterstroom te houden.
De schroef wil er meer in persen dan er eigenlijk uitkan.
Gedachte hier achter is dat er geen of nauwelijks verlies in kracht optreedt in de beun.
Altijd wel iets natuurlijk, want het water moet een bocht van 180 graden doorstromen.
De beun met het deksel erop, de unit zelf is nu van buiten klaar.
Tijd op het zaakje ondersteboven te keren en binnenin verder te gaan,
daar moet ook nog genoeg gebeuren.
Eerst even goed passen, nu kan er nog vanalles veranderd worden.
Dit leek mij een goed moment de schroefaskoker en de stuuraskoker te plaatsen.
Omdat de schroefaskoker een beetje gefixeerd moest worden heb ik meteen een bokje gebouwd.
Daar gaat de motor op komen, er komt een stevig exemplaar op te staan, gezien het feit dat ik in eerste instantie voor direct drive ga.
(de koker die zichtbaar is, is voor het stuurrooster. De schroefaskoker zit in het motorsteunbokje)
Dit is het interieur van de unit. Van de aanzuig tot de stuw:
(op de foto van links naar rechts, men beziet de unit van onderen)
- Een 45 graden schotje om het de stroom zijwaarts te forceren.
- Een langs schotje om de draaïng van de schroef op te heffen.
- Een om hoog stuwende vin, om de stroom gang te geven (een schop na eigenlijk)
- Een tweede 45 graden schotje om de stroom vol het stuurrooster in te forceren.
Het zou niet af zijn als er niet een stevige kwast blauwe verf in de binnenkant zou komen.
Zo gezegd, en net zo makkelijk gedaan.
Zo blijft de unit van binnen onderwater een beetje zoals ik 'm gebouwd had.
De unit is nu af, mooi te zien is de bok voor de motor. Die houdt zowel de schroefas als de motor stevig op hun plek.
Een splinternieuwe kopschroefunit is nu een feit.
De schroef en het stuurrooster steken een centimeter onder de unit uit omdat het vlak van het schip zo dik is.
Na de installatie in het schip zullen de schroef en het stuurrooster gelijk liggen met het vlak van het schip.
De bedoeling is dat er helemaal niets van de kopschroef zien zal zijn als het klaar is.
Enkel twee gaten in het onderwater voorschip: Eén met een schroef en één met een stuurrooster.
Tot zover.