Binnenvaartschip: Spits, schaal 1:20 (scratch build)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door KlaasKamstra, 14 okt 2010.

  1. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Ik had vandaag zo tussen de andere dingen door een mooi priegelwerkje te doen.
    Omdat dit schip van een Kamstra is, moet het wapen ook op de brug.
    Bij een spits is het altijd een beetje verstopt, maar daar doe je nou eenmaal niets aan.
    Toch vind ik het, ondanks de licht verdekte opstelling, wel smoel geven aan het schip.

    [​IMG]
    Het familiewapen van de Kamstra's.
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Mooie toevoeging. :D
     
  3. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Laatst was ik een avond aan het varen met mijn spits, ging leuk allemaal.
    De reden dat ik ging varen was dat er iets wind stond, dus daar kon ik een beetje mee spelen.
    Zo raakte ik aan het stoeien met de kopschroef.
    Ik kon er opzich altijd wel aardig mee afstoppen, maar de rest van de acrobatiek deed ik toch vanuit het achterschip.
    De kop écht wegzetten kon de kopschroef niet, dat doe ik nog altijd ouderwets met het opdraaien van de kont en de kop weg laten vallen op de wind. Nu is daar niets mis mee, maar ik wil eigenlijk de kop in de wind op kunnen drukken met de kopschroef.

    Met het stuurrooster dat ik bij de bouw er in gemaakt had kon ik om twee redenen niet efficiënt sturen:
    - Het oude rooster "stuurde" de stuwstraal niet echt.
    - Het oude rooster was te fijn, en raakte daardoor vaak vol/verstopt

    Nu heb ik dit gemaakt:
    [​IMG]
    Het is niet geweldig goed te zien, maar het is een soort roer, met daar de schoepen onder die het water in horizontale richting drukken.
    Het geheel kan 90º draaien.
    Ruststand is recht naar voren, dus ik heb een uitslag van 45º naar BB en SB
    Ik hoop dat nu het allemaal iets groter is uitgevoerd het geheel wat schoner blijft en dat het "roer" de stuwstraal beter richting geeft.

    Er is maar één manier om te zien of de theoriën kloppen, en dat is testen.
    Vanmiddag of vanavond vaar ik dus even een rondje. (hopelijk letterlijk, want dan werkt de kopschoef goed)
     
  4. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Lekker bezig Klaas,ben benieuwd!
     
  5. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Zoals ik het geheel vanmorgen postte werkt het niet.
    Ik ging het nieuwe stuurrooster onder de kopschroef uitproberen dus ik draaide er water in,
    er kwam een bel lucht onder de kop vandaan, tot zover alles volgens plan.
    Eén detail had ik anders in gedachten, het was de bedoeling dat het schip nu wel vroeg of laat een keer gaat bewegen als die kopschoef staat te bulderen.
    Er zat weinig tot geen beweging in 't schip.
    Dat kon maar één ding betekenen: Het water gáát nu wel, maar nog niet de goede kant op.
    Even met de hand onder het voorschip gaf duidelijkheid.
    Het apparaat stuwde als een malle (blij moment!), maar alleen bijna recht naar beneden.
    Omhoog wil die schuit écht niet. Conclusie is dat de lamellen van 't stuurrooster te kort zijn.
    Dus verlengen, het water moet even écht omgebogen worden.
    Ik heb er bij wijze van uitproberen een reststukje er aan vast gesoldeerd.
    Dit werkt. En hoe!

    [​IMG]
    Stuurrooster met tot nog toe één verlengde lamel.

    Ik heb het vanmiddag ook even geladen uitgeprobeerd.
    Het is allemaal naar wens, én ik heb er een stel mooie plaatjes bij...
    [​IMG]
    Ze blijven geladen het mooist, die spitsen.

    Tot zover voor nu.
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2013
  6. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    ooo, wat een prachtige foto!!!!!!!
     
  7. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    Mooie foto Klaas !
     
  8. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    ahoy Klaas,

    Ik heb inmiddels tekeningen van een spits welke gebouwd is in de begin jaren '60 in Dedemsvaart eveneens 1:20. Met uiteraard grote belangstelling heb ik jou bouwverslag gelezen, compliment voor het resultaat!.
    Helaas zie ik pas foto's vanaf pagina 12 waar je de radar in je hand houdt, zou het mogelijk zijn de eerdere hier weer te plaatsen?
    mvg. Henk
     
  9. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    De foto's uit het begin van de bouw tot de foto die u noemt (met de radar) staan wel op mijn website.
    De omschrijvingen missen in dit verslag zo hier en daar flink, die teksten zijn er (en staan op dit forum) maar ik kom er telkens niet aan toe om deze teksten ook op mijn site te plaatsen. In elk geval: De foto's staan onder de eerder genoemde link.

    Ik ben benieuwd naar hoe uw dedemsvaarter gaat worden. Gaat u werkelijk 1:20 bouwen? Het voordeel is tevens het nadeel heb ik ervaren: Alles is groot. Het bouwt makkelijk omdat alles wat groter mag zijn, maar je hebt wel een schip van tussen de 1,80 en 2 meter. Dat is een beste sjouw vind ik.

    Mocht u verder vragen hebben, ik ben sinds kort weer iets actiever op dit forum, dus voel u vrij te vragen wanneer u iets specifieks nodig heeft aan detailfoto's van een echte spits of mijn modelspits.
     
  10. anker

    anker

    Lid geworden:
    15 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Zwartewaal
    beste klaas volgens mij heb jij weleens een friesemaat kast gebouwd zou het mogelijk zijn dat ik daar de tekeningen van kan krijgen digitaal is prima bij voorbaat hartelijkbedankt
    met vriendelijke groet cees
     
  11. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Klaas,
    Op mijn tekening staat idd de maat 1:20 ik heb de tekening even op gemeten en kom uit op een lengte van het schip op 120 cm x 25 cm. Ik hou dit spantenplan maar gewoon aan ook ivm transsport.
    Uiteraard even op jou website gekeken en vind het leuk om te lezen hoe je de bouw hebt aangepakt.
    mvg. Henk
     
  12. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    @henk-j die breedte klopt als een bus: 25cm x 20 = 5 meter breed. maar die lengte klopt niet helemaal. 120cm x 20 = 24 meter.
    Spitsen zijn meestal een meter of 38 á 39. gedeeld door 20 maakt dat 190 cm voor 38 meter en 195 voor 39 meter.
    De mijne is 193 cm. De breedte van de mijne is 25,5 cm en de holte is van een echte spits zo'n 2,50 meter, 12,5 cm op het model. die van mij is wat te vlak met 11,5 cm.

    @anker Ik neem binnenkort even contact met u op over de tekeningen ik moet ze er even bij zoeken, maar ik ben deze week nog even druk met andere zaken voor het 1 op 1 varen.
     

Deel Deze Pagina